Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Langere remweg

Hoe zit het dan met dat passagier verhaal...... leg mij nou eens uit !
Als je genoeg rem'vermogen' hebt kun je even snel stilstaan, mits je vering en bandjes het ook aankunnen toch?

Dat klopt grotendeels. Het listige is alleen dat je 'remvermogen' onder andere juist bepaald wordt door je vering en je bandjes. Denk bijvoorbeeld aan het effect van koude versus warme banden... Waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt is de vraag of de extra zwaartekracht van de passagier leidt tot een even grote stijging in remvermogen (i.e. wrijvingpotentie) om de extra voorwaartse kracht op te heffen. Snappie um nog?
 
Van een functionaris van de NVVM (www.nvvm.com) kreeg ik onderstaande informatie opgestuurd omtrent het remmen met een motor. Op die site is trouwens een leerzaam boekje te downloaden waarin practische en zinvolle tips te lezen omtrent veilig motorrijden.

 

Hier ben ik het mee eens, al komt ook hier weer de ervaring an de motorrijder boven, een geoefend rijder met duo kan een heleboel andere mensen eruit remmen.

Dus meer band op de weg langere remweg??? Nou gaat het van vaag naar onbegrijpelijk...

Meer band leidt niet tot langere remweg, het zijn andere factoren die daar toe leiden.

Meer band op droog wegdek is meer grip en dus kortere remweg.
Meer band op glad wegdek kan meer remweg opleveren, echter vraag ik e af of dit echt zo is, wat mij is opgevallen is dat als ik met droog weer rij, ik tegenwoordig zeer veel grip heb, echter de auto is ook verlaagd.
Echter bij nat weer is me voordeel totaal weg, dus verschil met remmen met brede banden tussen nat en droog is groter dan bij smallere banden, en daardoor lijkt het of je minder grip heb, aar het zo dus best een gevoelskwestie kunnen zijn.

Als je kijkt bij rally rijden rijden ze in de sneeuw ook met smalle banden, echter dit is omdat ze met brede banden OP de sneeuw blijven rijden, met smalle banden zakken ze meer door de sneeuw heen en hopen ze grip te krijgen op een hardere ondergrond.

Echter zoals met alles zijn dit soort theorieen veel ingewikkelder dan 1 enkel feit, het zijn altijd een hele rij van factoren die iets bepalen.
 
Op zondag 01 december 2002 10:40 schreef Gizzmo het volgende:Hier ben ik het mee eens, al komt ook hier weer de ervaring an de motorrijder boven, een geoefend rijder met duo kan een heleboel andere mensen eruit remmen.
en in je eentje niet?
goeie gestandariseerde test....

waarom wil iedereen zo graag een lichte motor?
waarom worden er vermogens aan titanium, carbon etc. uitgegeven om de motor lichter te maken?
Juist, om beter te kunnen versnellen en te vertragen....

En de snelle types rijden al met banden die een uitstekende tractie hebben bij lage gewichtsbelasting. Als je Macadams eronder gooit zul je inderdaad Terpstra achterop moeten nemen op je Goldwing om op tijd stil te komen staan.
 
Ik dacht dat alles met de energie te maken heeft. Je hebt energie nodig om te versnellen.. vandaar dat we een motor hebben die brandstof nodig heeft, dus energie...
Maar andersom is het ook dat je de energie weer moet stoppen. Dus hebben we remmen op onze voertuigen. De rolweerstand van de band op het wegdek is niet voldoende om ons op tijd te stoppen.
Dus een hulpmiddel is de rem.

Hoe hoger de massa is, des te meer energie we nodig hebben om te versnellen. Kijk maar naar de motor in vergelijk met een auto. MAAR dan heb je ook een hogere energie om weer te stoppen.. Dus moet je harder remmen...

Groetjes Pim
 
Op zondag 01 december 2002 11:36 schreef GuZ het volgende:en in je eentje niet?
goeie gestandariseerde test....

lezen Guz, lezen.

Ik schreef namelijk "ook hier weer"
dus geldt het idd ook wanneer je in je eentje rijdt.

en ik heb geen idee wat dit "gestandariseerde" moet voorstellen.
Ik stel voor dat je je spellingcontrole raadpleegt.
 
lezen Guz, lezen.

Ik schreef namelijk "ook hier weer"
dus geldt het idd ook wanneer je in je eentje rijdt.

en ik heb geen idee wat dit "gestandariseerde" moet voorstellen.
Ik stel voor dat je je spellingcontrole raadpleegt.
goed.. "ook hier weer"... maar remde jij dan "ook hier weer" dezelfde motor eruit?

goh, ik wist niet dat jij zo'n klerk was.... goed hoor...
 
plaats maar eens bredere banden onder je auto en ga maar eens remmen, waarschijnlijk ga je een langere remweg hebben doordat je wielen eerder blokkeren...
HA!

Grappig, gisteren een stukje Top-Gear gezien waar dit een beetje ter sprake kwam.

Het ging om de Lotus Elise. Jeremy Clarckson had enorme onderstuur met deze auto. Een van de chassis-bobo's liet toen zien hoe je wel met deze auto door de bocht moest. Dat was redelijk radikaal en niet voor iedereen weggelegd, dus leveren ze voor mindere goden bredere voorbanden voor meer tractie in de bocht en dus minder onderstuur...
 
Op zondag 01 december 2002 19:53 schreef GuZ het volgende:goh, ik wist niet dat jij zo'n klerk was.... goed hoor...

Valt mee, klopte iets niet, dus zelf ook maar een de spellingscontrole erbij gepakt
 
2e delig verhaal, banden en remschijven
de band:
Je maximale remkracht hangt van de wrijvings kracht van je band op de weg af:
Fwrijving = wrijvingscoefficient * massa * zwaartekracht
Zoals je ziet: geen oppervlakte en extra massa helpt zelfs
Maar helaas met meer massa heb je ook meer kracht nodig om te vertragen:
Frem=vertraging * massa
en je ziet, massa helpt even hard me met remmen als dat het het tegenwerkt.
De wrijvings coefficient hangt alleen van het materiaal af en heeft niks met opp te maken.

2e deel van het verhaal, je remschijf (of trommel)
Een remschijf haalt met een vaste hoeveelheid de bewegingsenergie uit je wiel, als je konstant remt. De bewegings energie is kwadratisch met snelheid en lineair met gewicht.
2X zo hard -> 4X zoveel energie
2X zo zwaar -> 2X zoveel energie
Nu kun je dat bij de toegenomen massa opvangen door harder te remmen, Fwrijving is immers ook 2 keer zo groot geworden. Dit kun je vergeten bij harder rijden omdat je nog steeds dezelfde (oude) wrijvingsweerstand hebt.

ALLE voertuigen op dezelfde banden met dezelfde temperatuur kunnen even hard remmen (dezlefde wrijvingscoefficient).

Voor de banden:
http/www.autospeed.com/A_0996/P_3/article.html

en nog meer:
Topic in algemene motorpraat
Fabeltje remweg auto-motor