Bij een noodstop heb je te maken met de remafstand en de stopafstand, die
afhankelijk zijn van een aantal factoren,
waaronder reactietijd, snelheid, remvermogen van de bestuurder en de
motorfiets, remvertraging (ABS?), aard en toestand van het wegdek en
motorbanden.
Er zijn formules om de stopafstand te berekenen, maar die zijn voor
reguliere motorrijders niet echt interessant.
Deze worden meestal gebruikt bij toedrachtsonderzoeken bij ernstige
verkeersongevallen.
Belangrijk voor de motorrijder is hoe je je remtechniek zo optimaal mogelijk
kunt toepassen en waar je rekening mee moet houden. Uiteraard spelen ook het
gewicht van de motor en de opzittenden een rol, maar ook bij bijvoorbeeld
een nat wegdek is je remweg een stuk langer. Bij een hogere snelheid neemt
je remafstand quadratisch toe! Bij een snelheid van 80 km/h leg je per
seconde zo'n 22 meter af.
De remvertraging is optimaal bij het remmen tegen het blokkeren aan. Het
vereist echter de nodige training om dit in de praktijk optimaal te kunnen
toepassen. Concentreer je daarom op de voorrem (bij een noodstop), hiermee
bereik je
circa 70 % van je remvertraging. Je voorwiel zal bij hogere snelheden niet
snel blokkeren, wel bij lagere snelheden.
Met je achterrem bereik je circa 30 % remvertraging, dus ook die moet je
gebruiken. Deze zorgt bovendien voor stabilisatie.
De achterrem zal echter veel eerder blokkeren, doordat de druk op het
voorwiel wordt verhoogd en de druk op je achterwiel vermindert. Het is
echter voor het menselijk vermogen niet mogelijk om je concentratie op zowel
voor- als achterrem te richten, dus richt je concentratie op de voorrem en
laat de achterrem bij een noodstop blokkeren.
Knijp daarbij tevens je koppelingshandel in. Je remweg is ook afhankelijk
van de wrijvingsweerstand tussen wegdek en motorband. De aard en gesteldheid
van weg en motorband spelen dus ook een rol. De duopassagier zorgt voor
extra druk op het achterwiel, maar je remweg zal langer zijn omdat de totale
massa van voertuig en opzittenden hoger is.
De NVVM heeft het boekje "Nuttige Motortips" dat in de gedrukte versie al
volledig is uitverkocht.
De laatste versie van dit leerzame boekje kun je GRATIS downloaden op de
NVVM-Motorsite in de digitale versie.
In dit boekje kun je een aantal praktische en zinvolle tips lezen.
www.nvvm.com , doorklikken naar: "Gratis boekje".
Succes!