Met lantaarnpalen aan de buitenkant is denk ik de lichtspreiding beter. Omdat er aan de buitenkant van een bocht meer asfalt zit dan aan de binnenkant (jaja) is het dus handig om de sterkste lichtbundel aan de buitenkant te houden. DENK ik..
Voor de rest, as I said... Er zullen wel normen voor zijn, jaren geleden opgesteld door een stoffige kerel achter een enorm bureau en normen en regels zijn nu eenmaal erg moeilijk te veranderen in dit vastgeroeste land.
(overigens, op het GLOEDnieuwe klaverblad HOLSLOOT bij Emmen staan de palen ook gewoon weer aan de buitenkant, wel zonder vangrails gelukkig).
Die gasten die wegen, putten en de bijbehorende randapparatuur ontwerpen moeten verplicht een motorrijcursus gaan volgen
905 heeft het prima verwoord hierboven
Op vrijdag 06 december 2002 10:10 schreef Hornikx het volgende:NEE!!!
Lichtmasten staan niet in de buitenbocht voor een betere lichtopbrengst. Ook niet omdat ze dan minder masten nodig hebben. Zelfs minder: een binnenbocht heeft minder meters dan een buitenbocht, dus minder masten.
Hieronder volgt het enige echte juiste antwoord:
Lichtmasten staan in een buitenbocht vanwege de geleiding van de weg!
De spreiding van het licht is beter, je ziet de bocht vele malen beter als zouden ze aan de binnenkant staan. Het heeft ook te maken met de dieptewerking en de werking van onze hersenen.
Neem maar van mij aan je ze echt niet aan de binnenkant wil hebben, als je savonds op een bochtige weg rijdt.
Op vrijdag 06 december 2002 10:10 schreef Hornikx het volgende:NEE!!!
Lichtmasten staan niet in de buitenbocht voor een betere lichtopbrengst. Ook niet omdat ze dan minder masten nodig hebben. Zelfs minder: een binnenbocht heeft minder meters dan een buitenbocht, dus minder masten.
Hoe kan het dan dat ik bij mij in de buurt 2 heeeele mooie afslagjes heb met de lantaarnpalen toch wel degelijk in de binnen bocht? Dat zou dan qua zichtbaarheid 's nachts minder moeten zijn, maar met de motor op zondagmiddag is het beterrrrIs bij Enschede-Zuid, als de snelweg net over is gegaan in autoweg...
Ik had het even over het MAG-gedeelte van 905
Maareh: "betere spreiding van het licht" is toch hetzelfde effect als "hogere lichtopbrengst"?
Maar wat heeft dit met de geleiding van de weg te maken? Ksnap de term "geleiding" niet helemaal in dit verband. Verklaar u nader aub
Dat komt omdat je dan van de andere kant af komt
Dan zit ie ipv bij de buitenbocht, bij de binnenbocht
Kan ook te maken hebben met de ligging van kabels en leidingen (en nog vele andere factoren)
Op vrijdag 06 december 2002 10:38 schreef Hornikx het volgende:Als ik iets heb gevonden, dan post ik het.
Ik hoop dat het één en ander zo al duidelijk is.
Yep!! Thanks!!
Maar kun je je niet op verlichting in de binnenbocht oriënteren dan? Of zit daar weer een vrreemde hersenkronkel tussen?