Lassen aan vliegwiel

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.849
5.025
Lemelerveld
Ik heb hier een pré-historisch brommer blok, zo een in de categorie niks is leverbaar.

Hiervan heeft een vorige ''techneut'' het draad in het vliegwiel gesloopt, dus krijg ik hem er met een trekker niet af. Hij MOET er echter af vanwege een niet uit te stellen revisie.
Nu is mijn idee de trekker er in te draaien (draait er wel losjes in, maar zodra je kracht zet schiet hij er uit), met een paar puntlasjes vast te zetten en nadien los te slijpen. Hierna moet het vliegwiel weer opnieuw te gebruiken.

Heeft iemand echter ervaring met lassen aan een vliegwiel? Ik moet lassen rond het hart, maar de buitenste ring is 1 grote magneet. Gaat dat daarmee goed?
 
Zitten er geen gaten in waarmee je hem met een lagertrekker er misschien af krijgt? Zoals in die grote driehoekige/ovale gaten van onderstaand voorbeeld?

1595413852952.png
 
Hieronder een foto van een verwoede poging met een buitenlager trekker.
Vliegwiel is van staal, heb al eens eerder aan een vergelijkbare van een jonger type gelast, maar dat was gewoon oud ijzer bak omdat ze per kg leverbaar waren.

Zoals je ziet blokkeert de startkrans alles, er zitten 3 gaatjes in van ca een cm, maar hoe je heb ook draait er zit altijd minimaal 1 boven een spoel en ik krijg er geen poulietrekker doorheen.

7f3f2f5e-afe3-4ec2-a64e-2565caae803a.jpg
 
Of er 3 gaten in boren en indien nodig draad in tappen. Ik heb zoiets ook gehad, toen heb ik zelf een trekker gemaakt. Een plaatje staal, 4 gaten erin geboord waarvan 1 in het midden en op dat middelste gat een moer gelast. In die moer draai je de bout om hem los te trekken. Mooiste is om een puntje te slijpen aan de draadkant vd bout zodat ie centert. Door de andere gaten schroef je hem dan op je vliegwiel.
 
is te dun om draad in te trekken waar je kracht op moet zetten.

zoals zot aangeeft lassen, en als het er af is mee naar een draaier om er grotere draad in te maken vooe een grotere trekker.
 
Dat binnenste ringetje met die klinknagels is gewoon pisbakkenstaal. Daar zou ik best aan durven te lassen. Een trekker maken met half ingeslepen bouten die in de drie grotere gaten vallen kan ook maar ik ben bang dat de ingeslepen bouten het niet houden.
 
Dat binnenste ringetje met die klinknagels is gewoon pisbakkenstaal. Daar zou ik best aan durven te lassen. Een trekker maken met half ingeslepen bouten die in de drie grotere gaten vallen kan ook maar ik ben bang dat de ingeslepen bouten het niet houden.

+1.

Niet van dat benauwde; aan het hart van een geklonken vliegwiel kun je wel lassen.
Ramp is natuurlijk dat gereedschap vaak te veel koolstof heeft voor een goede hechting, dus kans is groot dat de lasjes losknappen.
Gewoon proberen, en lukt het dan draad opboren en optappen of Helicoil erin.
 
Als er lijm gebruikt is (loctite) kun je trekken wat je wil.
Sterker noch, je maakt meer kapot dan je kan herstellen.

Is er lijm gebruikt?
Zit het vliegwiel gewoon te vast op de as?
Neem een kleine autogeenvlam en stook rondom de as even warm.
Ik neem aan dat het vliegwiel op een stukje conische as zit.
De lijm gaat dan kapot en plakt niet meer.
Trek dan met een passende trekker het vliegwiel los.

Succes
 
Ik heb hier een pré-historisch brommer blok, zo een in de categorie niks is leverbaar.

Over wat voor brommertje hebben we het dan?
Ziet er op het eerste oog jaren 80/90 uit, om dat nu al prehistorisch te gaan noemen O-)

Mocht je het vliegwiel echt moeten slopen, volgens mij is zo'n vliegwiel echt nog wel te vinden, evt met overzetten van de starterkrans

31100-AF1 - ONTSTEKINGSET AF1/TUAREG/RED ROSE/AM4/AM5 APRILIA

 
Terug
Bovenaan Onderaan