Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.198
8.045
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie!

en de dikte van het draad word dan bepaald door het werkstuk? dus hoe breder de las hoe dikker de draad moet zijn?
en hoe bepaal je welke las cup je het best kunt gebruiken?

bvd!
De meest gebruikte diameter draad is bijna altijd 1,2mm en 1,6mm.

Behalve als je een dikke V-naad wilt vullen, dan ga je naar ○2, of hoger.
 
ik heb het niet over een kenteken ik heb het over een goed keuring dat het apparaat voldoet aan de weg eisen die gekeurd zijn door de rdw
zoals elke aanhanger die de weg op gaat na een verkoop .

sterker nog nog geen goed keuring met papieren bij aan koop over sterkte berekening asbelasting en andere dingen zoals verlichting ik mag de weg dus niet op in Nederland en zeker niet buitenland als om de fabrieks- papieren of rdw papieren als goed keuring niet aanwezig is .

punt is je mag wel met oude rotte aanhanger die verbouwd is de weg op maar een aanhanger die gebouwd die nieuw is en naar de nieuwe richtlijnen anno 2019 en later omdat dat beter om je motor te vervoeren en omdat je het leuk vind om te bouwen naar smaak das anders
in het ergst geval vind er een individuele keuring plaats bij de rdw waar de kosten behoorlijk op kunnen lopen i

daarom vroeg ik hoe de andere dat doen bij een eigen bouwsel
 
Het argon is vrij prijzig, ongeveer 25% duurder als menggas, wat je gebruikt voor mig mag lassen.
Wolfraam electrodes zijn vrij prijzig, soms meer dan 50 euro per pakje, maar afhankelijk van hoe goed je kunt lassen kun je wel heel lang doen met een pakje.
TIG is ook duur als je tijd je iets waard is, TIG lassen duurt namelijk nogal wat langer dan bijvoorbeeld mig mag lassen.

Electrode lassen kan ook prijzig worden, maar dat hangt van de electrode´s af, een pak gewone rutiel of basis electroden zijn niet zo duur als speciale electrode´s voor bijvoorbeeld gietijzer
OK, bedankt voor de uitleg. :)
 
ik heb het niet over een kenteken ik heb het over een goed keuring dat het apparaat voldoet aan de weg eisen die gekeurd zijn door de rdw
zoals elke aanhanger die de weg op gaat na een verkoop .

sterker nog nog geen goed keuring met papieren bij aan koop over sterkte berekening asbelasting en andere dingen zoals verlichting ik mag de weg dus niet op in Nederland en zeker niet buitenland als om de fabrieks- papieren of rdw papieren als goed keuring niet aanwezig is .

punt is je mag wel met oude rotte aanhanger die verbouwd is de weg op maar een aanhanger die gebouwd die nieuw is en naar de nieuwe richtlijnen anno 2019 en later omdat dat beter om je motor te vervoeren en omdat je het leuk vind om te bouwen naar smaak das anders
in het ergst geval vind er een individuele keuring plaats bij de rdw waar de kosten behoorlijk op kunnen lopen i

daarom vroeg ik hoe de andere dat doen bij een eigen bouwsel

Volgens mij heb ik dat net verteld. Je koopt een aanhanger met kenteken die ongeveer aan jou gewenste maten voldoet en dan verbouw je die zoals je wilt.
Er kraait geen haan naar. Een aanhanger met kenteken heeft vanzelfsprekend ook een goedkeuring dus je hoeft niet naar de rdw.
Onder de 750 kilo blijven is ook een goede optie.

Jouw 2e alinea daar snap ik niks van, wat zeg je daar eigenlijk?
 
oke jij snapt het niet ik snap jouw dus niet :+ ik heb dus al zelf een aan hanger zelf gebouw --- helemaal nieuw naar mijn eigen zin daarom vraag ik hoe de andere zelf bouwers het doen .

ik loop dus tegen deze problemen aan ;) en heb dus niks te maken van een ander aanhanger te kopen achter af had ik dat beter wel kunnen doen maar ja je wilt wat lassen he O-) misschien nu wat duidelijker daarom vraag ik aan SRAD-99 hoe hij dat heeft gedaan .
 
De tweede alinea is een voorbeeld over het zelf maken van een nieuwe aanhanger.
De aanhanger word sowiso niet goedgekeurd door de RDW als er geen sterkeberekening, maximale asbelasting en verlichting/goedkeuringen bijzitten van andere gecertificeerde instanties.
Als de aanhanger niet goedgekeurd word door de RDW heb je dus ook geen papieren van de RDW en mag je in Nederland de weg niet op, en in het buitenland is men vaak nog strenger dan in Nederland, als je staande gehouden word.

Hij vind het raar dat een oude naar jouw eisen verbouwde aanhanger wel zomaar de weg op mag, en een nieuwe naar jouw eisen gebouwde aanhanger niet omdat daar van allerlei papieren met sterkteberekeningen en andere goedkeuringen voor aangeleverd moeten worden bij de RDW. Die pas daarna de aanhanger mogen keuren.

En dat kost allemaal centjes. Veel meer dan de bestaande aanhanger verbouwen waar al een kenteken opzit.
 
De meest gebruikte diameter draad is bijna altijd 1,2mm en 1,6mm.

Behalve als je een dikke V-naad wilt vullen, dan ga je naar ○2, of hoger.
Afhankelijk van waar je werkt natuurlijk ;)
Jij praat duidelijk over dunne plaat lassen in de apparatenbouw

Bij het las en constructie bedrijf waar ik vroeger werkte werden pijpen gelast met een wanddikte van 2 tot 50mm (50mm werd alleen de grondlaag TIG gelast)
En het kleinste diameter draad wat daar werd gebruikt voor TIG lassen was 1,6mm......
Bij een beetje fatsoenlijke wanddikte werd al 2,4mm draad gebruikt voor de grondlaag

1,2mm TIG draad heb ik daar nooit gezien...
 
Afhankelijk van waar je werkt natuurlijk ;)
Jij praat duidelijk over dunne plaat lassen in de apparatenbouw

Bij het las en constructie bedrijf waar ik vroeger werkte werden pijpen gelast met een wanddikte van 2 tot 50mm (50mm werd alleen de grondlaag TIG gelast)
En het kleinste diameter draad wat daar werd gebruikt voor TIG lassen was 1,6mm......
Bij een beetje fatsoenlijke wanddikte werd al 2,4mm draad gebruikt voor de grondlaag

1,2mm TIG draad heb ik daar nooit gezien...
Daar heb je gelijk in. De meesten zijn echt dunneplaatbedrijven, met standaard zo'n 2mm meestal. 1,5 en 3mm plaatdikte komt ook nog wel geregeld voor.... Bij dik schakelen ze vaak over naar MAG.
Bij deze bedrijven zie je voornamelijk ○ 1,6. En 1,2 en soms 2mm. Dit is allemaal bulk en meerdere kokers op voorraad.
En dan ligt het aan het werk wat ze doen of er nog een koker met een nog dikkere diameter op voorraad is.

De andere bedrijven zijn meer op het zwartstaal gericht, en doen tiggen er een beetje bij. Voor een beschermkapje of strippen van 5 of 6 mm dik.
Bij deze bedrijven zie je voornamelijk ○1,6 En soms 1,2.

1,2 mm vind ik trouwens waardeloos. Is altijd krom en draait daardoor tussen de vingers weg, en draait dan dus ook weg van het smeltbad.
Ik vind het niet echt controleerbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ok dan...... wij lassen nog best wat 1mm rvs plaat. En die kleine omgezette hoekjes worden met 1mm 316Lsi tig draad toegevoegd. Is een delicaat klusje. Ik kan het niet in ieder geval
 
Half jaar geleden gemaakt en sinds gisteren staat het laatste in elkaar. In het frame voor het scherm zaten echt een berg fouten. Tussen maken en plaatsen werd er een hek geplaatst waar het bovenuit moest komen. De “plantenbak” waar hij op/in staat is massief beton. 1 scherm gemeten terwijl hij nog in het krat zat en dat was de smalste. Complete scherm is nu tegen het frame geplaatst ipv erin. Erin had ook niet gelukt omdat er scharnieren bovenop zitten en zo’n ding van onder ontgrendeld wordt. We hebben lesgeld betaald
C11D62FB-9F1D-4FDE-A2DD-9D13897870BA.jpeg
7A75DE3D-06AB-4230-B5E1-A10ED5BE9F22.jpeg
 
ik heb het niet over een kenteken ik heb het over een goed keuring dat het apparaat voldoet aan de weg eisen die gekeurd zijn door de rdw
zoals elke aanhanger die de weg op gaat na een verkoop .

sterker nog nog geen goed keuring met papieren bij aan koop over sterkte berekening asbelasting en andere dingen zoals verlichting ik mag de weg dus niet op in Nederland en zeker niet buitenland als om de fabrieks- papieren of rdw papieren als goed keuring niet aanwezig is .

punt is je mag wel met oude rotte aanhanger die verbouwd is de weg op maar een aanhanger die gebouwd die nieuw is en naar de nieuwe richtlijnen anno 2019 en later omdat dat beter om je motor te vervoeren en omdat je het leuk vind om te bouwen naar smaak das anders
in het ergst geval vind er een individuele keuring plaats bij de rdw waar de kosten behoorlijk op kunnen lopen i

daarom vroeg ik hoe de andere dat doen bij een eigen bouwsel

Op de sloop een dissel met type plaatje halen van voor 2012 , en je kunt helemaal los gaan




Ongeremde aanhanger tot 750 kg van voor 29-10-2012
Wanneer de aanhanger de eerste toelatingsdatum heeft voor 29 oktober 2012 dan is een typegoedkeuring niet verplicht. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid natuurlijk om met de aanhanger veilig onderweg te gaan.
 
Half jaar geleden gemaakt en sinds gisteren staat het laatste in elkaar. In het frame voor het scherm zaten echt een berg fouten. Tussen maken en plaatsen werd er een hek geplaatst waar het bovenuit moest komen. De “plantenbak” waar hij op/in staat is massief beton. 1 scherm gemeten terwijl hij nog in het krat zat en dat was de smalste. Complete scherm is nu tegen het frame geplaatst ipv erin. Erin had ook niet gelukt omdat er scharnieren bovenop zitten en zo’n ding van onder ontgrendeld wordt. We hebben lesgeld betaaldBekijk bijlage 1460920Bekijk bijlage 1460921


Nou ja, ik zie nog niet echt iets verkeerds.

Zoiets zover vooruit plannen is inderdaad altíjd gevaarlijk.
Heel vaak gaan er dingen fout, vooral in de communicatie met meerdere partijen.

Ik vind papier altijd belangrijk. Duidelijke tekeningen zodat elke partij snapt wat er gaat gebeuren.
Alleen mondeling gaat vaak fout. Je denkt dat ze het snappen en achteraf.... zucht....
 
Laatst bewerkt:
@Boevie
Daar zit ook de kick en het maakt iedereen scherper. Dat bedoel ik ook met lesgeld. Niet alleen je ding doen maar het hele plaatje leren zien en vooruit denken. We hebben er ook samen om gelachen.
Bij dit bedrijf zijn de lijnen op z’n kortst. Degene die de factuur betaald loopt naast je in de bagger. Ik hou er van
 
Ik heb ook vaker zoiets bij de hakken gehad.

Mijn bedrijfsleider gaf mij maten door voor 2 nieuwe verloopstukken/bakken voor 1 van de 2 beladingsstraten van een klant.
De klant kreeg een paar nieuwe vrachtwagens en de maatvoering hart op hart van de 2 voorste ladingcompartimenten was iets anders. De andere 8 waren wel goed dus er moesten 2 nieuwe verlopen komen van ongeveer 800x500 op ○400. (Rechthoekig op rond)
En het was ook nog eens geen spiegelbeeld, een kant liep exact vertikaal en de tegenoverliggende liep schuin naar de ○400.

Ik had de verlopen getekend en mijn collega/monteur moest toevallig naar deze klant en moest daar overleggen en kijken met de bedrijfsleider of deze maatvoering zo goed was, want de nieuwe vrachtwagens waren ondertussen gearriveerd bij de klant.

De volgende dag kwam hij met de tekening op kantoor, nee het was zo niet goed. Hart op hart moest het zoveel worden.
Ik zei nog weet je dat heel zeker en heb je dat overlegt met hun bedrijfsleider. Ja ja ja bla bla.
Ik vertrouwde het al niet helemaal omdat mijn collega/ monteur niet echt betrouwbaar was.
Maarja, je moet wat en de tekening werd aangepast en de 2 verlopen werden gemaakt en afgeleverd omdat hey natuurlijk ineens een spoedklusje was. De nieuwe vrachtwagens waren er.

En het duurde niet lang en toen belde de bedrijfsleider van die fabriek op. Het was niet goed en de verlopen waren exact hetzelfde als de oude.
Uk zeg ik weet van niks, mijn collega/monteur heeft dit overlegt met jouw nadat ik het uitgetekend had. En dat was volgens u niet goed, die hartmaat, en moest toch anders worden.
De bedrijfsleider werd nog bozer en zei dat hij dat nooit gezegt had en dat hij van niets wist.
De eerste tekening van mij was goed en zo had het moeten worden ,zucht.

Ik snapte er dus ook niets meer van maar de verlopen kwamen weer terug op de zaak en ik heb de slijptol erin gezet en ik kon het nog weer netjes aanpassen naar de goeie maat. Een likje ver en klaar.

Maar ik was nog steeds de klootzak bij de bedrijfsleider van onze klant, en nu ook bij mijn eigen bedrijfsleider, ondanks mijn verweer dat mijn collega weer aan het kutten was geweest, schijnbaar.

Ik wilde nu eindelijk eens weten en trok hem aan de jas toen hij op de zaak was.
Ik moest alles er echt uittrekken na wat vaag gelul van zijn kant.
Ja nee, het bleek nu dat hij niets had overlegt met de bedrijfsleider, want die was die dag niet aanwezig.
Dus hij had dit overlegt met een chauffeur waarvan ik wist dat dat een grote oetlul was. Een dombo.
De chauffeur was gewoon uitgegaan van de maten van zijn vrachtwaggel, dus geen wonder dat de verlopen voor de nieuwe vrachtwagens niet pasten.

Zucht, zucht, zucht dus van mijn kant.
Vertrouw nooit zomaar op mensen en zeker niet op die waarvan je al weet dat het ongeïnteresseerde outlullen zijn.

Ik had het gevreten bij mijn bedrijfsleider en de bedrijfsleider van de klant.
Achteraf was alles mijn schuld want bla bla... this makkelijk lullen achteraf.... _O-

Mijn collega/monteur had ook een verleden met mijn bedrijfsleider en kon daardoor ook weinig fout doen.
En mijn bedrijfsleider maakte zelf nooóóit geen fouten, dat heeft hij echt een keer beweerd tegenover mij.
Ik ben ook vertrokken bij dat bedrijf.
Teveel vriendjespolitiek en geen goeie communicatie.
 
Laatst bewerkt:
@Boevie
Daar zit ook de kick en het maakt iedereen scherper. Dat bedoel ik ook met lesgeld. Niet alleen je ding doen maar het hele plaatje leren zien en vooruit denken. We hebben er ook samen om gelachen.
Bij dit bedrijf zijn de lijnen op z’n kortst. Degene die de factuur betaald loopt naast je in de bagger. Ik hou er van
Dat klopt, als het zo gaat is het geweldig.
Je kunt er om lachen en je hebt er van geleerd dat je het de volgende keer toch iets anders moet doen, en je pakt gezellig een biertje_O-

Da's wat anders dan een slachtoffers zoeken die je lekker van alles de schuld kan geven.
Het bovenste verhaal was ook leergeld voor mij_O-

Wie zijn er de vriendjes van elkaar, en wie sijn niet te vertrouwen.
Dek jezelf altijd helemaal in, anders ben je de sjaak8)7

En nee, wij hebben achteraf geen biertje gedronken.
Ik ben nog wekenlang pist pff geweest over dit naaiverhaal.
 
Bah bah! Inderdaad met gierende banden vertrekken daar. Zo’n gevecht ga je nooit winnen.

Op het moment ben ik voor die zelfde gast een trapje aan het maken voor aan z’n roterende verrijker. We (ik parttimer) werken daar met een heel klein ploegje en degene op de kraan moet er met grote regelmaat uit. Met de giek in de rijrichting heb je netjes een trapje. Staat hij dwars dan is het kut om in en uit te stappen. Vorige week wat maten opgenomen en nu staat hij grofweg in elkaar. De onderste 2 sporten kan je intrekken als je boven bent of laten zakken als je er vanaf moet. De handgreep/stok valt plat als ze ingetrokken zijn. Het zal wat vreten, maar ik verwacht toch dat hij hem binnen een half jaar eraf rijdt
1C43EAEC-3045-4790-A90D-FBE9C10E29F0.jpeg
451027DB-6F53-421E-B09A-4C073B41EB95.jpeg
0B17C227-5A88-4E5F-9889-9AC494040037.jpeg
C4426447-9E2E-4E13-BB68-27D3DFA5AF8F.jpeg
18AA7A93-ED38-4BAC-AA8C-BC7AD73826D6.jpeg
 
een keer vergeten in te trekken en het ligt er af inderdaad maar je kunt als je toch bezig bent er een alarmlichtje op maken of zo schakelen als een zijstandaard van een motor dat hij stilvalt voor het fout gaat.
 
Dat is ongeveer net zoveel werk als heel het trapje en opgevouwen wordt hij toch. 1 van m’n Benzo matties draait ook op zo’n ding en die heeft een hufterproof kist voorop met daaraan een trapje. Zoiets zal eerder de opvolger worden. Ook omdat die dingen weinig plek hebben voor kettingen en zooi
A09DB431-2962-42EA-B8CB-054717285214.jpeg
 
Even een klein vraagje, ik heb een hoek in mijn subframe van +-25°, alleen vraag ik me nu af hoe ik de binnenkant dus het beste kan lassen.
Met mijn electrode kom ik nét niet aan de rand om 'm vast te zetten.
De lidl lasser daarentegen is te zwak voor 2mm staal.
 
Even een klein vraagje, ik heb een hoek in mijn subframe van +-25°, alleen vraag ik me nu af hoe ik de binnenkant dus het beste kan lassen.
Met mijn electrode kom ik nét niet aan de rand om 'm vast te zetten.
De lidl lasser daarentegen is te zwak voor 2mm staal.
Waar las je dan mee. Met TIG , of elektrisch met beklede elektrode?

Met TIG kun je de elektrode verder uit laten steken. ( niet onbeperkt natuurlijk, maar wat meer dan de norm is kan vaak wel)

Of bedoel je dat de achterkant te ver uitsteekt?

fb98d0c5-ae34-43bc-b014-db87e3287d67.jpeg


Dan neem je een kortere borgpen. (Rechts op de foto)
 
God, ja, foto's zijn hier handig :)
20200127_202439.jpg
20200127_202446.jpg


Let niet op die "lasjes" het is een test stuk. zal wel die hoek hebben.
Ik werk vooral met beklede elektroden omdat ik geen plaats heb voor een TIG machine, die ik trouwens ook maar af en toe zal gebruiken.
Budgettair is het dus onnodig.
Mijn 2de iteratie van het subframe ziet er 300x beter uit dan dat, maar voor ik de binnenlas zet zou ik me wel wat verder inlezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan