Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.199
8.047
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag;

Ik wil op korte termijn een MIG apparaat aanschaffen bij HBM. Ik hoor goede geluiden erover, en ondanks dat zn mening wat 'gekleurd' is, ben ik wel overtuigd door Harry die op zn kanaal de apparaten test. Harrytheferryman

Nou neig ik naar een synergetisch apparaat. Ik ben geen lasser, en 1 zo'n knop is wel makkelijker dan 2 :+
echter zijn die wel behoorlijk duurder.

hebben jullie ervaring met zo'n synergetisch apparaat? HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines

het scheelt zo'n 50,- tussen de HBM 200 mig met en zonder synergetisch.

en de HBM 155 mig, voor 200,- Is dat wat voor huis tuin en keuken klusjes? Ik wil het primair kopen om te oefenen en daarna een stukje subframe te lassen van een cafe racer.
 
Er komt dus geen schokbreker/veer combi die de boel omhoog wil duwen? Dan wordt het voornamelijk op druk belast en zou ik hem iets de hoekjes doorlassen en het mooi vinden. De rest van de naad misschien met soldeer dicht vloeien als je er echt niet anders bij kan om te voorkomen dat er vocht in kan komen.
 
Er komt dus geen schokbreker/veer combi die de boel omhoog wil duwen? Dan wordt het voornamelijk op druk belast en zou ik hem iets de hoekjes doorlassen en het mooi vinden. De rest van de naad misschien met soldeer dicht vloeien als je er echt niet anders bij kan om te voorkomen dat er vocht in kan komen.

Nee, dat zit allemaal op het frame zelf :) enigste krachten die erop zullen komen is mijn gewicht van een 60 kg en wat plastics. Ik heb er al op gezeten en daar was geen beweging in te krijgen.
Naad dichtmaken wil ik zeker doen, zo is het structureel ook wat sterker en komt vocht er inderdaad niet in :)
 
Ik heb een vraag;

Ik wil op korte termijn een MIG apparaat aanschaffen bij HBM. Ik hoor goede geluiden erover, en ondanks dat zn mening wat 'gekleurd' is, ben ik wel overtuigd door Harry die op zn kanaal de apparaten test. Harrytheferryman

Nou neig ik naar een synergetisch apparaat. Ik ben geen lasser, en 1 zo'n knop is wel makkelijker dan 2 :+
echter zijn die wel behoorlijk duurder.

hebben jullie ervaring met zo'n synergetisch apparaat? HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines

het scheelt zo'n 50,- tussen de HBM 200 mig met en zonder synergetisch.

en de HBM 155 mig, voor 200,- Is dat wat voor huis tuin en keuken klusjes? Ik wil het primair kopen om te oefenen en daarna een stukje subframe te lassen van een cafe racer.

Die 155 is voor een stukje subframe lassen wel genoeg.
Maar als je de smaak te pakken hebt ga je steeds meer lassen, en dan is een wat zwaarder apparaat wel lekker.

Ik zou kopen wat het budget toelaat, en liever een zware zonder synergetisch dan een lichte met..
Synergetisch lassen is leuk, maar nergens voor nodig, een apparaat met knoppen is juist goed om de basis principes te leren.


En neem het liefst een met gasfles, dat last veel fijner dan gevulde draad.
 
God, ja, foto's zijn hier handig :)
Bekijk bijlage 1461400Bekijk bijlage 1461401

Let niet op die "lasjes" het is een test stuk. zal wel die hoek hebben.
Ik werk vooral met beklede elektroden omdat ik geen plaats heb voor een TIG machine, die ik trouwens ook maar af en toe zal gebruiken.
Budgettair is het dus onnodig.
Mijn 2de iteratie van het subframe ziet er 300x beter uit dan dat, maar voor ik de binnenlas zet zou ik me wel wat verder inlezen.

Ik snap eigenlijk niet waarom je er met een beklede elektrode niet bij kunt? Ik denk dat je met die manier van lassen het meeste kans hebt. Je kunt de elektrode ook buigen totdat je er wel bij kunt.
 
Ik snap eigenlijk niet waarom je er met een beklede elektrode niet bij kunt? Ik denk dat je met die manier van lassen het meeste kans hebt. Je kunt de elektrode ook buigen totdat je er wel bij kunt.

Ik geloof dat het eerder een probleempje is dat ik er niet met de beklede elektrode er in kan. Die raakt de rakende vlakken niet omdat die wat te dik is om in die binnenhoek te komen. Ofwel doe ik iets verkeerd :')
 
Dunnere elektrode ofzo ja, want ik weet bij God niet waar je nu mee aan het lassen bent.

En waarom moet die binnenhoek in één keer dichtgelast worden?
Ik heb zoiets vaak zat in 3 of 4 keer dichtgelast.

Op de zaak hadden we 3 1/4 En 2 1/2.
 
Allemaal kerels in dit topic en niemand die hier even op in haakt ?


:+
_O- _O-

This wel een beetje een breed begrip schijnbaar.

Een echte gecertificeerde lasser zal waarschijnlijk zeggen dat dit lang niet altijd geld, want.....
Net zoals het werken met gaslens in de cup.
Ik merk weinig verschil of zo'n ding erin zit, of niet. Het enigste wat er gebeurt is dat dan de cup ook groter moet, en dat mijn zicht dan meer belemmerd word. Of ik moet al gauw weer wisselen naar een kleinere cup omdat ik ergens tussen zit te pielen.

Nou ja, ik kan van alles wat maar ik ben nergens een sterretje in, zeg maar.
 
_O- _O-

This wel een beetje een breed begrip schijnbaar.

Een echte gecertificeerde lasser zal waarschijnlijk zeggen dat dit lang niet altijd geld, want.....
Net zoals het werken met gaslens in de cup.
Ik merk weinig verschil of zo'n ding erin zit, of niet. Het enigste wat er gebeurt is dat dan de cup ook groter moet, en dat mijn zicht dan meer belemmerd word. Of ik moet al gauw weer wisselen naar een kleinere cup omdat ik ergens tussen zit te pielen.

Nou ja, ik kan van alles wat maar ik ben nergens een sterretje in, zeg maar.

grotere cup is meer stick out dus meer zicht.
ik kan met een maat #10 Fupa gascup al rond de 25 a 30 mm stick out hebben zonder ergens last van te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan