Lean angle meten?

MiXxMunky

MF veteraan
5 jun 2006
2.812
0
Groningen
Ik ben op zoek naar een leuke laptimer en nou kom ik laptimers tegen die ontzettend veel interessante zaken meten zoals bijvoorbeeld de G-krachten. Kom ik met de vraag.

Is er ook een laptimer te koop of een sensor die de lean angle meet? Op internet kan ik geen laptimer vinden die dat doet of een ander soort sensor. De vraag is puur uit interesse, het heeft in mijn optiek weinig toegevoegde waarde om je lean angle te meten, maar grappig lijkt me het wel.
 
en volgens mij als je zelf een soort leanangle sensnor wil gaan maken wordt dat last,

ik kan me namelijk voorstellen dat een sensor beinvloed wordt door eventuele Gkrachten in een bocht. Dus het wordt een systeem wat niet binvloedbaar is door dit soort krachten.

..of die krachten juist gebruikt! Het is prima te bouwen, maar niemand deed het zover..

low tech: weegschaaltje, unster, zelf ge-eikte schaal
Hi-tech: statische versnellingsopnemern microcontroller, display (met 3D sensor ook versnelling, vertraging)


Als er > 1000 kopers zijn, ga ik het maken! :-)) (opstartkosten indekken)

Overigens -correct opgemerkt door andere poster- wegverkanting meet je niet mee op deze manier.
 
Je ontkomt er volgens mij niet aan om gyroscoop te gebruiken.
En als je die hebt is de lean angle tov de normaal op het aardoppervlak een eitje.
Helaas neem je de wegverkanting niet mee bij je lean angle dan....

Is het dus ook niet helemaal....

:^

of een contactloze afstandsmeter (ultrasoon, laser) en die op een mooie plek op je frame schroeven. Je meet dan de afstand van een framebuis tot de weg en als die afstand verandert, verandert ook je lean angle. Calibreren en gaan!
 
..of die krachten juist gebruikt! Het is prima te bouwen, maar niemand deed het zover..

low tech: weegschaaltje, unster, zelf ge-eikte schaal
Hi-tech: statische versnellingsopnemern microcontroller, display (met 3D sensor ook versnelling, vertraging)


Als er > 1000 kopers zijn, ga ik het maken! :-)) (opstartkosten indekken)

Overigens -correct opgemerkt door andere poster- wegverkanting meet je niet mee op deze manier.

Wat denk je dat je kwijt bent voor het maken van de meter?
 
Laatst bewerkt:
3D sensor + microcontroller + display... paar tientjes.

SW ontwikkeling, aanmaken PCB's , behuizingen....vele 1000 euro's opstartkosten, hoofdzakelijk uren arbeid.

...of gewoon een unster aan je stuur hangen met 1 kilo er aan. Als die 1.41 Kilo aanwijst doe je 45 graden / 1G bocht.
 
3d sensor, versnellingsmeters ed. raken de kluts kwijt als je iets anders doet dan in een rechte lijn bewegen. Ik ben aan het experimenteren geweest met een versnellingssensor, die aangaf dat ik aan het versnellen was als ik met constante snelheid een helling op reed :X

Gewicht aan een unster zou kunnen werken, mits je als een plank op je motor zit. Zodra je gaat verzitten en het zwaartepunt van het geheel verplaatst, wat je zou moeten doen als je een kneedown maakt, dan werkt dat ook niet meer, evenals in een bocht op een helling of als je versnelt of vertraagt in een bocht, wat hetzelfde effect geeft als een bocht op een helling.

Het enige dat werkt is een gyroscoop om de helling ten opzichte van de kunstmatige horizon te bepalen of een contactloze afstandsmeter, met voeding, aflezert etc ;) als je het echt wilt weten.

De enige juiste manier om je voorwaartse versnelling te bepalen is je snelheid integreren. Je kan dat dan benaderen door je snelheid te samplen en uit de delta's de versnelling te berekenen.
 
Laatst bewerkt:
hellingmeter.jpg


EUR 9,95 :+
(http://www.beekhovenbikes.nl/product_info.php?cPath=33_78&products_id=604)

1 probleempje: zal moeilijk worden dit zo te monteren dat je terwijl je scheef hangt
ook nog eens kunt kijken hóé scheef je hangt.

Maar goed, bikecam er op richten en achteraf op de beelden terug kijken :Y



Andere oplossing:
http://www.robotwinkel.nl/Accelerometer.html
 
Laatst bewerkt:
Als je bij 10 KmH 1G trekt, is de lean angle 45 graden (zwaartepunt - grondcontact)

De krachtbalans *moet* kloppen, anders val je om.
Je kan het met mij oneens zijn, maar de natuurwetten zijn onverbiddelijk :-)
Werkt heel leuk, totdat je gaat verzitten en je zwaartepunt verschuift.

Op die manier weet je de hoek van het zwaartepunt van motor+berijder, niet van de motor an sich.
 
@ MotoMarz:

Strikvraag voor de slimme lezertjes: waarom werken de bovenstaande apparaten niet op een motor? ;)

(het werkt wel, maar je moet er ook een zijspan bij kopen)

(P.S. Met een statische 3D sensor + slimme SW kan je prima acceleratie en rijden op een helling uit elkaar houden: de gecombineerde krachtresultante is anders)

@ Ducktape: je hebt gelijk! ..maar is dat eigenlijk niet wat je weten wil, de "systeem" hellingshoek?
 
Laatst bewerkt:
(P.S. Met een statische 3D sensor + slimme SW kan je prima acceleratie en rijden op een helling uit elkaar houden: de gecombineerde krachtresultante is anders)

Aangezien je 3 integraties uitvoert zul je 3 nulpunt-settings nodig hebben iedere keer als je het apparaat opstart.

Anders meet je slechts delta's.
 
Zo'n ding blijft gewoon "recht" staat in een bocht op de motor hoor. ;)

Maar wat er genoemd werd met een ultrasoon/laser meter lijkt me inderdaad het beste werken. Alleen moet je dan wel een systeempje maken met 3 van die meters. 1 links, 1 rechts en 1 in het midden om de hoogte te meten (want die verandert ook tijdens het remmen of accelereren).
Vervolgens die dingen op een bepaalde hoek van elkaar zetten en een programmatje maken die het allemaal logt en uitrekent.
Volgens mij is dat nog het makkelijkste om te doen. Misschien zelfs met Lego mindstorms. _O-
 
Laatst bewerkt:
Misschien de doorbuigingsspanning op de voorvorkpoten meten?

Ik weet niet of de verschillen groot genoeg zullen zijn om een betrouwbare uitspraak te doen

(waarschijnlijk niet)

Wel lekker simpel!
 
Aangezien je 3 integraties uitvoert zul je 3 nulpunt-settings nodig hebben iedere keer als je het apparaat opstart.

Anders meet je slechts delta's.

Er zijn statische 3D sensors te koop (hebben er op de zaak toevallig een toegepast in een project), die geven absolute waarden over X/Y/Z, ook zonder beweging of versnellings verandering. Bij opstarten wordt dus 1G gemeten in het assenstelsel. (dus geen integraties)
 
Ik heb me niet echt verdiept in de materie waar het hier om gaat.
Dus over het hoe en waarom: geen idee. :$

Dat eerste ding dat ik postte wordt door fietsers gebruikt om de hellingshoek
van de berg/heuvel waar ze tegenop of vanaf fietsen te meten.
Werkt erg simpel door een wijzer waar aan de onderkant van het systeem
een verzwaring hangt, zodat de wijzer bij een helling beweegt ten opzichte
van de aanduiding op de behuizing. Die behuizing zit natuurlijk vast op het
stuur.
Monteer je deze een kwartslag gedraaid op je motor, dan zal het zeker weten
de kanteling van de motor in een bocht aangeven.

Hoe dat andere apparaat werkt, geen idee eerlijk gezegd....
 
De spullen zijn er wel, micromechanical devices heten ze, oftewel apparaat op chip.

Kijk en huiver naar de foto, een plaatje in veren opgehangen, met in 2 assen condensatoren. De chip geeft een X-Y signaal waaruit ook de hoek gedestilleerd kan worden. Plat liggend in een auto geven ze de ac- en deceleratie en centrifugaalkracht aan.

Chip afmetingen 5*5 millimeter, misschien maken ze ze ondertussen alweer kleiner.

Zelf daarmee ook rijdende dingen gedaan. Probleem: ruis.

Als je een goede meting wil doen heb je ook te maken met de vering en de trillingen van het motorblok. De gedachte doortrekkend zou rechtuit rijdend op goed asfalt het geheel beter de status van het motorblok weergeven, dan op steentjes en putdeksels de hellingshoek, oftewel de centrifugaalresultante.

full
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me niet. Ik ben meer geinteresseerd in de hoek van de motor dan van mezelf+motor. De hoek van de fiets geeft namelijk aan hoever ik van de grenzen van de machine af zit.

Daarom hou je je knie op de grond, dan voel je namelijk de lean angle met je been. Maar zolang je je knie nog niet aan de grond kan zetten zit je verkeerd op de machine of ben je nog lang niet aan de maximum lean angle.
 
onzin, ook zonder knie aan de grond kun je op de maximale lean angle zitten.

Erratum: Als je op je shopper de voetsteunen over de grond hoort schrapen dan nader je de maximale lean angle en is het beter niet verder te leanen, want het volgende dat de grond gaat raken geeft minder mee dan een voetsteun.

Als TS de motor uit zijn avatar rijdt is dat echter geen shopper......
 
Terug
Bovenaan Onderaan