Lean angle meten?

MiXxMunky

MF veteraan
5 jun 2006
2.812
0
Groningen
Ik ben op zoek naar een leuke laptimer en nou kom ik laptimers tegen die ontzettend veel interessante zaken meten zoals bijvoorbeeld de G-krachten. Kom ik met de vraag.

Is er ook een laptimer te koop of een sensor die de lean angle meet? Op internet kan ik geen laptimer vinden die dat doet of een ander soort sensor. De vraag is puur uit interesse, het heeft in mijn optiek weinig toegevoegde waarde om je lean angle te meten, maar grappig lijkt me het wel.
 
Erratum: Als je op je shopper de voetsteunen over de grond hoort schrapen dan nader je de maximale lean angle en is het beter niet verder te leanen, want het volgende dat de grond gaat raken geeft minder mee dan een voetsteun.

Als TS de motor uit zijn avatar rijdt is dat echter geen shopper......

Idd, ik rijd die motor en geen chopper. Maar we wijken een beetje af van het onderwerp.

De vraag is of er een lean angle meter bestaat voor het gewone publiek.

Ik vind het interessant om te lezen over alle krachten en hoe we het zelf zouden kunnen meten. Maar dit wijkt iets te veel af van de originele vraag. Als men zelf al wat in elkaar heeft gezet en het werkt dan is dat wel het vermelden waard. Maar alle theorieën over hoe en wat mogen, om het topic overzichtelijk te houden, in een ander topic genoemd worden.
 
Daarom hou je je knie op de grond, dan voel je namelijk de lean angle met je been.
Dat is inderdaad het doel van een KD ja, om een gevoel van de lean angle te krijgen.
Knee down geeft je een indicatie van je hoek, net als je schaamranden, maar gemeten waarden zeggen meer. Het lijkt mij wel gaaf om een tijd-hoek-plotje te zien over een bepaald traject.

Mensen wijzen wel eens naar mijn schaamranden met de mededeling dat dat schuiner kan, maar als ik ze vervolgens mijn afgeschaafde stepjes en demper laat zien is het weer stil. Het zegt wel iets, maar niet alles.

Het wordt tijd dat de veervoorspanning omhoog gaat...
 
volgensmij heb je zoiets nodig om de hellingshoek te meten:
VMS_Artificial_Horizon.jpg


een kunstmatige horizon werkt met een gyroscoop dus je hebt geen last van de zijwaartse kracht in de bocht. alleen werken ze vaak op vliegtuig voltages...
 
volgensmij heb je zoiets nodig om de hellingshoek te meten:
[afbeelding]

een kunstmatige horizon werkt met een gyroscoop dus je hebt geen last van de zijwaartse kracht in de bocht. alleen werken ze vaak op vliegtuig voltages...

Ik vind knap als je dat kan aflezen in een bocht wat daar op staat. Dit gaat niet werken.Het moet een kwestie van datalogging zijn waarmee je (via een computer) terug kan zien hoe schuin je reed op het betreffende stuk (dat zou dus met GPS moeten zijn) of de meest schuine lean angle gemeten kunt terug zien. Zoals sommige auto's ook de hoogst gereden snelheid binnen een rit kan onthouden.
 
Laatst bewerkt:
Opzich zou zo'n ding nog wel kunnen, maar dan moet je er een camera voor hangen die het de hele tijd opneemt. :P En dan later terug kijken. ;) Maar er zijn vast ook wel van zulke gyroscopen met digitale interface.
 
Grappig, daar zat ik ook net naar te kijken: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AA?wgr=565

Die dingen komt een RC-servo signaal uit, wat gewoon een PWM signaal is. CPU'tje eraan om het uit te lezen, calibreren en klaar is Klara!

Dit is nu juist weer een relatieve gyro - is een gesloten lus met een servo, het geheel verzet zich tegen standverandering. (veel gebruikt bij RC helikopters om de staart stabiel te houden - yaw control)

Je kan wel zo'n gyro op een plankje monteren, met een servo die dat plankje rechthoudt. Daar plak je dan weer een gradenboog op.... :+
 
Gewoon naar het slijtbeeld van je achterband kijken })
En je steppies }) laarzen of open gereden kleine teen :+
Hou je fiets eens schuin net dat je steppie de grond raakt dan weet je het je moet er wel iets afrekenen want in de bocht word de veering best ver ingedrukt door de G krachten O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan