Leeftijd motorrijdend Nederland ?

Leeftijd


  • Totaal aantal stemmers
    264
das toch niet serieus hoop ik, anders wil ik hem wel gewoon voor de heb
 
Interessant om de voorgaande pagina's te lezen! Of de overheid wil dat motoren helemaal verdwijnen, dat betwijfel ik. Voor mij persoonlijk was het wel goed dat ik niet op mijn 18e op vol vermogen mocht rijden. Als ik die mogelijkheid had gehad, dan had ik dat gedaan en ik weet (in retrospect) niet of dat een heel goed idee zou zijn geweest...
Ben nu 29 en rijd nu bijna 4 jaar ongevalvrij rond. En ik rijd ergens tussen de 13.000 en 15.000 km per jaar. Op relatief lichte fietsen (1e fiets: BMW F650GS '03, huidige fiets: Versys 650 '07).

Denk dat vermogensregulerende wetgeving vooral ingegeven is door ongeval statistieken (ik doe een aanname hier). Als 20 jarige een Golf GTI verzekerd krijgen is ook serieus duurder dan wanneer je 25+ bent. Dat heeft wel met de boomkleef statistieken te maken.

Zijn voor jonge rijders hagelnieuwe motoren niet ook gewoon erg duur? Volgens mij worstelen fabrikanten best wel met het aanspreken van een jeugdiger publiek...

Voorbeeldje: bij mijn motorzaak op de hoek staat nu een Versys 300 te koop (lekker lichte en wat goedkopere beginnersfiets nieuw uit doos) en die is afgeprijsd van 6000,- naar 5000,- euro. Dat is echt veel geld voor een hobby van een 18 jarige.
Kan een volwassener iemand me misschien vertellen of je in de jaren '80 10.000 gulden betaalde voor een nieuwe, lichte budget fiets?
 
Voorbeeldje: bij mijn motorzaak op de hoek staat nu een Versys 300 te koop (lekker lichte en wat goedkopere beginnersfiets nieuw uit doos) en die is afgeprijsd van 6000,- naar 5000,- euro. Dat is echt veel geld voor een hobby van een 18 jarige.
Kan een volwassener iemand me misschien vertellen of je in de jaren '80 10.000 gulden betaalde voor een nieuwe, lichte budget fiets?
Ik betaalde in 1985 5.000 gulden voor een nieuwe Suzuki GSX 400E. Volgens mij was hij wel afgeprijsd van 6.000 gulden. Maar dat was best veel geld in die tijd.
 
Interessant om de voorgaande pagina's te lezen! Of de overheid wil dat motoren helemaal verdwijnen, dat betwijfel ik. Voor mij persoonlijk was het wel goed dat ik niet op mijn 18e op vol vermogen mocht rijden. Als ik die mogelijkheid had gehad, dan had ik dat gedaan en ik weet (in retrospect) niet of dat een heel goed idee zou zijn geweest...
Ben nu 29 en rijd nu bijna 4 jaar ongevalvrij rond. En ik rijd ergens tussen de 13.000 en 15.000 km per jaar. Op relatief lichte fietsen (1e fiets: BMW F650GS '03, huidige fiets: Versys 650 '07).

Denk dat vermogensregulerende wetgeving vooral ingegeven is door ongeval statistieken (ik doe een aanname hier). Als 20 jarige een Golf GTI verzekerd krijgen is ook serieus duurder dan wanneer je 25+ bent. Dat heeft wel met de boomkleef statistieken te maken.

Zijn voor jonge rijders hagelnieuwe motoren niet ook gewoon erg duur? Volgens mij worstelen fabrikanten best wel met het aanspreken van een jeugdiger publiek...

Voorbeeldje: bij mijn motorzaak op de hoek staat nu een Versys 300 te koop (lekker lichte en wat goedkopere beginnersfiets nieuw uit doos) en die is afgeprijsd van 6000,- naar 5000,- euro. Dat is echt veel geld voor een hobby van een 18 jarige.
Kan een volwassener iemand me misschien vertellen of je in de jaren '80 10.000 gulden betaalde voor een nieuwe, lichte budget fiets?

Een Golf GTI kan doorgaans ook duurder zijn, omdat zulke auto's (net als bepaalde motoren) gewillig zijn bij het dievengilde. Mijn vorige auto was er toevallig 1 en mijn verzekeraar (FBTO) verzekerde de gehele uitvoering (en die daarboven) niet. Zonder aanzien des persoon en dat heeft met diefstalgevoeligheid te maken (tegenwoordig zijn auto's vaak ook makkelijker te stelen dan een oude Opel Kadetjes met al die keyless meuk).

Wat betreft het kopen van een nieuwe motor op je 18e.... Tjsaa... Kost een beetje scooter ook al niet een paar duizenden Euro's (zo'n Vespa ding waar ze bijna allemaal mee rijden)? Het is luxe als je dat nieuw kan kopen kan op die leeftijd. Ik denk niet dat het "normaal" is, was of zal zijn.

Voor mij persoonlijk was het weer precies andersom wat betreft het vermogen. Ik heb op mijn 21e of 22e mijn A gehaald en direct vol vermogen. Ook direct een 150 pk racebeest gekocht en geen seconde spijt van gehad als het gaat om vermogen. Het enige waar ik spijt van heb \ had \ kreeg was dat ik met een vrij nieuwe motor enorm veel ging rijden en de afschrijving daardoor sneller ging als dat ik kon rijden. -O-

Nu kan ik zeggen dat ik best verantwoord rond rijdt. Altijd wel gedaan (nee ben niet heilig en heb ook mijn momentjes gehad) dus wat dat betreft was het geen gevaar voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Toen betaalde je ook nog geen BPM op een motor, even later werden motoren wel wat duurder.

in de jaren 90 (mijn tijd toen ik 18 was) kocht je voor 2500 gulden oude meuk uit de jaren 70 en 80.
Toen reden wel veel meer jongeren op een motor, ik heb zelf ook pas later een autorijbewijs gehaald.
Met vakantiewerk en een met een leninkje bij mijn ouders kocht ik toen ik 19 was een Kawa GPZ 900 R, gebruikt voor 13.000 gulden.
Dat gezeur met getrapte rijbewijzen had je gelukkig niet en motoren schreven ook haast niet af, met een beetje bijbetalen had ik om de paar jaar weer een "verse" motor.

Overigens heb ik nu twee oude bakken staan en heb er net zoveel lol mee als destijds met met bijna nieuwe motoren. (beter gezegd, twee motoren die ik toen niet kon betalen en nu gebruikt geen moer meer kosten)

Een auto kwam pas veel later en dat was eerst gewoon een oud goedkoop Fordje.
 
Vorig jaar meegedaan met een toertocht en het overgrote deel van de motorrijders waren oude mannen, incl. mezelf....iig weinig jongeren. Ook hier slaat de vergrijzing toe.....
 
Een Golf GTI kan doorgaans ook duurder zijn, omdat zulke auto's (net als bepaalde motoren) gewillig zijn bij het dievengilde...

Geloof ik meteen!

Maaaaaaaarrr er bestaat een relatie tussen leeftijd, vermogen en risico. Aldus verzekeraars.
Ben even op Independer gedoken:

Voorbeeld 1:
Als ik als 19 jarige een Volkswagen Golf met 180Kw vermogen WA wil verzekeren dan kost dat 126 euro per maand. Als ik dezelfde auto wil verzekeren als 29 jarige (voor de rest alle parameters hetzelfde gehouden) dan kost een WA verzekering nog maar 40(!) euro per maand.

Als ik als 19 jarige een Volkswagen Golf met 63Kw vermogen WA wil verzekeren dan kost dat 117 euro per maand. Als ik dezelfde auto wil verzekeren als 29 jarige (wederom: gelijke parameters) dan kost een WA verzekering ook 40 euro per maand.

Hierbij ben ik uitgegaan van 0 schade vrije jaren en ong. 7500 kilometer per jaar.

Verder vind ik je punt over 18 jarigen en nieuwe duren fietsen kopen wel sterk. Fijn dat jij geen loose cannon was op je 18e!
 
Wel apart toen, een WA-verzekering voor m'n Ford Fiesta diesel kostte me 750 gulden per jaar (was toen 21), een WA voor de Kawa maar een fractie daarvan.
 
Maaaaaaaarrr er bestaat een relatie tussen leeftijd, vermogen en risico. Aldus verzekeraars.
Ben even op Independer gedoken:

Voorbeeld 1:
Als ik als 19 jarige een Volkswagen Golf met 180Kw vermogen WA wil verzekeren dan kost dat 126 euro per maand. Als ik dezelfde auto wil verzekeren als 29 jarige (voor de rest alle parameters hetzelfde gehouden) dan kost een WA verzekering nog maar 40(!) euro per maand.

Als ik als 19 jarige een Volkswagen Golf met 63Kw vermogen WA wil verzekeren dan kost dat 117 euro per maand. Als ik dezelfde auto wil verzekeren als 29 jarige (wederom: gelijke parameters) dan kost een WA verzekering ook 40 euro per maand.

Ik vind de relatie tussen vermogen en risico vrij klein. Je verhoogt het vermogen met 117KW (=185.7%) maar de verzekeringskosten gaan maar 9 euro omhoog in het geval van een 19 jarige (= 7.7%) en blijven zelfs gelijk in het geval van een 29 jarige.

Leeftijd daarentegen heeft een veel groter effect. Je verhoogd de leeftijd met 10 jaar (=52.6%) en de premie daalt met 77 danwel 86 euro (= gem -69.7%).

Je ziet dus dat leeftijd bijna een factor 10 (-69.7% vs 7.7%) belangrijker is dan vermogen.
 

"De gemiddelde leeftijd van alle wegvoertuigen is de afgelopen tien jaar gestegen. De motorfiets heeft met gemiddeld 21 jaar de hoogste leeftijd, terwijl trekkers voor oplegger met zes jaar gemiddeld het jongste zijn."

Het zijn niet alleen de eigenaren die vergrijzen.
 
Zoals eerder vermeld, ook uit het tijdperk "RBW behaald, koop wat je leuk vindt".
En mijn allereerste was BIJNA een nieuwe FZR600R, echter was mijn ouwe heer er ook bij, en op de een of andere
(voor mij nog steeds onduidelijke) manier wist hij mij een turquoise GS500E Slingshot 'aan te smeren' bij Safe..
Met volle kuip, was iets van FL 8000,- (ligt mij nog iets van bij, maar is al lang geleden)
Vondt het echt een mooi fiets nu nog steeds eigenlijk.
Was nog maar een paar maanden oud, en weining kmmetjes op de teller.
Dikke maand later kon ik hem afschrijven (economisch los gereden, door een vrouw mens wat mij de pas afsneed..)

Merk nu ook idd dat er in de toko's de leeftijd wat hoger ligt, als toen ik pas het RBW haalde.
Zie dus dat er veel van mijn leeftijd rond rijden.

Bevestigd:
Jup, behoort tot een oudere generatie
;(
 



Het zijn niet alleen de eigenaren die vergrijzen.
Natuurlijk zijn de trekkers met oplegger het jongste. Die rijden vaak 100-150k per jaar en staan dan dus op 600-900k en zijn redelijk afgeschreven.
 
Interessant om de voorgaande pagina's te lezen! Of de overheid wil dat motoren helemaal verdwijnen, dat betwijfel ik. Voor mij persoonlijk was het wel goed dat ik niet op mijn 18e op vol vermogen mocht rijden. Als ik die mogelijkheid had gehad, dan had ik dat gedaan en ik weet (in retrospect) niet of dat een heel goed idee zou zijn geweest...
Ben nu 29 en rijd nu bijna 4 jaar ongevalvrij rond. En ik rijd ergens tussen de 13.000 en 15.000 km per jaar. Op relatief lichte fietsen (1e fiets: BMW F650GS '03, huidige fiets: Versys 650 '07).

Denk dat vermogensregulerende wetgeving vooral ingegeven is door ongeval statistieken (ik doe een aanname hier). Als 20 jarige een Golf GTI verzekerd krijgen is ook serieus duurder dan wanneer je 25+ bent. Dat heeft wel met de boomkleef statistieken te maken.

Zijn voor jonge rijders hagelnieuwe motoren niet ook gewoon erg duur? Volgens mij worstelen fabrikanten best wel met het aanspreken van een jeugdiger publiek...

Voorbeeldje: bij mijn motorzaak op de hoek staat nu een Versys 300 te koop (lekker lichte en wat goedkopere beginnersfiets nieuw uit doos) en die is afgeprijsd van 6000,- naar 5000,- euro. Dat is echt veel geld voor een hobby van een 18 jarige.
Kan een volwassener iemand me misschien vertellen of je in de jaren '80 10.000 gulden betaalde voor een nieuwe, lichte budget fiets?

Ik ben in 77 motor gaan rijden, ruilde mijn FS1 yamaha in op een honda CB 350 zonder bijbetalen, en na twee maanden een CB550f....kostte toen 3500 gulden, en ik verdiende 70 gulden per week... daarvoor ben ik bij de AH 's morgens vakken gaan vullen...en 's avonds bij een machine fabriek gaan schoonmaken...waar een wil is is een weg....
nooit een nieuwe motor gehad, nooit stil komen staan, nooit ernstige stukken gehad....
Van de 550 naar een z650, Z1R, goldwing, gt750, KH500, Gixxer 1100w, zx9r, faser 1000 die heb ik nog, daarnaast een FJ1200 en een XJ900....laatste twee kostte zegge en schrijven 700 euro en 125 euro, en is nog steeds starten lopen, de XJ gaat er dit jaar uit.......
in 77 kochtje ongeveer een motor voor cilinderinhoud x10 gulden, dus een CB550 was 5500 gulden, een soes GS1000 was 9900 euro alleen Kawa was altijd 1000 gulden duurder
heb geen flauw idee wat een nieuwe motor tegenwoordig kost, ga ik ook niet kopen, de kosten zijn het niet waard , ik vermaak me prima op de wat oudere motoren
 
Terug
Bovenaan Onderaan