Lekken koelvloeistof & borrelen in expansievat

PB46

MF veteraan
10 aug 2002
1.557
0
Sinds een tijdje heb ik bij mijn Kawasaki zxr 400 last van een oververhitte motor (koelvloeistof). Heb de motor net een grote beurt laten geven waarbij de motor ook voorzien is van nieuwe koelvloeistof, vervolgens ontlucht is enz. Maar na een tijdje rijden, wordt de motor te warm, gaat de vin aan en als ik nog wat langer rijdt en stil sta voor bv een stoplicht, gooit hij er de koelvloeistof uit. Ook borrelt ie als een gek in het expansievat, dus ook in de radiateur zelf neem ik aan. Dit is echt een zwaar kookgeluid.

Vraag is dus wat ik daar aan ga doen. Ik wil er volgende week namelijk mee op vakantie. Ik heb al gehoord dat er 2 thermostaten op zouden moeten zitten. Degene bij de vin werkt goed, dat is nagekeken. Maar die andere thermostaat zou er voor moeten zorgen dat het koelwater snel genoeg rondstroomt???? :?

p.s.

De warmte meter kwam altijd tot net iets boven het eerst streepje en staat nu standaard al op het 2e streepje. Soms blijft de meter daar hangen en soms schiet ie helemaal omhoog.
 
Ik heb een ZX9R uit 94. Zolang ik maar blijft rijden en de temp. niet te hoog wordt, heb ik geen problemen. Maar op het moment dat ik (lang) voor een stoplicht sta te wachten en de temp. oploopt, lekt er koelvloeistof. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Komt mij bekend voor. Ik heb hetzelfde gehad mijn mijn kawasaki zx9r uit 94.
Het was bij mij de bekende ingezakte cylinderbussen verhaal. (zwakke punt zx9r uit 94/95).
Vraagje: Als de motor warm is en je zet hem uit hoor je dan ook de koelvloeistof borrelen in het expansie vat ?
Of lekt hij bij het expansie vat ? (dop) deze kan je snel scheef erop schroeven, is bijna niet te zien maar lekt dan wel, heb ik ook laatst weer gehad.

Hee Retge,

Is je probleem al verholpen? Ik heb hetzelfde als ZXivaR. Het begon een jaar geleden met borrelen van de overlooptank, maar met mijn zuinige en voorzichtige rijstijl in het woonwerkverkeer werd het niet erger en bleef de motor ook goed gekoeld. ZX9R 1994 (ZX900B), eerste serie, met nu 47000 km.

Afgelopen weekend heb ik hem echter voor het eerst echt de sporen gegeven door vier dagen door de Elzas te knallen met vijf andere motorrijders (als enige betrouwbare japanner en viercilinder tussen Europese twins en triples) en op een bergpasje gebeurde het: Alle koelwater eruit geblazen. De druk uit de motor (35 bar) perst lucht in het koelsysteem, waardoor het water uit de overloop spuit. Als een fluitketel! Ben toen over de Autobahn vanaf de grens van Zwitserland naar huis gereden en op de rijksweg hoefde er maar een kwart liter water per 250 km bij. Echter, 140 op de Duitse Autobahn is zwaar frustrerend.

Eergisteren en gisteren met een vriend bezig geweest (lang leve de Haynes manual) om het blok uit te bouwen, dat ik vanavond naar de beste Kawaman van Nederland breng (Bikker, Noordeloos). Hopelijk gaat het niet al teveel kosten, maar dan heb ik in ieder geval garantie op de reparatie... Ondertussen kan ik mooi mijn achterveer eens schoonmaken en reviseren en een Dynojet Stage 1 inbouwen in mijn losliggende carbs

succes d'r mee.

Heb even gezocht en o.a. dit gevonden. Ik blijk dus niet de enige te zijn.. Dat ingezakte cylinderbussen verhaal vind ik allemaal minder klinken. Kan het ook gewoon een defecte thermostaat bij de waterpomp zijn, waardoor de boel gaat koken en borrelen??
 
Laatst bewerkt:
het kan zijn dat de thermostaatklep ( die door sommige mensen thermostaat wordt genoemd) niet goed open gaat. dit kun je testen door hem te demonteren en dan in heet water te leggen. hij moet ongeveer bij 80 graden open gaan. wat ook mogelijk is is dat je waterpomp defect is. wat ook nog mogelijk is is dat je koppaking lek is waardoor er gassen in je koelsysteem terecht komen.
 
De koppakking is het zo goed als zeker niet, want daar is naar gekeken toen ik de motor weggebracht had voor een beurt. En het borrel-probleem had ie daarvoor al......

Ik zal mn thermostaat er eens afhalen dan..
 
De koppakking is het zo goed als zeker niet, want daar is naar gekeken toen ik de motor weggebracht had voor een beurt. En het borrel-probleem had ie daarvoor al......

Had je een vermoeden dat er een lekke koppakking is? (Witte/blauwe rook uit uitlaat, etc..) Omdat er naar gekeken is?
Je hebt van dat spul op de markt wat je in je koelsysteem moet doen, om daarna te zien aan de kleur van de vloeistof of je koppakking lek is. Hebben ze dat ook gedaan? Ik neem toch niet aan dat ze de kop gedemonteerd hebben. :9
Misschien toch maar eerst waterpomp (schoepenwiel los op as?) en thermostaat ff checken...
 
Op maandag 28 juli 2003 19:23 schreef Gorilazz het volgende:
(bij auto's)

Borrelen van je koelvloeistof duidt op een lekke koppakking. Een cilinder kan gewoon wat blazen naar een koel kanaal, hoeft dus nog niet te mengen met olie(blauwe rook etc)

bijna goed alleen borrelen duidt niet altijd op een lekke koppakking.
het kan zoals eerder gezegd is ook een thermostaat zijn die niet open gaat of een overleden waterpomp.
 
Het inzakken van cilinderbussen is een zx9r/b verhaal/kwaal (zover ik weet)
Ik weet niet of de rest het zelfde bedoelt, maar het kan het overdruk ventiel in de radiateur dop zijn, als die open blijft heb je hetzelfde effect.
 
Nou, het expansievat was ramleeg, in de radiator zag ik ook niets meer zitten qua koelvloeistof, ook niet met schudden. Weet nog niet waar het aan ligt.

Hoe kan ik nakijken of mn radiator-dop nog goed is? Ik las dat het probleem ook daar kan zitten..

Er zit ook vuil in een buisje/filtertje (zwarte tjap). Dit zit net voordat de koelvloeistof via kleine slangertjes door/langs mn carburateurs af loopt. Dat zal ik er ook eens uit proberen te halen, want het zag er verstopt uit.
 
Als de koelvloeistof ook borrelt met een koude motor, dan is volgens mij de koppakking zeker stuk.
Bij een warme motor kan het ook zijn dat de vloeistof kookt.
Dan kunnen er verschillende oorzaken zijn;
-thermostaat blijft dicht (meestal gaat ie wel open als ie stuk is)
-waterpomp defekt (of aandrijving daarvan)
-thermisch kontakt van de ventilator stuk
-ventilator stuk of zekering door
-radiator vervuild (inwendig of uitwendig)
-te weinig koelvloeistof
-..................
 
als je radiatordop (overdrukventiel) defect is dan lekt daar de koelvloeistof uit
gewoonlijk zit hier een slangetje aan.
gewoon even checken.
Nou, het expansievat was ramleeg, in de radiator zag ik ook niets meer zitten qua koelvloeistof, ook niet met schudden. Weet nog niet waar het aan ligt.

Hoe kan ik nakijken of mn radiator-dop nog goed is? Ik las dat het probleem ook daar kan zitten..

Er zit ook vuil in een buisje/filtertje (zwarte tjap). Dit zit net voordat de koelvloeistof via kleine slangertjes door/langs mn carburateurs af loopt. Dat zal ik er ook eens uit proberen te halen, want het zag er verstopt uit.
 
Inderdaad een oud topic, maar ik had het ook bij mijn ZXR en bij mij was een nieuwe dop op de radiateur plaatsen de oplossing. Door de ouderdom was het rubber en/of de veer niet meer voldoende sterk om de boel binnen het systeem te houden.
bij mij riep ook iedereen meteen de koppakking, maar dat bleek het dus niet te zijn
 
Kontroleer met een manometer van 0 - 2 bar of de druk in het systeem oploopt.

Blijft ie onder de 0.4 bar is je systeem goed. is ie rap bij de 0.6 bar dan is het bijna zeker dat de kop pakking lek is.

Het kan ook getest worden met een Co meter of LPG lektester boven de vuldop hangen. Meet je co dan 100 % zeker de kop pakking.

Een beetje zelfrespecterend motor revisie bedrijf doet deze test gratis.
 
Ik heb ook een probleem met mijn koelvloeistof.

Bij mij druppelt hij gewoon uit het overloopslangetje dat uit het blok komt en onder bij de kuip gewoon (open) loshangt. Temp werd ook wat hoger voordat hij begon te blazen de laatste tijd. Koelvloeistof ziet er wel nog helemaal helder uit.

Iemand enig iedee??????????????????????????????????
 
Even een oud topic omhoog schoppen...

Afgelopen woensdag scheen het zonnetje lekker dus heb ik heerlijk rondgereden met mijn Kawasaki ZXR400 :]
Bij thuiskomst hoorde ik dat er iets borrelde, het bleek mijn reservoir met "koel"water te zijn, het kookte gewoon...
Al gauw zag ik dat de ventilator bij mijn radiator niet aan stond en ik vermoed dus dat die stuk is of de sensor die hem inschakeld.

Gezien de onlangs gemaakte kosten aan de motor (hele grote beurt en daarna terug om klepdeksel pakking te vervangen) wil ik dit proberen zelf op te lossen.
Het word dit weekend lekker weer, dus dat moet wel goed komen in de tuin :)

De ventilator moet ik wel los kunnen krijgen, maar hoe kan ik die testen ?
Mag ik die gewoon rechstreeks aansluiten op de accu, of is dat niet zo'n slim plan en kan ik beter een batterij (indien batterij, welke) pakken ?

Hoe kan ik de sensor testen ?
Voor zover ik weet zit die aan de voorkant van mijn radiator. Er gaan daar 2 draadjes naar richting de ventilator.

Zou het misschien iets anders kunnen zijn ?
(Of toevallig een Mf-er die zich verveelt dit weekend in omgeving boxtel ;) )
 
Laatst bewerkt:
De ventilator moet ik wel los kunnen krijgen, maar hoe kan ik die testen ?
Mag ik die gewoon rechstreeks aansluiten op de accu, of is dat niet zo'n slim plan en kan ik beter een batterij (indien batterij, welke) pakken ?

Hoe kan ik de sensor testen ?
Voor zover ik weet zit die aan de voorkant van mijn radiator. Er gaan daar 2 draadjes naar richting de ventilator.

Zou het misschien iets anders kunnen zijn ?
(Of toevallig een Mf-er die zich verveelt dit weekend in omgeving boxtel ;) )

Het simpelst is het om de stekker op de sensor er even af te halen en aan massa te leggen; met de motor op contact moet de fan dan gaan draaien.
De beide draadjes richting koelfan zijn gewoon + en - van 12V gelijkspanning. Plus komt via een zekering en het contactslot vanaf de accu, de min komt aan massa via jouw temperatuursensor, en die maakt als het goed is contact boven een bepaalde temperatuur.
Let wel dat dus ook de radiateur een massa aansluiting moet hebben om het circuitje rond te krijgen.

Als je de sensor wilt testen meet dan met een ohmmeter de weerstand tussen de behuizing en de elektrische aansluiting. Koud is er geen contact, en als je de sensor verwarmt in kokend water moet ie contact gaan maken.
 
Laatst bewerkt:
Had de connectoren even verbonden d.m.v. een schroef die ergens wat plastic bij elkaar hield en warempel, de fan werkt :)
Morgen dus even kijken of ik ergens een "nieuwe" sensor kan scoren.
Kan ik 's middags weer :] (als het daar aan ligt).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan