leren springen

zenabi

MF veteraan
15 sep 2008
1.261
0
Ruinen
nadat ik onder uit ben gegaan op crossbaan met een xr600 , besloten dat deze me toch echt te lomp is hier voor .
Dit weekend ga ik mn een cr250 aanschaffen en wil ik ook crossbaan op.
Maar om nu tussen al die jongens te gaan rijden die het van kinds af aan al doen en met adviesen komen van gaank is alles (komen uit drenthe) wil ik eerst even mooi voor me zelf wat oefenen , hoe hebben jullie dit gedaan ?
kan ik bv schansje maken bij mezelf op industrie terrein ? of ben ik daar veel ruimte voor nodig ?
 
Constant gas houden de bult op. Geen gas dicht want dan ga je voorover. Motor in de lucht controleren/recht houden met je knieen.
Tussen jongens rijden die het vanaf kinds af aan doen maakt geen verschil, iedereen let op elkaar.

Op het industrieterrein ben je niet verzekerd, op de crossbaan wel.
 
is mn keuze van motor wel goed ? ik denk toch echt dat het met die cr makkelijk gaat dan met een xr of is dit iets wat weining uitmaakt ?
 
Constant gas houden de bult op. Geen gas dicht want dan ga je voorover. Motor in de lucht controleren/recht houden met je knieen.
Tussen jongens rijden die het vanaf kinds af aan doen maakt geen verschil, iedereen let op elkaar.

Op het industrieterrein ben je niet verzekerd, op de crossbaan wel.

Laatste 10 meter voor de bult moet je al staan. Klem de motor ter hoogte van de filterbak met je knieen. Als je te snel gaat, heb je voor de bult al geremd!!
Terwijl je de bult op rijdt blijven klemmen en een beetje gas geven zodat je ( licht) accelererend de bult op gaat.
 
Iets rechterop zou nog mogen..
full
 
Constant gas houden de bult op. Geen gas dicht want dan ga je voorover. Motor in de lucht controleren/recht houden met je knieen.
Tussen jongens rijden die het vanaf kinds af aan doen maakt geen verschil, iedereen let op elkaar.

Op het industrieterrein ben je niet verzekerd, op de crossbaan wel.
wat is er dan precies extra verzekerd op een crossbaan? die licenties zijn gewoon geldklopperij
 
wat is er dan precies extra verzekerd op een crossbaan? die licenties zijn gewoon geldklopperij

Openbare weg met motor zonder kenteken? Niet verzekerd bij ongeval.

Licenties zijn absoluut geen geldklopperij. Zo duur zijn ze ook weer niet.
 
Denk dat een xr makkelijker springt dan een cr. Als je bij een xr tever achterover gaat gooi je je gas dicht, bij een cr moet je gaan werken met de achterrem wat voor de beginner niet te doen is.
 
Denk dat een xr makkelijker springt dan een cr. Als je bij een xr tever achterover gaat gooi je je gas dicht, bij een cr moet je gaan werken met de achterrem wat voor de beginner niet te doen is.

Welke coniferen heb jij weer gesnoeid zeg?
 
nadeel is toen ik bij eerstte buld direct onderuit ging , angst ook grote factor was geworden.
cr vindt ik op baan ook erg lomp in bochtten werk hoor , erg hoog en gewicht zit ook vrij hoog
 
Denk dat een xr makkelijker springt dan een cr. Als je bij een xr tever achterover gaat gooi je je gas dicht, bij een cr moet je gaan werken met de achterrem wat voor de beginner niet te doen is.

Valt mee, op die snelheden waarmee je in het begin gaat wil het prima met gas dicht doen.
 
nadeel is toen ik bij eerstte buld direct onderuit ging , angst ook grote factor was geworden.
cr vindt ik op baan ook erg lomp in bochtten werk hoor , erg hoog en gewicht zit ook vrij hoog

XR bedooel je.

dat is het ook

een tank in vergelijking met welke CR dan ook.
 
nadat ik onder uit ben gegaan op crossbaan met een xr600 , besloten dat deze me toch echt te lomp is hier voor .
Dit weekend ga ik mn een cr250 aanschaffen en wil ik ook crossbaan op.
Maar om nu tussen al die jongens te gaan rijden die het van kinds af aan al doen en met adviesen komen van gaank is alles (komen uit drenthe) wil ik eerst even mooi voor me zelf wat oefenen , hoe hebben jullie dit gedaan ?
kan ik bv schansje maken bij mezelf op industrie terrein ? of ben ik daar veel ruimte voor nodig ?
Mooie overstap :)


Denk dat een xr makkelijker springt dan een cr. Als je bij een xr tever achterover gaat gooi je je gas dicht, bij een cr moet je gaan werken met de achterrem wat voor de beginner niet te doen is.
En landen met de XR?
 
Die grote viertakten zijn veel te topzwaar meestal. Voorwiel stort als een baksteen naar beneden (zelfde geld overigens voor veel brommers.... Yamaha DT80 van mijn broer sprong voor geen meter toen wij hier in de buurt rondcrosste op een oude steenfabriek (back in 1997 ofzo :D).



(youtuben op transworld motocross skills, alle video's staan op YT volgens mij met de basis technieken.
 

_O- _O- _O- _O- _O-

Maar foto's zeggen meestal niet alles. Het ligt ook helemaal aan wat voor landing er is en hoever je in de lucht zit.
Het belangrijkste? Niet te snel willen. Eerst de motor onder goede controle, achterrem en gas geven in de lucht.
 
naja dat achterrem gebeuren is gelul, maar de rest klopt wel aardig. Nu ben ik zelf ook niet zo van die grote klappers (daar hebben we BvD voor...) maar over het algemeen moet je zorgen dat je zelf mooi in het midden van de motor staat, je hem goed kan klemmen met je kuiten/knieen, beetje gas geven zodat de motor mooi vlak blijft en niet voor of achterover duikt. Niet aan je remmen zitten... dat is pas voor later als je echt wat gang erin hebt en wil corrigeren met je achterrem... maar geloof mij, dat doen er heel veel gewoon niet hoor...omdat dat toch voor ongecontroleerd gaat.

Gewoon rustig 3/4 gas een bult op rijden en vooral niet op de sporen letten! zodra je daar naar begint te kijken begin je bijna automatisch daar op de focussen en dan gaat het vaak mis. Gewoon blijven kijken waar je naar toe wil! Uiteraard kom je eerst voor je gevoel amper los en dat is ook zo... Maar naarmate je meer vertrouwen hebt in je eigen kunnen kun je stapje voor stapje proberen om voor de bult het gas langer open te houden...

Daarnaast is het ergens ook nog wel van belang hoe je vering staat afgesteld, maar vooral aan het begin moet je het toch echt zelf proberen en naarmate je beter begint te worden merk je vanzelf ook wel of de vering voldoende is of dat hij toch teveel inzakt op de oploop.....maar wat ik al zei, dat is voor latere zorg.
 
Laatst bewerkt:
Naja, helemaal gelul is dat achterrem verhaal niet hoor. Natuurlijk kan het ook zonder maar zodra je met je achterrem kunt corrigeren ben je wel veel zekerder in de lucht en durf je harder/meer.
Idd, eerst fatsoenlijk los komen en dan pas experimenteren met je achterrem, het lekkerste zijn daarvoor schansjes met landing.

stap voor stap steeds ietsjes harder en er komen vanzelf een paar momenten in de lucht dat je denkt, kon ik mijn achterrem er nu maar bij pakken. :+ :+

maargoed... dat achterrem verhaal is misschien wel meer gevorderden werk ja. :P
 
Laatst bewerkt:
Ok phoe hee lekker extreem die Chris, wss zijn de remmen van die Honda die jij hebt zo gaar dat je alleen maar denkt dat je remt... in werkelijkheid lijkt het namelijk net alsof je moet poepen als jij door de lucht schraapt :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan