Levensduur ketting: wat doe ik fout?

dvandyck

MF'er
20 okt 2010
44
0
Beste MFers,

Ik rijd nu ongeveer 2 jaar met mijn Yammie FZS600 Fazer en merk dat mijn ketting stilaan weer aan vervanging toe is - ik kan ze een halve tand van het achtertandwiel trekken hoewel de tanden nog niet echt puntig zijn achteraan (vooraan kan je niet zien).
Ze zal 15000 km niet halen en als ik zo wat rondsurf op motorfora is dat precies erg weinig. Lang de wielzijde zijn er her en der wat schakels die wat roestig lijken (rodere kleur). Langs de buitenzijde zien ze allemaal zwart.

Ik had me nochthans voorgenomen om deze ketting beter te verzorgen dan de vorige.
Momenteel onderhoud ik ze als volgt:
- ik span ze aan tot de ketting een dikke twee vingers is (dikke 3cm), iets minder spel dan het onderhoudboekje voorschrijft maar mijn onderhoudsman en officieel Yammie-verdeler zweert bij die iets strakkere spanning. Ik span bij als ik zie dat er dikke cm vrijspel bijgekomen is.
- ik smeer ze als ze droog overkomt en sowieso na elke regenrit. Als smeermiddel gebruik is s100 kettingspray (van dit wit kleverig spul). Ik rijd ze meestal wel eerst droog voor ik ze smeer na een regenrit - lijkt me nogal raar om ze nat te smeren.
- ik heb ze slechts 1 keer gereigingd toen ze echt wel vuil was en dat heb ik gedaan door er met een doek over te gaan die ik in lampenolie gedrenkt had. Ik merk dat er voor en tegenstanders zijn van het reinigen. Heeft dit misschien ook te maken met of je olie of van dat kleverig spuitbusspul gebruikt om je ketting te smeren? (Ik zou denken dat met olie het vuil er sneller afzwiert tesamen met de olie)

De motor zelf rijdt tamelijk wat autostrade en dit in alle weersomstandigheden. Enkel bij sneeuw en ijzel rijd ik niet.
Mijn rijstijl: als optrekken nodig is, durf ik tot de rode lijn te gaan maar de grote afstanden zijn aan constante snelheid: 110 a 140 typisch (5 a7.5K t/min), het meeste schakelwerk gebeurt tussen 4 en 6K (hij mag 12.5K).

Af en toe ik test de gezondheid van de motor door te kijken hoe ver hij geraakt en dat is nog altijd boven het maximum dat je in de specs terugvindt ;-) Dit doe ik zowat elke 10 ritten of zo en altijd maar even (enkele km).

Hoe kan ik de levensduur van mijn ketting verlengen (zonder scottoiler - geen zin in zoiets) of is dit normaal gegeven dat mijn motor een echt woon-werk-werkpaard is en dus alle weersomstandigheden ziet?

Ik snap eigenlijk niet goed waarom mijn ketting minder lang meegaat. Ligt dit misschien aan dit type motor?

Bij het bijspannen ben ik wel altijd wat onzeker ivm de uitlijning van het wiel: de merktekens bij de as vind ik moeilijk bruikbaar omdat er geen duidelijke referentie is. Ik check meestal met een schuifmaat maar die techniek vind ik ook maar zo zo.

Alle tips, vooral van mede FZS600-eigenaars, zijn welkom!

groeten

Dries
 
Laatst bewerkt:
Hey Dries, wat voor kettingset gebruik je nu?
Kwaliteitnvan de kettingnis zeer belangrijk!

Voorbeeld: op mijn 1000f kon ik de set na 15000 vervangen... Zat goedkope ebay troep op!
Op mijn fireblade heb ik 10000 dit jaar gereden op dezelfde set gereden en heb hem maar 1 keer hoeven spannen! Hier zit een did gold set onder!
 
full19152445.jpg


Een perfect uitgelijnde ketting gaat veel, veel langer mee. Bij de ene motor zijn de merktekens prima bruikbaar, bij de andere is het niks.
 
NightMagic,

ik gebruik een "aftermarket"-ketting die mijn dealer uitkiest. Zal eens vragen wat de fabrikant is maar ik vermoed AFAM.

CB-Sacco,

dat ziet er iets handigs uit! Ik zie nog wel niet direct hoe je het precies moet gebruiken maar ik vermoed dat je het op een schakel moet zetten en de pin mooi naast je tandwiel moet staan, niet?

Is dat duur zo'n ding?

thx

Dries
 
Ik had me nochthans voorgenomen om deze ketting beter te verzorgen dan de vorige.
Momenteel onderhoud ik ze als volgt:
- ik span ze aan tot de ketting een dikke twee vingers is (dikke 3cm), iets minder spel dan het onderhoudboekje voorschrijft maar mijn onderhoudsman en officieel Yammie-verdeler zweert bij die iets strakkere spanning. Ik span bij als ik zie dat er dikke cm vrijspel bijgekomen is.

Dit lijkt me te strak. En te strak is moordend voor ketting, tandwielen en lagers. Realiseer je ook dat de ketting strakker gaat staan naarmate het achterwiel verder inveert. Als je ketting te strak staat worden de hobbels in de weg dan ook niet opgevangen door je vering en demping maar door je ketting. Hou dus aan wat er in je instructieboekje staat, en laat goed op of de speling moet worden gemeten in belaste of onbelaste toestand.
 
Vaker smeren met vet. tandenborstel gebruiken en elke 300 km licht smeren. Ketting niet te strak stellen. Een goed onderhouden keting hoef je zelden te spannen.
Met een scott oiller of pro oiler haal je gemakkelijk 40000 km met een set.
 
Mike,

die discussie heb ik al gevoerd met mijn motoronderhoudsman: hij zweert bij die twee vingers en zegt dat de ketting anders te veel op en neer slingert bij veel autostradewerk.

Ik heb zelf bij het rijden de ketting al in het oog gehouden (dit moet je omzichtig doen!) en ik zie toch stees een beetje op en neer bewegen dus ze lijkt spel over te houden...

Zelf ben ik ook maar een lichtgewicht: ik weeg ongeveer 60kg maar af en toe gaat mijn vriendin mee en die weegt ongeveer 70 kg. Meer dan 130kg komt er nooit op.

Dries
 
Dutchgixxer,

zoals ik schreef ben ik niet van plan een scott-oiler te plaatsen maar ben wel nieuwsgierig wat je met vet bedoelt. Ik heb nog nergens "kettingvet" zien staan bij de onderhoudsmiddelen...

Vind je dat spuitbusspul zoals s100-kettingspray niet goed?

Dries
 
Lang de wielzijde zijn er her en der wat schakels die wat roestig lijken (rodere kleur). Langs de buitenzijde zien ze allemaal zwart.
Te weinig smering.

iets minder spel dan het onderhoudboekje voorschrijft maar mijn onderhoudsman en officieel Yammie-verdeler zweert bij die iets strakkere spanning.
Onderhoudsboekje aanhouden, niet de mening van je kettingleverancier (!)

- ik smeer ze als ze droog overkomt en sowieso na elke regenrit.
Als de ketting "droog overkomt" ben je al te laat... In mijn ervaring (toen ik nog kettingspray gebruikte) was sprayen na regen ook een garantie om de volgende dag roestplekjes te zien op de ketting.

Hoe kan ik de levensduur van mijn ketting verlengen (zonder scottoiler - geen zin in zoiets)
Ik pak elke 100+ km een injectienaald kettingzaagolie, en spuit 1 ml op de ketting: links aan de binnenkant, rechts aan de buitenkant (anders kan ik er niet bij). Slinger aan het wiel (op de bok) en klaar. Dit heeft een enorme verbetering van de levensduur opgeleverd, en voorlopig kan de ketting nog wel even mee.

Ik ga er dus vanuit dat olie vele malen beter is dan plakkerige spuitbusspray.
 
Laatst bewerkt:
Beter te los dan te strak in mijn ogen hoor. Nu is dit bij een offroad fiets nog wel iets essentieler van belang, maar ik zou niet onder de fabriekswaardes gaan zitten. Verder is de kwaliteit van de ketting natuurlijk van belang, de super dure zijn gewoon beter als de aller goedkoopste...

Ik rij absoluut niet zoveel km, probeer hem toch vaak te onderhouden. Stilstaan is ook niet goed natuurlijk!
 
Met spuitbus smeren gaat prima hoor, maar wel smeren als je net gereden hebt. Dan is je ketting nog warm, en loopt de spray makkelijker door. Smeren als ze droog overkomt ben je wellicht al iets te laat, zeker als je zegt dat er al roest op verschijnt. Zelf spoot ik altijd wanneer ik de smeerfilm zag verdunnen.
Schoonmaken van je ketting hoeft (bij normaal gebruik) niet, wanneer je een keertje door de regen rijdt spoelt hij ook wel schoon.
Overigens verdubbel je je levensduur van je ketting met gebruik van Osco/Scottoiler wel.
 
Crazybond,

Op het stilstaan-front scoor ik zeker goed: buitenlandvakanties en vriesweer uitgenomen, staat hij nooit meer dan 3 dagen stil!

Remco,

interessant jouw injectienaald techniek. Begrijp ik het goed dat jij dan je olie in de naad tussen de o-ring en de schakel spuit?

Ik spuit nu de s100-spray onder een kleine hoek op de binnenzijde onderaan richting tandwiel terwijl ik de ketting draai zodat het smeersel recht naar het tandwiel gaat.

Dries
 
Indewegrijer,

ik smeer enkel net nadat ik gereden heb maar tot nu toe nooit als de ketting nog nat is. Ik ga er wel vanuit dat een rit van een 10 km waarvan enkele km boven de 130 genoeg is om de ketting op te warmen.

Dries
 
interessant jouw injectienaald techniek. Begrijp ik het goed dat jij dan je olie in de naad tussen de o-ring en de schakel spuit?
Min of meer (X-ringen in dit geval). Maar echt nauw komt het niet; de Scott-oiler doet zelfs maar 1 kant van de ketting, ik doe beide zijden.
Maar probeer het eens: koop voor 50 cent per stuk een paar 5 ml injectienaalden bij de apotheek, met zo dik mogelijke naalden (1.2 mm), en voor 7 euro een liter kettingzaagolie bij de Gamma. Tegen de tijd dat m'n olie op is zal m'n ketting ook wel op zijn.

Kleine kanttekening: het schijnt dat olie gebruiken op een sprayketting (en andersom) niet zo goed werkt, tussendoor de ketting reinigen dus.
 
Volgens mij staat je ketting veel te strak. Ik houd denk ik wel het dubbele van speling aan. 3 Centimer is echt niets. Ik doe naar schatting al iets van 30.000 km met m'n R1 en mijn rijstijl mag je als zeer sportief beschrijven.
 
Ik rij met een ACOSMBD

Automatic Chain Oil System Made By Dad. (Aldus mijn zoon)

En rij makkelijk 50.000 km met een ketting. 60.000 zou ook gaan.
Deze heeft dan iets speling en dan vervang ik em.

Wel elke winter een nieuw voor tandwiel.

Het geheim van een ketting is smeren.

Dit systeem zit inmiddels op 2 Hornets, een GSX 1100F, Een ZX12R, Een TL1000R

Allen hetzelfde resultaat.
 
Ok Ik ga de nieuwe ketting iets meer speling geven en herevalueren.

Wat betreft het smeren: ik ben geinteresseerd om het smeermiddel, smeerinterval en al dan niet reinigen tesamen met de resultaten te zien. Bij mij zou dat dus worden:

s100-spray, als ze droog overkomt of na regenrit, geen (noemenswaardige) reiniging -> 15K km

BTW: misschien ook nuttig te vermelden dat het autostradewerk op Belgische autotrades gebeurt -- een begrip sterk verwant aan het begrip "plas" tijdens en na regen... een vrachtwagen wordt dan een soort fontein met een bereik van enkele honderden meters.
 
Laatst bewerkt:
Ok Ik ga de nieuwe ketting iets meer speling geven en herevalueren.

Wat betreft het smeren: ik ben geinteresseerd om het smeermiddel, smeerinterval en al dan niet reinigen tesamen met de resultaten te zien. Bij mij zou dat dus worden:

s100-spray, als ze droog overkomt of na regenrit, geen (noemenswaardige) reiniging -> 15K km
Screen%20Shot%202012-10-12%20at%203.58.19%20PM.png

Screen%20Shot%202012-10-12%20at%203.58.28%20PM.png

3 a 4 cm dus met de wielen op de grond (niet op de middenbok).
En waarom wachten tot de ketting droog overkomt?
 
Laatst bewerkt:
die discussie heb ik al gevoerd met mijn motoronderhoudsman: hij zweert bij die twee vingers en zegt dat de ketting anders te veel op en neer slingert bij veel autostradewerk.

Dan zou ik eens op zoek gaan naar een andere onderhoudsman want dit klinkt als een prutser. Of iemand die graag kettingsets verkoopt.

Ik heb zelf bij het rijden de ketting al in het oog gehouden (dit moet je omzichtig doen!) en ik zie toch stees een beetje op en neer bewegen dus ze lijkt spel over te houden...

Op een vlakke weg ja, maar zodra jij over een hobbel rijd ga je vast niet naar je ketting kijken en dat is het moment waarop de ketting maximaal strak komt te staan. De ketting moet over de volledige veerweg van het achterwiel speling houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan