"Loud pipes saves lives" ... of toch niet ...

Nieuwe en extra regels blijken makkelijker dan handhaven, helaas.
En goedkoper. Er is echt geen budget om iedere mooie dag te handhaven op geluidsoverlast. De boel kapotreguleren is veel effectiever. Je ziet het met bromfietsen. Als zo'n ding 56 gaat, krijg je tegenwoordig een WOK-melding en mag je hem laten herkeuren. Het resultaat is dat er tegenwoordig inderdaad veel minder opgevoerde bromfietsen rondrijden. Dit effect wordt versterkt door toegenomen emissie-eisen die het opvoeren moeilijker maken. Met de invoering van helmplicht voor snorfietsen zullen die dingen ook aan populariteit verliezen. Voor motorrijders zie je hetzelfde gebeuren in de vorm van wegafsluitingen en wellicht APK in de toekomst. Wie niet horen wil ( :+ ) moet maar voelen.
 
Tis een belachelijk artikel wat je aanhaalt.

Er wordt een verband gelegd tussen de gehouden enquete en het gevolg daarvan, echter dat verband wordt totaal niet uitgelegd:

'Meer dan tweederde van de Parijzenaar wil volgens onderzoek de uitlaatgassen van scooters en motorfietsen niet langer op straat dulden'
--> reactie daarop: geluidscontrole 🤷‍♂️


Raar onderzoek: de uitlaatgassen van welke voertuigen duldt u allemaal?
 
Belachelijk is wat overdreven uitgedrukt, er staat wel een vreemd stukje tussen waarbij waarschijnlijk het woord uitlaatgeluid vertaald is naar uitlaatgas.
 
Snap ik.
Nog al een cruciale en enorm slordige fout als je serieus genomen wilt worden, toch.

Wat wel belachelijk is, is mensen die met luide uitlaat rondrijden voor hun plezier als 'te dom om de gevolgen te overzien' omschrijven.
 
Dat ze die gasten die herrie maken met pannetjes potjes en fluitjes maar eens aanpakken.... Wat een herr😎ie
 
Wat wel belachelijk is, is mensen die met luide uitlaat rondrijden voor hun plezier als 'te dom om de gevolgen te overzien' omschrijven.
Dit kan alleen de reactie van iemand zijn die met een open uitlaat rondrijdt voor zn plezier en niet de gevolgen daarvan inziet, slim kun je dat in ieder geval niet noemen.
 
Dit kan alleen de reactie van iemand zijn die met een open uitlaat rondrijdt voor zn plezier en niet de gevolgen daarvan inziet, slim kun je dat in ieder geval niet noemen.
Wat een braaf gedoe allemaal hierzo.
Iedereen heeft wel eens met een motor met een open uitlaat gereden of geprobeert een db killer eruit te halen of iets dergelijks.
En nu doen ze allemaal alsof iemand met een herrie uitlaat niet slim is.
Daarbij vergeten ze hun eigen geschiedenis lekker.

Ik noem het lekker mee waaien met de hetze nu tegen motorrijders en hun herrie geluid.
Voor corona was het niet zo erg met corona heeft dit buitensporige vormen aangenomen.
En word je voor gek verklaard met een open uitlaat of een motor die iets meer herrie maakt.

Motorbladen doen ook tegenwoordig mee aan die stemmingmakerij .
Die vergeten ook hun motor testen even waarin ze zo mooi schreven over het mooie inlaat geluid bij een motor.
En hoe mooi de motor als de toeren omhoog gingen -ging gillen uit de uitlaat demper en dit een streling voor het menselijk oor was.

Ik heb nog wat moto73-motoplus en andere motorbladen er op nageslagen van paar jaar terug.
Heb vele jaargangen liggen van die motorbladen.
En ja hoor ik lees dit soort verhalen -de motor is geweldig -de uitlaatdemper gilt lekker -en het kon ze allemaal niet hard genoeg in die testen.
Wheelie trekkend ook nog over de Nederlandse wegen met stoere actie foto,s erbij ook nog.
Trok je in die tijd geen wheelie was je een grote sukkel leek het wel.

Lees hier ook nog steeds op dit motor-forum ( tich topics zijn er over geschreven inmiddels)en andere forums dat uitlaatkleppen in de linkpijp die geluid dempen er zo snel mogelijk uit moeten worden gehaald.
De motor erna op de dynojet bank moet.
Stoere filmpjes zie je dan op you tube rondgaan met motors die in toeren gejaagd worden met flink wat geluid erbij .
En iedereen erom heen vind het te gek en gaaf.

Ook zo met open dagen n eens gezien bij Ten kate met een dynojet bank.
Iedereen gilde om het hardst als motor in toeren werd gejaagd en het geluid oorverdovend werd.
Dan was je de mannelijke bink man of vrouwelijke bink.

Tja die uitlaatklep in de linkpijp zit er niet voor niks.(geluidsdemping-meer koppel bij lage toeren)
Nu nog als ik met me motor ergens kom bij motorzaken en andere motor rijdende mensen of een verzameling mensen die zich een motorclub noemen.
En die zien de klep in de linkpijp zitten daar zit hij altijd -ik heb hem nog.
Lijk ik opeens de grootste sukkel op aarde die er nog mee rondrijd hoor je dan.

Motorzaken doen er ook aan mee door expres die exup klep of set valve niet te onderhouden of geregeld in te spuiten met smeermiddel zodat de klep niet vast gaat zitten.
Er moet ook aan die uitlaatklep in de linkpijp onderhoud gedaan worden ,maar ach ja wie doet dat nog.

Ik heb hem zelf ingespoten met vet en hij Draait soepel en zit nooit vast.
Maar ach ik ben dan ook een grote sukkel of een nerd lijkt dan wel.

Ik verbaas me er over hoe vergeet achtig mensen zijn dat ze zelf hier ook aan mee deden.
En nu nog mee doen met het eruit slopen van de exup klep of set valve klep of hoe ze ook heten mogen in de linkpijp
En nu schijnheilig doen er over hier in dit topic over geluid en elders.
En daar heb ik weer een hekel aan dat soort gedrag.
 
Dit kan alleen de reactie van iemand zijn die met een open uitlaat rondrijdt voor zn plezier en niet de gevolgen daarvan inziet, slim kun je dat in ieder geval niet noemen.

Nope, origineel.

Misschien minder oordelend opstellen: mensen zijn te dom, ik moet wel iemand zijn die... lekker bezig..
Wat ik wel kan, is me in een ander verplaatsen en dus inzien dat er ook voor die mensen een plekkie mag zijn in ons volle landje.
De dijk is niet alleen voor wielrenners en paardendrollen; we delen hem allemaal wat mij betreft.
 
Wat een braaf gedoe allemaal hierzo.
Iedereen heeft wel eens met een motor met een open uitlaat gereden of geprobeert een db killer eruit te halen of iets dergelijks.
En nu schijnheilig doen er over hier in dit topic over geluid en elders.
En daar heb ik weer een hekel aan dat soort gedrag.
NEE dus. :X

sommigen zullen het nooit leren.:(
 
Nee, een automobilist rijd me nog net zo dood, maar het kan een kat of kind tussen m'n spaken schelen

Zolang ik midden in de nacht wakker word van vechtende katten die hun baasjes verdommen onder controle te houden (lees in huis zodat ze elkaar niet in de straat gaan beconcurreren)
Ieders' kinderen van mij lekker herrie mogen maken, want dat is wat kinderen doen
Verderop in de stad een tunnel is aangelegd voor de treinen ivm "overlast" om vervolgens bij mij op 200m afstand 2 nieuwe sporen bovengronds er bij te leggen

hou ik die korte yoshi op m'n fiets
 
De kans dat je vandaag-de-dag zomaar voor je flikker wordt gereden door méér dan een kwart van de automobilisten , die achter het stuur zitten te kutviolen op hun telefoontje is enorm groot. ( en handhaving om dit te voorkomen is onbegonnen werk )
Misschien dat alle gelovigen onder onder ons met kracht kunnen bidden tot onze Lieve Heer , dat die etters uitsluitend hun EIGEN vader of moeder of kinderen kunnen doodrijden met dit mongolige gedrag , zou me toch nog een beetje een goed gevoel geven.
Die 25 - 30% zijn potentiële moordenaars , die het allemaal geen ene klote interesseren als je door hun geslinger over de weg ten val komt.
De straffen voor die hufters zijn extreem mild , want mocht je voor rest van je leven in een rolstoel belanden , of na een huzaren-stukje van de orthopedisch chirurg de operatiekamer wordt uitgereden met je gerepareerde geraamte vol met RVS-plaatjes , -schroeven en -pennen , en daarna op revalidatie van jaaaaaaren bent aangewezen ,.....dan rijden die vuile pleuris-hufters intussen allang weer whatsappend achter het stuur over de snelweg.
Ik zou zelf liever willen zeggen : ERUIT MET DIE DB-KILLERS , ware het niet dat je tegenwoordig het risico loopt mbt periodieke politie-acties/fuiken.
Ik heb het maar opgegeven ,.....en opgelost met een set dure ( goedgekeurde ) uitlaten van KessTech , die zijn voorzien van servo's ,....en mogelijkheid om die laatst genoemde dingen even naar spanningsloze toestand uit te schakelen.
Heel achterlijk hard hoeft het natuurlijk ook weer niet ,.....maar die telefonerende/whatsappende hufter-automobilisten moeten wél gewoon wakker geroffeld worden als je eraan komt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Edit MBM: off-topic verwijderd, dit soort zooi graag uitvechten waar het hoort, in het riool, niet op M-F


Nope, origineel.
Je grappige onderschrift zegt al hoe de werkelijkheid is of in ieder geval hoe je er over denkt.
[Mivv GP - making deaf people smile]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaan we weer B|

Mensen staan ook met de vingers in de oren je boos aan te kijken als je met je motor met standaard uitlaat voorbij komt.

Ze zien dat ding en gunnen je alleen een harde frontale klap met een auto of vrachtwagen.

Sindsdien denk ik dus aan mijzelf. Zelf vind ik dat geluid lekker, al probeer ik het wel een klein beetje normaal te houden.

In de winter rijd ik zonder db killers, wel met katalysator, dat dempt ook iets. Zodra de eerste mooie dag van het jaar aanbreekt gaan de killers erin. Vanaf die dag wordt er weer gecontroleerd en hebben mensen ook “meer” last omdat er dan ineens weer 3 miljard motorrijders over de weg rijden.

Pas je een beetje aan aan je omgeving en dan heb je nooit gedoe. En sla in de zomerweekenden gewoon lekker die dijkjes over en kies voor polder/platteland wegen met db killers in je uitlaat.

Dat laatste stukje kan je in elk topic plakken, want het is iedere keer weer hetzelfde riedeltje.

Er hebben nog nooit zoveel motoren geregistreerd gestaan als nu, het aantal motorrijders is meer dan verdrievoudigd vergeleken met die “gloriedagen” waar iedereen het over heeft, dan weet je ook dat het overal drukker is en iedereen (en ze zijn nu al licht geraakt) er dus meer last van heeft.

Denk een beetje aan je omgeving, vermijd die hele drukke wegen en stop die killers in je uitlaat tijdens het seizoen en is iedereen blij. En geloof me, je wordt er zelf ook blijer/rustiger van ipv dat je een 2 meter brede weg met paarden, fietsers, wandelaars en auto’s moet delen. Ga daar lekker op een zwoele zomeravond rijden..

Boze boomers om mijn post in 3..2..1.. :+
 
Automobilisten horen en zien niets.
Ze liggen te slapen of zitten met hun telefoon te kl....
Ook al zet je een zwaailicht met sirenene op je helm.
Kort samen gevat: een aso uitlaat gaat je niet 'redden'. Afstand houden wel.

Rijdt alsof elke automobilist je wil vermoorden. Alleen dan zul je overleven.
 
Tja ook ik heb mijn motoren vroeger voorzien van een herrie pijp en dat al vanaf de jaren 70,maar wel 1 die nog
om aan te horen was,niet 1 die je kilometers van te voren over de snelweg hoorde gaan,en ook niet asociaal
lekker flink gasgevend door woonwijken mee gereden,ben nu ook niet tegen uitlaten die een wat
fruitiger geluid maken,vind het nog steeds mooier dan fluisterpijpen maar nadenken waar je flink gas gaat lopen geven
kan al een hoop frustraties bij anderen wegnemen,doe je dat niet gaan mensen doorslaan naar de andere kant en eisen stellen
waarbij een motor nog minder geluid mag maken dan standaard af fabriek zoals nu in het buitenland gebeurd.
 
doe je dat niet gaan mensen doorslaan naar de andere kant en eisen stellen
waarbij een motor nog minder geluid mag maken dan standaard af fabriek zoals nu in het buitenland gebeurd.
Oh maar die 70db die ze eisen is gebaseerd op 70db rijdend, dat is nog best hard.

De mensen die die groepen steunen snappen dat niet, maar die hebben dan ook het gemiddelde denkvermogen van een cavia. Maar dit staat gewoon in de vele teksten van die groepen.

Het verschil tussen rijdend en stationair is best heel groot.


F89AC8C1-2AF2-4D6F-B642-509604ABD3E2.jpeg

Hier even een screenshot van de RDW van m’n 1190, stationair mag ik maar liefst 92db uit m’n demper pompen. Rijdend maar 78. Er zijn al motoren op de markt waar geen 1200cc v-twin onder hangt en dit getal onder de 70 zit, zover ik weet. Dus die 70 is al aangetikt.
 
Oh maar die 70db die ze eisen is gebaseerd op 70db rijdend, dat is nog best hard.

De mensen die die groepen steunen snappen dat niet, maar die hebben dan ook het gemiddelde denkvermogen van een cavia. Maar dit staat gewoon in de vele teksten van die groepen.

Het verschil tussen rijdend en stationair is best heel groot.


Bekijk bijlage 1723628
Hier even een screenshot van de RDW van m’n 1190, stationair mag ik maar liefst 92db uit m’n demper pompen. Rijdend maar 78. Er zijn al motoren op de markt waar geen 1200cc v-twin onder hangt en dit getal onder de 70 zit, zover ik weet. Dus die 70 is al aangetikt.
1643966372702.jpeg
 
Er zijn al motoren op de markt waar geen 1200cc v-twin onder hangt en dit getal onder de 70 zit, zover ik weet. Dus die 70 is al aangetikt.
En dit al met een standaard KTM Duke 200…
Alleen hoop ik dat het gemelde stationair toerental een schrijffout is, want anders moet ik die nog ff wat omhoogdraaien. 8)7
E5C5CDEF-4DA0-4CF8-8D6F-71E2ABC39948.jpeg
 
Geluidsoverlast is van alle tijden; zoveel mogelijk brommer herrie maken tot volledig origineel houden van de motor.

Zolang men tegenwoordig overal rondloopt met ’bonkende oorwarmers’ heb ik niet te vrezen. Gisteren al fietsend door de binnenstad had ik bijna zo’n zombie eraf gekegeld.

Met herriepijp had hij mij vast en zeker gehoord….Maarja, ik was in fluistemode op de e-bike….:+
 
Loud pipes levert enkel irritatie op.

Die irritatie heb ik met schreeuwende en jankende kinderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan