Gewoon iets wat ik me afvraag. Ik rij een watergekoelde ZZR, en als ik daarmee langzaam rij (stad-met-stoplichten, niet-passeerbare file), dan hoor ik regelmatig de ventilator voor de radiator aanslaan, en komt er een hele berg warme lucht uit.
Hoe raakt een luchtgekoeld blok zonder extra ventilator in dat geval z'n warmte kwijt? Motor afzetten kan niet, want je moet kruipen. Maar echt zat rijwind is er toch ook niet. In de bergen met mooi weer is het nog erger.
Toch rijden er hele volksstammen met lucht/oliegekoelde blokken zonder problemen. Kunnen die blokken gewoon zo warm worden dat het beetje rijwind voldoende is ofzo? En hoe warm is dat?
Ik heb ooit iemand horen beweren dat watergekoelde blokken potentieel zuiniger zijn dan luchtgekoelde blokken. Klinkt logisch (minder speling, meer compressie), maar is dat ook zo?
Waarom worden luchtgekoelde blokken niet uitgerust met luchtgeleider en temperatuurgestuurde ventilator? Uiteindelijk is ook vloeistofkoeling luchtkoeling, alleen via een extra stap. Maar wel een stap die een hoop extra geld kost. En het kan nog kapot ook. Door actieve luchtkoeling toe te passen kun je ook je cylindertemperatuur regelen en je toleranties/compressie verbeteren.
Just asking
Hoe raakt een luchtgekoeld blok zonder extra ventilator in dat geval z'n warmte kwijt? Motor afzetten kan niet, want je moet kruipen. Maar echt zat rijwind is er toch ook niet. In de bergen met mooi weer is het nog erger.
Toch rijden er hele volksstammen met lucht/oliegekoelde blokken zonder problemen. Kunnen die blokken gewoon zo warm worden dat het beetje rijwind voldoende is ofzo? En hoe warm is dat?
Ik heb ooit iemand horen beweren dat watergekoelde blokken potentieel zuiniger zijn dan luchtgekoelde blokken. Klinkt logisch (minder speling, meer compressie), maar is dat ook zo?
Waarom worden luchtgekoelde blokken niet uitgerust met luchtgeleider en temperatuurgestuurde ventilator? Uiteindelijk is ook vloeistofkoeling luchtkoeling, alleen via een extra stap. Maar wel een stap die een hoop extra geld kost. En het kan nog kapot ook. Door actieve luchtkoeling toe te passen kun je ook je cylindertemperatuur regelen en je toleranties/compressie verbeteren.
Just asking