Een map sensor (manifold absolute pressure) zit in het vacuüm deel van de inlaat. Dus aangesloten op het traject van inlaat klep tot gasklep.
Deze zal je dus niet achter de gasklep kunnen zetten omdat hij dan in feite zo goed als buitenluchtdruk meet.
Op motoren word vaak ook de luchtdruk in de kast voor de gaskleppen gemeten. Vaak word hiervoor dezelfde sensor gebruikt als de MAP sensor, en in geval van mijn SP1, staat er zelfs MAP op de sensor.Een map sensor (manifold absolute pressure) zit in het vacuüm deel van de inlaat. Dus aangesloten op het traject van inlaat klep tot gasklep.
Deze zal je dus niet achter de gasklep kunnen zetten omdat hij dan in feite zo goed als buitenluchtdruk meet.
De inlaat lucht temperatuur sensor moet in de aangezogen luchtstroom zitten. op een manier dat deze niet beïnvloed wordt door bijvoorbeeld warmte van het motorblok.
ik denk ook dat er een verschil zal zijn tussen MAP en MAP
airpressure en absolute
(luchtdruk in aanzuigbuis tegen omgevingsluchtdruk)
Zo'n beetje alle auto's van de afgelopen 30 jaar. Daarnaast BMW motorfietsen sinds een jaar of 15 (zit in de ECU) en zie ze ook sinds een jaar of 5 op japanners.nog nooit tegen gekomen.is ook nergens voor nodig.
voorbeeld van (moto/auto/....) ?
Een map sensor (manifold absolute pressure) zit in het vacuüm deel van de inlaat. Dus aangesloten op het traject van inlaat klep tot gasklep.
@ Tommy en SP : mijn quote was mss niet de goede om duidelijk te maken wat ik bedoelde, maar die ging over dezelfde als wat hij eerst zei, nl deze :dus niet de atmosferische druk, maar het vacuum voor de gasklep.
heb ik nog nooit gezien
ik heb dan ook geen winkel/garage waar steeds het allernieuwste langs komt
ik heb dan ook geen winkel/garage waar steeds het allernieuwste langs komt
Bedankt voor de input tot nu toe.
Het is inderdaad een absolute air pressure sensor volgens de schema’s. Hij zit nu op het luchtfilterhuis.
De vraag is of hij voor de gaskleppen, en na het filter zal werken, als er open luchtfilters in plaats van een luchtfilterhuis gemonteerd is. (Na opnieuw mappen ECU.)
Hij is dus aangesloten via een slangetje op het luchtfilterhuis nu , en meet de druk in het luchtfilterhuis. Als je hem straks tussen het filter en de gasklep hangt zal die in een stromingslucht zitten , lijkt me niet goed.
Als ik de reacties zo lees zijn we het allemaal wel eens dat de sensor andere waardes zal gaan meten in de nieuwe situatie. Het lijkt er ook op dat niemand ervaring of kennis heeft of deze wijziging met opnieuw mappen van de ECU weer juist is af te stellen.
Dan zit er niets anders op dan uitproberen!
Ik zal mijn resultaten delen. Dat zal wel pas over een aantal weken of maanden zijn, omdat ik ook andere dingen wil doen aan de motor en niet elke week ermee bezig ga.
Het lijkt er ook op dat niemand ervaring of kennis heeft of deze wijziging met opnieuw mappen van de ECU weer juist is af te stellen.
Als ik de reacties zo lees zijn we het allemaal wel eens dat de sensor andere waardes zal gaan meten in de nieuwe situatie. Het lijkt er ook op dat niemand ervaring of kennis heeft of deze wijziging met opnieuw mappen van de ECU weer juist is af te stellen.
Dan zit er niets anders op dan uitproberen!
Ik zal mijn resultaten delen. Dat zal wel pas over een aantal weken of maanden zijn, omdat ik ook andere dingen wil doen aan de motor en niet elke week ermee bezig ga.
[...ECU niet te programmeren...]
Waarom niet optische "verbeteringen" alleen optisch houden?