Mash Adventure 400 - A dummy's journey

rolf1234

MF'er
10 apr 2023
34
83
Oirschot
Geinspireerd door garageposts van o/a Clank, Erwin, en andere MF'ers, is het mijn tijd om mijn twist te geven aan dit concept.

Ik ben op dit moment nog aan het lessen voor mijn A2 code 80, en 30 mei is mijn AVB pas gepland. Ondertussen al meer dan 5 maanden de kriebels om op de motor te stappen.
Afgelopen maanden enorm de twijfel gehad of ik voor een nieuwe motor moest gaan, of een occasion.
In de occasions heb ik onder andere lopen kijken naar KTM duke's, Suzuki v-strom 650, honda cb500's, cb50x's, kawasaki 400's, etc.
Stiekem wou ik altijd voor een nieuwe motor gaan, hem begrenzen naar 35kw, en dan na 2 jaar weer terug naar vol vermogen. Dan zit ik niet in andermans problemen, en heb ik de luxe van een nieuwe bike.
Maar, afgelopen week kwam ik een Mash Adventure 400 tegen.
Dicht in de buurt, verhaal was solide, mooie bike, goede prijs.
een keer naar gekeken, alles getest wat mogelijk was zonder proefrit, deals gemaakt, en vandaag stond hij op de stoep. Hij kwam hem even brengen.
Het is de mooiste niet. Daar is ook de prijs naar. 2300 euro voor een bike uit 2018, die nieuw 6000 kost.
Het grootste voordeel is natuurlijk dat deze bike klaar is voor een krasje. Die significant minder pijn zal doen dan een krasje op een splinternieuwe Honda nc750x.
IMG20230425104740.jpg

Dus daar staat hij dan. Een frans cilindertje met een chinese achtergrond.
Hopelijk gaat dit kreng ook nog een keertje stuk, zodat ik geforceerd word om te leren hoe je met je handjes aan de slag moet.
Een probleempje.

Ik weet helemaal niets van motoren.​

Dus deze thread wordt alles behalve een how to guide. Het wordt een stap bij stap proces waar ik leer mijn motor klaar te maken voor de dag dat ik mijn AVD haal. Zodat de eerste rit, een rit is op een bike die gerenoveerd is naar (zo goed als) nieuwstaat.
Gewapend met een platkop, en een owners manual, is hier mijn dummy guide.
 
Ik weet helemaal niets van motoren.
Dat is de eerste stap naar een sleutel-expert worden. De tweede stap is 'ik weet een klein beetje van motoren'. Daarna volgen er nog wat stappen heb ik gehoord, maar zover ben ik ook nog niet dus ik weet dat niet zo zeker.

Apart, zo'n Mash. Zie je niet zo vaak.

Dit beloofd een leuk draadje te worden.
 
Leuk man, originele keuze. Je ziet in Frankrijk wel meer Mash rijden.

Je kan es googelen of zo'n ding bekende mindere punten heeft of leuke mods. Dan haal je daar eerst de simpele dingen uit en koop je wat basis gereedschap. Kan je rustig beginnen richting niveau 'ik weet een klein beetje van motoren'.
 
Goede openingspost !

Mijn eerste reactie is om een aantal vragen te stellen:
Waar ga je de motor straks voor gebruiken?
Hoeveel kilometers heeft de Franse Chinees (of Chinese Fransman) afgelegd sinds 2018 ?

Want de banden zijn niet echt voor veel wegverkeer (daar zijn betere voor te krijgen).
Kilometers heeft te maken met benodigd onderhoud.
Want verse olie verse remvloeistof is op z’n tijd nodig. En laten dat toch redelijke basis sleutelpunten zijn.

En wat geen advies is maar een must ;) Is een werkplaatshandboek van je motor. Maakt het sleutelwerk makkelijker (en je hoeft je dan niet af te vragen of je het volgens het boekje hebt gedaan).

Alvast succes met je rijbewijs en het ontwikkelen van vaardigheden.
 
Ik bijt het dan ook maar af met sleuteldagboek bladzijde 1;

Na het thuisbrengen van de verkoper even snel de RDW website opgedoken, kenteken overgezet, motor geschorst, gezellig gebabbeld, 20 minuten lang naar Katy Perry geluisterd op de terugweg (was echt broodnodig), en daar stond hij dan.
Natuurlijk met een big smile, zonder de ogen van de verkoper op me gericht, even op het ding gaan zitten, en hem starten.
Glimlach, aanwezig. Motor, brult. Geld, verdwenen. Error code, 19.
Wacht wat?
Kutzooi.
Daar brandt hij. Mijn eerste projectje. Zodra het contact aangaat, staat de eerste DTC code al voor mij klaar.
1682685437629.png

3 seconde aan, 3 seconde uit, 1 lange bliep, 9 korte bliepjes.
1682685493741.png

O2 sensor signal circuit diagnosis, dus.
Online is er vrij weinig te vinden over deze foutcode, gelukkig wel een reserve onderdeel voor maar 120 euro.
Met een achtergrond in embedded software engineer (wat betekent dat ik al 4 jaar lang gestudeerd heb om naar kabeltjes te kijken) is mijn eerste instinct om schroefjes los te halen en met de multimeter aan de slag te gaan.

Direct ook de verkoper geappt, die aangeeft dat hij dit probleem ook wel eens had, maar dat het de neiging had na een dagje weer weg te gaan. Ik vermoed dus een kapotte O2 sensor, of vies, of een slechte connector. Het lijkt me sterk dat de ECU kapot is.
Dus daar gaan we. Speakertje buiten, koffie binnen, en inbussleutel vast.
Klepje voor klepje, komen we dan toch bij de kabels.
1682687027883.png

In de datasheet staat dat de O2 sensor (geel) vast zit met 4 draden.
1682687351688.png

D1, D2, H1, en G4.
H1 en G4 voor stroom, D1 en D2, voor data. (I presume).
logic analyser niet bij, dus enkel met de continuiteitsmeter aan de slag vandaag.
Daar lijkt alles goed verbonden te zijn. Van connector tot connector is er verbinding... Apart.
Sinds het probleem komt en gaat, ook even geprobeerd de sensor schoon te maken. Een simpel doekje blijkt echter niet de truc te doen.
Vanavond maar eens terug keren met een logic analyser. Kijken of er verschil in waardes ontstaat als ik er in blaas.
(hoe test je uberhaupt effectief een O2 sensor?)
enfin. Voor vandaag maar eens de kapjes terug er op doen, terwijl ik eens goed een doekje over alles haal. Glimt gelukkig al iets meer.
Voldaan dat ik geen schroefjes mis, of over heb, staat hij nu weer te slapen in de garage. compleet. (hoop ik).
 
Waar ga je de motor straks voor gebruiken?
Hoeveel kilometers heeft de Franse Chinees (of Chinese Fransman) afgelegd sinds 2018 ?
Meneer Mash heeft 16k op de bandjes.
Want de banden zijn niet echt voor veel wegverkeer (daar zijn betere voor te krijgen).
Kilometers heeft te maken met benodigd onderhoud.
Want verse olie verse remvloeistof is op z’n tijd nodig. En laten dat toch redelijke basis sleutelpunten zijn.
oude eigenaar was een vliegtuig mechanic. Dus die wist wel hoe hij een motor moest verzorgen.
Had ook een lijstje met wanneer hij welke onderhoud heeft gepleegd, maar die heb ik helaas niet meer bij.
Marktplaats heeft die weggegooid.
En wat geen advies is maar een must ;) Is een werkplaatshandboek van je motor. Maakt het sleutelwerk makkelijker (en je hoeft je dan niet af te vragen of je het volgens het boekje hebt gedaan).
Helaas vind ik op het internet alleen een owners manual. Deze.
https://manualzz.com/doc/61289260/mash-adventure-400cc-owner-s-manual
Alvast succes met je rijbewijs en het ontwikkelen van vaardigheden.
Hartelijk dank :j
 
Als ik jouw inhoudelijke werk zie qua elektronica gaat het wel goed komen met het sleutelen.

En uit de tekeningen maak ik op dat het een uitgebreide manual is.
 
Als ik jouw inhoudelijke werk zie qua elektronica gaat het wel goed komen met het sleutelen.
Afkloppen als ik jou was. Bekend met een multimeter, 2 linkerhanden wat betreft handwerk.
4 jaar embedded ICT bereidt je voor op een ledje aan en uit te laten knipperen met wat code.
Alhoewel ik al genoeg aan chatGPT gevraagd heb hoe dit ding in elkaar zit.

En uit de tekeningen maak ik op dat het een uitgebreide manual is.
Valt helaas ook vies tegen. 42 pagina's, waar er 10 al over de veiligheid en kledingsnormen gaan. Bijvoorbeeld niets over de O2 sensor, los van de error code. Helaas.
 
Overigens vandaag even Photoshop in gedoken om te kijken of ik kappen wil gaan verven.
Ja, dit wil ik. Maar ik kan niet verven. Is dit verstandig? Nee, maar dit wil ik.
motor 1.png
motor 2.png

Oogt toch sportiever dan dat vieze grijze, al zeg ik het zelf.
Ondertussen al langzaam aan het kijken wat de stappen zijn voor het spuiten van kappen. Meerdere forums aan het lezen.
2k primer, rode spray, 1000 grit schuurpapier en kunststof primer staan al op het verlanglijstje. Morgen maar eens naar de gamma.
 
Plastidip niets voor je?
Ah, dit is perfect.
Even gaan googlen naar Plastidip en ik denk dat ik inderdaad hier eens mee ga beginnen. Kan ik altijd het er nog af trekken als ik hem ga verkopen, mocht de koper dat wensen. In ieder geval fijn dat het niet zo pernament is, en het allemaal ook niet zo nauw komt als met opnieuw verven.
Hartelijk dank @--peRRRy-- voor de tip!
Vandaag ook gelijk de Gamma, de Praxis, en een verfspecialist ingewandeld. Bij alle 3 niet op voorraad. Bah.
Dan maar bol.com, niet zoals gehoopt, maar wat doe je er aan.
Dat moet dus nog een paar daagjes wachten, helaas.
 
Ja hoor, het is weer zover.
Rolf heeft keuzestress.
En dan kom je er achter dat motip een assortiment aan kleuren heeft.
1682783175272.png

Tja, wat doen we hier mee? Rood lijkt nu toch niet de beste keuze. Waarom niet carbon, of fluor geel?
Toch maar de middag in Photoshop gezeten om alles op een rijtje te krijgen.
1682783308882.png

Transparant en hoogglans zwart vallen voor mij al af, dan hou ik er 8 over.
Rood blijft er vet uitzien, maar stiekem voel ik ook wel wat voor metallic, groen, en geel.
Geel heeft natuurlijk ook het voordeel van zichtbaarheid, samen met rood en groen, maar eigenlijk vind ik ze allemaal wel er top uitzien.
Wat denken jullie jongens? Ik zal het overigens ook even bij vriendinlief op tafel leggen, hij zal toch regelmatig bij haar op de stoep staan.
 
Vandaag weer de Mash uit de garage gehaald.
Gisteren een paar flessen rode plastidip besteld, zullen morgen binnen komen.
Om voor te bereiden wil ik eigenlijk alle kappen die ik ga verven, goed los halen.
Flink eindje gekomen, en de motor zo ver mogelijk gestript op de voor- en achterkant.
kH6REwp1nJzDydPQg4TKJV-pgIATIFR-5AhnP1NB4qfOO0hlh1VozO7rE-kr7nHbGjDMLFYtgKulJJ2N85LgAnnN3gjV1jxTWn0yqrADWBJYQw3wmlLyKu32ijm39nDFdAJ3PvBk4SkEq-fkYaBt0_g04NXBdRbPb4AOGJGG-EE0SaXaarn9hIWof6YJPOelxgHPVLZcKFqdGT4Vzo4PrfanIbymED25DVCm8oMNIXiD6e33LjrOVfYel_iJFgjOJotoPq3IHEgzAV-3QyU5iDZ_S-cOhuSrUBinskDSvOycsDDBCxjLwfSlBVummwqPdFjA1OnZDtSA_g2OjW_GaQPYVvNu9cb_lxthol3GbGZUvSpv8s6kn-6S5yWz6nCTavZyli0WUlDnMP-JEZBQziLfOdz3Cgxf9ljvqWLvh-nvKu-vdNMKCfLAj7B1hTwbJNfNPENgj9gP3sl0DesuZzA_ISfVAznF-C3MRglLrl33qzdPxKaqXob21-6TQqc-3yLvyfCparYZxWOvCFdb0jnwJi2g-y4_YuRqbeihu94uuLddYKukh4g6u-TFlvh5_Ng_5dfadiqunhuPOVhwkQlqjUOXPKj1yqFI1LqxlJc2-myBlTUYgb3TBZlEHlTn-AwL0kBwWPl2zSe9OdUfqYMwoFWYVFlZChPeYxKpeTCfm19zPerdj1PIEuPn9J2Kc8_JDzDdSlzyflVQOLi_GzxPPssa_WOZl1V7IiuInGcGneRuWwYsEnmfwur0gCVb3L31NAa2-7-juxL-Yx99u_6ndByA3kpuwzz8MV5fkbCrZ1Ypp4vU5UMXH2xZPBPZgZLRiXaZp8fR78-iKTXW-xoP7EHTWaXCFxjgIL38pxhFoAHLVH8kBZUMtk5wCMrMtrhAT4ywogxqRDKnv1dX99BJbvWlMl8U5SVqYQs3xTE-jkuFTw=w661-h879-s-no
o4kqk2oNU7BcVOXfGISlw6G_Fc6pGO63cG-5fK43AA2uuoIdCmHnXOwwpl7uFOEcf119mCgA7TrtySA_D7WXf5cjZBOzAq-xiiVOyLmIZmHd-F9He0vmdde7skPqpqBR6vrFwmyMCQZaVQRB-Ke0Fp7Dti7pg0GMx3w-cKFQKyqe5_H8PBk4wEyAJn1GJm-rQcYw0rel2wm4zfItQSLdwdSZhf9CZ-6QvPYie1oD6q0g4cnZxNH6shLY32o1kEwW_9udsDG21gQUHqqrSwTv4XzxHtevg6ncLaox6C4X9XcTKUX3Op6fCJTKZ7VPRR1sppgqkOdDHIY7DchsCWiJQpgr5MpbcweCMAlgpwFRitYB2-own9NW9hNzWXFf7El4oLpDC_L_i25qI-QVcOvQd55dD98QbRsap9PH8LORcfEDwmbQZ-WR_4c0rz8OsdwZeqEH6CITQ6NGBm1Eqtnxhq9kRpVmvSZggBmujMWmDza1j8-j2cTuKUzyTKAnJmNkR7sc_Yh9C6veXLEePNO1XwnOYBLwZn5ozckewc-7hVswn8-FRthWDm1y_7qA-VzIzUkZGEea7mrF91XEHUVaG2UbxH3c8pSrRi_EZLmP5WB_T3J75f23I3Qe0CzRzbZj3lMAN4TmSCmo9uTPqgjiuaZT99xjCqlbblrFaXBhyeLR8q_2Nz5NnXK9VQufVKHJuWTReV4REJycHS10reX9JasY4ybUz2vsoJ5CFYGkxbfNeGO_F9hiHWPRPFftp-ynLianqdTHllvZEnK3jGLUtdl6YMUaOk1PRXUMxrTxC9MEO2aJ0IIWBRNbbj9I-CkeDgJ4gyOCvuNoGtNwNWC68FVqOgTiq0MSTF5JoGr8KnrxgPck9i35Vi7eraa6vaRjqxJibUpumPCSpd4kEX9psHm1dQTriqUhB6-rX1ufmg9GioxQaA=w1169-h879-s-no

Tank kan ik er ondertussen afhalen, alleen nog even compleet leeg laten lopen. Zit nu nog vol met benzine, met een beetje gekantel voelde ik al de hele tank over me heen lekken. Maar alleen het slangetje nog losmaken, dan ben ik er al.

Ik werk nu met een systeem waarbij ik met schilderstape, de volgorde op alle onderdelen schrijf. Dus Stap 1 krijgt S1, stap 2 S2, etc. Dan weet ik uiteindelijk weer dat ik achteraan moet beginnen, en terug kan werken en dan niets vergeet. Leek me wel zo handig aangezien ik meerdere dagen hier aan ga werken, en het korte termijn geheugen niet ribbelig genoeg is.
Alle schroefjes probeer ik er zo veel mogelijk in te laten zitten, en die tape ik dan ook af met schilderstape dat ze niet vies worden, en ze bij het onderdeel zelf blijven. Voorkomt wederom verwarring.
BDvrMBbo9uutzNVxrsRNgl1ngy3xCptnCkRbx6Lgv_NY7h2xR1pcmFuKKXkPB1zKPFcxKAIFKUVAafOz52r2lHqRsLEvMcrb51Ihed-ptgUBkGfUv8M_31Ui84h6eAVLlvNa8okcrv8h1MnbBmNRj043u1tEbb5MwxLvmuR3QmkZ9ldJyGEtrVxPvhnly4ugm4lS9dchB_ifWXAnmYp9tJmvixW8r5vEzYnPBvHyHsNgA6_T4R-PV1HlYD8Ce6I3Yx8G244WcQPvn2d5pyrgB_3ahfoTRe0q941DsrUKUv_7VJu4_oIl_T0IuzVZ8OmkNAs0ElRc86qXrPMM0hR2gyw-BajJQMxZ37L_UK5QHK0nOC5X4cdPlWP7MEGrQHkJzoDjdhC2GgqTe-AWBGbcd-276CVXDPmQwSWcKpi_Kvco-6ePnQPgViOI26LSLywFelK9t9mA1FTwG69b43M4sdh8-bnZ5dqL727xLvasILK_J_a0d6l-PzEKj0vk3K_0WbuDBxoXdELMqYbOVXhyPc14SmeES7n4mIN9krHIyIbdBVtgd92BMRadL-8Qhqo8PHT4TAAp1bm-1ZegIdboQoScCytuRytCV5o8vpPxwLuwaPAsVpdtUxL1P-c8mQkRephW25-wEaAIqESpf9nJTC4Ppp1KNfwp520c7YbOf_x5o8t547Z5Pirvgz5wAUUFAh3SQldpZD75Sq_OIsDlMFeZS4e5sfatOLlHhDjROQOvufvzzj8QL_TiH9d05EDJDbmn4T7b8ka_QtZnzUpllGMPpK86vn9ho09704wi69cY0gGEuN4ltXI37uv678z-RV9bI2R9z6ujxS5wPxrXrq2w9aymbcy92DcwY0BHEGjhcyx6tcPTIOqS-pHrk77y6XqB3kTIKlKMl9WtECi_tvuTIRVaf0BilSA5gsigqnFJRs4RCA=w1169-h879-s-no

Mocht ik toch extra schroefjes hebben, doe ik ze in een bakje met allemaal een vakje, met een code. Dan bij het eerst volgende onderdeel schrijf ik er dat gewoon bij.

Enige waar ik wel tegenaanloop is dat ik nu de kap op de achterkant weg wil halen. Deze.
H9zfnHabpK8Udlb6vH96awi-TOzN_fQvpo_pbryb-J-BfawnR0Q7JdpyTAQkTx5NKXJLP3tehtBGaDkimaac0W3aUqVr7sUb3brzPQ9ov4wGlZABnD3D77SR40Sq4bv21Yi1hL-Jc6kJE3t53USStVBz2R1ofA1tjMLfQcWvHmWWRHY_C1svLaYJefDRbKw1We2Tb5jTcHNTSl6pAM5ZMNILmmkHm814CxV4IUwznSi-CUSOqQzCTDfGWmuQeHa1FiRHsZdZncI2n_j9uRyXEwe-yfM8DJ7DvbVHsiSUuKNxUQiltvN0NkexxGucpwuO4MqWIkUaK8DT4BN6yUr5ddNpeF9vWFREg5U7bauHFGaJ0SagObbJ62nzQhRsJu21ZoaeayqQiOTcAl8DpS7ibYR6t_a-pwjMepLRzSlybqtNLxvEI01C5AFNef2E68W1fK0T0r1rLNSO6xtUHiunKffDEhFsHJKO7lDS2VumqaEBggYRAGiAhIGXB610KHK5IsYFp4_a1nqT96rDgiCzpZMZ7iwN7WDy9Kb3iUCyim2MpZAfDCBiic-7KZD-3R3YjQxbtRp7P4lyPltIxDc8URNASNQJcJPluXoYTQTXUUnGXi8auGsFgG24mOpW7-OZncYH08Dwcoc-EB-u3kchhjb3Hhq9vhMNEbu63qf5tvaKPkhSDleyisRLdyQ0SNErpBQpZdZVMsSS3m1RUUaFv6xfJTinKfZziodEnpOlWFnrRosuOIENSp-u8TY2vUGbdkrwKYpUneEmAeH5_I8x3O9jwAn-GKtMekBad3uuXvp0BnZVPurgrPFEMAKPYgTXtZDn9G6ddRuRExAEudIx9PltyfV3z0u9y_XAtzhlkM8e0-UF542EA2NSZS5Sx_Kh9YpXhZIT_Cx06iZ7U7FC8oIG4RERfATkLdTWtjdF4f_DOUNXAQ=w1169-h879-s-no

Alle schroeven aan de zijkant zitten los, en ik voel ook dat alles los zit behalve voor een schroef. Ik vermoed dat hij op de plek zit waar het cirkeltje zichtbaar is op de bovenkant. Enige nadeel is dat ik geen flauw idee heb hoe ik daar bij zou moeten komen.
dpQkMCwGUHGXCWj0eShr4m8mXF8Wpro3nCnGI9Wws-7UPmXl7-BpxaV5ICqe52rJY1lXRodDuFQxjj-iiOQ4NZ-8BUFDIs_-vTSM5jQOToHLtvilbKn85Ab6zjE2eiqyYDsfTZyKVaY-uAikj86QUbtaj0dVHpZlrpyJQ9UkEbAqKmY3wPGA-0tfkPixq0_DcFI6K-fYoDXfa3mEpWOqRvQT7a_I96rlfOo6U0Gn7BT0MFDf5oicfCSWL0_SKwYaU3Kqx8BI-ydxtImUtLpQeRkQElt8X_ktfee999VkXIYldLXsk3mse_7M6XhOVgxczV9-TjpkX5b7x0IhoSjBOvXBWcQ7whyp6mAsGlMEZgvhJ4Z_3PzTbLHGDssD2RG01Ji5npTgDGhbC4jTc0RGQU5-MXCO5y94QSZBv7-EVEAQLRmxvvvYtBltfbIfU9A3R5fQLngf7KTcEnehs0simnCMP6t_FbNmz9omyfTCx2odDKWY61g7JD5qpMakMOsmf0nZd2zV02bYOfFYSNaD3drYlL1Fh1Aeh6T-z14LFFb1V1M4rqaiGHrJPUV7NcO-KgFxYUjAOKtcPhO-83tLMAfpOHvvXSdsDlIlm1bgeuUfnilYkBc3r-8JQYnzx4hk45XMaE5hCUNqH3JqGxlk0DSzS6s8pl9u1hfUEbUhKhPc67drqRGLcJBbpsdtCTREDuHKIIoIeyzJoNhnUpYlwUjo4EtXyIczGXCN_khruwvq0TKxeqogHhOcDJJLUAqGdOpXCPP_s14MCV6ify1E83SwOl5vwfn0IPWlcBfUFHWJJR3pNxjh71HKYyHlFU0RpMx-X2ogf5zSvT8DWMmhO8qR-xclcy2WQaRUOwVDFCyCVSdXIpG0CfXE-8Hzy2wgilcjFGnU-ue6sJ3XvbdEUUeBiLjm8dBRt1CG7XxefLCwBQVo-A=w1169-h879-s-no

Aan de onderkant heb ik alle schroeven losgemaakt, en komt niets los. Ook de boven en zijkanten alles zichtbaar losgedraaid, maar geen beweging.
Ik kan de uitlaten nog los maken, maar die zitten goed vast.
Zijn sommige onderdelen gewoon niet los te maken zonder eerst de uitlaat los te maken, of bijvoorbeeld de banden er af te halen?
Zou zonde zijn, want ik heb niets handigs om de banden er af te halen en de motor te laten rusten.
Wat zijn goede volgende stappen?
Enfin, alles rustig uitgestald in de garage.
1LnHtbCWdYeHfUsHDIQzgfxtaANfQrvR_FFuzdOIiqKE5HrYzD0mb8bndJRgvSJGqOJRV9meuYRrdOETXk7clH9dmv8eUtKWCJKaSn7qt9WAq-q_zx6KKXmYukMhPFgKwXgIOuPXuBZ6idIOb-0hHsy2sFsQP4h4N6NA5uBIWZzoJHROZ2vgkaIR6Su2-lYKkDk0qPtanjoU-fBpxIklRVJZfus5dOXDw-Babqw1J9-anYS2ye0SDE0jyuyeUBx_40L-dVNi_dOeWcnS7fioE_IkbFO8KMSmE17fB7jzBwhwoaKip4xDoz6-FQ5tYxguSGYfF4LiHW4ZPpo4fYDsT_gNAcBGXqaoChxjSU8dn-iEpGeN0qivVvciUM5AxDChQN9koFI51E4LS6xqcxplQxUf3XyDeNaKjBL_Ts3Bxxhp_JTyKihTnAfkXzQij2BUsgZNv57DEMKGnmkheZVHY1DlMFRg8T2hlCWqaRTv7US_MaIM_7V8ySnqH-FgmiDrNZgNKbBOHp2Jmp6Led7uqyjVijVprtj-Q_vYFHb3ksVSUh3ZUWjZ4chR3qKU1SwJUhtE7CvcIYZL67wm0szNKkXYu2acnOjw-BzaI-tYz_A8o9GtudO-gx6vEA2aT6YLNmyNlqICUGvBGUJes1AWGkb14cGj0m2aTicVolGgrsvGZkWw68zwZNKZvhoBKH_KP_IUbL4LJmtbSaEC-XZOwVQgcVPeQJMZO8i9yIgr4DoF9dmdgqMAEhXRhf9MkJ5zM9mVD2QSJIgRF1x9gPhs2ydqhbf6e60_72ITAycVdLUdBLlpCFyqLUCuWxq2SeXu7-ryMsNplQw8hc3WZRtjwPVkL174aVqop2W3o7DHrFGK8LZPFA-SfTKF7KMWq4tEAXY2ajk0asc62zc5RR5PCuGUmtM-p2PTp8c-bNGrpPag41kZ3Q=w661-h879-s-no

Morgen gaan we maar eens het eerste onderdeel plasticoaten. Kijken hoe dat gaat.
 
Leuk ding!

Zag hem ook al op Marktplaats voorbij komen, vond hem al heel net geprijsd voor een motor uit 2018 (kreeg al bijna de neiging om de verkoper een berichtje te sturen :9). Nog geen roest/corrosie op rare plekken? Op de motorbeurs zag ik een CRF300 Rally kopie staan (Voge geloof ik) maar daarvan zat de uitlaat al te roesten, liet niet echt een goede indruk achter _O-
 
Leuk ding!

Zag hem ook al op Marktplaats voorbij komen, vond hem al heel net geprijsd voor een motor uit 2018 (kreeg al bijna de neiging om de verkoper een berichtje te sturen :9). Nog geen roest/corrosie op rare plekken?
Hartelijk dank voor uw service hem aan je neus voorbij te laten gaan. Dat voedt deze thread.
Het is helaas geen rozengeur en manenschijn, het is echt de mooiste niet meer, en roest is er genoeg te vinden. Gelukkig nog maar 1 beschadigde bout door roest / corrosie. Maar ik ben ook nog niet héél diep geweest.
Op de motorbeurs zag ik een CRF300 Rally kopie staan (Voge geloof ik) maar daarvan zat de uitlaat al te roesten, liet niet echt een goede indruk achter _O-
Ik merk nu eerlijk gezegd ook wel dat door een snel doekje over alles, de motor al 2 keer zo duur oogt als eerst. Zou me niets verbazen als ik er nu 3500 euro voor kan vangen op Marktplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Dames en heren, jongens en meisjes,
Ik kan met trots toelichten dat mijn garage roder kleurt dan eerst.
1682975967654.png

Ik ben nu al gehecht aan dit roestbeestje.
Het was wel echt een struggle, tank losmaken zonder benzine te verspillen is gewoon onmogelijk. Althans, dat vind ik.
Deze idioot dacht het eerste uur dat als ik het slangetje los zou maken, het gewoon zou gaan blijven stromen.
Dat bleek niet het geval te zijn. Zit gewoon een pomp. Bizar.
Nou, uren gezeik om niets dus, tankje los, en ook die kon geverfd worden.
Ik merk dat ik de eerste poging nog significant druppels in de coating heb gemaakt. Valt gelukkig mee met de staart en de tank.
Maar de resultaten spreken voor zichzelf :)
Nu die *** sensor nog.
 
Nou.
Sensor binnen, sensor vervangen, zelfde foutcode. Godsamme.
Heel die motor weer uit elkaar getrokken voor dus geen resultaat. Want natuurlijk zit de connector onder de tank.
FqV42RM3AB5gGomrjWUeryypFtrBFDIReCalZD3uFaW5_t64ZCMG9cbVwdR8qg7Ym-av0KDZMIGl1qygh8BDl1AGj6GgbRqMOeG-uMufwiyMR0lq4gm5gQ1EWNm-SW2zOMvzwmwDlupqDkn3COgshOulAL_A-qs9O16j1s9dS2w9f_AUMv3iEjqj0tueAfNBDjoVJzrrspjlrrStndqycrVy4adXPd6SzOdBSg5CNNExmrPcTOLZBjp4LinMPfpYi9r02BclQz80NpXDOQ1aXBPh9mopIRawRLk32ynRLtYkGNuF-ctFIyyUSWt0edo5vn-LdZkf8GKRrCID1cRLuUCTVIJUgK56kWbFG0ORYSMl4WX3O4QOqXdLBt6hh3rLJNLNMv1UTwZM89mXngMpK24PqEruAxHPUNSU5mAVvdhHs4jZ5yzIfGUnv-q2BZUqgzk3GcCKDSZqSRspef5sGkD5Yk2DPqAeriVtlheIA1ULSrgnvzHf08juLjOQc3pD9URM8MSouT6kIM81ktR4sDT0M9vaUKI0vveD8BzjRUY-lU9h0R5mKnx4xZuSPlWabXW9GlzvlaNhnepPDRYS-bN4-_zBLAo_PR6kbzI2Ry6VVEmxaPmBPLD0tYkPsF-p0PKxrWMl6N_cKK6thzUZv4lJ1bJrjqB5Lr9F9Ze6fxslrZVxyfURvh88-YjxVcGD4KHMC0hqQzwUYYUPXZpqd0TZoHyqmxCkBBVbSVZTtwPbNHJak6Q-TLvT0Py716WUbdE6Waf7qYShZxONvzpEcUuN3lZhwsvLMWCSxlw6YPnngwQMvHtH55MYT7n-c_GlMPQdQ1sgU-KeAy5c5_eFYb5CRJ-_X8AweM7BD7w1UPITrqLDjWpl5XGSNaBKnZYxHQinJgMWs2S5kGuDpG3b582UOxNmdkt0j7H1vF3hkJ-L7NwSXQ=w661-h879-s-no

Oude er uit, nieuwe er in, en de error code 19 blinkt wederom op het scherm.
Dus de o2 sensor is correct aangesloten aan de ECU, maar ook een nieuwe sensor geeft geen effect.
Wat mij opvalt is dat de O2 sensor 4 draden heeft. Het is dus geen passieve sensor. Ik kan helaas echter gewoon géén informatie vinden over de sensor.
op de zijkant van de sensor staat: AZD0101-BA002.
Als ik online zoek zie ik dus ook alleen maar vervangingsonderdelen, en geen datasheets, of iets dergelijks.
1684143513074.png

De 4e draad (D1) is verbonden met de temperature sensor, de throttle sensor, en de pressure sensor. Laat ik ook maar eens deze doormeten. Kijken of die wat doen. Gemarkeerd met rood.
Mocht dat niet werken, dan ga ik ook maar eens de oranje draden checken. Allicht dat een losse temperature sensor roet in het eten gooit.
Iemand anders ideeën waar het misschien aan kan liggen?

De laaste foto in deze thread van de mash heeft overigens nog geen voorkant. Dus bij deze nog een aantal fototjes met alles er op en er aan.
ArhhRPExTyD-HoIfY8y9_4T2k0NdwWmGGPlLKYxo2EyDQBX7zA4yMDk0g_GGYxWFwgYkGnQEt6bKAT7LyPgngsqvWL8Cy5VHF-Z89lSS6NZvFBkYw5kHxaCxgwheNp29FxANrUcavsEIpoZTKsF72qmNH4YPUgs0PH-kzBy0UTN_YUhAFCgAgemyRHqUnLW6AcLdBExwJt--02LqokaHPFVA3YkMCWMfq52kMSsutPeGtq99hNugYy28K5vU2HnsWwAcMLocWIy27CkKI-MaYKo5QD2o8mRe6LezoMkV_IGKQib-k3i-I2irhop-LVAbcQ3nd7xJjYcZN201ibfS5-KqYQD7oL354CD_SOWpDKr4tK7d0zc0QzmSniXlhnfHP9qTOG_ZndfdIW-v--rYvdJtcaRgR4oFqRM35pp3ADNqt9w9R8HDFHxGkQVCkigTNkUwwdgB8mnShhzFUWJZFaUQCkHnpya7ZCcvA2fRHdUKfpkSOIqxhb1ewEiZrbgLm1Pje7KLTQqeArY7GGNENFol0reakitbBDXYzvdITD8qO3GF5kdqRaou7kAKsiE546wcEuUAro4vj83orzgZEb4RrAWA9HhnQ9-7B3MuuDpXQ2LvlZZKH9RUe7q_Xx7_VhFnST2-dc7qBI1pfp3joQ6YIVakQc6IzvOklnssfMI-W-Wnhq5FT6mL1d_g_yFSLIYvhcb_SglvMst0W-Ne-YbeNhaUCLjGHwkEYaCSj7K4VbCg1U5uJk_X5xzaL8DkiZz9CB0O4NEOKJFuZ8h7GWjywyRqyAvrzXZoksRNJq9_VoMSyuMES56xK82CbgFsA3-kSjtoA5a0X-DiTqR6J1FUxzEjICnupAr1U9GP4ryMK8XFWdgd2NCVNT5DDJQcpiBUanazsnTNm3MNCCDhF41L0noxU2WMxVYCjOxcJcwNtQ-sIg=w1169-h879-s-no
JY67F4lbnw44cepEVqA3SWkpC5mkNCuckWyaKCkJJB5i4oCRI_Qz5KFhGas_MqDTsHPFB_JrwJo-XlzrqaBhMsP5RuV6JLiIWU5NjJKO8n2jVV4Vqny7FFRf6ZU6fyMTQSRs0CCgtR8Mq0ugTl8KgBmsoUTLt1a3DxP9V0G5oFsZf3iGNN2rvVBMM8mtEMsrNhGwPhIvsAZjftNlDTowEsd1ELwHYT-MghlZ-rhFZhEt-myLo-Ppfkqkc0OwySM-jqIKeT-p4jTU90pf78Ox-x2wfjIU4eSGbkHOPN4yKrN_Vys7NYjYkU1X0Dh3q8akqK8NYWdaKdznbS1oVzqXJk5p3fvJcd_nJlowWnb71t3D8zXLnpat1spuZvWmrilkQWyJts_GmNGj64qZ7Xki4PpzPB4pOdH6FOmElvM9Ke7XsGsW54_kqDwVa6lcVH2TsHotSEp3enM5X0n4WTpqVGNCagQeSmR3swZ3Au80Cf_1G7p3h6lazLb0VqTVY1GJUk1xKZ-JGjXawCEibrLhBbxhEPfEgYNHofXLxtR5faWWzQg8C0sB7cHodRKTMOLzWRlJfOWgNwpI9JmC5bhXjDSOj8JU2cQQkr5xtK3dnafEMhfeF08eLrHuk6rn8l_0sEATuosPXd2bqc-iaylitJaOd0kx0aqIUbfJGbZTTJKkcaaqoslND3MondFgG8MEnyWLP__vo1PTy_xOzxJBSNW7VbGc0RnQ5HedKQYUH9q6Nhouek5t7Stj8TTUAL9lDPs5AryYNXcDQpyTkJs9wPSx7r4xcDPr7zzJzdbM-t26Pi65ZT7oS67YbjeIRMwJvuANDXxmSUdE_chswDAq4X9RBHpXwZWd1irM3g2VPCDxzHJH1uOgCEHLwYyvkEB8VYw7Tp4ZbCXgNyS2tzwS0ZjdDoy7X7CbumKVs8u8YBUT_BXdnQ=w1169-h879-s-no

fgOWeMRkQWOWfYNY6c9mXP-qSDoYqyR7zEe2MzC5EJ5qCpZmhjnKG7p4TXLunV_vuag_Iem1M1QAuOhhmAKqbUE2ez7dDq4W1GMuTGJJlDaE6EUrjIlDTl-OAkTxZifHZU3PvjjwEcUwlZs1GlzlHDsV-MHFbBi2OMRcuE5pTe-yiTMg_EH65KllnWOJ2iNvti9gsDAAHWdEnf8N0sV9o4WbbpncluWTJLVtNYiU_Dw7g0gMKz_bB_szrEf3wWUT_mGrIyEPxu2Xle3WTgWHcRMQq3CGGaZwF5_M79rXflxbCMuhe66BW8MxD-fbYPlamS3BSsZGdha8r1aygM4vovbLgw4g3PR2A7bYtTryaw42EdZqiuxc4HO_RBoQo58H5olNRPgFnnmKp26y1WgU_0VBIvpqL63orNWmLI2Tj5tBusAgQVfQ-7i8mNxbXhaIkTu8MIQ_bGFOgYRDa8Wu3sW7-N3n5u5umXruAfkYDf65OXS4p6CE-CmI4XIi2JPdLUxi0BOtMggjS1r0RPq9GyTSyR3ehJlHksvKqlTXLyyq3Uuw-yBar8UiMuLBvaQO8tjTLzwf6kvPUDXylltqke_AVsjcYVtSc1vjlauFno8ifWOhp5AYgLiKzc5FWHgihWISF3Vgnd4eE9kmVpDhAD4Uhx9BXF6JnvXFGPMRE5ImktMx6MJ39e64ywg1zJL8wFgd-CFzgtCu1W5uaXpj9Jx94vGWZlWvcjs6VHMjrLbf3Rb0ega-NTtlzC1fED27yp_gLJTcUTHkWP-jMMl9FgS4RfWhPi4yYLMK96WIBuYqVE37cnXIQcBLRTNYF7R243LMJWTJcoJEo929G1bWrr0S_ndyG4hrBNIOoJ0E8qsiL3uBQj97BpCxmVs0PT9xQ08CxUwGGhRMT8Y1QUTZkG0ofrUq4n3StCACtztUy5FbQFtqLw=w661-h879-s-no
4a1JMyenUx2wupOWvcKXdkEqWKvoQyL7LdumKLHzsGyj2Irbj-CD-zQiXYHdAIknTY6uwm0bKp0qy-It_3ve-CpFxnY9mMhhUjv1jUDQjz1AmNcrcJYufJI3H30RNElKOwQfKDnt6daAylRqWNRWgXhYDmL6384jbqJYkCPD8jgvijRza3ac-ZGNPBlnRs01FBk6Mm-TotlDm-10EXr0JaaVwZeX_sMzpyEK2KrX5Rjw7K01nmQeDbNrK8TLooHT77k6wumQjKXM7W4_FUbGBI4NlETN61HbbGOShv8LXk-Y29ZtS40pQlo5pJKi58ZBzb6YVTBFu-E1AsAJA9BN4ZfLFd5OKFByDDN_ey9__mkjCWoY9y3Fksv9W5Q4zdiKu7lJnWcdQMihJ8uKRcSpZ_V2o8Nvj2BfQFEsQ8gCG8VsT15oxnBMONBPeyaaM_ZBIjuNSaVgs2txr3176-BvWxCT19AAZ0GVK0yzhlZc-wU5R503i48NWSOeHWAnrFtT_jMiupmi7NLI8WXq_XRcOQM2kX1jl42Y4IUetkqtyHF8JMPcmbLlEaG-uVyP4H4gLRlqi7lruz0oR_TPct3cmXJW8l62xSV2e6C-ehU_ec8cSsAXpvSaRttxknpEICt86jcRBvbfEtA4yqx8YtB8kof0Cc9bGNp3CVE7BDfW6zVC6Hx6d9E3qRSvoVNuQiVZ4tmBDQOT4rek7s6-anNEtDJNxmfmi-DIh5Vcg_Up4T4sQSF-sI67XfLdkpYEMUJsKsVF5F1ZfaGrWbWIxVmO4-629SWtzachBG32ZElmGMqNbuWEjmgtrWxghKv3Ql9XSnOF5r6FXak-JHqBpnG-GWU9F0PrAr9NBAYXaRDIj2auQyeV9OjQshQA5eabv_qy2LAHgtMmbhptemtP3inZoPhydqM5NrZLJc8fXKorjfdjXbdRZw=w661-h879-s-no



Overigens ook een acculader gekocht en hem daar weer aangehangen. Ik kan niet wachten tot ik mijn eerste ritje er op kan maken.
 
Sommige fouten moet je resetten in de ECU ook al zijn ze opgelost. Weet ik van auto's.

Hm, ik zie echter niets in de datasheet over het resetten van de ECU.
Er is wel een aansluiting voor een "reprog tool", maar ook hier is niets over te vinden online.
Je zou toch zeggen dat de ECU elke keer opnieuw checkt?
1684171019668.png

1684171005874.png

Daarnaast is de Trouble shooting level 1. Zegt me helemaal niets, en is verder ook niets over te vinden in de datasheet, maar ik neem aan dat dit ook moet zeggen dat het iets simpels is.
 
Ik zit zelf meer in de oude meuk zonder electronica dus het kan zijn dat ik er echt helemaal naast zit maar het doel van de sensor is neem ik aan om de verbranding te controleren en evt. door de ecu bij te laten sturen. Het zou kunnen zijn dat een afstelling niet goed staat en dat deze sensor dat dus alleen constateert en de motor verder niets bij regelt of kan regelen. (door een andere fout in het systeem/of alleen handmatig aan te passen).
Op oude motoren met een carburateur met schroefjes is de mengverhouding alleen met de hand in te stellen. Met injectiemotoren is dit grotendeels elektronisch geregeld (duur+tijdstip = hoeveelheid makkelijk gezegd) maar als de injector vies is of versleten kan het zijn dat het mengsel niet correct is en dus niet bij te regelen valt omdat het buiten de bandbreedte is of uberhaupt niet te regelen door je motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan