Matchless G3L 1946

BvE81

MF'er
5 mei 2021
36
32
Hallo,
Via via ben ik in het bezit gekomen van een Matchless G3L uit 1946. Een oom van mijn vrouw heeft deze jaren geleden gerestaureerd. Vorig jaar heb ik een aantal ritjes gemaakt op de motor. Nu wilde ik hem van stal halen om er op te gaan rijden , ik heb het Carter leeg laten lopen en het oliereservoir op peil gedaan . De motor liep echt bij de eerste keer trappen. Ook wordt de olie teruggepompt naar het reservoir ( ik zie het er uit lopen) . So far so good . Nu het probleem , de primaire kettingkast loopt vol met olie, en het druipt onder uit de kast , kan iemand mij in de goede richting wijzen waar dit probleem vandaan kan komen ?

alvast bedankt voor het meedenken .
Boy
 
Laatst bewerkt:
Hierbij nog wat foto’s
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    445 KB · Weergaven: 53
  • image.jpg
    image.jpg
    210,3 KB · Weergaven: 52
Nette motor!
Ik heb een g3l uit 1948 :)
Er hoort olie in de primaire kast te zitten, maar waarschijnlijk is de rubber afdichting vergaan.
Deze kunt je vrij gemakkelijk vervangen.
Je kunt dit vervangen voor vloeibare (hitte bestendige) pakking.
(ik heb beide gedaan)
 
Hoi Sebas, bedankt!
Het probleem is dat de primaire kast volloopt met olie , en dan ook uit het “niveau” dekseltje overstroomt, maar ik weet zo niet waar de olie vandaan kan komen .

Gr
 
Het komt in ieder geval bij de krukas vandaan...
Het lijkt erop dat hij zijn druk niet kwijt kan, en daarom door duwt via de lagers de primaire bak in.
Zover ik weet zitten daar geen keerringen tussen.

1624469524699.png
 
Dat is een goede tip , ga ik me van de week even in verdiepen , ook bedankt voor de duidelijke tekening
 
Wellicht 'te laat' maar dit heeft mij zelf heel veel geholpen:
AJS and Matchless download page

Hier zijn zo'n beetje alle bekende onderhoudsboeken van alle jaartallen te vinden. Heb zelf een G3L uit '47 en heb hem met PDF's van die site 100% up and running gekregen. Ook owners manuals zowel in het Engels als nederlands te vinden *O*
 
Klopt, het is een hele mooie motor en alles zit net wat netter in elkaar dan bij vb. BSA. Ze lopen ook heel mooi en zuiver..
 
Jep, leuke gebakjes, maar je moet geen haast hebben :) de 500 rijdt een stuk vlotter, alleen die start weer lastiger
Ligt er aan, ik heb op zowel een 500 en een 350 gereden,de 350 was een stuk sneller,maar die was dan ook
verbeterd door een specialist,de 500 was ook gereviseerd maar door een gewone monteur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan