MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Mee eens met SPDIF !!

Ik rij DAGELIJKS naar mijn werk dus WW... en 's avonds via winkel naar huis.
Deze week is echt zalig want ik rij expres verschillende kleinere wegen om snelweg te vermijden.
De politie kan mij dat niet verbieden ... want alle wegen hebben ongeveer zelfde afstand!
 
Elke keer als ik in de garage kom zie ik daar mijn prachtige machine staan, maar ik mag hem niet aanraken... Wie weet krijgt mijn motor zelf wel corona...
Ik kan dat woord bijna niet meer horen, ik kom zieker van dat woord dan het virus zelf en je wordt er overal 24/24 mee om de oren geslagen, gekker moet het niet worden. En als het dat niet is gaat het over de gekte met mondmaskers of WC-Papier.

Ik had gisteren gewoon wat dingen uit de kelder gehaald en in de scooter geplaatst om toch te kunnen rijden. Mijn vrouw vroeg wat ik aan het doen was, verklaarde me voor gek!:)
Toch een ritje gedaan :]:]
 
Laatst bewerkt:
Elke keer als ik in de garage kom zie ik daar mijn prachtige machine staan, maar ik mag hem niet aanraken... Wie weet krijgt mijn motor zelf wel corona...
Ik kan dat woord bijna niet meer horen, ik kom zieker van dat woord dan het virus zelf en je wordt er overal 24/24 mee om de oren geslagen, gekker moet het niet worden. En als het dat niet is gaat het over de gekte met mondmaskers of WC-Papier.

Ik had gisteren gewoon wat dingen uit de kelder gehaald en in de scooter geplaatst om toch te kunnen rijden. Mijn vrouw vroeg wat ik aan het doen was, verklaarde me voor gek!:)
Toch een ritje gedaan :]:]
Ik begrijp jouw reactie, maar wees toch maar voorzichtig ...
Je kan altijd zeggen dat je op weg naar winkel of apoteek bent? :+
 
Elke keer als ik in de garage kom zie ik daar mijn prachtige machine staan, maar ik mag hem niet aanraken... Wie weet krijgt mijn motor zelf wel corona...
Ik kan dat woord bijna niet meer horen, ik kom zieker van dat woord dan het virus zelf en je wordt er overal 24/24 mee om de oren geslagen, gekker moet het niet worden. En als het dat niet is gaat het over de gekte met mondmaskers of WC-Papier.

Ik had gisteren gewoon wat dingen uit de kelder gehaald en in de scooter geplaatst om toch te kunnen rijden. Mijn vrouw vroeg wat ik aan het doen was, verklaarde me voor gek!:)
Toch een ritje gedaan :]:]

Dat idee is helemaal zo gek nog niet.🤓
Nood breekt wet 🤗
 
Elke keer als ik in de garage kom zie ik daar mijn prachtige machine staan, maar ik mag hem niet aanraken... Wie weet krijgt mijn motor zelf wel corona...
Ik kan dat woord bijna niet meer horen, ik kom zieker van dat woord dan het virus zelf en je wordt er overal 24/24 mee om de oren geslagen, gekker moet het niet worden. En als het dat niet is gaat het over de gekte met mondmaskers of WC-Papier.

Ik had gisteren gewoon wat dingen uit de kelder gehaald en in de scooter geplaatst om toch te kunnen rijden. Mijn vrouw vroeg wat ik aan het doen was, verklaarde me voor gek!:)
Toch een ritje gedaan :]:]
Dat doet me denken aan die oude Franse film "La vache et le prisonier" met de al lang overleden Franse acteur Fernandel in de hoofdrol.

Het verhaal speelt zich af in WO2.
Het hoofdpersonage werd als krijgsgevangene afgevoerd naar Duitsland voor dwangarbeid en er te werk gesteld op een boerderij.
Hij wou ontsnappen en kreeg het idee om samen met een koe te voet terug te gaan naar huis. Bij controles onderweg zou hij dan kunnen doorgaan voor een lokaal te werk gestelde Franse dwangarbeider die een koe naar de wei of terug naar de stal bracht.
Zijn plan lukt bijna. Maar uiteindelijk wordt hij vlakbij de Frans-Duitse grens toch gevat en teruggebracht naar de boerderij in Duitsland.
 
Dat doet me denken aan die oude Franse film "La vache et le prisonier" met de al lang overleden Franse acteur Fernandel in de hoofdrol.

Het verhaal speelt zich af in WO2.
Het hoofdpersonage werd als krijgsgevangene afgevoerd naar Duitsland voor dwangarbeid en er te werk gesteld op een boerderij.
Hij wou ontsnappen en kreeg het idee om samen met een koe te voet terug te gaan naar huis. Bij controles onderweg zou hij dan kunnen doorgaan voor een lokaal te werk gestelde Franse dwangarbeider die een koe naar de wei of terug naar de stal bracht.
Zijn plan lukt bijna. Maar uiteindelijk wordt hij vlakbij de Frans-Duitse grens toch gevat en teruggebracht naar de boerderij in Duitsland.

Zo niet SPDIF.
SPDIF komt er mee weg 🤗
 
Ja allemaal goed en wel, maar wat moet ik nou met die koe? :?

Hoor zopas dat mijn vader zijn broer gestorven is wegens corona, was 87 jaar en nog in goede gezondheid. Ging zeker 90 worden zonder die ziekte.
Ja het valt toch wel op dat de bejaarde mensen overal het slachtoffer zijn...
 
Ja allemaal goed en wel, maar wat moet ik nou met die koe? :?

Hoor zopas dat mijn vader zijn broer gestorven is wegens corona, was 87 jaar en nog in goede gezondheid. Ging zeker 90 worden zonder die ziekte.
Ja het valt toch wel op dat de bejaarde mensen overal het slachtoffer zijn...

Gecondoleerd.
Het schijnt zo te zijn dat bij ouderen de weerstand een stuk lager is.
Het is een smeerlap van een virus 😠
 
ik zag hem al rijden:]
20091027-wl-stoere-koeien-plaatjes-motor-zijspan-600.jpg
 
Maxsym 400 staat al een tijd stil door corona. Nu heb ik eens mijn luchtfilter uitgehaald. Een mens moet iets doen tegen de verveling. Wat blijkt nu, de rubber dichting die om de filter zit is verdwenen . Aan 20000 km heb ik het onderhoud door de dealer laten doen omwille van het groot onderhoud (riem .....). Klein onderhoud doe ik zelf. Nu is de technieker dus vergeten het rubber die op de filter zit te versteken naar de nieuwe filter. Ik rij dus al 7000 km alsof er geen filter opzit. Want de lucht kan gewoon omheen de filter naar de motor. Moest ik zo blijven rijden gaat mij motor zeker omzeep. Dat wordt volgende week een boos telefoontje naar de dealer.
 
Laatst bewerkt:
Allez, ... al goed dat jij dat kunt ... zo'n luchtfilter vervangen of nakijken... zo zie je maar.
Ikzelf kan dat niet of eigenlijk durf ik dat niet omdat ik niet over de technische kennis bezit zoals sommigen onder jullie...
Daar heb ik wel bewondering voor! :}
Zojuist weer goedkoop kunnen tanken aan 1.05 €/l voor ne 98 benzine!
 
Allez, ... al goed dat jij dat kunt ... zo'n luchtfilter vervangen of nakijken... zo zie je maar.
Ikzelf kan dat niet of eigenlijk durf ik dat niet omdat ik niet over de technische kennis bezit zoals sommigen onder jullie...
Daar heb ik wel bewondering voor! :}
Zojuist weer goedkoop kunnen tanken aan 1.05 €/l voor ne 98 benzine!

Alle begin is moeilijk, maar doe jezelf een plezier en maak jezelf trots op je prestatie: probeer het eens :-) ? Bij de Maxsym in ieder geval is dat nog gemakkelijker dan de banden oppompen (je kan er namelijk beter aan) !
 
Er staan heel veel filmpjes op youtube waarmee je duidelijk ziet wat je moet doen. Zo heb ik ook geleerd hoe je de neus van de maxsym kan demonteren. En dan een beetje durven en je komt er wel.
 
Zo: vandaag voor de eerste keer helemaal op mijn eentje de remblokjes van mijn 600 achteraan vervangen.

Het is even zoeken, en het moeilijkste was om de zuiger terug te duwen: je moet namelijk niet duwen, maar draaien en duwen tegelijk. Dan de blokjes er juist inzetten (en de zuiger moet dan in de juiste stand staan, zodat het uitsteekseltje achteraan het remblokje in het verzonken deel pakt, even de blokjes netjes rechtzetten en terugduwen, en de rest gaat vanzelf.
Ontluchten heb ik gedaan met een slangetje met ventiel van bij Louis.

Nu staat hij met de remhendel ingeknepen en vastgezet om de laatste lucht er uit te laten komen.
Ik ben benieuwd wat het morgen zal geven, maar ik ben hoopvol dat het goed is :-).

Dit is echt zo van één van die dingen die je éénmaal moet zelf gedaan hebben, en dan vraag je je af waarom je dat al niet veel eerder gedaan hebt :).

Morgen allicht de remmen vooraan nieuwe blokjes. Een vraagje: heeft het belang bij het ontluchten aan welke kant je begint ?

Stefan.
 
Ja, de remblokjes voorraan gaan makkelijker. Daar moet je de zuiger gewoon achteruit duwen.
Maar ontluchten is eigenlijk niet noodzakelijk denk ik. Met het slijten van de blokjes zakt het olieniveau in de reservoirs. Wanneer je de zuigers volledig terugduwt stijgt het niveau terug van de olie.
Ik heb de blokjes vooraan en achteraan al een keer vervangen zonder nadien te ontluchten. Maakt geen verschil.
Volgens mij moet er alleen ontlucht worden indien je de remolie gaat vervangen.
Wel nadien de remhendel meerdere malen bedienen tot je weer voldoende weerstand krijgt.
 
Idd. En vooral het motto van de timmerman volgen: twee keer meten en één keer zagen 8-)
Hahaha ... _O-
Maar toch is mijn vertrouwen niet zo groot want ik ben volledig doof en daardoor hoor ik de motor niet mocht er iets schelen.
De neus eraf halen kan ik inmiddels ook met dank aan den Eddy... (waar zit hij toch?)
Lekke band herstellen met proppen heb ik al verschillende keren gedaan... allemaal simpele zaakjes vergeleken met wat jullie kunnen, ;)

Kunnen jullie mij links geven over het vervangen van de remmen?
 
Laatst bewerkt:
ja (mss domme vraag maar is dat niet hetzelfde als remklauw :?)
en ik bedoel met links de video's zodat ik kan zien hoe ze dat vervangen...
 
Nee, de blokjes zitten in de goudkleurige klauw.
Hier een link voor de voorste remmen :
Heb ik snel even gezocht op youtube.
Voor de achterste gewoon zoeken op remove rear brake pads maxsym in youtube.
 
Tip voor de voorste remmen. Draai het voorwiel zodat een buitenste inkeping in de remschijf in de remklauw zit. Zo schuift de remklauw makkelijker van de schijf.
 
Ja, de remblokjes voorraan gaan makkelijker. Daar moet je de zuiger gewoon achteruit duwen.
Maar ontluchten is eigenlijk niet noodzakelijk denk ik. Met het slijten van de blokjes zakt het olieniveau in de reservoirs. Wanneer je de zuigers volledig terugduwt stijgt het niveau terug van de olie.
Ik heb de blokjes vooraan en achteraan al een keer vervangen zonder nadien te ontluchten. Maakt geen verschil.
Volgens mij moet er alleen ontlucht worden indien je de remolie gaat vervangen.
Wel nadien de remhendel meerdere malen bedienen tot je weer voldoende weerstand krijgt.

Wel: ik heb idd ineens maar de remvloeistof vervangen: volgens mijn metertje was die nog wel goed, maar na drie jaar of zo, en voor wat dat kost ... :)
 
Daar heb je gelijk in.
Wat de volgorde betreft vooraan weet Eddy wel raad. Maar die hebben we al lang niet meer gehoord.
Ik denk dat er een verschil is met de oude modellen zonder ABS. Maar ik zou het zelf eens moeten uitzoeken.
Er is hier op het forum iemand geweest die nogal heeft gesukkeld met het ontluchten vooraan. Is al een tijdje geleden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan