MaxSYM 400 & 600 - Deel 3


Vanaf 22 min 30 zie je ze bezig met het vervangen van de remolie vooraan. Ze beginnen eerst rechts en dan links. Merk ook op dat ze de oude olie in een injectiespuit persen door de remhendel te bedienen. Bovenaan bijvullen tot de nieuwe olie er onderaan uitkomt.
Daarna doen ze ook de achterrem.
 
Laatst bewerkt:
Maxsym 400 staat al een tijd stil door corona. Nu heb ik eens mijn luchtfilter uitgehaald. Een mens moet iets doen tegen de verveling. Wat blijkt nu, de rubber dichting die om de filter zit is verdwenen . Aan 20000 km heb ik het onderhoud door de dealer laten doen omwille van het groot onderhoud (riem .....). Klein onderhoud doe ik zelf. Nu is de technieker dus vergeten het rubber die op de filter zit te versteken naar de nieuwe filter. Ik rij dus al 7000 km alsof er geen filter opzit. Want de lucht kan gewoon omheen de filter naar de motor. Moest ik zo blijven rijden gaat mij motor zeker omzeep. Dat wordt volgende week een boos telefoontje naar de dealer.
goede morgen dat probleem met de dichting op de luchtfilter heb ik ook meegemaakt maar bij mij was het te laat en dan was de winkel twee dagen

voor de garantie stopte nog gestopt op pensioen
 
Hoelang heb je gereden met die ontbrekende dichting rond het luchtfilter?
Ik moet zeggen de service manual is hier heel onduidelijk in is. Die dichting komt niet ter sprake. Maar als je de filter monteert zonder dichting kan je deze niet volledig vastschroeven. Daar zou je toch al moeten op letten als technieker.
Die twee plaatjes boven en onder spannen niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Hoelang heb je gereden met die ontbrekende dichting rond het luchtfilter?
Ik moet zeggen de service manual is hier heel onduidelijk in is. Die dichting komt niet ter sprake. Maar als je de filter monteert zonder dichting kan je deze niet volledig vastschroeven. Daar zou je toch al moeten op letten als technieker.
Die twee plaatjes boven en onder spannen niet aan.
ik heb er ongeveer 3000 mee gereden begon moeilijk te starten zelf op onderzoek was al halve liter olie te kort compresie gemeten nog 2 kg was opwoon wel aan de zee
 
Bij mij nog geen problemen opgemerkt. Rijdt nog perfect. Oliepijl bijna op maximum. Luchtfilter was nog niet zo vuil na 7000 km.
Misschien heeft het vele zand bij jou aan de zee een rol gespeeld.
 
Zo: vandaag aan de voorkant de remblokjes vervangen: zó gemakkelijk had ik niet verwacht: achteraan was toch wat moeilijker. Omdat mijn metertje “<1% ok” aangaf, heb ik de remvloeistof maar niet vervangen.
 
Hallo,
na dit heel topic van voor naar achter te hebben doorgelezen (en nog wat in andere topics ook natuurlijk) heb ik me geregistreerd en zal ik me ineens voorstellen. Ik ben Stefan, weet net van waar de mosterd komt, en ga een maxiscooter kopen. Ik heb jaren terug lang op een 125cc gereden, maar nadat ik mijn ontslag donderdag heb gegeven, begin ik begin augustus ergens anders. Ik zal een 25km enkel doen, groot stuk autosnelweg. Ook in de winter.
Voorlopig is mijn oog op de maxsym 600 gevallen, die ik dan occasie zal moeten kopen. Of ik moet nog van gedacht veranderen natuurlijk. Er zijn genoeg verleidingen. Een nieuwe kymco ak550 die voor 7000 weg gaat bijvoorbeeld. Jammer genoeg lees ik veel over kinderziektes van die scooter. De xciting, of de TL 500, een burgman 400 zelfs... Moeilijk voor een niet kenner. Handvatverwarming zal wel een must zijn, en ook een topbox (wat er wel gemakkelijk op gezet kan worden neem ik aan)
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet handig ben, ik zal vooral van de dealer en zijn techniekers moeten afhangen.
Wat me al bij een vraag brengt: welk zijn de goede dealers van deze merken (vooral sym) in het noorden van Antwerpen?
 
Hey Stefan,

ik had tot vorig jaar zelf ook een Maxsym 600 en was super tevreden erover. Zeker woon-werk verkeer is het een heerlijke scooter! Je zit degelijk beschermt, kan vlot mee met het verkeer, ook op de snelweg en hij rijdt ook nog eens zuinig ook!
Eind vorig jaar heb ik hem met een beetje spijt in het hart ingeleverd omdat we hier allebei voor een motorfiets gingen.
Voor de prijs van de Sym krijg je een enorm goede scooter, goed uitgerust en toch heel betaalbaar! En 5 jaar garantie! Waar krijg je dat nog momenteel?
(ik ben nog steeds grote fan van de Sym zoals je misschien wel merkt *D)

Een topkoffer is inderdaad geen enkel probleem! Zelf had ik een GIVI V56 MAxia 4 met rugsteun GIVI V56 Maxia 4 topkoffer rode ref waar je vlot 2 XXL helmen in kwijt kan.
Door de overstap naar een Versys met bijhorende koffers zit ik nu met een topkoffer teveel en hij wordt ook hier aangeboden voor de heel mooie prijs van 200 euro (nieuwprijs 240 + 46 voor de rugsteun). Al wat je nog nodig hebt is de bodemplaat die afgestemd moet zijn op je scooter/motor. Bij Rad is er in ieder geval een bodemplaat voor de Maxsym 600. Als je interesse hebt, laat dan maar iets weten!

20200215_150120.jpg20200215_150131.jpg20200215_150151.jpg
 
Hallo,
na dit heel topic van voor naar achter te hebben doorgelezen (en nog wat in andere topics ook natuurlijk) heb ik me geregistreerd en zal ik me ineens voorstellen. Ik ben Stefan, weet net van waar de mosterd komt, en ga een maxiscooter kopen. Ik heb jaren terug lang op een 125cc gereden, maar nadat ik mijn ontslag donderdag heb gegeven, begin ik begin augustus ergens anders. Ik zal een 25km enkel doen, groot stuk autosnelweg. Ook in de winter.
Voorlopig is mijn oog op de maxsym 600 gevallen, die ik dan occasie zal moeten kopen. Of ik moet nog van gedacht veranderen natuurlijk. Er zijn genoeg verleidingen. Een nieuwe kymco ak550 die voor 7000 weg gaat bijvoorbeeld. Jammer genoeg lees ik veel over kinderziektes van die scooter. De xciting, of de TL 500, een burgman 400 zelfs... Moeilijk voor een niet kenner. Handvatverwarming zal wel een must zijn, en ook een topbox (wat er wel gemakkelijk op gezet kan worden neem ik aan)
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet handig ben, ik zal vooral van de dealer en zijn techniekers moeten afhangen.
Wat me al bij een vraag brengt: welk zijn de goede dealers van deze merken (vooral sym) in het noorden van Antwerpen?
WELKOM !

Ik heb nu ne 600i executive en de 400 heb ik ook gehad.
Een 400 maxsym zal zeker voldoende zijn voor WW op autosnelweg 25km enkel, en is bovendien iets zuiniger dan de 600. Maar als je echt wilt toeren met iemand achterop en/of naar buitenland wilt zou ik een 600i aanraden. Je hebt dan wat meer power voor autosnelweg...
Om jou idee te geven over het verbruik (zowel zomer als winter) reed ik met 400 steeds zonder zorgen 300km eer ik ging tanken en bij de 600 ongeveer 250km, wel enkel met E5 benzine (super)!
Blijkbaar kan onze maxsym de E10 benzine niet verdragen, op deze topic had iemand al problemen mee gehad!
Voor mij is het een héél aangename motoscooter, alles automatisch, uw benen beschermd tegen opspattend water, ruime berging onder zadel (topkoffer is aan te raden als je na werk boodschappen wilt doen?) en zalige goedzittend zadel niet vergeten ... kortom een heerlijke motoscooter. Ik gebruik het zowel voor WW, toerrit van om en bij de 300km in weekends en reeds enkele keren naar zuiden van Frankrijk geweest. Normaal dit jaar naar Spanje rond Calpes dat jammer genoeg niet doorgaat vanwege de corona... tot nu toe ging het probleemloos... (mijne teller staat momenteel 46000km)
Ik ben, denk ik, hetzelfde als jij, alles wat met onderhoud en motor te maken heeft laat ik door de dealer doen. Maar topkoffer, lichtjes deed ik wel zelf met dank aan de slimme mannen in deze topics! :}
ivm handvatverwarmers - Ik heb zo ook zo eentje en had al handkappen gemonteerd vanwege de snijdende winden in de winter en nog had ik steeds ijskoude handen. Dan had ik elektrische handschoenen gekocht bij RAD - een wereld van verschil!
 
Ik zou ook wel eens voor het plezier gaan willen rondrijden, en mijn charme offensief om de vrouw er mee op te krijgen is al even gaande :P Daarom neig ik eerder naar een zwaardere.
Verbruik van voertuigen check ik altijd op Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de, ook voor ik een wagen koop check ik daar de werkelijke gegevens. Een tip voor de mensen hier, dat had ik nog niet tegen gekomen ;)
Misschien inderdaad stoppen met lezen en zoeken, en voor een maxsym 600 gaan, anders blijf ik twijfelen.
 
Ik zou ook wel eens voor het plezier gaan willen rondrijden, en mijn charme offensief om de vrouw er mee op te krijgen is al even gaande :P Daarom neig ik eerder naar een zwaardere.
Verbruik van voertuigen check ik altijd op Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de, ook voor ik een wagen koop check ik daar de werkelijke gegevens. Een tip voor de mensen hier, dat had ik nog niet tegen gekomen ;)
Misschien inderdaad stoppen met lezen en zoeken, en voor een maxsym 600 gaan, anders blijf ik twijfelen.

Voor wat het waard is: ik heb er een, en die had ik heel even te koop gezet toen ik vorig jaar een V-Strom 650 kocht, met het idee dat het dubbel gebruik zou zijn.
Ik ben heel vlug van idee veranderd: een maxi-scooter is niet te overtreffen als het over praktische bruikbaarheid en gemak gaat. Mijn Maxsym 600i blijft dus (of iemand moet me een prijs geven die ik zelf zou afraden, en dan nog :-)).

W.b. koude handen: de mijne heeft handvatverwarming, maar dat verwarmt dus alleen de binnenkant van je handen. Nu heb ik verwarmde handschoenen van Macna, en dat is perfect. Alleen omwille van de min of meer beperkte duurtijd van de verwarming (op batterij, ongeveer 2 uur schat ik) heb ik vorige winter stuurmoffen gemonteerd; het is even wennen en niet erg elegant, maar werkt perfect en altijd. Die dingen waren zo goedkoop dat ik per ongeluk twee sets had gekocht; ik heb er dus maar één gebruikt en de andere kan je overnemen indien je wat in de buurt woont (het is het geld van het opsturen niet waard).
 
Ik heb deze in de bestelling ca 21 euro bij aliexpress.
Je handen uit de wind houden geeft heel veel warmte winst.
Ik hou jullie op de hoogte


symkap.png
 
Vandaag ritje gedaan van 250km. Door Vlaamse Ardennen binnendoor tot in Leuven en daar autosnelweg op en terug naar huis. Big smile.
 
Persoonlijk zou ik het daar niet plaatsen , nogal laag om naar te kijken (kan je gps en weg niet samen in een oogopslag bekijken )

Ik heb hem bovenop de teller behuizing geplaatst , tussen scherm en afdekking tellereenheid )

Hiervan zijn verschillende foto in dit draadje te vinden

Succes dermee
 
waar kan ik de foto's vinden,vooral wat je erop gezet hebt en hoe bevestigt,wil een gps houder(verticaal) plaatsen,tnx
 
waar kan ik de foto's vinden,vooral wat je erop gezet hebt en hoe bevestigt,wil een gps houder(verticaal) plaatsen,tnx
Daar zijn normaal verschillende foto's van te vinden in dit draad deel 3 en denk in deel 2 , maar het wordt waarschijnlijk paar avondjes zoekwerk 😉

Probeer de zoekfunctie eens , zoek op GPS en neem mijn naam als lid , KRISPY
je krijgt dan een lijst met men reacties over GPS en daar staat ergens een reactie met foto's tussen
Er zijn nog leden met foto's
 
Ik zou ook wel eens voor het plezier gaan willen rondrijden, en mijn charme offensief om de vrouw er mee op te krijgen is al even gaande :P Daarom neig ik eerder naar een zwaardere.
(...)
Ik zat met hetzelfde probleem (of toch niet?): hoe de vrouw overtuigen om mee te rijden.
Ze heeft een heilige schrik van motorfietsen.
Toen we elkaar leerden kennen reed ik met een BMW R75 en daar durfde ze zelfs nog niet gaan opzitten met de motor uit.

Ik ben juist voor een iets kleinere scooter gegaan, een Beverly 300. Ziet er minder motorfiets uit. En wonderen zijn de wereld nog niet uit: ze rijdt mee.
En die BV 300 heeft helemaal geen probleem met een extra passagier, integendeel, het veercomfort is duidelijk beter met twee dan alleen.
Aangenaam toch, zo met zijn tweeën erop uit trekken met de scooter (nu ben ik tijdelijk solorijder omwille van corona en het vermijden van vervelende vragen, binnenkort kan het weer met tweeën).
 
Onderhoudspaket te koop voor maxsym 400 ,met nieuwe originele riem ,rollen en sliders 13gr van dr pulley,oliefilter,de irridium bougie is al weg . voor wie interesse heeft 100€ zonder verzending . Ik heb een deauville gekocht voor woon/werk verkeer.

IMG_20200414_195708.jpg
 
Onderhoudspaket te koop voor maxsym 400 ,met nieuwe originele riem ,rollen en sliders 13gr van dr pulley,oliefilter,de irridium bougie is al weg . voor wie interesse heeft 100€ zonder verzending . Ik heb een deauville gekocht voor woon/werk verkeer.

Bekijk bijlage 1501742
Ik heb eventueel wel interesse mits het ook op een 600 past🤔
Ik ga het één en ander uitzoeken en kom er op terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan