MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Mijn Burgman 200 uit 2012 trilde ook behoorlijk. In 9 jaar geen enkel kapot lampje gehad. Ik zou me daar geen zorgen over maken.
 
Daarbij is het nadeel van een electrische motorscooter de bagageruimte.
Met die joekels van accu's kun je verder weinig kwijt.
Een vereiste voor mij.
 
Ik heb mijn halogeen koplamplampje nu recent moeten laten vervangen (op een Beverly 300), het lampje had het opgegeven.
Na 20.000km of iets van 400-500hr gebruik. Dat is eigenlijk te snel.
Laagspanningshalogeenlampen moeten het normaal een 2000hr volhouden.
 
Halogeenlamp vs eenpitter => trillingen.... Er bestaan volgens mij wel halogeenlampen met een extra sterke constructie die beter bestand zijn tegen trillingen. Volgens mij heeft de gloeidraad dan wat meer steundraden. Ik ga het zelf met LED proberen maar ook die kunnen waarschijnlijk niet oneindig tegen trillingen. Bij LED zullen de solderingen van de elektronica het waarschijnlijk wel een keer begeven. Ik vrees dat we zullen moeten wachten op een 6 pitter of een elektrische aandrijving voor we van die trillingen af zijn. Mijn Beverly staat aan het verkeerslicht flink te trillen. Onder het rijden merk ik er minder van.
Laagspanningshalogeenlampen, zoals op een scooter of een auto met 12V, hebben al een dikkere en stevigere wolfraamdraad. Ik denk niet dat er een fabrikant is die extra ondersteuning aanbiedt in 12V halogeens.
 
Een aantal leveranciers adverteren ermee dat hun lampen beter bestand zijn tegen trillingen. Google maar eens op 'H4 lamp bestand tegen trillingen' (wil geen reclame maken). Kan natuurlijk marketing kletskoek zijn maar het is prima mogelijk lampen beter trillingsbestendig te maken. Zal vast ten koste van iets gaan. Tegenwoordig overigens niet meer zo van belang omdat we ook voor Xenon of LED kunnen gaan. De nieuwste generatie LED lampen met ZEs (Luxeon) LEDs doen het al weer een stuk beter dan de voorgaande generatie met COB LEDs. Bovendien zijn ZEs LEDs erg klein zodat ze meer overeenkomen met een gloeidraad. Dus minder hinderlijk in een reflectorlamp. Ik heb al een setje staan, moet er alleen nog in. Overigens niet gekocht vanwege de levensduur maar om beter te zien en gezien te worden. Mijn Beverly lijkt soms net iets teveel op een brommer. Ben ook niet gegaan voor 6000k (blauwig wit) maar 4500k zoals in mijn auto met af-fabriek multi-beam LED. Aanschaf blijft alleen een gok want er is veel kaf onder het koren.
 
Al de fabrikanten gebruiken met Kalium gedoopt Wolfram voor de gloeidraad.
Die Wolfram is bros bij kamertemperatuur maar niet bij de temperatuur die de draad heeft als de lamp brandt. Iets van 2500 - 3000Kelvin.
Dan is Wolfram ductiel en zal niet makkelijk breken.

4500K is inderdaad een betere keuze voor de kleurtemperatuur. Helderder, meer wit.
 
Dus eigenlijk is het goed dat tegenwoordig het dimlicht altijd verplicht brandt? Een lamp die uit is (gloeidraad op kamertemperatuur) trilt dan toch eerder kapot? Tenzij trillingen helemaal geen rol spelen en het puur aan de spanningsregelaar ligt. Maar goed, regelmatig een kapotte lamp is niet zo heel erg tenzij het kreng moeilijk te bereiken is. Geen idee hoe dat bij Sym is. Als ik naar het kuipwerk kijk lijkt het me lastiger dan bij de Beverly.
 
Dus eigenlijk is het goed dat tegenwoordig het dimlicht altijd verplicht brandt? Een lamp die uit is (gloeidraad op kamertemperatuur) trilt dan toch eerder kapot? Tenzij trillingen helemaal geen rol spelen en het puur aan de spanningsregelaar ligt. Maar goed, regelmatig een kapotte lamp is niet zo heel erg tenzij het kreng moeilijk te bereiken is. Geen idee hoe dat bij Sym is. Als ik naar het kuipwerk kijk lijkt het me lastiger dan bij de Beverly.
In feite wel, brandend zal de draad niet snel breken. Maar aan de andere kant op die hoge temperatuur verdampt de draad geleidelijk aan. Bij een klassieke gloeilamp wordt de lamp dan donker maar door de halogeencyclus blijft de halogeenlamp helder maar de draad wordt wel geleidelijk aan dunner en dus heter en verdampt dan meer tot die ergens doorbrandt. En dan gaat het licht uit.

De goede werking van de spanningsregelaar is heel belangrijk, want bij halogeenlampen, net zoals bij gewone gloeilampen, wordt het slijtageproces heel sterk beïnvloed door de aangelegde spanning. Bij een hogere spanning gaat dat veel sneller.
Ik vraag me af of dat de reden is waarom mijn lampje het maar een 400 - 500hr heeft uitgehouden. Als ik met draaiende motor de batterijspanning uitlees, kan je op de Beverly op het digitale display selecteren, dan zie ik typisch 14V staan, en niet 12V.

Bij de Beverly moet je toch ook nogal wat losmaken om je koplampje te vernieuwen. Tenminste dat hebben ze me toch uitgelegd bij het laatste onderhoud.
 
12V tot 14V bij stationair draaien is normaal. 14V is dus wel aan de hoge kant maar niet abnormaal. De spanningsregelaar van de meeste motoren is wel vrij primitief vergeleken met die van auto's. Er is wel een zekere belasting nodig anders schiet de spanning omhoog. Lamp vervangen bij de Beverly valt reuze mee. Paar schroefjes in het paneeltje boven het dashboard en een paar (2) schroefjes onderin het lamp huis. Moet je het stuur even voor draaien. Staat een filmpje op Youtube. De wissel is binnen 5 minuten gedaan.
 
Ook bij de Forza staat de aanwijzing tijdens het rijden rond 14,1 en 14,2 volt. Dat is dus een vrij normale waarde.
 
Ik wacht nog op een miniatuur kernreactor en dan ik wel om. 1x 100 jaar een staaf plutonium erin en rijden maar 😀
Dat is ooit ernstig overwogen, niet voor een scooter maar voor een huis.
Mini kernreactor volledig ingebouwd en een klein beetje brandstof voldoende om er een eeuw mee toe te komen.
 
Eerlijk gesteld boeit mij de kosten en levensduur van de lampjes vrij weinig.
Het vervangen bij de maxsym is zo lastig ,dat is een groot struikelblok.
Nu heb ik het geluk dat ik een 3D inzicht heb en het vervangen van de lampjes zonder demontage van de halve scoot voor elkaar krijg.
Maar blijft een lastig klusje
 
Eerlijk gesteld boeit mij de kosten en levensduur van de lampjes vrij weinig.
Het vervangen bij de maxsym is zo lastig ,dat is een groot struikelblok.
Nu heb ik het geluk dat ik een 3D inzicht heb en het vervangen van de lampjes zonder demontage van de halve scoot voor elkaar krijg.
Amai, dat moet je echt kunnen want mij was exact 1 keer gelukt en rest van anderen keren gewoon de neus eraf halen ... en dik uurtje werk:-/
 
Als het zo lastig is zou ik gaan voor een goede kwaliteit LED vervanger. Die zouden (als het goed is) niet kapot moeten gaan. Bij Aliexpress kun je geluk hebben maar de kwaliteit van LED H4/H7 is daar nogal wisselend. De prijs geeft al een aardig idee maar ook het type LED dat gebruikt is. COB is tweede generatie en ZEs Luminon is weer de derde generatie. Die geven ook al weer een veel beter resultaat met een reflector lamp. Bij de Beverly is het vrij eenvoudig om de lamp te wisselen dus daar waag ik het maar met een H4 ZEs LED van Aliexpress. Als die niet bevalt is het zo weer ongedaan gemaakt en duur was het niet. Helaas kun je LED's bijna nooit per stuk kopen. Altijd per set. Nu kan de Beverly 2xH7 hebben maar ik ben alleen geïnteresseerd in het dimlicht. Grootlicht gebruik ik toch bijna nooit.
 
En , rijen julie nog met de maxsym ? Topic lijkt dood , men vrouwke en ikzelf toeren nog steeds elk met hun maxsym 600 rond .De zoon heeft ondertussen juist een kawa versys650 aangeschaft , zag het niet zitten op een motorscooter met zen lengte van 197 cm klein , maar gaat wel met ons mee optrekken, laat het weer maar opklaren en de warmere dagen beginnen 😉
 
Jazeker! Vorig weekend nog met het lekkere weer. 'Lekker' toeren zal er komende week niet inzitten gezien de weersvoorspelling...
 
Meestal is het een goed teken als een topic stil is. Dan zijn de eigenaars gewoon aan het rijden en is er verder weinig te melden. In Nederland zijn Maxsym's toch al erg zeldzaam. Sym verkoopt hier vooral de Mio.
 
Meestal is het een goed teken als een topic stil is. Dan zijn de eigenaars gewoon aan het rijden en is er verder weinig te melden. In Nederland zijn Maxsym's toch al erg zeldzaam. Sym verkoopt hier vooral de Mio.
Dat klopt, buiten de Mio heb ik hier in het oosten, nog nooit een Sym gezien.
 
Blij te lezen dat er nog maxsym rijders zijn , ik vindt dat je ze minder begint te zien in het straatbeeld , tja ze worden stilaan ouder he
 
Terug
Bovenaan Onderaan