Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Laagspanningshalogeenlampen, zoals op een scooter of een auto met 12V, hebben al een dikkere en stevigere wolfraamdraad. Ik denk niet dat er een fabrikant is die extra ondersteuning aanbiedt in 12V halogeens.Halogeenlamp vs eenpitter => trillingen.... Er bestaan volgens mij wel halogeenlampen met een extra sterke constructie die beter bestand zijn tegen trillingen. Volgens mij heeft de gloeidraad dan wat meer steundraden. Ik ga het zelf met LED proberen maar ook die kunnen waarschijnlijk niet oneindig tegen trillingen. Bij LED zullen de solderingen van de elektronica het waarschijnlijk wel een keer begeven. Ik vrees dat we zullen moeten wachten op een 6 pitter of een elektrische aandrijving voor we van die trillingen af zijn. Mijn Beverly staat aan het verkeerslicht flink te trillen. Onder het rijden merk ik er minder van.
In feite wel, brandend zal de draad niet snel breken. Maar aan de andere kant op die hoge temperatuur verdampt de draad geleidelijk aan. Bij een klassieke gloeilamp wordt de lamp dan donker maar door de halogeencyclus blijft de halogeenlamp helder maar de draad wordt wel geleidelijk aan dunner en dus heter en verdampt dan meer tot die ergens doorbrandt. En dan gaat het licht uit.Dus eigenlijk is het goed dat tegenwoordig het dimlicht altijd verplicht brandt? Een lamp die uit is (gloeidraad op kamertemperatuur) trilt dan toch eerder kapot? Tenzij trillingen helemaal geen rol spelen en het puur aan de spanningsregelaar ligt. Maar goed, regelmatig een kapotte lamp is niet zo heel erg tenzij het kreng moeilijk te bereiken is. Geen idee hoe dat bij Sym is. Als ik naar het kuipwerk kijk lijkt het me lastiger dan bij de Beverly.
Daarbij is het nadeel van een electrische motorscooter de bagageruimte.
Met die joekels van accu's kun je verder weinig kwijt.
Een vereiste voor mij.
Ik wacht nog op een miniatuur kernreactor en dan ik wel om. 1x 100 jaar een staaf plutonium erin en rijden maar
Dat is ooit ernstig overwogen, niet voor een scooter maar voor een huis.Ik wacht nog op een miniatuur kernreactor en dan ik wel om. 1x 100 jaar een staaf plutonium erin en rijden maar
Dat is volgens mij ook het geval, maar wat ik niet weet is of die halogeens ontworpen zijn voor 12V of voor 14V.Ook bij de Forza staat de aanwijzing tijdens het rijden rond 14,1 en 14,2 volt. Dat is dus een vrij normale waarde.
Amai, dat moet je echt kunnen want mij was exact 1 keer gelukt en rest van anderen keren gewoon de neus eraf halen ... en dik uurtje werk:-/Eerlijk gesteld boeit mij de kosten en levensduur van de lampjes vrij weinig.
Het vervangen bij de maxsym is zo lastig ,dat is een groot struikelblok.
Nu heb ik het geluk dat ik een 3D inzicht heb en het vervangen van de lampjes zonder demontage van de halve scoot voor elkaar krijg.
Mij nu twee keer,maar het vergt wel uiterste concentratie.Amai, dat moet je echt kunnen want mij was exact 1 keer gelukt en rest van anderen keren gewoon de neus eraf halen ... en dik uurtje werk:-/
Dat klopt, buiten de Mio heb ik hier in het oosten, nog nooit een Sym gezien.Meestal is het een goed teken als een topic stil is. Dan zijn de eigenaars gewoon aan het rijden en is er verder weinig te melden. In Nederland zijn Maxsym's toch al erg zeldzaam. Sym verkoopt hier vooral de Mio.