MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

"tja ze worden stilaan ouder he"
De maxsyms of de berijders? 🤣
Ik rij de 400 nu bijna 2 jaar nog steeds met veel plezier. Rij vaak alleen, soms gaat mijn vrouw mee achterop voor een toerritje. Soms opstappen en rijden, soms op de computer een rit plannen en in de TT op telefoon laden.
 
Hallo Krispy!
Ja, je ziet toch echt minderen die goeie maxsym 600!
Maar tis bijna einde met winterse weer ... ik vermoed dat we dan terug veel meer maxsymmers zullen zien.
Ikzelf rij doorheen het hele jaar.... nu weliswaar met andere merk...
 
De maxsyms of de berijders? 🤣
Ik rij de 400 nu bijna 2 jaar nog steeds met veel plezier. Rij vaak alleen, soms gaat mijn vrouw mee achterop voor een toerritje. Soms opstappen en rijden, soms op de computer een rit plannen en in de TT op telefoon laden.
Hoi, ikzelf had 3 jaren mét héél véél plezier met een 400 gereden (23000KM)
Daarna (door goeie actieprijs) de 600i gekocht en jaartje later ongeval gehad, echt brute pech maar niet in fout (gelukkig maar).
Direct terug nieuwe 600 gekocht en daarmee 5 jaartjes mee gereden... (bijna 53.000km) en nu dikke 8500km met ne forza 750.
 
En , rijen julie nog met de maxsym ? Topic lijkt dood , men vrouwke en ikzelf toeren nog steeds elk met hun maxsym 600 rond .De zoon heeft ondertussen juist een kawa versys650 aangeschaft , zag het niet zitten op een motorscooter met zen lengte van 197 cm klein , maar gaat wel met ons mee optrekken, laat het weer maar opklaren en de warmere dagen beginnen 😉

Tuurlijk,alleen niet in belgie.
 
hallo
ik ben op zoek naar iets-of-wat techneuten voor de SYM MAXSYM 400i.
Het gaat meerbepaald om de vario/koppeling.
Ik wil minder trillingen bij lagere snelheden.
Lichtere variogewichtjes kan ik idd monteren, maar hoeveel lichter dan...
Ik heb net de vario kast open gemaakt om de koppeling te de-glazen (opschuren met een blokje)
De riem leek wel erg los te zitten om de voorste poulie, heb hem niet opgemeten maar zag er wel nog goed uit.
Naar mijn mening draait ie gewoon iets te lage toeren bij het optrekken (4000tr/min, volgas 5000tr/min)
van mijn vorige maxi scoot, een mayesty 400 had ik 3 van de 6 variorollen uitgehaald (en met succes een paar 1000km mee gereden) deze techniek heb ik gelezen bij mannen die dit ook doen met een 500cc maxi scoot...
anyway, ik wacht even af om te zien wat hier in deze groep uit de bus komt
🙂

bedankt,Hannes.
 
Proficiat met je Maxsym.
Als mijn 400 op reserve komt kan ik er iets meer dan 12 liter in doen. Verbruik draait rond de 4,5 liter. Een kleine 300 km.
Wel altijd 98 tanken. Geen 95.
Het benzinemetertje lijkt analoog door de wijzer maar is het niet. De naalt zakt in sprongen.
Zo springt hij ineens naar reserve terwijl je dacht dat hij er nog een eindje van was.
Hallo Jerome,
is er een echte reden waarom je 95 afraad? heb je slechte ervaringen met deze scoot op 95? de manual zegt minimum 92 dacht ik?
 
Mijn Nexus 500 trilde ook fors bij lage toeren... vervelend.
Ik merkte dat meteen bij de proefrit.

Gelijk een Malossi Vario laten monteren met wat lichtere rollen... kompleet andere scoot.
Nauwelijks trillingen, snelle acceleratie en veel wendbaarder.

Eh...wat rollen er uithalen moet je nooit doen.
Of lichtere rollen of bij onderhoudsbeurt meteen n Malossi Vario erin!
 
Mijn Nexus 500 trilde ook fors bij lage toeren... vervelend.
Ik merkte dat meteen bij de proefrit.

Gelijk een Malossi Vario laten monteren met wat lichtere rollen... kompleet andere scoot.
Nauwelijks trillingen, snelle acceleratie en veel wendbaarder.

Eh...wat rollen er uithalen moet je nooit doen.
Of lichtere rollen of bij onderhoudsbeurt meteen n Malossi Vario erin!
ik heb het nogthans met succes gedaan, en anderen ook l, maar brgrijp je reaktie :p
een compleet andere vario is een te dure optie, ik probeer dan wel met een nieuwe riem en lichtere rolletjes (of sliders)

heb net de site terug gevonden van de kerel die deze setup met 4 ipv 8 rollers met succes 55000km heeft afgelegd, en niet aan een slakkegangetje...
 
Laatst bewerkt:
mijn riem meet 29mm van dikte (moet 30mm zijn nieuw) , ik heb erg veel speling op en neer (+- 40mm).
heb met een litmeter de lengte van de riem gemeten en ik kom op 1000mm ipv de opgegeven 967mm??
volgens het nummer van Bando die i nog net kan ontcijferen, zou dit de correcte riem moeten zijn.
die 967mm is die zoals ik gedaan heb, op te meten?


het gaat over een maxsym 400 (2011)

thanks, Hannes.
 
Laatst bewerkt:
Heren,
Ik weet niet hoe levend dit topic is. Ik heb vandaag een Maxsym 400 gekocht om woonwerk te gaan doen bij mij nieuwe baan. Het is een 2014 met 26000 km ervaring. Voor zijn leeftijd vind ik hem erg netjes. Blok en uitlaat lijken nieuw, als ook de remschijven en blokken. Hier en daar wat krasjes op de kappen alleen.

Ik weet dat ze in NL minder bekend zijn, daarom ook in Belgie geslaagd. Heel aantrekkelijk aanschafprijs en doordat ik 4 jaar monteur ben geweest bij een scooter zaak, heb ik ervaring met de 49cc varianten van SYM. Die waren ook perfect, vandaar de keuze gemaakt voor deze.

Het bokken in lage toeren wil ik ook nog wel even aanpakken, maar voor de rest geloof ik het allemaal wel.

Ik ga hem zaterdag ophalen en dan even invoeren. Ik ga dit topic in de gaten houden en als ik wat vragen zou hebben (of antwoorden) weet ik het te vinden.

Groet,
Nick
 
En dan heb ik wel meteen een vraag, OEM onderdelen enzo krijg ik allemaal gevonden. Maar waar kan ik bijvoorbeeld online een andere variateur (malossi) vinden.
 
Hi, goede keuze hoor. Ik rij nu 2 jaar een 400i uit 2016. Ik vind het een zeer betrouwbare motorscooter, tot nu toe alleen het reguliere onderhoud gehad (en 2 led-verstralers laten monteren). Stuurt fijn, ook met vrouwlief achterop.

Vwb je 2e vraag, ik heb voor mijn vorige scooter wel eens andere rollen ed besteld bij Maksor. Wel door de scooter garage erin laten zetten want: 2 linker handen en ben zo technisch als een stoeptegel...

Veel plezier ervan!
 
En dan heb ik wel meteen een vraag, OEM onderdelen enzo krijg ik allemaal gevonden. Maar waar kan ik bijvoorbeeld online een andere variateur (malossi) vinden.
ik ga hiervoor op mijn kop krijgen , maar ik heb van de mijne 2 van de 8 vario rollen uitgehaald en het trillen is al veel beter.hierdoor gaat ie wat hoger in toeren tijdens het optrekken.
dit heb ik natuurlijk niet zomaar gedaan zonder vooronderzoek te doen.
een andere scooterist heeft deze cheap techniek getest gedurende 55000km zonder problemen.
ikzelf heb het ook al enkele 1000-en km getest op een majesty 400 met enkel maar positieve ervaringen.
malossi of andere merken zullen wsl nog beter werken maar kosten poen en zijn dikwijls ook niet probleemloos.
aan jou de keuze, je hebt niks te verliezen. 8-)
 
ik ga hiervoor op mijn kop krijgen , maar ik heb van de mijne 2 van de 8 vario rollen uitgehaald en het trillen is al veel beter.hierdoor gaat ie wat hoger in toeren tijdens het optrekken.
dit heb ik natuurlijk niet zomaar gedaan zonder vooronderzoek te doen.
een andere scooterist heeft deze cheap techniek getest gedurende 55000km zonder problemen.
ikzelf heb het ook al enkele 1000-en km getest op een majesty 400 met enkel maar positieve ervaringen.
malossi of andere merken zullen wsl nog beter werken maar kosten poen en zijn dikwijls ook niet probleemloos.
aan jou de keuze, je hebt niks te verliezen. 8-)

Ik schiet je hier niet meteen voor af hoor. Bij mij enduro motor heb ik uit de koppeling ook enkele veren eruit gehaald. Wordt de werking ook niet minder van, ik zie dit dus ook wel voor me voor de vario. Ik zal het bij thuis komst om te beginnen allemaal eens gaan controleren. Alles even los trekken, kleppen checken dat spul allemaal.

Ik ben er inderdaad niet bang voor dat ik er geen fijne woonwerk scooter aan ga hebben. Dit is, met alle respect, niet de motor waar ik mijn plezier uit ga halen. Daar heb ik andere voor. Dit wordt puur A naar B. Qua betrouwbaarheid ben ik er ook niet heel bang voor. Er kan altijd wat gebeuren, maar dat lossen we weer op.
 
Daarnaast mensen die ervaringen hebben met dr pulley rollen in de vario? Welk gewicht kan ik hiervoor beste bestellen? Kan ik dat vast doen.

Is dat de moeite waard?
 
Bokken in de lage toeren is een vrij gangbare kwaal van bijna alle moderne motoren en scooters. Allemaal dankzij de euro normen.
dat zou ik nu niet meteen aan die euro normen toeschrijven, eerder aan de droge koppeling die nu en dan eens moet opgeschuurd worden.
ook slaat de riem wat bij lage toeren omdat de vario nog niet genoeg spanning op de riem gezet heeft bij lage toeren.
 
Daarnaast mensen die ervaringen hebben met dr pulley rollen in de vario? Welk gewicht kan ik hiervoor beste bestellen? Kan ik dat vast doen.

Is dat de moeite waard?
als ik me niet vergis zitten er gewichtjes in van 15 gram standaard. er word aangeraden om 1 gram lichter te monteren.
de dr pulley sliders zorgen ervoor dat ie vlotter 'terugschakelt' naar hogere toeren.
dr pulley heeft ook de gewone rolletjes die nar het schijnt ook niet slecht werken en wel een stuk goedkoper zijn dan de sliders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan