meer koeling door grotere sproeiers (middelste cilinders)

Eguliker

MF'er
10 jul 2017
109
28
Zeewolde
Goedendag

ben ik weer ik heb een suzuki GS 1000 uit 79 nu rijd deze perfect, maar ik las pas ergens dat het gebruikelijk is om in de carburateurs van de middelste 2 cilinders een grotere sproeier te zetten dan in de buitenste (dit omdat de middelste 2 cilinders minder koeling krijgen dan de buitenste en je ze dan d.m.v. meer brandstof iets koelt)

Nu snap ik dat brandstof iets koelt maar is het verschil zo groot ? en zal ik mijn carburateurs eraf halen om grotere sproeiers te gaan plaatsen?

bedankt voor de antwoorden alvast. ;)
 
fout , dat is het theoretisch (heb ik nog al eens gebruikt in dit topic dacht ik ...) ideaal. maar de realiteit is anders. voor max vermogen zal het mengsel altijd rijker zijn dan dat.

verloren tijd om hier op te reageren, hij wil laten weten dat ie "gestudeerd heeft" en dan moeten we hem maar op zijn woord geloven en niet tegenspreken...
Zal wel een manager zijn IRL
 
Gisteren heeft de motor op een dyno testbank gestaan en daar kwam uit dan de lucht/brandstof verhouding vanaf 7000 toeren perfect stond maar daaronder was de verhouding iets te arm (11,3 i.p.v. 12,5)

dus de gasnaalden mochten iets omhoog, en omdat ik toch aan de carb mocht gaan sleutelen heb ik meteen de hoofdsproeiers van de middelste cilinders vervangen voor 135 (zat 130 in)

en ik moet zeggen dat ik was vergeten hoe makkelijk dat was want in 1 uur had ik de carbs eruit, 2 sproeiers vervangen, gasnaalden omhoog gezet en alles weer in elkaar gezet.
 
De cbr 600 f die ik had hadden standaard een maatje groter voor de binnenste cilinders.

Van dichtbij ook gezien in de racerij bij zowel 4 takt ( supersport 600 ) en 2 takt ( zijspannen, krauser 4 cilinder in lijn )

Als bijvoorbeeld de boel een maatje armer moest gingen de buitenste sproeiers naar binnen en kregen de buitenste een maatje kleiner.
Voor een supersport 600 kan ik me er nog iets bij voorstellen. Eén groot vloeistofgekoeld cilinderblok. Op een Krauser zitten 4 losse watergekoelde cilinders, daar worden de middelste cilinders echt niet warmer dan de buitenste.
 
Gisteren heeft de motor op een dyno testbank gestaan en daar kwam uit dan de lucht/brandstof verhouding vanaf 7000 toeren perfect stond maar daaronder was de verhouding iets te arm (11,3 i.p.v. 12,5)

Een AF/R van 11.3 is juist rijker dan 12.5.

11.3 is te rijk.

Missien dat je in de kwart/halfgas stand met je gasnaald kan oplossen
 
Laatst bewerkt:
Een AF/R van 11.3 is juist rijker dan 12.5.

11.3 is te rijk.

Missien dat je in de kwart/halfgas stand met je gasnaald kan oplossen


Dus ik lees de dyno run dus verkeerd af? het is natuurlijk lucht/brandstof verhouding waarin ik nu dus te weinig lucht ten opzichte van de benzine heb en de motor staat dus iets te rijk i.p.v. te arm?

in de onderstaande link heb ik een foto van mijn run gezet

https://drive.google.com/open?id=1ew_Phnfz6-TbllC2B1k84H0RwpS9TT2e
 
Laatst bewerkt:
Dus ik lees de dyno run dus verkeerd af? het is natuurlijk lucht/brandstof verhouding waarin ik nu dus te weinig lucht ten opzichte van de benzine heb en de motor staat dus iets te rijk i.p.v. te arm?

in de onderstaande link heb ik een foto van mijn run gezet

https://drive.google.com/open?id=1ew_Phnfz6-TbllC2B1k84H0RwpS9TT2e

Exactemundo :t

Het is de verhouding tussen lucht en brandstof uitgedrukt in massa. En je hebt nu relatief weinig lucht en dus staat hij iets te rijk. 11,3 is best wel rijk.... voor maximum vermogen bij dit soort oude 4-takten is 12,5 een prima verhouding. Op de foto van jouw run is duidelijk te zien dat de verhouding oploopt samen met het toerental. Komt mooi uit bij 12,5, maar zou onderin nog iets armer mogen, dus iets minder brandstof.

Later,

Loek
 
Ja een lager getal is een rijker mengsel.

Je zegt dat je de gasnaald omhoog heb gezet, dat is waarschijnlijk de oorzaak van je rijke mengsel onderin.
Zet je gasnaald weer omlaag, waarschijnlijk stond die al goed.
 
Bedankt allemaal, ik heb mijn fout vanavond meteen recht gezet. de gasnaald clips zaten op de 2e positie (van boven af gezien) maar omdat ik dus dacht dat hij te arm stond had ik de gasnaald clips afgelopen zaterdag verzet naar de 3e positie. maar dit heb ik dus nu recht gezet en nu zit de gasnaald clip op de 1e positie waardoor ik dus minder brandstof in het half/kwart gas gedeelte zou moeten hebben.

dus morgen avond maar is een test ritje maken.
 
Gisteren heeft de motor op een dyno testbank gestaan en daar kwam uit dan de lucht/brandstof verhouding vanaf 7000 toeren perfect stond maar daaronder was de verhouding iets te arm (11,3 i.p.v. 12,5)

dus de gasnaalden mochten iets omhoog, en omdat ik toch aan de carb mocht gaan sleutelen heb ik meteen de hoofdsproeiers van de middelste cilinders vervangen voor 135 (zat 130 in)

Waarom heb je de hoofdsproeiers vervangen na je dyno run?
Je mengsel was goed bovenin.
Als je pech heb staan nu ook de middelste cilinders te rijk bovenin.
 
Waarom heb je de hoofdsproeiers vervangen na je dyno run?
Je mengsel was goed bovenin.
Als je pech heb staan nu ook de middelste cilinders te rijk bovenin.


Klopt dat heb ik gedaan omdat af fabriek de hoofdsproeiers van de middelste cilinders 1 maat groter zijn dan de sproeiers van de buitenste cilinders, omdat dit een luchtgekoelde motor is en de middelste cilinders dus minder koel oppervlak hebben. maar mocht de motor daar toch heel beroerd van gaan lopen dan zet ik de oude sproeiers gewoon weer terug.

andere forum leden gaven ook aan dat ze het vaker hadden gezien en ik denk dat de engineers van Suzuki dit niet voor de lol hebben gedaan. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan