Met een zout dropje voorbij Skopje! Oost Europa en Balkan re

Leuk verslag!

Kleine correctie wat betreft Albanië: dat land is nog geen lid van de EU. Ze hebben sinds vorig jaar wel een kandidaat-lidmaatschap (ik denk dat je daar aan refereert), maar zijn dus nog geen lidstaat. Om dat te worden is er nog heel veel werk te verzetten (criminaliteit terugdringen, Europese wetgeving implementeren, etc).

Klopt idd! Te snel gelezen :) En is idd aan alles te zien dat er nog veel moet veranderen in Albanië.

We zijn toch nog niet thuis?


Nog niet nee, maar we komen in de buurt :) Zal het laatste stukje eens afmaken :Y
 
Laatst bewerkt:
Jawel, hier is het dan, het laatste deeltje van onze vakantie. Helaas een niet erg spectaculair deeltje. Maarja we moeten ook een keer thuis zien te komen he! :Y Om weer een volgende reis te kunnen plannen *D


Dag 19 31 juli
Vandaag gereden 353km


Er zit in ieders geval nog genoeg stroom in mijn telefoon om vanochtend gewekt te worden. Van opladen was vannacht, en ook nu, weinig sprake. Er is tot nog toe nog steeds geen stroom. Aangezien het hotel heel de nacht door flink opgestookt is, is mijn tent die ik over heel de kamer heb verspreid ondertussen wel droog wat wel weer een voordeeltje is. Het is ondertussen rond 7.30 en nog steeds geen stroom, dan maar eens kijken richting de douches. Warm water is er wel maar in de douche ruimte is het aardedonker. Ik stap terug naar de kamer om m’n zaklamp te pakken, eens een keer op een andere manier douche… Terug gekomen bij de douches zie ik dat de Duitsers het zelfde plan hebben. We buurten wat dat het toch wel erg apart is om zo zonder elektriciteit te zitten, en vooral hoe gewend we er met z’n allen om het wel te hebben met een druk op de knop.
Na het douche zijn Jaap en Maurice ondertussen ook op de been en richting de douches. Daarna laden we eerst onze spullen weer op de motoren en gaan daarna richting het ontbijt. Dat is zoals we in de omgeving van Duitsland (Italië nu dus) gewend zijn een klein buffetje met altijd wel wat lekkers ertussen.
Na het ontbijt afrekenen…. Wat een dik uur later uiteindelijk is gelukt, de pinautomaat die ze hadden kon geen verbinding krijgen om te kunnen betalen door de mist deze ochtend. Na heel het hotel rond te zijn gegaan met de automaat is het uiteindelijk een keer gelukt waardoor we na lang wachten eindelijk op weg kunnen.

Het hotel staat nabij de top van de Jaufenpass, dus die gaan we eerst afwerken. En laat de afdaling die we nu voorgeschoteld krijgen stukken mooier zijn de de klim van gisteren. Mooie vergezichten strak asfalt en bochten die ook met volle bepakking lekker in te duiken zijn, even puur genieten!

465.jpg


466.jpg


467.jpg


Na de Jaufenpass staat meteen de Timmelsjoch aangegeven, en laat deze nu ook op onze verdere route liggen Oostenrijk in. Deze weg doet er nog een schepje boven op, kwa uitzichten en kwa hoogte. Deze weg lijkt maar te blijven stijgen, de boomgrens voorbij begint het aardig fris te worden, maar de weg blijft maar omhoog lopen om uiteindelijk zijn hoogste punt van 2509 meter te bereiken. Ondertussen heb ik al een aardig groot deel van Europa gezien op de tweewieler, maar echt in de Alpen gereden helaas nog niet, dat zou voor een deel deze vakantie moeten gebeuren maar helaas door tijdgebrek kunnen we nu maar enkele passen nemen, dus na wat ik vandaag gereden heb staat een vakantie in de Alpen ook zeker nog op de planning!

468.jpg


469.jpg


470.jpg


471.jpg


Na het hoogste punt komen we al snel bij de tolpoortjes en de grensovergang naar Oostenrijk en beginnen daarna aan onze afdaling. In tegengestelde richting komt een groep van een 20tal Zundapp brommers de berg met veel moeite opgereden, allemaal in de eerste of hooguit tweede versnelling de berg op, een mooi gezicht om te zien, en ik baal er nog steeds van dat m’n camera op dit moment leeg is.
Eigenlijk is dit voor ons gevoel ook het punt dat de vakantie over is. De Zumo stuurt ons nu over de snelste B-wegen over Liechtenstein naar Camping Hochschwarzwald in Todtnau, een camping waar we ondertussen al enkele keren eerder zijn geweest met ons hemelvaart weekend.

472.jpg


473.jpg


474.jpg


De wegen waar we over rijden richting Luxemburg zijn niet indrukwekkend meer te noemen, we rijden nu waarschijnlijk door de saaiste hoe van Oostenrijk, maar de wegen schieten wel op. In Liechtenstein aangekomen blijkt heel dit “landje” nog minder voor te stellen dan we verwacht hadden. Een paar dorpjes, en in Vaduz staan een paar flinke gebouwen, met een groot kasteel/landhuis in de bergen.

475.jpg


476.jpg


Na deze anticlimax van Liechtenstein rijden we meteen Zwitserland in. Ook weer over de snelle B-wegen. In het begin nog iets of wat door de bergen maar al gauw wordt het hier ook vlakker en vlakker waardoor we in één ruk door naar Duitsland rijden, het vertrouwde Zwarte Woud in.

477.jpg


478.jpg


In het Zwarte Woud komen we weer op “bekend” terrein en krijgen we ook weer wat meer hoogte verschillen. Hier gaat het tempo ook weer een eindje omhoog om nog even voor de laatste keer te genieten deze vakantie. Een goede 60km knallen we nog lekker door het Zwarte Woud waar het lekker rustig is op de weg. Om uiteindelijk dus uit te komen op Camping Hochschwarzwald.
De eigenaar reageert alsof hij ons herkend ondertussen, of dit ook echt is mag Joost weten maar wij hebben ons eindpunt voor vandaag in ieders geval weer bereikt.
De tenten worden opgezet op de aangewezen plaatst, daarna een douche en richting het kleine restaurantje.

479.jpg


480.jpg


Onze eerste keer op deze camping dat we op het terras kunnen zitten, met hemelvaart gaat het hier rond de avond kort naar het vriespunt toe. Dus nu ook weer eens wat anders. Dat we hier goed kunnen eten voor een leuk bedrag weten we ondertussen en daar wordt dus weer flink van genoten. Net zoals de pilsjes die er deze laatste avond goed ingaan waarbij we ondertussen nog eens goed napraten over wat we de laatste weken mee hebben gemaakt, en dat we elkaars hoogte en diepte punten lang laten komen.

481.jpg


482.jpg


Na sluitingstijd van het restaurantje nemen we nog wat pilsjes mee naar de tent en buurten daar nog een eindje verder, over kortom weer een zeer geslaagde vakantie en een flinke ervaring rijker. Daarna kruipen we weer moe en voldaan onze tentjes in.




Dag 20 1 augustus
Vandaag gereden 635km


Met een klein katertje kruipen we vandaag onze tent uit. Als we rustig aan beginnen met opruimen komt er een oude man met een bladje koffie op ons afgestapt. Een Duitser die ondertussen zijn caravan al vele jaren voor vast op deze camping heeft staan. En het vooral altijd mooi vind om motorrijders te zien komen. Vroeger zelf ook een motorrijder geweest, maar helaas voor hem laat zijn leeftijd dat niet meer toe. Na nog even een praatje te maken en hem te bedanken voor de koffie (leuke dingen zijn dat) gaan we weer verder met opruimen. Daarna melden we ons af op de camping en rijden de straat uit om te gaan ontbijten bij hotel Adler. Ook een vaste plek voor ons ontbijtje tegenwoordig. Voor €10pp een buffetje in een typisch oud Duits hotelletje.

En hierna is het dan zover. Nu echt naar huis. Bij Freiburg gaan we de snelweg op, om daar richting Kaatsheuvel na een 600km weer vanaf te gaan. Kortom totaal geen spannende dag vandaag, en onderweg treffen we nog een aantal keer files ook waardoor het ook nog eens niet echt wil opschieten in Duitsland. En vandaag dus helemaal niets gezien behalve wat pompstations.
Dus voor een uur of zes lang waren dit een beetje de enige uitzichten:

483.jpg


484.jpg


485.jpg


Om uiteindelijk begin van de avond weer thuis aan te komen. Einde van deze vakantie en weer erg genoten dit jaar.

486.jpg


Als ik voor alle drie mag spreken, hebben we dit jaar in de Balkan landen en het gebeuren daarom heen een top vakantie gehad. We hebben een hele andere indruk van deze landen gekregen dan onze verwachtingen van te voren waren en ook door gebieden gereden die mooier waren dan we ons voor konden stelden. Gebieden waar we zeker nog wel eens vaker naar terug zullen gaan.
De tegenstellingen tussen west en oost Europa zijn nog zeer goed te zien en ook de oostelijke landen onderling hebben zeer grote verschillen, maar dat heeft ook zeker zijn charme.
Van de verhalen die je hier rond hoort gaan over crimineel en corrupt hebben wij totaal niets meegekregen en hebben ons ook zeker niet onveilig gevoeld, en diverse mooie situaties meegemaakt met de lokale bevolking.
Ik kan eigenlijk iedereen aan raden eens een keer deze kant uit te rijden. Er is vast en zeker veel meer te zien dan de kleine stukken die wij gezien hebben. En zeker voor de echte allroad/offroad rijders is het puur genieten in deze hoek.

En deze vakantie is uiteraard medemogelijk gemaakt door oa:

487.jpg



Ons materiaal heeft het deze vakantie ook weer allemaal redelijk uitgehouden. Behalve het akkefietje met mijn koppeling. Wat achteraf puur geluk is dat ik hiermee toch nog ben thuis gekomen. Thuis heb ik alles uit elkaar gehaald, en de koppeling en olie waren compleet verbrand. Dus dit blijft een gek verhaal, in Bosnië konden we de oorzaak niet vinden, en thuis was alles compleet verbrand. Achja thuiskomen is het belangrijkste.
Nu is de motor weer voorzien van verse platen en olie en kan er dus weer flink tegenaan op onze volgende vakantie, een dag of 20 richting Schotland, Engeland en Wales. Wat minder avontuurlijk waarschijnlijk maar in mijn ogen niet minder mooi. Vertrek 11 juli. :9~
En deze hemelvaart zoeken we uiteraard ook het Zwarte Woud weer op! :]


En dan nog aan iedereen die dit verslag heeft gelezen en een reactie geplaatst heeft, bedankt voor jullie interesse! *O* :]
 
Laatst bewerkt:
Blijft leuk om te lezen, en alvast vele veilige kilometers gewenst in jullie toekomstige reizen :]
 
een mooie reis jongens, zelf ben ik al vaker die kanten op geweest.
heb een farm in hongarije vandaar.
en wat je zegt je moet soms even de tijd nemen om rond te kijken in de wereld.
dan zie dat er nog erg veel mooie plaatsen zijn.
ben blij dat jullie genoten hebben en nog eens die kant op willen gaan.

groet tom
 
TOP!! :}





Benieuwd naar het vervolg over het avontuur aan de andere kant van het kanaal, nog nooit zover over het water geweest namelijk ;)
 
Denk alleen dat links rijden wel even wennen is :] :]

Valt mee hoor, daar wen je zo aan. Zo lang je gewoon aan het rijden bent is er eigenlijk niks aan de hand. Je moet alleen goed opletten als je iets "bijzonders" doet, zoals keren, wegrijden na een stop, of uit een klein zijweggetje komt. Dan verval je snel weer in je oude gewoontes.

Welke overtocht hebben jullie geboekt?
 
Wat ik me afvraag,ff zijspoor,maar hoe staan jullie vrouwen/partners hier in?
Ik hoef er niet mee aan te komen om elk jaar de vakantie met motormaten te delen(kan wel maar dan kan ik het echt elk jaar doen) :+
Of hebben jullie zoveel vakantie dat je ook nog met evt.gezin gaat.
 
Ik ook niet. We zijn weer een mooie route aan het maken.
De boot is geboekt, dus het begin is gemaakt.
Denk alleen dat links rijden wel even wennen is :] :]

Linksrijden: in gewoon verkeer geen probleem. gewoon meegaan.
Rechtsafslaan (ruim.... nee RUIM nemen), dat went wel.

Maar let vooral op als je na een goed ontbijt op een rustig landweggetje gaat rijden.
Leuk uitzicht enzo...
tot je vanachter zo'n stenen muurtje plots een buldozer tegemoet komt...
Dan wil je uit gewoonte _rechts_ houden, instinct eh.
En dan weten jullie beide ff niet WTF hier aan de hand is...
BTDT.

edit: oja, die f-ing roundabouts, 1e dagen ook wennen, het beste is "achter" iemand rijden.
ook hier geld: het is vooral lastig als je rustig+alleen bent, dan heb je geen voorbeelden en minder referenties. Affijn, dat weet je bij deze ook.

Maar komt allemaal wel goed. Gewoon gaan!

zijdelinks (pun intended): is iemand wel eens aangesproken op a-symetrische koplampen ?
Is afplakken nodig/voldoende ?
Mijn handboek rept van "mandatory adjustment"...
Ik wil mogelijk dit jaar ook weekje UK gaan doen, en wil geen gedonder met de polite+formal "sir"; en oh-zo-precieze UK police services.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de leuke reacties allemaal! *O*

En de UK laten we maar op ons afkomen, nu lekker bezig een route in elkaar te zetten, er is daar aardig veel te zien, dus er zal een beetje gestreept moeten worden. Eén ding is zeker dit jaar gaan we meer (wild)kamperen. Afgelopen jaar iets te snel gewend aan overnachten in hotelletjes... })



Wat ik me afvraag,ff zijspoor,maar hoe staan jullie vrouwen/partners hier in?
Ik hoef er niet mee aan te komen om elk jaar de vakantie met motormaten te delen(kan wel maar dan kan ik het echt elk jaar doen) :+
Of hebben jullie zoveel vakantie dat je ook nog met evt.gezin gaat.

2 van de 3 vrijgezel ;) en de derde zal wel geluk hebben :? :] haha.
 
Linksrijden: in gewoon verkeer geen probleem. gewoon meegaan.
Rechtsafslaan (ruim.... nee RUIM nemen), dat went wel.

Maar let vooral op als je na een goed ontbijt op een rustig landweggetje gaat rijden.
Leuk uitzicht enzo...
tot je vanachter zo'n stenen muurtje plots een buldozer tegemoet komt...
Dan wil je uit gewoonte _rechts_ houden, instinct eh.
En dan weten jullie beide ff niet WTF hier aan de hand is...
BTDT.

edit: oja, die f-ing roundabouts, 1e dagen ook wennen, het beste is "achter" iemand rijden.
ook hier geld: het is vooral lastig als je rustig+alleen bent, dan heb je geen voorbeelden en minder referenties. Affijn, dat weet je bij deze ook.

Maar komt allemaal wel goed. Gewoon gaan!

.

Inderdaad, dat lijkt mij ook, in steden drukke wegen wijst het zijn eigen allemaal wel door deels het normale verkeer te volgen. Maar op de mooie smalle wegen waar je half zit weg te dromen bij het landschap kan het misschien wel eens een keer spannend worden met een tegenligger ;) |(
 
zijdelinks (pun intended): is iemand wel eens aangesproken op a-symetrische koplampen ?
Is afplakken nodig/voldoende ?
Mijn handboek rept van "mandatory adjustment"...
Ik wil mogelijk dit jaar ook weekje UK gaan doen, en wil geen gedonder met de polite+formal "sir"; en oh-zo-precieze UK police services.

Nog nooit problemen mee gehad. Ik ben er nu 1x met de auto 3 weken op vakantie geweest, 1x 3 weken met de motor, en ieder jaar ga ik een lang weekend met vrienden die kant op. Dan gaan we altijd met meerdere auto's. Nog nooit iets van gehoord, ook anderen uit de groep zover ik weet niet. (Niet alleen overdag gereden, ook regelmatig in het donker).
 
Terug
Bovenaan Onderaan