Zo'n accu als jij omschrijft dient afgevuld te worden met accu-zuur via de "dopjes" bovenop. Tijdens gebruik moet je regelmatig controleren of het vloeistofpeil niet beneden minimum daalt, omdat anders sluiting tussen de platen ontstaat. Sluiting tussen de platen = accu overleden!!! Als het peil het minimum nadert moet je bijvullen (tot max, maar dat spreekt voor zich ...)
Het tuutje dient ervoor dat tijdens laden/ontladen geen druk kan ontstaan in de accu (tijdens laden ontstaat knalgas), en het dient aangesloten te worden op een slangetje dat onder het frame uitkomt. Onder het frame ... omdat accuzuur zéér aggressief is!
Als je je accu oplaadt met een "snellader" dan zie je dat de vloeistof in je accu gaat borrelen (lijkt op koken), waardoor er vloeistof verdampt. Met een snellader is deze reactie vrij heftig, dus mag je niet te lang laden. Met de laadstroom van je dynamo mag dit borrelen eigenlijk niet of nauwelijks ontstaan.
Ik denk dat de door je dynamo gegenereerde laadstroom veel te sterk is, en dat je spanningsregelaar vervangen dient te worden. Normaal gesproken is bijvullen van de accu slechts enkele keren per jaar nodig.
Succes