Tarmax
Die hard MF'er
- 29 jul 2004
- 335
- 0
Zoals uit sommige misschien al wel uit mijn eerdere posts hier opgepikt hadden, rij ik op een CR500 rond. Deze heb ik helemaal omgebouwd tot SM en ik wou toch graag eens laten zien wat ik er allemaal mee gedaan heb.
Na jaren van plezier op mijn Fireblade werd het eens tijd voor iets anders. Zodoende moest er een supermotard bij komen en dus heb ik mezelf een CR500 aangeschaft.
Zo wastie toen ik 'm kocht:
Ik heb er eerst een paar weken zo mee gereden, om er achter te komen wat ik er allemaal aan wilde veranderen. Nou, dat bleek wel zo ongeveer alles te zijn.
Zodoende heb ik de motor eerst maar eens helemaal uit elkaar gehaald.
Vervolgens heb ik het frame klaargemaakt en er 2 extra steunen aan gelast.
Eén voor de standaard:
En één voor het oliereservoir:
Toen het frame naar mijn zin was heb ik het laten stralen en poedercoaten. In de tussentijd heb ik alle losse onderdelen klaargemaakt, de remklauwen uit elkaar gehaald en gereviseerd, alle lagers vervangen en de andere onderdelen gepolijst of gespoten.
De kunststof delen, het stuur, de koplamp, rubbers en boutjes zijn ook allemaal vervangen. Tenslotte heb ik er een contactslot en streetfighter stepjes op gemonteerd.
Om er een beetje mee te kunnen rijden leek een paar wielen me ook wel praktisch. Dit zijn goudkleurige Excel velgen met eveneens goudkleurige Haan naven geworden. De spaken zijn van RVS. Voor zit er nu een 17x3,5" velg in en achter een 17x4,5". De banden zijn van Maxxis in de maten 120/70 17 en 160/60 17.
Verder heb ik een Motomaster 320mm remschijf en blokken gemonteerd. Een vriend heeft hiervoor voor mij een aluminium remklauw adapter gemaakt, waar ik hem heel dankbaar voor ben.
De voorvork heb ik gevuld met 10W olie en de demping zo stug mogelijk gezet.
De tank heb ik bestickerd met een geperforeerd stickervel dat ik zelf op maat gemaakt heb. Dit omdat deze tank zeer moeilijk te spuiten is (hoewel daar de meningen ook nog weer over verdeeld zijn).
Ook motorisch is de CR aangepakt. De cylinder is geslepen en ik heb er een nieuwe zuigerkit ingezet. Ook heb ik andere sproeiers gemonteerd en heb ik een voorpijp laten maken voor supermotard gebruik.
Tandwielen en kettinggeleiders zijn ook vervangen en momenteel is er een 15/45 set gemonteerd.
Naast deze grote aanpassingen heb ik nog heel veel kleine dingetjes aangepast, maar helaas heb ik dat niet allemaal kunnen onthouden.
Al met al vond ik het ontzettend leuk om eens een keer zoiets te maken. Het is iig weer eens wat anders dan een auto (ik ben automonteur). Met het eindresultaat ben ik zeer tevreden.
Ik kan 'm tot in de vierde versnelling op het achterwiel krijgen (hoewel ik dat nog niet helemaal onder de knie heb ) en de top is toch nog zo'n 160 kph. Er zijn slechtere dingen in het leven, nietwaar?
Na jaren van plezier op mijn Fireblade werd het eens tijd voor iets anders. Zodoende moest er een supermotard bij komen en dus heb ik mezelf een CR500 aangeschaft.
Zo wastie toen ik 'm kocht:
Ik heb er eerst een paar weken zo mee gereden, om er achter te komen wat ik er allemaal aan wilde veranderen. Nou, dat bleek wel zo ongeveer alles te zijn.
Zodoende heb ik de motor eerst maar eens helemaal uit elkaar gehaald.
Vervolgens heb ik het frame klaargemaakt en er 2 extra steunen aan gelast.
Eén voor de standaard:
En één voor het oliereservoir:
Toen het frame naar mijn zin was heb ik het laten stralen en poedercoaten. In de tussentijd heb ik alle losse onderdelen klaargemaakt, de remklauwen uit elkaar gehaald en gereviseerd, alle lagers vervangen en de andere onderdelen gepolijst of gespoten.
De kunststof delen, het stuur, de koplamp, rubbers en boutjes zijn ook allemaal vervangen. Tenslotte heb ik er een contactslot en streetfighter stepjes op gemonteerd.
Om er een beetje mee te kunnen rijden leek een paar wielen me ook wel praktisch. Dit zijn goudkleurige Excel velgen met eveneens goudkleurige Haan naven geworden. De spaken zijn van RVS. Voor zit er nu een 17x3,5" velg in en achter een 17x4,5". De banden zijn van Maxxis in de maten 120/70 17 en 160/60 17.
Verder heb ik een Motomaster 320mm remschijf en blokken gemonteerd. Een vriend heeft hiervoor voor mij een aluminium remklauw adapter gemaakt, waar ik hem heel dankbaar voor ben.
De voorvork heb ik gevuld met 10W olie en de demping zo stug mogelijk gezet.
De tank heb ik bestickerd met een geperforeerd stickervel dat ik zelf op maat gemaakt heb. Dit omdat deze tank zeer moeilijk te spuiten is (hoewel daar de meningen ook nog weer over verdeeld zijn).
Ook motorisch is de CR aangepakt. De cylinder is geslepen en ik heb er een nieuwe zuigerkit ingezet. Ook heb ik andere sproeiers gemonteerd en heb ik een voorpijp laten maken voor supermotard gebruik.
Tandwielen en kettinggeleiders zijn ook vervangen en momenteel is er een 15/45 set gemonteerd.
Naast deze grote aanpassingen heb ik nog heel veel kleine dingetjes aangepast, maar helaas heb ik dat niet allemaal kunnen onthouden.
Al met al vond ik het ontzettend leuk om eens een keer zoiets te maken. Het is iig weer eens wat anders dan een auto (ik ben automonteur). Met het eindresultaat ben ik zeer tevreden.
Ik kan 'm tot in de vierde versnelling op het achterwiel krijgen (hoewel ik dat nog niet helemaal onder de knie heb ) en de top is toch nog zo'n 160 kph. Er zijn slechtere dingen in het leven, nietwaar?