Mijn eerst motorfiets....maar welke ?

Mocht je naar frankerijk willen dan zitten daar ook lange stukken snelweg tussen, met iets meer power en een 4 cilinder rijdt dat wat rustiger.
Een 4 cilinder maakt het geluid van een naaimachine , een 2 cilinder maakt het geluid van een motor.
Een 2 cilinder trilt over het algemeen iets meer, dan een 4 cilinder, dat kan een voordeel zijn.
Een lichte motor is speelser in bochten,
120km met 2 cilinder op de snelweg kan prima maar 4 cilinder met 100+ pk is fijner voor lange stukken.
Afhankelijk of je gaat kamperen moeten er een hoop spullen mee, met een beetje meer pk is dat fijn.
Ik rijd zelf een kawasaki versys 1000 4 cilinder. Het geluid is bagger maar ja 3000km vakantie met harder geluid is ook een ding.
Sucses met de keuze en veel plezier alvast op vakantie.
 
Naar (en in) Frankrijk reed ik geen snelweg...
Gewoon de Ardennen in en lekker sturend op vakantie, niet eerst een dag afzien op die asfaltlineaal 🙂

Ik begrijp ook die lijstjes met eisen niet zo. Toen ik begon -op een klein budget- kocht ik gewoon de naar mijn idee mooiste motor die ik me kon veroorloven en ging ervan genieten.
En ja, die zal vast niet ideaal zijn. Maar ideaal bestaat niet, je moet gewoon voor jezelf duidelijk krijgen welke punten voor jou het zwaarst tellen. En daar kom je alleen in de praktijk achter.

Dus koop iets niet al te zwaars wat je leuk vind en ga ontdekken wat motorrijden voor jou leuk maakt. Niet te moeilijk maken 👍
 
Mocht je naar frankerijk willen dan zitten daar ook lange stukken snelweg tussen, met iets meer power en een 4 cilinder rijdt dat wat rustiger.
Een 4 cilinder maakt het geluid van een naaimachine , een 2 cilinder maakt het geluid van een motor.
Een 2 cilinder trilt over het algemeen iets meer, dan een 4 cilinder, dat kan een voordeel zijn.
Een lichte motor is speelser in bochten,
120km met 2 cilinder op de snelweg kan prima maar 4 cilinder met 100+ pk is fijner voor lange stukken.
Afhankelijk of je gaat kamperen moeten er een hoop spullen mee, met een beetje meer pk is dat fijn.
Ik rijd zelf een kawasaki versys 1000 4 cilinder. Het geluid is bagger maar ja 3000km vakantie met harder geluid is ook een ding.
Sucses met de keuze en veel plezier alvast op vakantie.
Geluid is bagger? Dat ding gaat gillen joh als je het gas open trekt, ik vind het wel leuk klinken.
 
Jongens, jullie zijn top. Bedankt voor alle tips. Tussen de les motor met 94pk en Z900 met 125pk was voor mij een merkbaar verschil.
Ik ga nog op beide Kawasaki's rijden en dan mijn beslissing nemen, voor nu weet ik dat ik lachend op Z650 en geconcentreerd op Z900 reed, dus...
Maar mss kwam dat door het fpute exeplaar van Z900 waar de linke spiegel ronddraaide en gas hendel niet terug veerde.

Ik zou de Z650 kiezen en daar eerst eens een tijdje mee gaan rijden. Lijkt me een ideale motor om mee te beginnen - ook gezien je eigen ervaring.

Mijn vriendin reed eerste jaar een G300R, tweede jaar een MT-07 en daarna heeft ze mijn GSXS 750 overgenomen. In het eerste jaar heeft ze ook paar keer op mijn MT-09 gereden, maar ze had daar gewoon geen plezier in. Ze vond dat ze zich teveel moest concentreren op motor en vermogen. Inmiddels heeft ze kilometers gemaakt waardoor ze ook gewoon makkelijker wat meer vermogen rijdt.

Uiteindelijk hebben bovenstaande stappen ook bijna niets gekost, afschrijven doet het allemaal niet veel als je niet nieuw koopt.
 
Mocht je naar frankerijk willen dan zitten daar ook lange stukken snelweg tussen, met iets meer power en een 4 cilinder rijdt dat wat rustiger.

120km met 2 cilinder op de snelweg kan prima maar 4 cilinder met 100+ pk is fijner voor lange stukken.
Ja, mijn 4-cilinder FZ750 met 100+ PK doet prima wat jij zegt. (oudje van 1985)
Je draait de snelweg op en zet 'm op 130-140 of 150 en voordat je het weet ben je een paar 100 km verder.
Niet sneller gaan rijden. Meer vermoeiend, maar vooral hoger brandstofgebruik.
De 'tijdwinst' van sneller, verlies je dan weer door extra pomp-beurten. (en natuurlijk ook kosten)

Mijn voorkeur is natuurlijk rijden van kleine weggetjes.
Maar om ergens te komen pak ik liever de snelweg. Daarna is 't tijd voor kronkelwegen.
 
Ben ik nou de enige die zich afvraagt hoe je vakantiebagage meeneemt op zo'n kleine naked? :?

Makkelijk zat 😊 Elke jaar ging ik met kinderen en een grote hond met de tent naar Frankrijk op vakantie. Gedurende 3 weken reden we de hele Frankrijk rond en waren zelfs in Barcelona en Turijn. In 8 jaar hebben we 250.000 km gereden...dat alles in Fiat 500......dus.... als je het wilt - kan het gewoon.
 
Ben ik nou de enige die zich afvraagt hoe je vakantiebagage meeneemt op zo'n kleine naked? :?
Ja, je ziet wel eens dat ze achter op het zadel een 'torentje' hebben gemaakt van alle bagage.
Ik vraag me dan altijd af hoe vaak er onderweg, recht moet worden gezet. Of ligt na een flinke hobbel de helft gewoon op straat?
 
Mocht je naar frankerijk willen dan zitten daar ook lange stukken snelweg tussen, met iets meer power en een 4 cilinder rijdt dat wat rustiger.
Een 4 cilinder maakt het geluid van een naaimachine , een 2 cilinder maakt het geluid van een motor.
Een 2 cilinder trilt over het algemeen iets meer, dan een 4 cilinder, dat kan een voordeel zijn.
Een lichte motor is speelser in bochten,
120km met 2 cilinder op de snelweg kan prima maar 4 cilinder met 100+ pk is fijner voor lange stukken.
Afhankelijk of je gaat kamperen moeten er een hoop spullen mee, met een beetje meer pk is dat fijn.
Ik rijd zelf een kawasaki versys 1000 4 cilinder. Het geluid is bagger maar ja 3000km vakantie met harder geluid is ook een ding.
Sucses met de keuze en veel plezier alvast op vakantie.
Good point! Onze motorvakantie zijn past volgend jaar. Mijn jongste zoon heeft nu A1, dus we gaan wachten op hem totdat hij op A2 kan rijden.
 
Jongens, jullie zijn top. Bedankt voor alle tips. Tussen de les motor met 94pk en Z900 met 125pk was voor mij een merkbaar verschil.
Ik ga nog op beide Kawasaki's rijden en dan mijn beslissing nemen, voor nu weet ik dat ik lachend op Z650 en geconcentreerd op Z900 reed, dus...
Maar mss kwam dat door het fpute exeplaar van Z900 waar de linke spiegel ronddraaide en gas hendel niet terug veerde.
Een zwaardere motor is ook meer werk. Heb van 250cc tot en met 1000cc motoren gehad maar heb toch meer plezier met wat lichtere minder serieuze motoren. Zeker als eerste motorfiets is het gewoon fijn dat je niet gelijk mach 1 gaat als je gas geeft, je krijgt dan ook eerder een betere flow met rijden. Mensen die op een (te) snelle motorfiets beginnen zie je vaak houterig rijden, rechtuit gas erop, voor de bocht veel te hard remmen en dan bijna rechtop de bocht door omdat ze nog niet het vertrouwen in zichzelf hebben of het inzicht missen.

Een Z650 is gewoon prima om overal te komen, ook genoeg bagage mogelijkheden voor vakanties. Na 1 of 2 jaar kun je altijd weer wat anders kopen.
 
Ik zou om te beginnen ook voor de z650 kiezen! Tegen de tijd dat je op die motor de grenzen van het vermogen hebt gevonden, kan je altijd nog voor een zwaardere motor kiezen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Mags
Als je doel vooral vakanties is, zou ik toch ook iets halen met een beetje windbescherming. Paar honderd km snelweg naar het zuiden pakken en je bent gesloopt op zo'n naked.

Als je daarmee eenmaal in de alpen bent is het wel weer heel gaaf ja ;).

Misschien nog punt van overweging (heb niet alles gelezen, weet niet of het eerder gezegd is): waarschijnlijk zal je met de z900 soepeler de haarspelden enz doorkomen qua motor karakter. Hangt er vanaf hoe lui je op de koppeling wil zijn ;).

Mijn TDM850 (2 cylinder) moest ik bijv vaak in zn 2 met beetje slippende koppeling doen. Tiger 800 (3 cylinder) had nergens last van, kon gewoon heel laagtoerig draaien. De KTM (2 cylinder) heeft gewoon een bak power, dus die doet sowieso niet moeilijk 8-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mags
Voor hetgeen de O.P. zegt ermee te willen doen, en als zij niet persé merk gebonden is zou’k eerder voor de Honda cb750 gaan want de z650 en z900 zijn twee erg verschillende motoren. Ik denk dat de CB min of meer de voordelen van de twee heeft (lagere kostprijs en gewicht, meer wendbaarheid t.o.v. de z900 alsook meer power t.o.v. de z650).
Persoonlijk heb ik mijn Z900RS nooit tè zwaar gevonden qua vermogen maar wel pakken duurder op alle vlakken; aankoop, onderhoud, banden, boetes... de volgende moto wordt zowieso een economischere keuze voor mij.. Honda cb750 of Aprilia Tuono 660
 
Ja, je ziet wel eens dat ze achter op het zadel een 'torentje' hebben gemaakt van alle bagage.
Ik vraag me dan altijd af hoe vaak er onderweg, recht moet worden gezet. Of ligt na een flinke hobbel de helft gewoon op straat?
Als je het goed vastzet nooit.
 
Zoveel mensen zoveel wensen ( en meningen)

Lekker proefrijden en kiezen wat goed voelt.

Hou er wel rekening mee,nu zijn het relatief korte ritten die je maakt tijdens lessen en in de winter.

Als je straks wilt touren door europa is dan de kawa z serie ook geschikt. Denk aan comfort en je bagage wensen. Misschien wel misschien niet jij bepaalt.

Succes
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mags
Een 116pk KTM 990 is wel een ander verhaal. Die maakt het liefst minimaal 3500rpm. Maar dat was nog een oldschool twin, al het moderne spul is super soepel.
De 1090 wil ook het liefst boven de 3000 zitten hoor, maar denk dat het ook in een andere gearing zit vergeleken met andere motoren.
 
Welke is het nu geworden…… :?

Z900, ruim voldoende vermogen als je met bagage etc onderweg bent…hoef minder op z’n donder te geven als je onderweg bent. Een lichtere motor kan het wel hebben maar een motor met de meer cc’s en vermogen is het wat rustiger rijden…. :]
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mags
Als je doel vooral vakanties is, zou ik toch ook iets halen met een beetje windbescherming. Paar honderd km snelweg naar het zuiden pakken en je bent gesloopt op zo'n naked.

Als je daarmee eenmaal in de alpen bent is het wel weer heel gaaf ja ;).

Misschien nog punt van overweging (heb niet alles gelezen, weet niet of het eerder gezegd is): waarschijnlijk zal je met de z900 soepeler de haarspelden enz doorkomen qua motor karakter. Hangt er vanaf hoe lui je op de koppeling wil zijn ;).

Mijn TDM850 (2 cylinder) moest ik bijv vaak in zn 2 met beetje slippende koppeling doen. Tiger 800 (3 cylinder) had nergens last van, kon gewoon heel laagtoerig draaien. De KTM (2 cylinder) heeft gewoon een bak power, dus die doet sowieso niet moeilijk 8-)
Nou ja, het is het dus zo dat ik ermee wel op vakantie wil, maar de rest van het jaar zou ik hier rijden. Ik heb wat op de motor van mijn zoon gereden. Zijn motor vraagt naar koppeling werk , dus ik kan ermee wel leven. Hij heeft z650, maar een A2 versie...zou het veel verschillen met de volle vermogen?
De proef rit met z900 vond ik wel leuk. Je voelt dat hij nog meer kan en het is aan jou om hem tegen te houden. Aan de andere kant vind ik z650 speels - leuk.
En wat vond jij leuker rijden TDM850 of Tiger 800?
 
Welke is het nu geworden…… :?

Z900, ruim voldoende vermogen als je met bagage etc onderweg bent…hoef minder op z’n donder te geven als je onderweg bent. Een lichtere motor kan het wel hebben maar een motor met de meer cc’s en vermogen is het wat rustiger rijden…. :]
Ja dat snap ik... dit is juist mijn dilemma. Ik moet nog even erop proefrit maken. Even wachten tot het droog is, ze willen het alleen als het kurk droog is :)
 
Nou ja, het is het dus zo dat ik ermee wel op vakantie wil, maar de rest van het jaar zou ik hier rijden. Ik heb wat op de motor van mijn zoon gereden. Zijn motor vraagt naar koppeling werk , dus ik kan ermee wel leven. Hij heeft z650, maar een A2 versie...zou het veel verschillen met de volle vermogen?
De proef rit met z900 vond ik wel leuk. Je voelt dat hij nog meer kan en het is aan jou om hem tegen te houden. Aan de andere kant vind ik z650 speels - leuk.
En wat vond jij leuker rijden TDM850 of Tiger 800?
Als je die z650 niet flink aan trekt, denk ik niet dat je veel verschil merkt tussen de z650 A2 en de normale, zeker niet als beginnend motorrijder. Uiteraard is de volledige sneller, maar ook dat is geen monster ;).

Ik vond van de souplesse van de tiger (motorblok / versnellingsbak) veel fijner dan de tdm. Je kon lekker schakellui zijn met de tiger; rotondes in zn 3 waren geen probleem.

Uiteindelijk heb ik hem na iets van 3 jaar weggedaan. Ik had na 3 jaar tiger rijden nog steeds niet het vertrouwen dat ik wel had met de tdm850. Toen naar de ktm overgestapt, gaf meteen meer vertrouwen.

De tiger is absoluut geen slechte motor, maar paste mij op een of andere manier gewoon niet.

Groot nadeel van de tiger vond ik in de alpen dat als je écht serieus gaat doorrijden op de wegen daar (denk aan stepjes aan de grond), dan kwam de tiger te kort omdat hij vrij hoogtoerig is; duurt dus 'lang' voordat je power ter beschikking hebt, en dan is de volgende bocht er alweer. Dat gaf uiteindelijk de doorslag om hem weg te doen. Mijn huidige ktm sleurt er flink aan de bocht uit, daardoor veel prettiger rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mags
Beperk je vooral niet. Er zijn zoveel verschillende motoren, merken en typen Probeer ze! Als eerste een Honda CB650F gereden, geweldige machine, die heb ik nog steeds. Nu een BMW 1000XR erbij rijd gewoon anders. Deze zomer gaan we met beide naar Frankrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mags
Ja dat snap ik... dit is juist mijn dilemma. Ik moet nog even erop proefrit maken. Even wachten tot het droog is, ze willen het alleen als het kurk droog is :)
Precies, proefrijden en laat je niet gek maken met allerlei andere motoren…de keuze wordt alleen maar lastiger. Later in je motorloopbaan kun je nog altijd een andere kopen…
 
De 1090 wil ook het liefst boven de 3000 zitten hoor, maar denk dat het ook in een andere gearing zit vergeleken met andere motoren.
Laat ik het anders zeggen, onder de 3000rpm was niet echt te doen met een KTM 990. :9 De nieuwere KTM's zijn een stuk soepeler maar maken idd wel graag wat meer toeren, als je graag trekkert kun je beter wat anders kopen.

Groot nadeel van de tiger vond ik in de alpen dat als je écht serieus gaat doorrijden op de wegen daar (denk aan stepjes aan de grond), dan kwam de tiger te kort omdat hij vrij hoogtoerig is; duurt dus 'lang' voordat je power ter beschikking hebt, en dan is de volgende bocht er alweer. Dat gaf uiteindelijk de doorslag om hem weg te doen. Mijn huidige ktm sleurt er flink aan de bocht uit, daardoor veel prettiger rijden.
Met mijn Fazer 600 had ik daar een simpele oplossing voor, korter vertanden. Mijn CB500 heb ik trouwens ook korter vertand zodat die wat sneller op gang komt. Maar ik prefereer ook een vlakkere koppelkromme, zeker op vakantie. Heb je altijd vermogen paraat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan