dat systeem met de uitlaat klep noemt yamaha gewoon EXUP, honda heeft een gelijk systeem op de blade
Sigma, bij Honda heet die 'MARKETING' klep H-TEV (Honda titanium exhaust valve), ben erg blij dat dit loodzware ding van 2 kg door het monteren van een full Akra is komen te vervallen
!
Theoretisch moet de H-TEV beter werken dan een Yamaha EXUP klep, tot 3.000 tpm (cil 1/2 en 3/4 'verbonden'), van 3.000~8.000 tpm een 360 graden configuratie en boven 8.000 tpm een 180 graden configuratie. Door deze verschillende configuraties heb je meer low/mid power. Verder gaat boven de 8.000 tpm een klep open in het luchtfilterhuis. Deze systemen heten samen H-VIX (Honda variable inlet exhaust control system).
Het lullige is echter dat de doorsnede veel te krap is bemeten (als alle pijpjes open staan boven 8.000 tpm) en je hierdoor veel topvermogen mist, zonde van het dure systeem! Honda had gewoon beter gelijk met een 1000cc op de markt kunnen komen, dan heb je genoeg koppel in het lage- en midden toeren gebied.
De Akra geeft in combinatie met een PCIIIr zoveel meer vermogen dat het 'manko' van het niet aanwezig zijn van de klep niet verder opvalt
. Het scheelt voor het gehele uitlaatsysteem ook nog eens ca 4,5kg...ondanks de titanium bochtenset die standaard op de Blade zit.
Kortom, het tegendeel is dus waar, zónder de klep en met een goed uitlaat systeem (en PCIIIr) is hij net zo snel als een standaard R1000, dus weg met die prutsklep!!!
Voor Bladerijders die (nog) met de H-TEV klep rijden, controleer regelmatig de speling op de kabels naar de klep, een beetke speling resulteert in een klep die niet geheel opent met hetgeen uiteraard tot pk-verlies leidt
!!!