Mijn Eerste Motor!

Keuze zat in motoren en zoals je kunt lezen heeft ieder daar zijn eigen idee/smaak over.
Gelukkig maar, anders rijden we allemaal hetzelfde.

Zelf rijden en zelf en keuze maken blijft lastig. Elke motor heeft zijn eigen karakter met voor- en nadelen. Voor je zelf moet je eerst uitmaken wat voor type motorrijder je bent en waarvoor je de motor wilt gebruiken. Er zijn diverse internetsites met koopwijzers die je kunnen helpen.

Zat zelf ook te denken aan de Kawasaki Versys 650, misschien als alternatief voor de ER6.
Een zware motorfiets (<1000CC) is natuurlijk ook leuk, maar zwaarder is per definitie niet altijd beter. En proefrijden met een paar totaal verschillende motoren kan heel verhelderen werken.

Succes met je keuze.
 
1000 vind ik wel leuker maar ook moeilijker.
Ik ga nog steeds sneller met mijn 600cc CBR door de bocht dat op de 1000cc Duc.
Het is gewoon moeilijker om de 1000 in bedwang te houden.

Op motormeuk is pas geleden ook nog een filmpje gepost waarbij een heel laag CC motor alle literfietsen eruit rijd in de bochten.
 
Voor iedereen die begint met rijden een lastige keus. Er is nu eenmaal heel veel te koop en je ziet door de bomen het bos soms niet meer.

Begin eerst met je af te vragen hoe je de motor wilt gebruiken, woon-werk verkeer, toeren, potje scheuren en wat voor soort rijder je bent. Dan kun je al een aantal motoren selecteren.
Daarna is de vraag: wat mag het kosten. Ook dan valt er weer het nodige af. Combineer dat ook met zaken als onderhoudskosten, beschikbaarheid onderdelen, wat ga je zelf aan onderhoud doen enz.
Bij dat alles speelt altijd mee: wat vind je mooi. Soms is de ideale motor voor jouw gebruik een type dat je helemaal niet mooi vindt. Dan heb je een probleem.....

Paar kanttekeningen:
Voor mij een belangrijke vuistregel: hou er rekening mee dat je nog écht moet leren rijden. Dan is een dikke fiets met een hoop vermogen of een door gewicht etc. lastig te beheersen motor niet de beste keuze. Koop nu geen al te zware fiets qua vermogen en gewicht, dat komt later wel als je dat écht wilt.
Een racer met veel plastic is vaak duurder in aanschaf en onderhoud, een slippertje is gauw gemaakt en dan wordt het helemaal duur.
Luister niet te veel naar mensen die roepen dat je ábsoluut die of die motor moet kopen of die niet. Je eigen gevoel (áltijd testrijden) is bepalend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan