Mijn eerste zijspan-brouwsel

Gaaf ding!
Als je soortgenoten zoekt moet je 23 juni eens in IJsselstein komen kijken (www.ratbiketreffen.nl)


Rataplan heb ik wel vaker bezocht, forum ook . . . staat het zo vrij om daar aan te komen dan ?? Lijkt me inderdaad wel wat !!
 
Mooie combinatie. Leger(olive)groen heeft altijd wel wat.
Spanwiel geremd of niet?
En ik zie dat je geen stuurdemper gebruikt? Hoe bevalt dat?
Die van mij of nog niet klaar, maar gebruik ook (nog) geen stuurdemper...
Kom zelf uit Twente ... Ik zal m'n ogen open houden... :Y


De trommelrem met alles erbij ligt nog in een doos . . . Ik vond hoe die gemonteerd was op het wiel nogal amateurachtig. Vandaar ik dat ik het eerst zo gelaten heb. Wetende dat dit mijn eerste spanavontuur is. En nog niet weet hoe het is om met zijspanrem te rijden -lees remmen- . Wat ik wel weet is dat ik nu met alleen de achterrem alleen en iets tegensturen -gaat automatisch nu denk ik- gewoon rechtuit blijf gaan tot ie stil staat. Voorrem gebruik ik bijna niet, want die piept afgrijselijk. Ik denk dat ik andere blokken moet, of weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn??? Zonder stuurdemper, hih bij wegrijden moet ik geen jeuk krijgen en willen krabben ergens, dan lig ik denk in de bak ernaast. maar bij 20 km en sneller geen last meer. Ik heb nog wel een dempert liggen, maar die is zo lang daar kon ik met geen mogelijkheid fatsoenlijk dat ding vrijdraaiend ergens ertussenkrijgen. Maar ook hier weer: ik weet niet hoe het MET een demper zou rijden.
 
SOLIDE!! dat valt er niet zomaar af.



Dat solide, is mede dankzij julie velen hier . . . over het hoe en wat aanbouwen van een span eerst veel - illegaal- gelezen hier. En ja ik wou ook dat het wat stevig werd, ik hou ook niet 2 x te moeten. Of onderweg de klemmen en of buizen een ander model krijgen.

Ja dan alleen als ik de volgende span inelkaar brouw. Want dat zijspanrijden bevalt ben ik wel uit, het solo-woon-werk-brik gebruik ik bijna nooit meer. En er staat nog een "dikke" solo te wachten tot ie iets aparts kan worden. Maar het zou zo maar kunnen dat daar ook een wiel bij naast komt.

Dus ook ik ben besmet met het virus.
 
Ja, dat staat gewoon vrij. Tis een heel gemoedelijke en vriendelijke sfeer en 's avonds een geweldig feest.


Oke, een goed feesie is nooit verkeerd, ook nieuwe ideeen en of kameraden leren kennen overgens. Ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden. Zal ik wel met volle bepakking moeten komen. Want na een feesie nog terug zal me niet lukken. Willen ook niet !!!
 
Hieronder een foto van mijn plan voor aanpassing van de voorvork, en dan maar hopen dat het veel scheelt in het sturen. Alleen zal het er iets anders uitgaan zien -meer passend bij de foto- maar principe blijft zo als op de foto. Vanmiddag wat maten opgenomen naloop nu 107 mm waarvan er 63 mm afgaan en balhoofdhoek 63 graden, stuuruitslag beide zijden 40 graden. Aankomende week eens zien voor wat materiaal.

suzukinaloopvoorwiel.jpg
 
Dat lijkt een soort crisis uitvoering van een JFJ verkorting.

Dat werkt goed, al vraag ik me af of de voorvork van een GS stijf genoeg is hiervoor.
Ik heb nog een GS850 vork staan, die is volgens mij net iets dikker (maar dat weet ik niet zeker...)
Mag je zo hebben.
 
Dat lijkt een soort crisis uitvoering van een JFJ verkorting.

Dat werkt goed, al vraag ik me af of de voorvork van een GS stijf genoeg is hiervoor.
Ik heb nog een GS850 vork staan, die is volgens mij net iets dikker (maar dat weet ik niet zeker...)
Mag je zo hebben.
Nee hoor, dit is een variant op de schwabel. Heel gebruikelijk in de MZ wereld. Doordat die beugel achter het wiel langsloopt is hij uitermate geschikt voor minder stijve vorkpoten.
Een "echte" schwabel is ondersteund onder het balhoofd en scharniert in de vork, Zo krijg je antiduik van de schwinge met de lange demping van de gabel.
 
Nee hoor, dit is een variant op de schwabel. Heel gebruikelijk in de MZ wereld. Doordat die beugel achter het wiel langsloopt is hij uitermate geschikt voor minder stijve vorkpoten.
Een "echte" schwabel is ondersteund onder het balhoofd en scharniert in de vork, Zo krijg je antiduik van de schwinge met de lange demping van de gabel.


Wat is dan het grote verschil tov de JFJ verkorting? Gaat het hier alleen om die U om het spatbord heen? Daar zie ik namelijk niet zo hel erg veel meerwaarde in qwa stijfheid met zulke lange armen zonder verder steunpunt.
 
Nee hoor, dit is een variant op de schwabel. Heel gebruikelijk in de MZ wereld. Doordat die beugel achter het wiel langsloopt is hij uitermate geschikt voor minder stijve vorkpoten.
Een "echte" schwabel is ondersteund onder het balhoofd en scharniert in de vork, Zo krijg je antiduik van de schwinge met de lange demping van de gabel.


Nou als ik jou reactie zo lees heeft dat wel iets, ik zal van een en ander wat op papier zetten, misschien word het dan wel een combinatie tussen een JFJ verkorting en een Schwabel. In ieder geval thanks voor je meedenken.
 

Leuk kan ik mn t-shirt met : -Beter een beugel van Grolsch dan van de tandarts- weer aandoen.


Hij is goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



En ja, het is erg leuk daar bij de DHR, je kijkt je ogen uit want iedere keer zie je weer een ander detail op die RAT bikes,

Hè Eddy t B t S

;)
 
Wat is dan het grote verschil tov de JFJ verkorting? Gaat het hier alleen om die U om het spatbord heen? Daar zie ik namelijk niet zo hel erg veel meerwaarde in qwa stijfheid met zulke lange armen zonder verder steunpunt.
De benadering is andersom. Bij een JFJ verkorting wordt de as aan de onderpoten naar voren geplaatst.
Bij een Schwabel wordt de as op een U-beugel voor de originele positie gebracht. Bij een Schwabel zijn de schetsplaten naar de remklauwbevesiging dus overbodig. Je kunt de remklauwen op de U, of zwevend ophangen.
Bij een JFJ verkorting moeten de remklauwen altijd aan de nieuwe schetsplaten komen. Voor een JFJ verkorting kan je ook niet onbeperkt naar voren. Als je de ver gaat gaat de vork klemmen. Het gaat ook het best met een dikke moderne vork. Een Schwabel kan je ook op een gammel jaren '70 vorkje maken.

Maar dit is weer een tussenvariant, hij kan niet scharnieren in de originele vooras.
 
De benadering is andersom. Bij een JFJ verkorting wordt de as aan de onderpoten naar voren geplaatst.
Bij een Schwabel wordt de as op een U-beugel voor de originele positie gebracht. Bij een Schwabel zijn de schetsplaten naar de remklauwbevesiging dus overbodig. Je kunt de remklauwen op de U, of zwevend ophangen.
Bij een JFJ verkorting moeten de remklauwen altijd aan de nieuwe schetsplaten komen. Voor een JFJ verkorting kan je ook niet onbeperkt naar voren. Als je de ver gaat gaat de vork klemmen. Het gaat ook het best met een dikke moderne vork. Een Schwabel kan je ook op een gammel jaren '70 vorkje maken.

Maar dit is weer een tussenvariant, hij kan niet scharnieren in de originele vooras.

Je hebt het over dat als je te ver naar voren gaat, dat de vork dan gaat klemmen. Hoe moet ik dat zien dan, kan en wil je me dat uitleggen ??
 
Op de plek van de originele as zit geen as meer, dus daarom zouden de vorkpoten in theorie naar elkaar toe kunnen bewegen. Maar met de tien streep dikke vorkbrug op mijn onderpoten is dat niet meer mogelijk. Ik heb 60mm verkorting wat me vandaag weer 300km over dijkjes heeft gestuurd ;)
En dat ging niet bepaald zachtjes ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan