Mislukte groot onderhoud?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ksjaakie

MF'er
1 mrt 2021
83
67
Amsterdam eo
Beste Mf'ers,

Lang verhaal kort; 2,5 week terug mijn prachtige en zeer geliefde fiets afgegeven bij een officiële kawa specialist(zo'n 25 jaar nu). Na 1,5 week gebeld of het nog ging lukken voor het weekend, de monteur vertelde dat hij de grote beurt uitgevoerd heeft incl kleppen stellen, dit getest heeft dmv compressietest(?) en blok weer in elkaar gezet. Bij testen een luide ratel/verkeerd geluid te horen. Blijkbaar zo erg dat hij nieuw blok overweegt.
Ondertussen blok 2x in en uit elkaar geweest en oorzaak niet kunnen vinden? Is van plan een ander blok erin te zetten? Kan dat zomaar? staan er geen codes oids op? Heeft dit enige gevolgen voor de rest van het blok/motor?
Ik heb zelf geen technische achtergrond dus geen idee of dit 'normaal' is of wel eens gebeurt in de wereld van onderhoud aan motoren..
Iemand ervaring met iets soortgelijks? Of wordt ik gewoon keihard afgezet en krijg ik straks een flinke rekening en heb ik geen poot om op te staan?

Groet!

Edit:
  • Merk: Kawasaki
  • Type: ZX-6R, 636c Ninja
  • Bouwjaar: 2005
  • Kmstand: 43.3nogwat Km
  • Probleem: Onbekend
  • Wanneer is het probleem onstaan: Tijdens 'grote beurt +kleppen stellen' onderhoud
  • Wat is er al aan gedaan: Kleppendeksel(denk ik?) aantal keer in en uit elkaar gehaald, volgens monteur oorzaak niet kunnen vinden
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in de 40+ jaar dat ik aan motoren sleutel nog niet 1x een compressie test gedaan bij
een motor die goed liep voordat de kleppen gesteld werden,heeft normaal gesproken ook geen nut
tenzij men van te voren vermoed dat er iets mis is met de motor,normaal gesproken mag na kleppenstellen geen extra herrie of ratels ontstaan,
dan is er iets fout gegaan tijdens de beurt,wat ik wel weet is dat bij deze Kawa,s problemen kunnen ontstaan bij olie verversen,
op 1 of andere manier ontstaat er soms een luchtbel in het olie systeem waardoor de motor geen olie krijgt,wie weet is dat hier ook gebeurd.
Kortom vanaf afstand blijft het giswerk,wat er werkelijk is gebeurd weet je toch niet zonder zelf er bij geweest te zijn,en moet je
maar hopen dat het netjes opgelost word, duurt het je allemaal te lang ga er dan heen inplaats van bellen en het liefst met iemand
die wel verstand heeft van motoren en laten ze dan maar eens zien wat er aan de hand is.

Vaak meten ze compressie voordat de kleppen gesteld gaan worden om te bepalen of ze wel of geen kleppen gaan stellen, beetje een plausibele handelswijze wat helaas vaak voorkomt. Ik meet weleens compressie koud en warm om verschillen te kunnen zien, doorgaans ga ik voor het kleppenstellen vaak over op een lektest, mocht er kleppen lekken dan is dat met het stellen een extra aandachtspunt.
Na kleppenstellen ook een lektest om het resultaat te bekijken.
Ik ben nog van de oude stempel, meten = weten ipv denken dat iets wel goed zal zijn.
 
Vaak meten ze compressie voordat de kleppen gesteld gaan worden om te bepalen of ze wel of geen kleppen gaan stellen, beetje een plausibele handelswijze wat helaas vaak voorkomt. Ik meet weleens compressie koud en warm om verschillen te kunnen zien, doorgaans ga ik voor het kleppenstellen vaak over op een lektest, mocht er kleppen lekken dan is dat met het stellen een extra aandachtspunt.
Na kleppenstellen ook een lektest om het resultaat te bekijken.
Ik ben nog van de oude stempel, meten = weten ipv denken dat iets wel goed zal zijn.
Ja dat kan je allemaal doen als je de baas van de toko ben,helaas werkt het bij een motorzaak waar je geen eigenaar van ben
maar werknemer iets anders,dan word er voor je bepaald wat je wel en niet mag doen ;)Als de klant geen klachten heeft en de motor loopt goed ga je geen compressie meten,dat is extra werk en tijd,de oude stempel is allang de deur uitgewerkt door
tijdsdruk en te hoge kosten :Y
 
Ja dat kan je allemaal doen als je de baas van de toko ben,helaas werkt het bij een motorzaak waar je geen eigenaar van ben
maar werknemer iets anders,dan word er voor je bepaald wat je wel en niet mag doen ;)
Ja inderdaad dat klopt, helaas ook dit fenomeen mogen meemaken toen ik in 2020 ging besluiten om na 20 jaar gedeeltelijk te stoppen of wat minderen, na enkele maanden was ik weer volledig weer 6 dagen in touw met mijn eigen bedrijf. Daar loop je idd tegenaan, mensen die zonder kennis van zaken een bedrijf runnen en alleen maar aan doekoe denken ipv kwaliteit.
Was wel weer een goede leerschool geweest*D
 
Ja inderdaad dat klopt, helaas ook dit fenomeen mogen meemaken toen ik in 2020 ging besluiten om na 20 jaar gedeeltelijk te stoppen of wat minderen, na enkele maanden was ik weer volledig weer 6 dagen in touw met mijn eigen bedrijf. Daar loop je idd tegenaan, mensen die zonder kennis van zaken een bedrijf runnen en alleen maar aan doekoe denken ipv kwaliteit.
Was wel weer een goede leerschool geweest*D
Ja het enige wat telt tegenwoordig is de doekoe,de laatste jaren ging ik me alleen maar meer irriteren aan het
gezeik over het te lang bezig zijn aan motoren,het dan maar laten zitten,het niet controleren wat eigenlijk wel gedaan
had moeten worden,de boze klanten achteraf,dat doet zeer bij iemand die het beste wil doen voor de klant ipv
alleen maar doekoe opstrijken,dat is de belangrijkste reden dat ik gestopt ben met dat werk.
 
Laatst bewerkt:
De dealer had bij twijfels over het blok vooraf moeten communiceren....vind ik dan.

Onbegrijpelijk dat hij ging experimenten op jouw kosten.
Wie weet hebben ze dat ook gedaan, maar dit verhaal komt niet geheel als kloppend over, geen info betreffende de motor, km stand en wel of geen geluiden. Veel brengen de motor pas voor onderhoud als er wat aan gaat mankeren.
En wat wordt verstaan over blok in en uit elkaar halen, klepdeksel, blok onder de motor weghalen en volledig demonteren????
Zijn best kleine verschillen.
Wat ik aan een zekerheid grenzende vermoeden denk is dat de klepdeksel verstaan wordt als blok uit elkaar halen, net als revisie, dat is iets meer dan nieuwe zuigerveertjes monteren enz. enz.
 
Je het enige wat telt tegenwoordig is de doekoe,de laatste jaren ging ik me alleen maar meer irriteren aan het
gezeik over het te lang bezig zijn aan motoren,het dan maar laten zitten,het niet controleren wat eigenlijk wel gedaan
had moeten worden,de boze klanten achteraf,dat doet zeer bij iemand die het beste wil doen voor de klant ipv
alleen maar doekoe opstrijken,dat is de belangrijkste reden dat ik gestopt ben met dat werk.
Dan behoor jij tot de juiste groep monteurs.
 
Dit is de pest met Fora en social media, geen mens weet wat er is gebeurt, en iedereen heeft al een conclusie, maar als ik het doorlees:
"ik ben nieuw in de motorwereld
"10.000 Km gereden"
mijn vorige motor ook daar in onderhoud...

Ik zie reden tot lichte twijfel, maar kan aan mij liggen
 
Het lijkt erop dat er iets mis gegaan is bij het stellen en dat er een probleem is in de communicatie over hoe dit nu opgelost gaat worden. Ik krijg de indruk dat de dealer bezig is met een oplossing.
 
De monteur heeft de nokkenassen eruit gehad om kleppen te stellen en met monteren de timing niet goed gezet. Daarna geratel met starten en niet aan slaan. (want kleppen tegen zuiger) Daarna timing goed gezet. Nog niet starten, want kleppen krom. Gecontroleerd door compressie meting. En warempel, geen compressie meer. Klein foutje soms met grote gevolgen. Kosten voor de reparateur!

Hoe doe je een compressie test zonder dat "het blok" in elkaar zit ? Of begrijp ik er niks van ?

Volgens mij heeft Zot al een aardige inschatting gemaakt van wat er is gebeurd, lijkt me niet meer zo nodig om over details te gaan mierenneuken.
 
Wie weet hebben ze dat ook gedaan, maar dit verhaal komt niet geheel als kloppend over, geen info betreffende de motor, km stand en wel of geen geluiden. Veel brengen de motor pas voor onderhoud als er wat aan gaat mankeren.
En wat wordt verstaan over blok in en uit elkaar halen, klepdeksel, blok onder de motor weghalen en volledig demonteren????
Zijn best kleine verschillen.
Wat ik aan een zekerheid grenzende vermoeden denk is dat de klepdeksel verstaan wordt als blok uit elkaar halen, net als revisie, dat is iets meer dan nieuwe zuigerveertjes monteren enz. enz.
Ik breng mijn motoren netjes volgend de aangegeven intervallen voor onderhoud, soms zelfs wat eerder en poets ze elk weekend, altijd zeer zuinig op mijn spullen.
Ik rij erg veel dus vind het belangrijk dat mijn motor in goede conditie is(ook omdat ik nog wel eens het randje opzoek..). En zoals eerder aangegeven, omdat ik er 0 verstand van heb ben ik geheel afhankelijk van dealers/garages en internet.
Ik heb letterlijk niks gehoord vanuit de garage, pas toen ik ben gaan bellen en mailen waarom het zo lang duurde kreeg ik stukje bij beetje informatie, dus ik weet niet hoe ver de monteur al was met zijn werkzaamheden alvorens het verkeerde geluid NA het in elkaar zetten van het ik gok kleppendeksel dan wat hij bedoelt.

Ik vertrouw de beste man nog steeds, tot nu toe geen reden gehad om dat niet te doen. De communicatie echter vanuit hun kant is wel zeer slecht. Als ik niet gebeld en gemailed (en langs gegaan) was, had ik waarschijnlijk nu nog steeds niks gehoord. Ik denk (vooral hoop) dat de monteur inderdaad bezig is met een oplossing. Ik ben langs geweest om te kijken maar toen was mijn motor nergens te bekennen op de bruggen.. Toen is mij nogmaals vertelt dat het goed gaat komen en niet extra hoef te betalen voor eventueel blok. Maar omdat dit zo tussen neus en lippen door is gezegd vraag ik mij dus af of ik een poot heb om op te staan straks. Het ziet er naar uit van wel, aangezien ik alleen opdracht heb gegeven tot grote beurt incl kleppen stellen. En omdat de motor het prima deed voordat ik hem bracht, naar mijn inziens geen gekke bijgeluiden, ratels of wat dan ook. Alleen af en toe een klein hikje bij optrekken rondom de 8k toeren, dat en kmstand was de reden dat ik weer naar de garage moest eigenlijk..
 
Spannend verhaal, ben benieuwd naar de afloop en de rekening🍿
Anders ik wel! Ik zal jullie op de hoogte houden heren!
Grote beurt met kleppen stellen is al veel duurder dan 500 euro als alles goed gaat.
Veel duurder, waar praten we dan over? gemiddeld genomen zeg maar..
Er vanuit gaande dat er OEM onderdelen in gaan, een speciale bougies met super iridium oids. (Of dit moet er standaard al inzitten maar volgens mij niet 8)7)
 
Zolang het spul niet open gemaakt gaat worden om te kijken/meten wat er daadwerkelijk mis is gegaan blijven het allemaal aannames waar je dus geen reet aan hebt.

Als de monteur/motorzaak al overweegt om het op te lossen door er een ander blok in te hangen, dan heb ik het vermoeden (aanname:+) dat ze eigenlijk wel weten wat er mis is gegaan..

Misschien te pijnlijk om toe te geven dat het om een lullige "sleutelblunder" ging.

Monteurs zijn ook maar mensen die een "offday" kunnen hebben....
 
Laatst bewerkt:
Anders ik wel! Ik zal jullie op de hoogte houden heren!

Veel duurder, waar praten we dan over? gemiddeld genomen zeg maar..
Er vanuit gaande dat er OEM onderdelen in gaan, een speciale bougies met super iridium oids. (Of dit moet er standaard al inzitten maar volgens mij niet 8)7)
Voor de grote beurt voor mijn Speed Triple, met controle van de klepspeling, maar ZONDER afstellen, betaalde ik bij Goedhart (officieel dealer) 800 euro. Kat motoren (Triumph specialist) noemde ook een dergelijk bedrag. Ik krijg de indruk dat deze beide bedrijven ook alles echt doen wat ze zeggen te doen, er zit veel werk in.

In het verleden had ik een goede sleutelruimte, en deed ik het namelijk zelf. Was best lang bezig, ook na veel oefening (met bv. controle klepspeling). Als ik er rekening mee houd dat een goede monteur misschien 30% sneller werkt dan ikzelf na zeg 5x deze handelingen te hebben gedaan, lijkt het bedrag aan arbeidsloon te kloppen. (Ik ben een paar jaar chef werkplaats geweest in een fietsenzaak voor racefietsen en mountainbikes en heb dus bij mezelf en anderen die progressie in handigheid en snelheid van sleutelen kunnen waarnemen.)

Bij een zaak als Goedhart (vind ik een typische moderne zaak) wordt er ook nog een plafond gehanteerd aan de kosten voor de klant. Op de factuur staat dan soms een bedrag genoemd dat overeenkomt met extra werktijd die niet in rekening wordt gebracht.
 
Laatst bewerkt:
Grote beurt met kleppen stellen is al veel duurder dan 500 euro als alles goed gaat.
Klopt, ik was voor alleen klepdekselpakkingen van V-max vervangen en synchroon tellen carbs al €550,= kwijt.
Ze kregen de voorste klepdeksel niet uit frame?? Dus carbs en alles losgehaald.
Toch moet het net kunnen, maar volgens dealer was frame krom. Ja, Daaaag:W
Ik heb 2x eerder de pakkingen vervangen, maar geen problemen ondervonden. Tis wel wat frotten.
 
Ik breng mijn motoren netjes volgend de aangegeven intervallen voor onderhoud, soms zelfs wat eerder en poets ze elk weekend, altijd zeer zuinig op mijn spullen.
Ik rij erg veel dus vind het belangrijk dat mijn motor in goede conditie is(ook omdat ik nog wel eens het randje opzoek..). En zoals eerder aangegeven, omdat ik er 0 verstand van heb ben ik geheel afhankelijk van dealers/garages en internet.
Ik heb letterlijk niks gehoord vanuit de garage, pas toen ik ben gaan bellen en mailen waarom het zo lang duurde kreeg ik stukje bij beetje informatie, dus ik weet niet hoe ver de monteur al was met zijn werkzaamheden alvorens het verkeerde geluid NA het in elkaar zetten van het ik gok kleppendeksel dan wat hij bedoelt.

Ik vertrouw de beste man nog steeds, tot nu toe geen reden gehad om dat niet te doen. De communicatie echter vanuit hun kant is wel zeer slecht. Als ik niet gebeld en gemailed (en langs gegaan) was, had ik waarschijnlijk nu nog steeds niks gehoord. Ik denk (vooral hoop) dat de monteur inderdaad bezig is met een oplossing. Ik ben langs geweest om te kijken maar toen was mijn motor nergens te bekennen op de bruggen.. Toen is mij nogmaals vertelt dat het goed gaat komen en niet extra hoef te betalen voor eventueel blok. Maar omdat dit zo tussen neus en lippen door is gezegd vraag ik mij dus af of ik een poot heb om op te staan straks. Het ziet er naar uit van wel, aangezien ik alleen opdracht heb gegeven tot grote beurt incl kleppen stellen. En omdat de motor het prima deed voordat ik hem bracht, naar mijn inziens geen gekke bijgeluiden, ratels of wat dan ook. Alleen af en toe een klein hikje bij optrekken rondom de 8k toeren, dat en kmstand was de reden dat ik weer naar de garage moest eigenlijk..
Je bedoelt klepspeling controleren, stellen hoeft alleen als de meetwaarden buiten de toleranties liggen (of, afhankelijk van de denkwijze van de monteur, te dicht daarbij in de buurt). Maar bij moderne klepbediening verloopt die speling meestal niet of nauwelijks. Vroeger sloeg de boel vaak in en werd de speling snel groter, nu wordt deze vaak in het begin wat kleiner en blijft dan constant.

Dan is er nog het verschil bij welke speling dat laatste gebeurt. Bij mijn Speed Four stond de speling van alle kleppen meer dan 100.000km tegen de ondergrens, bij mijn huidige Speed Triple staat hij tegen de bovengrens. Bij te kleine klepspeling kunnen de kleppen verbranden, ik controleerde daar dus vaker.
 
Klopt, ik was voor alleen klepdekselpakkingen van V-max vervangen en synchroon tellen carbs al €550,= kwijt.
Ze kregen de voorste klepdeksel niet uit frame?? Dus carbs en alles losgehaald.
Toch moet het net kunnen, maar volgens dealer was frame krom. Ja, Daaaag:W
Ik heb 2x eerder de pakkingen vervangen, maar geen problemen ondervonden. Tis wel wat frotten.
Dat bedoelde ik met oefening. Bij de eerste keer klepspeling controleren ben ik een paar uur bezig geweest om uit te vinden hoe het klepdeksel in hemelsnaam uit het frame kwam. Aankoop en gebruik van het werkplaatshandboek voor het juiste type hielp daarbij, om te weten wat er moet worden losgehaald (in mijn geval de radiator). De tweede keer was dat demonteren een kwestie van enkele minuten, het uit het frame halen van seconden. Je mag hopen dat een professionele monteur dat leerproces ook heeft doorgemaakt.
 
Laatst bewerkt:
De dealer had bij twijfels over het blok vooraf moeten communiceren....vind ik dan.

Onbegrijpelijk dat hij ging experimenten op jouw kosten.

Wat is dit nou voor conclusie? Net zoals de meeste reacties in dit topic.




Er zijn 2 mogelijkheden:
- Sleutelblunder. Nokkenassen op de verkeerde timing waardoor eea in de soep is gedraaid, gestart zonder olie, wie zal het zeggen. Aan het bedrijf om dit op te lossen, zonder dat het extra kost.
- Er is iets kapot gegaan wat geen causaal verband heeft met het verrichte werk. Dat kan natuurlijk, het blijft techniek en niks in een motorblok heeft het eeuwige leven. De monteur is het gaan uitzoeken wat het probleem is, om het op te lossen. De kosten hiervoor mogen mijns inziens worden gerekend.

In beide gevallen was het in ieder geval netjes geweest wanneer het even was gecommuniceerd.
 
Vind het maar een bijzonder verhaal,hoelang ben je de motor nu al kwijt?
Uit jou verhaal maak ik op dat er nauwelijks gecommuniceerd is wat er nu precies gebeurd is,
wat de gevolgen zijn en wat nu precies de oplossing word,blok reparatie of een geheel ander blok,
dat laatste zal dan een gebruikt blok worden,moet je ook maar net afwachten of dat blok beter is
en niet veel meer km,s heeft gelopen dan wat je had,dat laatste heeft zeker invloed op de waarde van je motor,
het hoeft dan niet een slecht blok te zijn,maar heeft wel invloed op de nog te verwachten levensduur en dus de waarde van de motor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan