Mislukte groot onderhoud?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ksjaakie

MF'er
1 mrt 2021
83
67
Amsterdam eo
Beste Mf'ers,

Lang verhaal kort; 2,5 week terug mijn prachtige en zeer geliefde fiets afgegeven bij een officiële kawa specialist(zo'n 25 jaar nu). Na 1,5 week gebeld of het nog ging lukken voor het weekend, de monteur vertelde dat hij de grote beurt uitgevoerd heeft incl kleppen stellen, dit getest heeft dmv compressietest(?) en blok weer in elkaar gezet. Bij testen een luide ratel/verkeerd geluid te horen. Blijkbaar zo erg dat hij nieuw blok overweegt.
Ondertussen blok 2x in en uit elkaar geweest en oorzaak niet kunnen vinden? Is van plan een ander blok erin te zetten? Kan dat zomaar? staan er geen codes oids op? Heeft dit enige gevolgen voor de rest van het blok/motor?
Ik heb zelf geen technische achtergrond dus geen idee of dit 'normaal' is of wel eens gebeurt in de wereld van onderhoud aan motoren..
Iemand ervaring met iets soortgelijks? Of wordt ik gewoon keihard afgezet en krijg ik straks een flinke rekening en heb ik geen poot om op te staan?

Groet!

Edit:
  • Merk: Kawasaki
  • Type: ZX-6R, 636c Ninja
  • Bouwjaar: 2005
  • Kmstand: 43.3nogwat Km
  • Probleem: Onbekend
  • Wanneer is het probleem onstaan: Tijdens 'grote beurt +kleppen stellen' onderhoud
  • Wat is er al aan gedaan: Kleppendeksel(denk ik?) aantal keer in en uit elkaar gehaald, volgens monteur oorzaak niet kunnen vinden
 
Laatst bewerkt:
Netjes opgelost toch ,

Ik VERMOED dat de monteur het ziet als een afdeling, waar gewerkt word, worden wel eens fouten gemaakt,
en vond hij het zeker niet eerlijk de factuur hiervan bij jou neer te leggen.



toegegeven, dit is wel waarom ik alles zelf doe , als het dan fout gaat, is er geen twijfel, heb ik het zelf verneukt .




Valt mee, hier in de buurt hebben ze een nieuwe Scania V8 op z'n eerste beurt zonder olie laten draaien.
Olie d'r af, filters gewisseld.. En toen om de koffie.
Vervolgens de motor gestart om hem buiten te gaan zetten ( ofzo )

Hebben ze zo uit t krat een nieuw blok in moeten hangen .
 
Samenvatting: garage heeft een fout gemaakt en je blok verneukt, heeft dat inmiddels ook ingezien en er een ander blok onder gehangen waarvan ze ZEGGEN dat het minder km's heeft gelopen (bewijs?), en omdat ze hun stommiteit niet toe willen geven sturen ze je het bos in met de mededeling dat ze de oorsprong van het gebonk niet kunnen vinden.

Zo duidelijk als wat, ik denk dat de eerste reactie van Zot zeer terecht was. En een garage die de timing verkeerd zet bij kleppenstellen? Dat is een beginnersfout, niets meer en niets minder. En dan vinden sommigen hier dat nog een mooie oplossing ook.

Had die motor nog een beetje waarde? Nu matched het bloknr niet meer met het frame. Voor sommigen is dat belangrijk.
 
Mooi voor je dat het is opgelost,maar een motorzaak en ook nog Kawa dealer die een ratel niet kan vinden verdient
de koude douche,een oorzaak moet altijd te vinden zijn,anders verdien je de naam Kawasaki dealer niet,
ik denk eerder dat ze geen zin hadden dat blok open te maken en de voor hun goedkopere optie hebben gekozen
en dat was een ander blok.
 
Het is toch keurig opgelost dan ga je toch niet naar een andere garage
De motor rijdt weer, maar de manier waarop het is opgelost en de communicatie rondom is voor mij voldoende reden een andere garage te zoeken. Waarom alles overzetten als het 'nieuwe' blok maar 36K heeft gelopen? En wat een lulverhaal omtrent de veel kleinere klepspeling op het 'nieuwe' blok...

Maargoed, achter het toetsenbord is het makkelijk be(ver)oordelen dus ik geef ze maar de voordeel van de twijfel.
 
Is toch zo duidelijk als wat? Daar hoef je echt niet voor te speculeren. Geen garage ter wereld gaat op eigen kosten een blok vervangen als ze niet heel zeker weten dat ze het zelf verkloot hebben én geen mogelijkheid meer zien het alsnog op de klant af te schuiven, zéker als ze weten dat die er toch geen verstand van heeft.

En dat voor een garage, niet eens een thuisprutser....
 
Het is toch keurig opgelost dan ga je toch niet naar een andere garage

Soms wel. Mijn vorige garage probeerde me wijs te maken dat mijn remklauw achter scheef was. Ze hadden hem al vervangen a 600 euro(ish), zonder overleg. Volgens mij word zo'n ding niet zomaar krom, dat beaamden ze. Ze wisten mij te vertellen dat ik er wel lomp mee omgegaan moest zijn. Of dat het al zo was. Ja daag ik weet zelf prima of ik op mijn muil ben gegaan en als het al zo was, dan is het gek dat je het in de regelmatige beurten afgelopen 2 jaar niet hebt gemerkt.
Uiteindelijk hebben ze het 'keurig' opgelost door een nette tweede handse te monteren en een goede korting (de oude klauw was ook zoek, jaja).

Dus wel opgelost, maar de algehele ervaring heeft het vertrouwen wel doen verdampen. Helaas. Gelukkig zijn er meer mooie zaken. :t

EDIT: ze hadden de fiets na reparatie ook nog eens meegegeven aan een maat van me (ook vaste klant en de toekomstige nieuwe eigenaar van de fiets. Dat was ook al zoiets.
Dat die maat MIJN fiets vervolgens crasht, dat is dan weer een ander verhaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan