Mislukte groot onderhoud?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ksjaakie

MF'er
1 mrt 2021
83
67
Amsterdam eo
Beste Mf'ers,

Lang verhaal kort; 2,5 week terug mijn prachtige en zeer geliefde fiets afgegeven bij een officiële kawa specialist(zo'n 25 jaar nu). Na 1,5 week gebeld of het nog ging lukken voor het weekend, de monteur vertelde dat hij de grote beurt uitgevoerd heeft incl kleppen stellen, dit getest heeft dmv compressietest(?) en blok weer in elkaar gezet. Bij testen een luide ratel/verkeerd geluid te horen. Blijkbaar zo erg dat hij nieuw blok overweegt.
Ondertussen blok 2x in en uit elkaar geweest en oorzaak niet kunnen vinden? Is van plan een ander blok erin te zetten? Kan dat zomaar? staan er geen codes oids op? Heeft dit enige gevolgen voor de rest van het blok/motor?
Ik heb zelf geen technische achtergrond dus geen idee of dit 'normaal' is of wel eens gebeurt in de wereld van onderhoud aan motoren..
Iemand ervaring met iets soortgelijks? Of wordt ik gewoon keihard afgezet en krijg ik straks een flinke rekening en heb ik geen poot om op te staan?

Groet!

Edit:
  • Merk: Kawasaki
  • Type: ZX-6R, 636c Ninja
  • Bouwjaar: 2005
  • Kmstand: 43.3nogwat Km
  • Probleem: Onbekend
  • Wanneer is het probleem onstaan: Tijdens 'grote beurt +kleppen stellen' onderhoud
  • Wat is er al aan gedaan: Kleppendeksel(denk ik?) aantal keer in en uit elkaar gehaald, volgens monteur oorzaak niet kunnen vinden
 
Laatst bewerkt:
Misschien is de krukas wel een hele omwenteling verdraaid, dan staan de kleppen precies goed....
Zou met een wasted spark eigenlijk niet uit mogen maken... of???
 
Vroeger sloeg de boel vaak in en werd de speling snel groter, nu wordt deze vaak in het begin wat kleiner en blijft dan constant.
Als een klep inslaat op de zetel wordt de speling juist kleiner of kan zelfs helemaal verdwijnen, m.a.g. slecht sluitende kleppen met grote kans op verbranden.
Sowieso zet ik vraagtekens bij die obsessie met kleppenstellen in het motorwereldje.
Klepspeling controle na de inloopperiode is zinvol, daarna vooral een kwestie van het gemoed gerust stellen.
Controle intervallen zijn m.i. vaak belachelijk kort. Om de 25.000km lijkt mij meer dan genoeg.
Het is een machtig mooi verdienmodel voor de dealers, dat wel :)
Bestaan er überhaupt motoren met hydraulische klepstoters?
 
Als een klep inslaat op de zetel wordt de speling juist kleiner of kan zelfs helemaal verdwijnen, m.a.g. slecht sluitende kleppen met grote kans op verbranden.
Sowieso zet ik vraagtekens bij die obsessie met kleppenstellen in het motorwereldje.
Klepspeling controle na de inloopperiode is zinvol, daarna vooral een kwestie van het gemoed gerust stellen.
Controle intervallen zijn m.i. vaak belachelijk kort. Om de 25.000km lijkt mij meer dan genoeg.
Het is een machtig mooi verdienmodel voor de dealers, dat wel :)
Bestaan er überhaupt motoren met hydraulische klepstoters?
Weet ik.

Ik bedoel het systeem met tuimelaars en klepstelboutjes, de klepstelen sloegen in waardoor de klepspeling groter werd. Als de harde laag verdween sloegen ze hol in en moest je op gevoel stellen. Moest ik bv. doen op een reis met de CB750 naar Kreta.

Ja die bestaan, Honda maakte ze.
 
Ik breng mijn motoren netjes volgend de aangegeven intervallen voor onderhoud, soms zelfs wat eerder en poets ze elk weekend, altijd zeer zuinig op mijn spullen.
Ik rij erg veel dus vind het belangrijk dat mijn motor in goede conditie is(ook omdat ik nog wel eens het randje opzoek..). En zoals eerder aangegeven, omdat ik er 0 verstand van heb ben ik geheel afhankelijk van dealers/garages en internet.
Ik heb letterlijk niks gehoord vanuit de garage, pas toen ik ben gaan bellen en mailen waarom het zo lang duurde kreeg ik stukje bij beetje informatie, dus ik weet niet hoe ver de monteur al was met zijn werkzaamheden alvorens het verkeerde geluid NA het in elkaar zetten van het ik gok kleppendeksel dan wat hij bedoelt.

Ik vertrouw de beste man nog steeds, tot nu toe geen reden gehad om dat niet te doen. De communicatie echter vanuit hun kant is wel zeer slecht. Als ik niet gebeld en gemailed (en langs gegaan) was, had ik waarschijnlijk nu nog steeds niks gehoord. Ik denk (vooral hoop) dat de monteur inderdaad bezig is met een oplossing. Ik ben langs geweest om te kijken maar toen was mijn motor nergens te bekennen op de bruggen.. Toen is mij nogmaals vertelt dat het goed gaat komen en niet extra hoef te betalen voor eventueel blok. Maar omdat dit zo tussen neus en lippen door is gezegd vraag ik mij dus af of ik een poot heb om op te staan straks. Het ziet er naar uit van wel, aangezien ik alleen opdracht heb gegeven tot grote beurt incl kleppen stellen. En omdat de motor het prima deed voordat ik hem bracht, naar mijn inziens geen gekke bijgeluiden, ratels of wat dan ook. Alleen af en toe een klein hikje bij optrekken rondom de 8k toeren, dat en kmstand was de reden dat ik weer naar de garage moest eigenlijk..
Is dit bedrijf aangesloten bij de BOVAG..
 
Als een klep inslaat op de zetel wordt de speling juist kleiner of kan zelfs helemaal verdwijnen, m.a.g. slecht sluitende kleppen met grote kans op verbranden.
Sowieso zet ik vraagtekens bij die obsessie met kleppenstellen in het motorwereldje.
Klepspeling controle na de inloopperiode is zinvol, daarna vooral een kwestie van het gemoed gerust stellen.
Controle intervallen zijn m.i. vaak belachelijk kort. Om de 25.000km lijkt mij meer dan genoeg.
Het is een machtig mooi verdienmodel voor de dealers, dat wel :)
Bestaan er überhaupt motoren met hydraulische klepstoters?
Jazeker bestaan er motoren met hydraulische klepstoters,dat had zefs mijn harley van 1981 al
 
Weet ik.

Ik bedoel het systeem met tuimelaars en klepstelboutjes, de klepstelen sloegen in waardoor de klepspeling groter werd. Als de harde laag verdween sloegen ze hol in en moest je op gevoel stellen. Moest ik bv. doen op een reis met de CB750 naar Kreta.

Ja die bestaan, Honda maakte ze.
Oh ok, dan snap ik je verhaal. Op zich minder ernstig, want geen kans op verbrande kleppen, wel toenemend getik van kleppen.
Je laatste zin verwart me. Begrijp ik goed dat het bij moderne machines niet meer wordt toegepast?
 
Oh ok, dan snap ik je verhaal. Op zich minder ernstig, want geen kans op verbrande kleppen, wel toenemend getik van kleppen.
Je laatste zin verwart me. Begrijp ik goed dat het bij moderne machines niet meer wordt toegepast?
Ik heb geen goed overzicht van alle merken, maar volgens mij wordt het niet meer toegepast. Ik meen me te herinneren dat de Honda CBX750 het wel had.
 
Ik moet zeggen dat als ik met de Goldwing met hydraulische klepstoters effe flink gas had gegeven er een behoorlijk tumult uit dat blok kwam, Rijst toch het idee dat die olie er ook weer makkelijk uit gedrukt werd
 
CB seven fifty blokken dus niet de oudere SOHC

Offtopic sorreeh
Die SOHC kleppen moest ik dus op het strand van Kreta op gevoel stellen. Daarbij verwijderde ik de kurken pakking van het ontstekingsdeksel en verving die door een ingevette veter. Op de terugweg moest ik ruim 2000km door de regen en was de topsnelheid <100 door water bij de ontsteking. Ik werd door alle vrachtauto's ingehaald, die het waterprobleem nog erger maakten met hun spray.
 
Laatst bewerkt:
Als een klep inslaat op de zetel wordt de speling juist kleiner of kan zelfs helemaal verdwijnen, m.a.g. slecht sluitende kleppen met grote kans op verbranden.
Sowieso zet ik vraagtekens bij die obsessie met kleppenstellen in het motorwereldje.
Klepspeling controle na de inloopperiode is zinvol, daarna vooral een kwestie van het gemoed gerust stellen.
Controle intervallen zijn m.i. vaak belachelijk kort. Om de 25.000km lijkt mij meer dan genoeg.
Het is een machtig mooi verdienmodel voor de dealers, dat wel :)
Bestaan er überhaupt motoren met hydraulische klepstoters?
Bij de FJR moeten de kleppen elke 40K gecontroleerd en zonodig gesteld worden. En over het algemeen is stellen niet eens nodig bij de eerste 40K. Lijkt me een prima interval.
 
Bij de FJR moeten de kleppen elke 40K gecontroleerd en zonodig gesteld worden. En over het algemeen is stellen niet eens nodig bij de eerste 40K. Lijkt me een prima interval.
Zelf zoek ik al bijna 2 jaar naar de monteur die mijn klepspeling heeft gecontroleerd, als ik zelf bij die zaak ben is hij er steeds weer niet. De aantekeningen van de metingen waar ik om vroeg heb ik, maar ze zijn wat onbegrijpelijk, ook voor de andere monteurs daar. Het lijkt erop dat mijn kleppen allemaal op de groots toegestane speling staan. Mijn plan was dan ook om er minstens 40k niet meer naar te (laten) kijken.
 
Die SOHC kleppen moest ik dus op het strand van Kreta op gevoel stellen. Daarbij verwijderde ik de kurken pakking van het ontstekingsdeksel en verving die door een ingevette veter. Op de terugweg moest ik ruim 2000km door de regen en was de topsnelheid <100 door water bij de ontsteking. Ik werd door alle vrachtauto's ingehaald, die het waterprobleem nog erger maakten met hun spray.
Ooooh wat erg, wat baal je dan dat je een motorrijder bent. We hebben toch wel momenten die we achteraf vervloeken. En uiteindelijk als gewoon verhaal in het geheugen blijven zitten zonder invloed te hebben op je verdere motorleven.
 
Ooooh wat erg, wat baal je dan dat je een motorrijder bent. We hebben toch wel momenten die we achteraf vervloeken. En uiteindelijk als gewoon verhaal in het geheugen blijven zitten zonder invloed te hebben op je verdere motorleven.
Ach wel nee.
Achteraf zijn dit altijd de meest memorabele reisjes.
Met kunst en vliegwerk toch thuiskomen, je eigen kloten redden met geïmproviseerde oplossingen.
Dat scheidt de mannen van de jongens.
 
Ja zonder meer... Eigenlijk wel heel waar...
Probeer inmiddels wel zo te plannen dat ik iig de heenweg droog weer heb

Na een keer op de A28 20 kilometer stapvoets door de ijsregen heb gereden omdat een lelijke eend zonodig op een stuk weg waar maar 1 strook beschikbaar was pech moest krijgen...
 
Offtopic in tech echt in het daarvoor bestemde topic heren!!!!! :(

 
Laatst bewerkt:
De ontknoping dames en heren!

Zojuist de motorfiets opgehaald bij de garage. De monteur heeft, samen met een andere monteur, meerdere malen onderzocht maar geen van alle kon het probleem lokaliseren, helaas. Er is dus besloten om een "nieuw" blok erin te lepelen, schijnt uit Eindhoven te komen met +- 36k km's onder de riem. Hij heeft alles overgezet, dynamo, kleppendeksel, motorkappen, koppeling, misschienvergeetiknogiets maar dit is blijven hangen. Kleppen van dit "nieuwe"blok hadden ook veel minder speling dan mijn oude blok vertelde hij maar zijn wel gesteld.
Nieuwe luchtfilter, bougies 4x, hele lading pakkingen(4x voor bougies, 1 grote voor kleppendeksel gok ik?was34eu en shim4x? geen idee wat dat precies is.. heeft ie vertelt ben ik vergeten) olie en oliefilter EN 5 uurtjes sleutelen totaal(dat zal ongetwijfeld meer zijn geweest naar al het drama). Kosten; 650.-. reëel?
Motor rijdt weer als een zonnetje in ieder geval, helemaal tip top opgelost (op de communicatie na maarja als je de oorzaak van het probleem niet weet... valt er weinig te melden natuurlijk) en volgende keer moet ik niet zo ongeduldig zijn :}

Wel een beetje anticlimax, ik had graag meer te weten gekomen over de oorzaak en eventuele oplossingen enz.
 
Inderdaad, netjes opgelost qua kosten. Ik denk dat kosten voor het kleppen stellen en overig ongeveer gelijk hadden geweest.

Desalniettemin, zoals je zelf ook aangeeft, is de communicatie alsnog een beetje vreemd. Maar goed, voor beide een les voor de volgende keer :t
 
Daarom moet je iemand met kennis van zaken erbij halen die met jou de oorzaak boven water krijgt. Dan achterhaal je of het te maken kan hebben met het onderhoudswerkzaamheden of niet.
Maar het kan ook heel erg domme pech zijn. Ik heb enkele jaren geleden mijn Tuono verkocht. Koper komt kijken. Motor koude start laten maken, hij heeft er 30 minuten op gereden. Niks aan de hand, niks te horen.... Hij koopt de motor en 3 weken later lag het big end lager eruit.. Hele blokrevisie nodig...


Das mooi lullig.
Ben je hek nog tegemoed gekomen??
 
De ontknoping dames en heren!

Zojuist de motorfiets opgehaald bij de garage. De monteur heeft, samen met een andere monteur, meerdere malen onderzocht maar geen van alle kon het probleem lokaliseren, helaas. Er is dus besloten om een "nieuw" blok erin te lepelen, schijnt uit Eindhoven te komen met +- 36k km's onder de riem. Hij heeft alles overgezet, dynamo, kleppendeksel, motorkappen, koppeling, misschienvergeetiknogiets maar dit is blijven hangen. Kleppen van dit "nieuwe"blok hadden ook veel minder speling dan mijn oude blok vertelde hij maar zijn wel gesteld.
Nieuwe luchtfilter, bougies 4x, hele lading pakkingen(4x voor bougies, 1 grote voor kleppendeksel gok ik?was34eu en shim4x? geen idee wat dat precies is.. heeft ie vertelt ben ik vergeten) olie en oliefilter EN 5 uurtjes sleutelen totaal(dat zal ongetwijfeld meer zijn geweest naar al het drama). Kosten; 650.-. reëel?
Motor rijdt weer als een zonnetje in ieder geval, helemaal tip top opgelost (op de communicatie na maarja als je de oorzaak van het probleem niet weet... valt er weinig te melden natuurlijk) en volgende keer moet ik niet zo ongeduldig zijn :}

Wel een beetje anticlimax, ik had graag meer te weten gekomen over de oorzaak en eventuele oplossingen enz.
Goed nieuws en uiteindelijk netjes opgelost die 650 euro had waarschijnlijk jouw grote beurt sowieso gekost en nu heb je er een blok met minder kilometers in gekregen. 🤣

Even je oliepeil goed in de gaten houden want je weet niet of dit blok een slokje lust of niet verder gewoon rijden met dat ding en genieten:]
 
De ontknoping dames en heren!

Zojuist de motorfiets opgehaald bij de garage. De monteur heeft, samen met een andere monteur, meerdere malen onderzocht maar geen van alle kon het probleem lokaliseren, helaas. Er is dus besloten om een "nieuw" blok erin te lepelen, schijnt uit Eindhoven te komen met +- 36k km's onder de riem. Hij heeft alles overgezet, dynamo, kleppendeksel, motorkappen, koppeling, misschienvergeetiknogiets maar dit is blijven hangen. Kleppen van dit "nieuwe"blok hadden ook veel minder speling dan mijn oude blok vertelde hij maar zijn wel gesteld.
Nieuwe luchtfilter, bougies 4x, hele lading pakkingen(4x voor bougies, 1 grote voor kleppendeksel gok ik?was34eu en shim4x? geen idee wat dat precies is.. heeft ie vertelt ben ik vergeten) olie en oliefilter EN 5 uurtjes sleutelen totaal(dat zal ongetwijfeld meer zijn geweest naar al het drama). Kosten; 650.-. reëel?
Motor rijdt weer als een zonnetje in ieder geval, helemaal tip top opgelost (op de communicatie na maarja als je de oorzaak van het probleem niet weet... valt er weinig te melden natuurlijk) en volgende keer moet ik niet zo ongeduldig zijn :}

Wel een beetje anticlimax, ik had graag meer te weten gekomen over de oorzaak en eventuele oplossingen enz.

"de kleppen van dit nieuwe blok hadden ook veel minder speling dan mijn oude blok" Ja duh, daarom stel je dit soort dingen. Was dus gewoon netjes op te lossen lijkt mij. Maar toch raar dat het probleem niet te achterhalen was. Die shims zijn de plaatjes waarmee je je kleppen stelt. Zit zitten onder je klepstoters om zo de speling groter of kleiner te maken.
 
Iets zegt mij dat ze niet volledig transparant zijn geweest in hetgeen wat er daadwerkelijk gebeurd is waardoor nu een 'nieuw' blok gemonteerd is. Afgezien van de communicatie wel prima opgelost, echter rij je wel met een motorblok die je niet kent.

Afgaande op jouw verhaal zou ik een andere garage zoeken voor onderhoud. Een fout is menselijk en zo gemaakt, maar een dergelijk blok loopt niet zomaar in de soep... Wees er gewoon eerlijk en transparant over.
 
Iets zegt mij dat ze niet volledig transparant zijn geweest in hetgeen wat er daadwerkelijk gebeurd is waardoor nu een 'nieuw' blok gemonteerd is. Afgezien van de communicatie wel prima opgelost, echter rij je wel met een motorblok die je niet kent.

Afgaande op jouw verhaal zou ik een andere garage zoeken voor onderhoud. Een fout is menselijk en zo gemaakt, maar een dergelijk blok loopt niet zomaar in de soep... Wees er gewoon eerlijk en transparant over.
Het is toch keurig opgelost dan ga je toch niet naar een andere garage
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan