Molenjagers-topic!!

Zeg het niet snel....
Mooie motor!
Model voorstelling 1974

Screenshot_20231009-155050_Gallery.jpg


Men dacht "die gaat er never nooit komen". _O-
1975-1976 zijn er iets van 1600 gebouwd. En toen stopte MV met motoren. Gingen enkel verder met 🚁
 
Wat is de historie van de molen als speculaas vorm eigenlijk? Waarom juist een molen 🙂
 
Bekijk bijlage 1941418Bekijk bijlage 1941419
Ha, zo had ik wel heel veel molentjes vorige maand. Ik mocht namelijk het Nederlands Kampioenschap Speculaas bakken jureren!

Zo mooi als deze kwam ik ze zelden tegen, helaas voor ons te licht van kleur. Deze komt uit Zeeland ofnie?

Dit zijn Duitse molens, van Coppenrath (grote Duitse producent van allerlei bakwaren, gebak, broodjes, enz.), komt toevallig hier uit de buurt (grote fabrieken in o.a. Mettingen en Osnabrück) en een van de weinige mogelijkheden om hier in Duitsland aan speculaas te komen, al heeft de Lidl ze ook, maar dan van een ander merk. Deze van Coppenrath hebben lekker veel kaneelsmaak :9
Ze zijn alleen in aanloop naar de kerst verkrijgbaar, dus halen we deze maanden de 'schade' van de rest van het jaar in :+
 
Dit zijn Duitse molens, van Coppenrath (grote Duitse producent van allerlei bakwaren, gebak, broodjes, enz.), komt toevallig hier uit de buurt (grote fabrieken in o.a. Mettingen en Osnabrück) en een van de weinige mogelijkheden om hier in Duitsland aan speculaas te komen, al heeft de Lidl ze ook, maar dan van een ander merk. Deze van Coppenrath hebben lekker veel kaneelsmaak :9
Ze zijn alleen in aanloop naar de kerst verkrijgbaar, dus halen we deze maanden de 'schade' van de rest van het jaar in :+
Het klink raar, maar speculaasjes kun je heel goed invriezen. Sterker nog, de meeste bakkers doen doen dat. Die maken in een paar dagen de hele wintervoorraad, en toch leggen ze elke week vers in het schap....
 
Het klink raar, maar speculaasjes kun je heel goed invriezen. Sterker nog, de meeste bakkers doen doen dat. Die maken in een paar dagen de hele wintervoorraad, en toch leggen ze elke week vers in het schap....
dan krijgen we de vraag waarom we 4 diepvriezers hebben:?

3 voor de speculaasjes en 1 voor de rest :+
 
Ik moest vandaag in de kop van Overijssel zijn voor een paar stage-bezoeken, meteen een tweetal molens afgetikt;

20231120_094042.jpg
het restant van de 'Haarmolen' in Hardenberg,

20231120_095245.jpg
en hekkesluiter #188; een miniatuur tuinornament in Brucht (gem. Hardenberg)

Ik heb er nog 4 te gaan, dan is ook Overijssel ✅
 
Brrrrrrrrrrr

Gister ging ik met de auto onderweg en daar waren pekelwagens de weg flink aan het volzouten.
Ineens kwam mij een young/ old-timer motor tegemoet. Oooh wat jammer, zo'n oudje helemaal vol gepekeld. :X

De Turismo hierboven mag ook wel extra worden ontzout!
Mijn eigen motoren genieten nu van een zoutloos onderkomen onder een kleedje.
Die hebben nog nooit (?) zout gezien!
 
Terug
Bovenaan Onderaan