Moose easy clutch... Hulp?!

Walking

Die hard MF'er
28 feb 2007
836
0
Hey allen,

Ik weet dat er al enorm veel topics over waren en heb dan ook al veel bijgelezen. Heb ook priveberichten gestuurd naar sommige eerdere 'posters', maar wilde toch even een topic openen, daar het blijkbaar moeilijk is te vinden.

De situatie is als volgt: polspijn bij het rijden, dealer vindt geen easy clutch die bij mijn Honda CB 600 Hornet past... en dus moet ik zelf maar op zoek.

Ik merk dat er heel wat oplossingen zijn, maar...


Dit is een vd oude topics waarop ik me baseeerde:

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/145610/3/0/easy,clutch



-> De persoon die toen het topic startte , koos voor onderstaande hendel van 'Moose'.

full




-> Maar ook deze hendel werd ten zeerste aangeraden 'Moose Ultimate Clutch'.

Moose_UltimateClutchSys.jpg


Clutch lever has two cable locating positions for easier leverage. Constructed of polished cast aluminum alloy. Removable rubber guard keeps mechanisms clean and operational. Nylon sleeve perch insert allows perch to rotate during impact. Pivoting cable adjuster allows easy cable tension adjustments. Needle bearing lever. Lever angle adjuster.



Ik heb echter een paar vraagjes:


1) Ik rij zelf met een Honda CB 600 Hornet en weet dus niet of die Moose-hendels daarop passen. Hoe kan ik dat weten?

2) Bij die ultimate clutch (pic 2) hangt er ook een duimhendel (ik denk toch dat het daarvoor dient).
Is die duimhendel hetgeen ze ook 'hotstart' noemen?


3) Is pic 1 dan hetzelfde maar zonder de hotstart?





Hoop dat iemand me kan helpen en mijn Hornet... want het spoor begint beetje dood te lopen...


Walking.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin heeft ook problemen met koppelen en daarom heb ik via mijn amerikaanse vriend een moose clutchhelp besteld, nog niet binnen maar das een heel ander apparaatje van moose, dan hoef je de handel en alles niet te vervangen. Hier is de linkhttp://www.mooseracing.com/pdf/easy_pull.pdf. Kost meen ik iets van 25 dollar en mijn amerikaanse vriend zegt dat t veel beter is, heb ook al een beringer koppelinghandel gemonteerd op haar 600 rr. Rij zelf met een hydrolische koppelingspomp en rempomp en klauwen van beringer, mensen vragen of mijn koppeling wel werkt omdat ie zo licht gaat! Maar voor de kabelkoppeling scheelde het maar ietsjel. Als je echt interesse hebt, kan ik hem nog wel mee latenkomen als je wilt. Mijn mail staat in mijn profiel.
 
ik denk idd een hotstart hendel. Een andere optie zou kunnen zijn een duimhendel voor de achterrem, vaak gebruikt door stunters. Denk aan wheelie zittend op de tank e.d. Maar dit lijkt me zeeeeeer onwaarschijnlijk. Dus 99,99% kans hotstart hendel!
 
Mijn vriendin heeft ook problemen met koppelen en daarom heb ik via mijn amerikaanse vriend een moose clutchhelp besteld, nog niet binnen maar das een heel ander apparaatje van moose, dan hoef je de handel en alles niet te vervangen. Hier is de linkhttp://www.mooseracing.com/pdf/easy_pull.pdf. Kost meen ik iets van 25 dollar en mijn amerikaanse vriend zegt dat t veel beter is, heb ook al een beringer koppelinghandel gemonteerd op haar 600 rr. Rij zelf met een hydrolische koppelingspomp en rempomp en klauwen van beringer, mensen vragen of mijn koppeling wel werkt omdat ie zo licht gaat! Maar voor de kabelkoppeling scheelde het maar ietsjel. Als je echt interesse hebt, kan ik hem nog wel mee latenkomen als je wilt. Mijn mail staat in mijn profiel.



Hey, dank voor je antwoord. Maar hoe weet je zeker dat het op haar motor past? De kabels hebben soms toch een andere dikte?

Ik ken zelf erg weinig van techniek, dus heb je .pdf eens bekeken... en als ik het goed begrijp komt die clutchhelp er extra tussenin?

Maar vind je dit dan zoveel minder werk dan effe de hendel te veranderen?

Ben wel geinteresseerd... maar zou graag het resultaat weten eigenlijk... Wanneer veracht je het?

Walking.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n Moose EZ Clutch hendeltje bevalt mij prima. Het verschil is niet enorm, maar wel merkbaar. Het hendeltje is wel een stukje korter dus het is maar net of je dat prettig vindt of niet.

foto4ps4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo'n Moose EZ Clutch hendeltje bevalt mij prima. Het verschil is niet enorm, maar wel merkbaar. Het hendeltje is wel een stukje korter dus het is maar net of je dat prettig vindt of niet.

[afbeelding]



hey, maar hoe weet ik nou of dat op een Hornet past?
 
hey, maar hoe weet ik nou of dat op een Hornet past?

De dikte van je stuur opmeten.
Mijn stuur is 22mm. en dat past prima.

Er zit ook een plastic ring in, als je die verwijderd kan de hendel gemonteerd worden op een wat dikker stuur. Bij mijn stuur was dat niet nodig, dus zit de plastic ring om m'n stuur heen.
 
De dikte van je stuur opmeten.
Mijn stuur is 22mm. en dat past prima.

Er zit ook een plastic ring in, als je die verwijderd kan de hendel gemonteerd worden op een wat dikker stuur. Bij mijn stuur was dat niet nodig, dus zit de plastic ring om m'n stuur heen.



Is er ergens een lijst van de afmetingen die mogelijk zijn? Ik bedoel... 22mm kan en wat nog?


Heb ondertussen naar mijn dealeer gebeld (de motor staat daar) en het is ook 22mm... Dus nu kan ik kiezen of ik het bestel of zij het bestellen...

twijfel twijfel... Zelf bestellen zal wel sneller gaan denk ik... gezien zij op grotere leveringen moeten wacht, toch?

Walking.
 
Laatst bewerkt:
Weten doe ik het pas als ik hem binnen heb, en hoef er ook niet voor te betalen(krijg hem gratis), maar de dikte van de kabel het verschil zal wel meevallen. Heb echt een te gekke amerikaan leren kennen die zelf veel raced en alles weet en zelf een ebay winkel heeft, mijn beringer set komt ook van hem, wilde eerst brembo en hij adviseerde beringer omdat hij deze ook gebruikte op zijn fiets, zelfde als mijne. En tot op de dag van vandaag heb ik een grote glimlach op mijn gezicht en doe ik al 1,5 zaken met hem. Alle verzendingen zijn verzekerd en invoerkosten zijn een lachertje *O* Dat is geen garantie alleen mijn ervaring, heb elke week mail contact met hem en hij helpt mij erg goed. De easy clutch heeft hij in eerste instandtie voor een sp1 rijder gezocht die stunte dus zal best wel werken anders komt hij er niet mee.
 
Weten doe ik het pas als ik hem binnen heb, en hoef er ook niet voor te betalen(krijg hem gratis), maar de dikte van de kabel het verschil zal wel meevallen. Heb echt een te gekke amerikaan leren kennen die zelf veel raced en alles weet en zelf een ebay winkel heeft, mijn beringer set komt ook van hem, wilde eerst brembo en hij adviseerde beringer omdat hij deze ook gebruikte op zijn fiets, zelfde als mijne. En tot op de dag van vandaag heb ik een grote glimlach op mijn gezicht en doe ik al 1,5 zaken met hem. Alle verzendingen zijn verzekerd en invoerkosten zijn een lachertje *O* Dat is geen garantie alleen mijn ervaring, heb elke week mail contact met hem en hij helpt mij erg goed. De easy clutch heeft hij in eerste instandtie voor een sp1 rijder gezocht die stunte dus zal best wel werken anders komt hij er niet mee.



Ik twijfel toch wel hoor... Lalalalala...


@ Stu: waar heb jij jouwMoose ultimate Clutch gehaald? Ik heb al veel websites gevonden, maar heb liever eentje die goed staat aangeschreven... ;-).


Ik schrik er wel van hoe kort dat eigenlijk is... Is dat niet vervelend rijden?
Dat is toch vreemd dat dat niet langer bestaat... Heb je je remhendel dan ook aangepast?
 
Laatst bewerkt:
Is er ergens een lijst van de afmetingen die mogelijk zijn? Ik bedoel... 22mm kan en wat nog?


Heb ondertussen naar mijn dealeer gebeld (de motor staat daar) en het is ook 22mm... Dus nu kan ik kiezen of ik het bestel of zij het bestellen...

twijfel twijfel... Zelf bestellen zal wel sneller gaan denk ik... gezien zij op grotere leveringen moeten wacht, toch?

Walking.

In het Hornet topic wisten ze me te vertellen dat de breedte van je stuur inderdaad 22mm. is.
Hornet Topic!

Zo'n Moose EZ Hendel past dus in ieder geval.


@ Stu: waar heb jij jouwMoose ultimate Clutch gehaald? Ik heb al veel websites gevonden, maar heb liever eentje die goed staat aangeschreven... ;-).


Ik schrik er wel van hoe kort dat eigenlijk is... Is dat niet vervelend rijden?
Dat is toch vreemd dat dat niet langer bestaat... Heb je je remhendel dan ook aangepast?

Zelf heb ik de hendel via Motor-Forum gekocht. Het ding kostte me 70,- euro, stukkie goedkoper dan nieuw via Amerika bestellen! :Y
Een kortere hendel vind ik niet vervelend, maar ik vind koppelen met 2 vingers ideaal.
Als je liever met 4 vingers koppelt (je hele hand) dan is het wellicht iets te kort! :Y
 
In het Hornet topic wisten ze me te vertellen dat de breedte van je stuur inderdaad 22mm. is.
Hornet Topic!

Zo'n Moose EZ Hendel past dus in ieder geval.Zelf heb ik de hendel via Motor-Forum gekocht. Het ding kostte me 70,- euro, stukkie goedkoper dan nieuw via Amerika bestellen! :Y
Een kortere hendel vind ik niet vervelend, maar ik vind koppelen met 2 vingers ideaal.
Als je liever met 4 vingers koppelt (je hele hand) dan is het wellicht iets te kort! :Y


Maar als ik hier kijk, kost die amper 42,99 dollar... Zijn wij over iets anders bezig?

http://www.esadmethods.com/index.ph...roduct_id=249&option=com_virtuemart&Itemid=76
 
Laatst bewerkt:
Ik kan bij hem wel eens informeren voor je, leverd volgens mij alles van moose, hij heeft ook ebay site met een feadback van 100%. Maar op zijn site staat lang niet alles. Als je hem echt wilt hebben als de prijs goed is, kan ik hem misschien nog mee laten komen met mijn eigen bestelling alleen weet niet hoe lang dat gaat duren, heb schokbreker besteld afgelopenweek maar die moet uit italie komen en dan eerst naar us.
 
Ik kan het ook via de dealer zelf doen... maar weet eigenlijk niet of dat dan net meer zou kosten dan als ik het zelf zou laten afkomen?


Bovendien heb ik ook gezien dat ze de verstelbare Pazzo-hendels voorstellen...

Maar wat is dan het verschil tussen de Moose Ultimate Clutch en de Pazzo-hendels?

Als ik het goed heb, is de spanning bij een Pazzo-hendel verzetbaar en zal het eigenlijk je koppelingspunt zijn dat verandert. Zet je het minder hard, dan zal je koppelinspunt dichter tegen je stuur liggen en makkelijker stilvallen omdat de koppeling gevoeliger wordt. Dat was althans mijn ervaring op de reisschool met dat soort hendels.

Voorbeeld:


product.jpg




Wat is dan het grote verschil met de Moose Ultimate Clutch?

Sorry voor al deze vragen, maar is wat een wirwar voor me.


Walking.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het ook via de dealer zelf doen... maar weet eigenlijk niet of dat dan net meer zou kosten dan als ik het zelf zou laten afkomen?


Bovendien heb ik ook gezien dat ze de verstelbare Pazzo-hendels voorstellen...

Maar wat is dan het verschil tussen de Moose Ultimate Clutch en de Pazzo-hendels?

Als ik het goed heb, is de spanning bij een Pazzo-hendel verzetbaar en zal het eigenlijk je koppelingspunt zijn dat verandert. Zet je het minder hard, dan zal je koppelinspunt dichter tegen je stuur liggen en makkelijker stilvallen omdat de koppeling gevoeliger wordt. Dat was althans mijn ervaring op de reisschool met dat soort hendels.

Voorbeeld:


[afbeelding]



Wat is dan het grote verschil met de Moose Ultimate Clutch?

Sorry voor al deze vragen, maar is wat een wirwar voor me.


Walking.

Bij een Pazzo hendel kun je de hendel zelf verstellen. Mensen met kleine handen zetten de hendel dichterbij het stuur dan mensen met grote handen. De kracht die je nodig hebt om de hendel in te knijpen, blijft echter gelijk.
Bij de Moose EZ hendel verander je het hefboom-effect. Hierdoor heb je minder kracht nodig om de koppeling in te knijpen.

Je moet even goed bedenken waar het probleem ligt bij jou. Heb je te weinig kracht om de koppeling in te knijpen, of moet je met je hand te ver van de handgreep grijpen om de hendel te pakken te krijgen?
 
Bij een Pazzo hendel kun je de hendel zelf verstellen. Mensen met kleine handen zetten de hendel dichterbij het stuur dan mensen met grote handen. De kracht die je nodig hebt om de hendel in te knijpen, blijft echter gelijk.
Bij de Moose EZ hendel verander je het hefboom-effect. Hierdoor heb je minder kracht nodig om de koppeling in te knijpen.

Je moet even goed bedenken waar het probleem ligt bij jou. Heb je te weinig kracht om de koppeling in te knijpen, of moet je met je hand te ver van de handgreep grijpen om de hendel te pakken te krijgen?


Beiden: te weinig kracht en te ver... Super, dan weet ik wat ik moet doen.

Heb jij er een idee van of ik het beter de dealer zelf laat bestellen of moet ik het zelf doen?
 
Beiden: te weinig kracht en te ver... Super, dan weet ik wat ik moet doen.

Heb jij er een idee van of ik het beter de dealer zelf laat bestellen of moet ik het zelf doen?

Als ik jou was zou ik het niet via de dealer doen, daar zullen alleen maar extra kosten aan vast zitten. Het zelf 'installeren' van zo'n Moose EZ hendeltje is echt eenvoudig, dat kan je zelf wel. :Y

dat is zelfs mij gelukt, als a-technisch figuur :+
 
edit:

Vergeet niet wat ik zei over het koppelen met 4 vingers; dat gaat nauwelijks!
Als je dus per se met je hele hand wilt koppelen, is het misschien handiger om te kijken naar een ander hendeltje! Vind je koppelen met 2/3 vingers geen probleem, dan is een Moose EZ hendeltje ideaal.
 
Als ik jou was zou ik het niet via de dealer doen, daar zullen alleen maar extra kosten aan vast zitten. Het zelf 'installeren' van zo'n Moose EZ hendeltje is echt eenvoudig, dat kan je zelf wel. :Y

dat is zelfs mij gelukt, als a-technisch figuur :+



Hihihi... hoe schattig... Oké, misschien kan mijn broertje ook wel helpen... Hij is der nogal goed in in technische zaken. Misschien vind ik wel ergens hoe ik dat het beste kan... of zit er info bij? Hm...

Nu nog aan het zoeken naar een deftige website. Bedankt alvast om me zo veel raad te geven. Rij pas sinds sept met de motor en alles is nog wat nieuw.
 
edit:

Vergeet niet wat ik zei over het koppelen met 4 vingers; dat gaat nauwelijks!
Als je dus per se met je hele hand wilt koppelen, is het misschien handiger om te kijken naar een ander hendeltje! Vind je koppelen met 2/3 vingers geen probleem, dan is een Moose EZ hendeltje ideaal.


Zolang het geen pijn doet in mijn pols, ben ik al erg tevreden... maakt dat zoveel uit dan? Ik bedoel... als je kan koppelen is het toch goed? En als je plots moet remmen, gebruik je toch ook vooral de wijs- en middenvinger? Die zijn toch het krachtigst?

Maar... ik veronderstel dat de korte hendel ook veel invloed heeft op het feit dat het daardoor zo 'zacht' en makkelijk in te trekken is? Ik denk dat het effect series zou verslechteren indien het toch een lange hendel is... Hefboom... Of ben ik nu helemaal fout?
 
Als ik het goed heb, is de spanning bij een Pazzo-hendel verzetbaar en zal het eigenlijk je koppelingspunt zijn dat verandert. Zet je het minder hard, dan zal je koppelinspunt dichter tegen je stuur liggen en makkelijker stilvallen omdat de koppeling gevoeliger wordt. Dat was althans mijn ervaring op de reisschool met dat soort hendels.

Net wat Stu schrijft, de arm blijft in principe gelijk en daarmee ook de benodigde kracht voor zover ik weet.
Zelf vind ik zulke hendels wel weer lekker omdat ik ook maar modale handjes heb om het zo maar te noemen.

Trouwens, ik wil ook wel eens naar een reisschool :9
 
Zolang het geen pijn doet in mijn pols, ben ik al erg tevreden... maakt dat zoveel uit dan? Ik bedoel... als je kan koppelen is het toch goed? En als je plots moet remmen, gebruik je toch ook vooral de wijs- en middenvinger? Die zijn toch het krachtigst?

Maar... ik veronderstel dat de korte hendel ook veel invloed heeft op het feit dat het daardoor zo 'zacht' en makkelijk in te trekken is? Ik denk dat het effect series zou verslechteren indien het toch een lange hendel is... Hefboom... Of ben ik nu helemaal fout?

Het maakt niet uit, het is puur persoonlijke voorkeur. De een vindt remmen met 2 vingers vreselijk en de ander doet niet anders. Datzelfde geldt voor koppelen.

Als de Moose EZ hendel langer zou zijn, zou je in theorie makkelijker moeten kunnen koppelen. Langere hefboom is minder kracht, blabla. Dat is echter niet nodig omdat het hendeltje van de Moose EZ sowieso al een stuk lichter gaat! :Y
 
Net wat Stu schrijft, de arm blijft in principe gelijk en daarmee ook de benodigde kracht voor zover ik weet.
Zelf vind ik zulke hendels wel weer lekker omdat ik ook maar modale handjes heb om het zo maar te noemen.

Trouwens, ik wil ook wel eens naar een reisschool :9



Hahaha... ja, sorry... reisschool... kan net nog vind ik hahaha.
 
zulke hendels kan ik het wel vergeten -O-

mijn bmw motor heeft een hydraulische koppeling hendel...

ach ja... ik heb geen ruzie met mijn koppeling :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan