moto guzzi eindoverbrenging

marcph

MF'er
21 mei 2007
132
0
arnhem
hoi hoi
bij deze wil ik graag wat extra hulp bij het volgende verhaal
mijn calli 1100i is aangepast voor zijspan met 15 inch wielen en ook (door de vorige eigenaar) een 7/33 cardan. Origineel is 8/33
nu heb ik het vervelende probleem dat als ik op de snelweg zit en 90kmh rijd dat ik bijna 5000 toeren maak
de top is 135 van de calli nu met zijspan. de bak opzich is niet echt zwaar.

nu kan ik mijn 7/33 omruilen voor een 8/33 en voor een hydroconvert cardan een 9/34
bij de laatste ben ik een beetje bang dat ik dan te weinig koppel zal hebben

dus mijn vraag is. Wat kan ik het beste doen

groet marc aka boedha
 
de bak opzich is niet echt zwaar.

Da's op zich niet zo van belang (behalve voor bochtenwerk).

Frontaal oppervlak en stroomlijn zijn veel belangrijker in dit verhaal. :Y


Ik weet niet wat het maximaal toerental is, maar 5000rpm is voor mij erg weinig. O-)

Mijne doet bij 90kmu normaal ongeveer 6000rpm. Dan zit ie wel in zijn 5e, de 6e gebruik ik haast niet. (de cb1 doet bijna 9000rpm bij 120kmu in de 6e versnelling)


Ik gok dat de 15inch wielen genoeg verandering van overbrenging geeft. En dat dus die
7/33 te veel van het goeie is. Lijkt mij dat het originele 8/33 goed zal werken. :Y
(maar er zijn hier een aantal guzzisten die het waarschijnlijk precies weten) :W
 
Er is natuurlijk wel 'n verschil tussen een 400 cc vierpittertje en een 1100 cc V-twin.


Die Cali heeft veel meer koppel en zou het volgens mijn gevoel makkelijk moeten trekken met de originele overbrenging. En als je bij optrekken of het betere stuurwerk bang bent trekkracht tekort te komen, kun je altijd even een trap op die hefboom bij je linker tenen geven. Hij mag dan wel vijf versnellingen hebben, maar dat wil niet zeggen dat je die eerste vier niet mag inzetten.
 
Laatst bewerkt:
frontaal is ie niet echt gestroomlijnd
maar ik heb maar 6500 toeren en dan rode gebied
en ik weet dat als je van solo naar zijspan het benzine verbruik omhoog gaat
maar solo reed de motor 1:17.5 en nu dus 1:11 als ik geluk heb
en deze motor is al aangepast met twinsparks ontsteking. k&n filter en ook afgesteld bij een guzzi specialist in de omgeving van aken (ben ff de naam kwijt)
dus daar zou het niet aan kunnen en mogen liggen.
nu is hoge toerental voor een guzzi niet erg als de motor maar warm is.

groet boedha
 
Er is natuurlijk wel 'n verschil tussen een 400 cc vierpittertje en een 100 cc V-twin.


Die Cali heeft veel meer koppel en zou het volgens mijn gevoel makkelijk moeten trekken met de originele overbrenging. En als je bij optrekken of het betere stuurwerk bang bent trekkracht tekort te komen, kun je altijd even een trap op die hefboom bij je linker tenen geven. Hij mag dan wel vijf versnellingen hebben, maar dat wil niet zeggen dat je die eerste vier niet mag inzetten.

ok ben ik met je eens maar het gaat er mij meer om dat ik het verbruik hoog vind door dat ik dus in hoge toeren rijd op de snelweg
en aan koppel heb ik geen gebrek want met nat wegdek kom ik niet van de plek want dan blijft ie spinnen

groet boedha
 
1
Er is natuurlijk wel 'n verschil tussen een 400 cc vierpittertje en een 1100 cc V-twin.

2
Die Cali heeft veel meer koppel en zou het volgens mijn gevoel makkelijk moeten trekken met de originele overbrenging. En als je bij optrekken of het betere stuurwerk bang bent trekkracht tekort te komen, kun je altijd even een trap op die hefboom bij je linker tenen geven. Hij mag dan wel vijf versnellingen hebben, maar dat wil niet zeggen dat je die eerste vier niet mag inzetten.

1
Snap ik. :Y

2
mee eens
 
maar ik heb maar 6500 toeren en dan rode gebied
En je zegt 5000rpm bij 90 en een top van 135. Ik neem aan dat je hem dan ook redelijk makkelijk doortrekt naar die 135, en dat ie dan al in het rode gebied zit?

Dan zal die korte overbrenging inderdaad wel onnodig zijn naast die kleinere wielen. :Y
 
Laatst bewerkt:
k, 5000 toeren bij 90 is een beetje teveel van het goede........
Ik zit met een aangepast cardan en het originele achterwiel rond de 5000 bij 120.......
wel komt de motor bij die setup (versnellingsbak 1000SP II is mischien ook behoorlijk anders gegeared) boven de 130 duidelijk vermogen tekort en wil in principe zelfs helling af niet boven de 6500 toeren komen.......... ik heb dus een 16 inch wiel (ex smart brabus/haan-wheels: 175-60, 16) klaar staan, dit is net iets groter als het 15 inch (ook smart) voorwiel en zou bij mij de beste overbrenging moeten zijn.

Standaard loopt een SPII rond de 4000 toeren bij 120, de top is dan 215km/h
met het aangepast cardan liep de fiets (welliswaar zonder zijspan, het laag cardan is een erfenis van de vorige eigenaar) iets boven de 190 bij bijna 9000rpm.
Mechanisch veilige topsnelheid zou dan ook rond de 180 moeten liggen maar met het span ernaast mag ik in mijn handjes knijpen als ik de 150 haal (op de teller, bij ca 6500 toeren)

ik zou dus voor het "standaard" cardan gaan, maar niet de optie van de convert toepassen, das waarschijnlijk inderdaad teveel van het goede

het rode gebied zit bij de SPII overigens op 8000rpm, 7000 is oranje :9 O-)
 
Laatst bewerkt:
hoi hoi
bij deze wil ik graag wat extra hulp bij het volgende verhaal
mijn calli 1100i is aangepast voor zijspan met 15 inch wielen en ook (door de vorige eigenaar) een 7/33 cardan. Origineel is 8/33
nu heb ik het vervelende probleem dat als ik op de snelweg zit en 90kmh rijd dat ik bijna 5000 toeren maak
de top is 135 van de calli nu met zijspan. de bak opzich is niet echt zwaar.

nu kan ik mijn 7/33 omruilen voor een 8/33 en voor een hydroconvert cardan een 9/34
bij de laatste ben ik een beetje bang dat ik dan te weinig koppel zal hebben

dus mijn vraag is. Wat kan ik het beste doen

groet marc aka boedha

Weet je wel zeker dat je toerenteller en/of snelheidsmeter goed aanwijzen ?
Ik weet niet wat voor maat je achterband is, maar zelfs met een 135/70 band levert wat rekenwerk - op basis van de technische gegevens van een Cali 1100i (primair 17/21, 5e versnelling 28/21, cardan 7/33) - een snelheid van 122 km/u bij 5000 toeren en 159 km/u bij 6500 toeren.

Met een grotere band worden die snelheden zelfs nog hoger.

Als jouw tellers kloppen heb je of een heel andere versnellingsbak of een andere primaire overbrenging (of allebei).

Met een 15 inch wiel en een 7/33 cardan zit je op ongeveer 75-80% (afhankelijk van de bandenmaat) van de standaard gearing, dat zou prima moeten voldoen.

Nog iets over het doorslippen van je achterwiel in de regen: welk merk en type band heb je en welke bandenspanning ?

En een Convert gearing zou ik alleen al om praktische redenen niet doen: die zijn schaars en dus duur, als-ie een keer stuk gaat is het geen sinecure aan een nieuwe te komen.
 
volgens mij heb je gewoon dubbelop.
én een zijspankardanklok én een 15" achterwiel.
dat is dus iets teveel van het goede.
ik zou proberen om de korte kardanklok te ruilen voor een standaard exemplaar.
er zijn genoeg mensen die guzzi zijspan rijden met een 17 of 18" achterwiel.
 
Ikke standaard cardan en 15 inch wiel is ca 120Km/h bij 5000 toeren

een reductie van 15% is meer dan genoeg, nu heb je dubbelop en practisch 30% reductie!
dat betekent dat de maximumsnelheid daalt van 200Km/h naar 140 of iets in die strekking
koppel heb je zat, je hoeft daar niet bang voor te zijn.
 
mooi dan ga ik dus een orginele cardan regelen
iemand nog iets in de aanbieding eventueel inruil huidige kardan

groet marc
 
Ikke standaard cardan en 15 inch wiel is ca 120Km/h bij 5000 toeren

een reductie van 15% is meer dan genoeg, nu heb je dubbelop en practisch 30% reductie!
dat betekent dat de maximumsnelheid daalt van 200Km/h naar 140 of iets in die strekking
koppel heb je zat, je hoeft daar niet bang voor te zijn.

ikke ook en kan op snelweg toch vlot in zijn 5 rijden met voldoende koppel.

verbruik is wel wat aan de hoge kant ca. 1:10
of ligt dat aan mijn rijstijl :?
 
ikke ook en kan op snelweg toch vlot in zijn 5 rijden met voldoende koppel.

verbruik is wel wat aan de hoge kant ca. 1:10
of ligt dat aan mijn rijstijl :?

1:10 verbruikte mijn Dnepr in "78 toen de choke continu (aan) stond. Maargoed dat ding ging maar 100/uur. Later 1:14 toen we uitgevonden hadden dat het verkeerd was uitgelegd met de choke.
Later met BMW R60 blok reed dat ding 1:18.
Nog steeds spijt dat ik hem heb weggedaan, snik. '(

Dus 1:10 is een behoorlijk hoog verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Cali Stone met bak: 120 is bij mij 4000 toeren; alles originali, standaard bak en ook de standaard wielen. Verbruik 1 op 17 bij normaal rijden, gaat het harder, lust hij natuurlijk ook meer! Z'n 5 kom ik eigenlijk nauwelijks, alleen als het richting 130/140 gaat.
 
1:18 haal ik met mijn solo 16/7 nog niet eens...


Ik reed in "86-87 steeds naar Den Haag op en neer met de zijspan en heb toen een redelijk betrouwbare meting kunnen doen m.b.t. het benzineverbruik.
1:18 en geen km minder op een liter.

Ik heb voordat het blok erin ging alles gereviseert, er zat links en rechts zelfs 2 verschillende koppen op , 1 met lange bougie en 1 met korte. Uiterlijk was het verschil niet te zien.
Ik heb er toen ook een zwaarder vliegwiel ingezet, dat liep stationair heel erg mooi en bij langzaam rijden ging dat heel erg soepel.
Spijt dat ik hem heb verkocht.
 
Hier nog een foto van de motor.
De motor is helemaal kaal gemaakt en voorzien van chem. bestendige primer die ze gebruiken voor chemicalienbunkers. Idem de verchroomde wielen.
RVS bouten waar dat kon. Alle electrische verbindingen via draden en niet via het frame (aarddraden)
full
 
Hier nog een foto van de motor.
De motor is helemaal kaal gemaakt en voorzien van chem. bestendige primer die ze gebruiken voor chemicalienbunkers. Idem de verchroomde wielen.
RVS bouten waar dat kon. Alle electrische verbindingen via draden en niet via het frame (aarddraden)
[afbeelding]

en zo krijg je een rus die net zo betrouwbaar is als een BMW of japanner.
 
Terug
Bovenaan Onderaan