Moto Martin Suzuki deel II

De realiteit van een experimentele turbofiets is dat je er meer aan sleutelt als dat je er op rijdt _O-
Maar toch staat er ondertussen 12000 km op! :Y
 
De realiteit van een experimentele turbofiets is dat je er meer aan sleutelt als dat je er op rijdt _O-
Maar toch staat er ondertussen 12000 km op! :Y
Like I didn't know that... -O-;)

Die van mij vind iedere keer een andere plaats om olie te lekken.
Laatst lsg er 6 dagen lang geen olie onder, kom ik vandaag de schuur in, en ja hoor, een plas olie!!! ;)
 
Het voordeel van een kroonplaat voor mezelf maken is dat er geen dingen zijn als een budget en deadline qua uren die ik er in steek. :P
Bezig het massieve van de plaat te verminderden, materiaal verwijderd aan de achterkant en er een ronding in gemaakt.
Daarna aan de onderkant veel onnodig alu weg gefreesd.
En toen aan de bovenkant hele stukken een mm of 8 dunner gemaakt met aan de delen die hoger moeten blijven een radius.

Hierna zit er nog meer werk aan zoals wat openingen (soort sjieke speedholes voor de liefhebber) en een leuke moer voor de balhoofdpen waar ik een ideetje voor heb, maar dat komt later. :W

IMG_6648.JPG
IMG_6653.JPG
IMG_6665.JPG
IMG_6675.JPG
 
Het voordeel van een kroonplaat voor mezelf maken is dat er geen dingen zijn als een budget en deadline qua uren die ik er in steek. :P
Bezig het massieve van de plaat te verminderden, materiaal verwijderd aan de achterkant en er een ronding in gemaakt.
Daarna aan de onderkant veel onnodig alu weg gefreesd.
En toen aan de bovenkant hele stukken een mm of 8 dunner gemaakt met aan de delen die hoger moeten blijven een radius.

Hierna zit er nog meer werk aan zoals wat openingen (soort sjieke speedholes voor de liefhebber) en een leuke moer voor de balhoofdpen waar ik een ideetje voor heb, maar dat komt later. :W

Bekijk bijlage 1572178Bekijk bijlage 1572179Bekijk bijlage 1572180Bekijk bijlage 1572181
Goed bezig, ziet er wel uit als een flinke klus. Ga er deze winter ook maar eens voor zitten denk ik. Eigen kroonplaten is wel een pluspunt op de brommer :t
Waar haal jij je verspanend gereedschap vandaan?
 
Goed bezig, ziet er wel uit als een flinke klus. Ga er deze winter ook maar eens voor zitten denk ik. Eigen kroonplaten is wel een pluspunt op de brommer :t
Waar haal jij je verspanend gereedschap vandaan?

Thanks!

Wisselplaatjes altijd van Sandvik die ik meestal van eBay haal, frezen meestal de betere frezen met cobalt bij HBM vandaan.
Ik heb ook wat oud industrieel spul wat bij m'n machines zat.
 
Wisselplaatjes voor de draaibank heb ik 1x van HBM gehad, waren snel bot. Nu bestel ik ze altijd bij freesjes.nl, zijn wel duurder maar gaan veel langer mee.
 
Zo, de gaten zitten nu ook in de kroonplaat.
Ben happy met hoe het is geworden, de oude schroefgaten voor de risers kwamen als spoken uit het verleden (nou ja vorige maand) terug tijdens het maken en moesten aangepakt worden met lassen, opnieuw frezen en met de hand na bewerken .

Het is allemaal nog een tikkeltje ruw, vies en vettig maar het meeste werk is gedaan. :Y:Y
Ook bleek bij het monteren van het dashboard dat de beugel voor de rempotjes echt precies in de weg zat voor de stekker dus die kon ook opnieuw. _O-

Morgen de kroonplaatmoer. :W

IMG_6753.JPG
IMG_6755.JPG
IMG_6818.JPG
 
Kroonplaatmoer... Ik had helaas geen stuk titanium wat groot genoeg was voor wat ik wilde,-O- dus dan maar aluminium.
Mooi blind intern M24x1 schroefdraadje er in, flens er aan, schuin kantje om de voorvorkdoppen te matchen en om vast te zetten nu eens gaten aan de zijkant waar m'n pinsleutel in past in plaats van de normale zeskant.

(Wat heb ik deze foto schuin genomen :'))
IMG_6785.JPG
IMG_6790.JPG
IMG_6791.JPG
IMG_6787.JPG
IMG_6808.JPG
 
Mooi, maar waarom een gat erin (bovenin, die aan de zijkant snap ik) ? Ik neem aan dat er een goede reden voor is.
 
Mooi, maar waarom een gat erin (bovenin, die aan de zijkant snap ik) ? Ik neem aan dat er een goede reden voor is.
In dit geval om het makkelijk op te spannen op de verdeeltafel. _O-
wil ik het toch dicht hebben pers ik er een prop in en draai het netjes af.
 
Zo, de gaten zitten nu ook in de kroonplaat.
Ben happy met hoe het is geworden, de oude schroefgaten voor de risers kwamen als spoken uit het verleden (nou ja vorige maand) terug tijdens het maken en moesten aangepakt worden met lassen, opnieuw frezen en met de hand na bewerken .

Het is allemaal nog een tikkeltje ruw, vies en vettig maar het meeste werk is gedaan. :Y:Y
Ook bleek bij het monteren van het dashboard dat de beugel voor de rempotjes echt precies in de weg zat voor de stekker dus die kon ook opnieuw. _O-

Morgen de kroonplaatmoer. :W

Bekijk bijlage 1572449Bekijk bijlage 1572451Bekijk bijlage 1572452
Lijkt mooi die gaten, zelf zou ik dat niet durfen, veel te bang dat het afbreekt... ;)

Ik ben beest een beetje jaloers op je freesbank en verdeler.. ;)
 
@Robinjo Wat voor aluminium legering heb je eigenlijk gebruikt voor je kroonplaten? Ik ben een beetje aan het kijken voor een plakje waar een mooie kroonplaat uit gaat ;)
 
Lijkt mooi die gaten, zelf zou ik dat niet durfen, veel te bang dat het afbreekt... ;)

Ik ben beest een beetje jaloers op je freesbank en verdeler.. ;)

De plaat is voor een groot deel nog 4 cm dik, het Superbike plaatje wat er af kwam was 2 cm dik, de originele van Honda is gegoten en echt superdun en licht, wanddikte van een mm of 5 met wat ribben ter versterking.

@Robinjo Wat voor aluminium legering heb je eigenlijk gebruikt voor je kroonplaten? Ik ben een beetje aan het kijken voor een plakje waar een mooie kroonplaat uit gaat ;)
6082 of 6060 T6
 
Klein grut vandaag, paar moertjes omgetapt van metrisch maar 6-32 omdat de originele van de Innovate teller waren losgetrild, paar busjes voor onder de (tijdelijke) boostmeter en de kroonplaatmoer dicht gemaakt om te kijken hoe het staat.
8F33EE3A-8A08-4E59-851F-FAE92CC51E5F.jpeg
 
Aanpassen van de up-pipe. (verbinding tussen de turbo en het plenum)

Na een paar aanpassingen in de afgelopen jaren was de pijp niet meer recht en ook liep hij niet meer in dezelfde hoek als de cilinders dus ik wilde het middenstuk vervangen.

IMG_6844.JPG


Te lui om het met de hand op te schuren :P

IMG_6841.JPG


En toen ik dat vervangen had, inclusief een nieuw montagepunt aan het blok en een plekje voor de boostregelaar, die nu boven de up-pipe zit i.p.v. onder zodat ik er makkelijker bij kan zat ik naar de siliconen 90 graden bocht te kijken en bedacht dat ik die liever ook in rvs zou willen hebben. :Y
IMG_6853.JPG

IMG_6863.JPG
IMG_6853.JPG
IMG_6863.JPG


IMG_6865.JPG


En omdat ik de positie van de up-pipe heb veranderd kwam de aansluiting op het plenum ook niet helemaal goed meer uit dus die heb ik ook aangepast, eigenlijk is 80% van dit onderdeel nu vernieuwd. _O-

IMG_6865.JPG
 
Nu heb ik dus een recht stukje siliconen pijp nodig voor de turbo/uppipe aansluiting en ik loop altijd te klooien om dat netjes op maat te maken tot ik dit bedacht, gewoon een stuk pijp erin (ik had ook een stuk van 20 rvs buis nodig, twee vliegen in één klap) en dan doorzagen. Verse siliconen zijn besteld zodat het weer netjes blauw is, daar doe ik straks hetzelfde mee.


IMG_6859.JPG

Nu het spul los ligt zag ik dat er wat lekkage is geweest op de turbo flenzen gezien de roet, niet heel vreselijk maar nu het toch los ligt heb ik het gelijk netjes vlak gevijld, scheelt straks misschien weer een paar PK O-)


IMG_6850.JPG
IMG_6849.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan