Moto3 in aantocht..

Kan nog niet echt warmlopen voor deze klasse moet ik eerlijk bekennen. De Moto 3 klasse rijdt een soort 'subkampioenschap' in het Italiaanse CIV 125GP kampioenschap, en deze motoren finishen steevast achterin.

Op het circuit van Monza klokten de Moto 3 machines rondentijden die maar liefst negen seconden langzamer waren dan die van de reguliere 125cc Aprilia's. Uiteraard staan we nog maar aan de wieg van deze machine en haar ontwikkeling, maar op het moment hou ik mijn hart vast voor wat betreft de snelheidsbeleving...
 
in de italiaanse krant stond dat ze de toerentellers beter konden inruilen voor een wekker.
de rijders vielen zowat in slaap op t rechte stuk.
30+km langzamer als een nationale aprilia 125.
een soort grasmaaier klasse word t helaas.
 
in de italiaanse krant stond dat ze de toerentellers beter konden inruilen voor een wekker.
de rijders vielen zowat in slaap op t rechte stuk.
30+km langzamer als een nationale aprilia 125.
een soort grasmaaier klasse word t helaas.
_O-

Ben bang dat je gelijk hebt inderdaad. Toch jammer, want de 125cc is een eeuwig mooie klasse!
 
_O-

Ben bang dat je gelijk hebt inderdaad. Toch jammer, want de 125cc is een eeuwig mooie klasse!

de geheele reeks was en is beter als t huidige 4takt klassement.
de 500, 250, 125 is een ras echte raceklasse.
vraag aan elke engineur, sleutelaar of wie dan ook bij elk beken motor merk, als ze hun ultieme racemotor mochten bouwen.
zullen ze allemaal met een 2takt komen, lichter, meer vermogen en goedkoper.
 
de geheele reeks was en is beter als t huidige 4takt klassement.
de 500, 250, 125 is een ras echte raceklasse.
vraag aan elke engineur, sleutelaar of wie dan ook bij elk beken motor merk, als ze hun ultieme racemotor mochten bouwen.
zullen ze allemaal met een 2takt komen, lichter, meer vermogen en goedkoper.

Zeker.. eerst in de cross nu de wegrace.
verschrikkelijk alles wordt nu de stofzuigerklasse..
 
Honda heeft vandaag haar Moto 3 onthuld. Het blijkt precies te zijn waar ik juist niet op hoopte, een vrijwel standaard Honda rs125 rijwielgedeelte (enkele minimale wijzigingen in het frame en swingarm) waarvan het ontwerp al uit 1996 stamt! In de Moto 3 klasse zijn, voor wat betreft Honda, geen innovaties, technische ontwikkelingen of hoogstandjes te vinden dus, zelfs de stroomlijn dateert uit 1996! Het lijkt er dus op dat de kleinste categorie van de MotoGP 15 jaar terug de tijd in gaat. :(

moto3_01_original.jpg


moto3_02_original.jpg



Een ander Moto 3 prototype, de Beon Moto 3. Ziet er gelukkig al iets beter uit.

beon+moto3_7ng9588_original.jpg
 
Laatst bewerkt:
Aan de eene kant snap ik dat mensen negatief zijn over deze klasse,
aan de andere kant wil ik ook wel eens want anders bekijken dan een aprilia 'only' klasse.

de snelheid is misschien minder maar als er meer merken meedoen en de races spannend zijn, hoor je mijzelf niet klagen.

Moto2 moeten ze ook gewoon vrij geven in mijn optiek.....
 
Aan de eene kant snap ik dat mensen negatief zijn over deze klasse,
aan de andere kant wil ik ook wel eens want anders bekijken dan een aprilia 'only' klasse.

de snelheid is misschien minder maar als er meer merken meedoen en de races spannend zijn, hoor je mijzelf niet klagen.

Moto2 moeten ze ook gewoon vrij geven in mijn optiek.....

er is wel een aantoonbare reden waarom de 250 en 125 klasse op een gegeven moment alleen nog maar door aprilia werd gereden.
alle andere merken zijn ook in staat om een roterende inlaat motor te bouwen.
maar als dorna van te voren aankondigd de stekker er uit te trekken dan zeggen 9 van te 10 fabrikanten ajuus paraplu natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Viertakten gewoon afschaffen en terug naar de 50/80/125/250/350 en koningsklasse zou mijn droomwens zijn :Y

Zal meteen ook een ander (boeiender) wedstrijdbeeld geven...Heerlijk !

Ja ik droom verder...
 
Maar dat is wel een mooie droom. :] :] :]
En dan gewoon of viertakt of tweetakt aan de fabrikant overlaten.
Maar ja , Honda wil toch alleen maar viertakten. '(
 
Droom ook wel eens :)
Maak van de MotoGP een echt open klasse.
Doe maar wat je wil tweetakt, viertakt 100cc of 4000cc.
1 cilinder of 10 maakt niet uit.
Het gaat nu toch om de handelbaarheid en de pk's aan de weg krijgen.
En waarom geen moto 1 t/m 6, de hele dag motor races.
Droom weer verder,,,, :z
 
de aankomende moto3 is gewoon een grasmaaier klase helaas.
250cc 1 cilinder 4takt zal echt terleurstelllend zijn, daar hoef je geen geleerde voor te zijn om dat in te zien.
 
de aankomende moto3 is gewoon een grasmaaier klase helaas.
250cc 1 cilinder 4takt zal echt terleurstelllend zijn, daar hoef je geen geleerde voor te zijn om dat in te zien.
Ik wil vooropstellen dat het uitsterven van de tweetakt racers gewoon doodzonde is, maar de Moto3 wordt net zo goed een klasse om naar uit te kijken. Het zal qua rijden (al was het maar om het geluid alleen zeg... -O- ) compleet anders zijn; maar het blijven jonge gedreven ventjes met een ongelooflijke geldingsdrang.

Dat gecombineerd met een behoorlijk vol startveld (naar verwachting...) kan het best wel wat vuurwerk op gaan leveren hoor :)
 
Laatst bewerkt:
Ik wil vooropstellen dat het uitsterven van de tweetakt racers gewoon doodzonde is, maar de Moto3 wordt net zo goed een klasse om naar uit te kijken. Het zal qua rijden (al was het maar om het geluid alleen zeg... -O- ) compleet anders zijn; maar het blijven jonge gedreven ventjes met een ongelooflijke geldingsdrang.

Dat gecombineerd met een behoorlijk vol startveld (naar verwachting...) kan het best wel wat vuurwerk op gaan leveren hoor :)

als je al die ventjes op een scooter zet word t ook vuurwerk.
maar daar gaat t gewoon niet om.
ze nemen de echte race machines weg en zettten er een natte scheet voor in de plaats terug.
 
Laatst bewerkt:
Gaat allemaal goedkomen. :Y *O* *O*
Ik had ook mijn twijfels bij het wegvallen van de 250cc , van als dat maar goed komt met die Moto2 nou een aanwinst vind ik persoonlijk.
Maar ik mis wel het tweetakt geluid. '(
 
Laatst bewerkt:
Gaat allemaal goedkomen. :Y *O* *O*
Ik had ook mijn twijfels bij het wegvallen van de 250cc , van als dat maar goed komt met die Moto2 nou een aanwinst vind ik persoonlijk.
Maar ik mis wel het tweetakt geluid. '(

zelfde verhaal, je haalt echte race motoren weg en zet er semi straatmeuk neer.
t is wel spannend hoor, moto2.
maar als je ze allemaal een caravanrace laat doen is t ook spannend, ze willen allemaal wel winnen.
 
Voor liefhebbers van tweetakttechniek is de Moto 2 en aankomende Moto 3 klasse natuurlijk een zware domper, al is het alleen al voor het geluid en de geur die we zullen moeten gaan missen nu ook de 125cc klasse van het toneel zal verdwijnen.

Voor wat betreft het racegeweld, daar ben ik niet bang voor. Ik heb de komst van de Moto 2 klasse met argusogen bekeken en vreesde voor de races, maar niets is minder waar: ze zijn ontzettend spannend. Daarom vrees ik zelf ook niet voor het verdwijnen van spanning in de Moto 3 klasse.

Waar ik echter wél voor vrees is dat ze heel wat langzamer rond zullen gaan dan de huidige 125cc klasse. In het Italiaanse CIV kampioenschap finishen de Moto 3 machines steevast achteraan (in gecombineerde races 125cc/Moto3). Zijn er hier mensen die de Kawasaki 250cc cup race hebben gezien tijdens het WSBK race weekend in Assen? Als dat een voorbode moet zijn voor wat de Moto 3 klasse moet gaan worden, dan hou ik mijn hart vast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan