Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
ik ben me op het moment aan het verdiepen om mijn woon werk k75 op gas te zetten.
ik heb een aanvraag voor keuringseisen al uitstaan bij de rdw.
de techniek is oersimpel.
een tank, dat kost mij mijn duo plaats.
een verdamper, da's een lomp ding.
een drukregelaar, past overal maar moet binnen tien centimeter van de verdamper.
en een inlaatspruitstuk voor de carburateur dat je zelf moet maken of aanpassen.
de verdamper moet je verwarmen anders bevriest het gas bij het expanderen.
daar gebruiken ze normaal koelwater voor.
bij luchtkoeling wikkelen ze een koperen pijpje om de uitlaat vaar koelvloeistof doorheen gepompt word
bachus (zijspannen) heeft op het moment een installatie liggen die hij in zijn goldwing met span gaat bouwen.
piet7 (met ban) heeft een xs1100 op gas gezet en daar een stalen luchtfilterhuis gemaakt..
als het mogelijk is met een gebruikte installatie ga ik denk voor de winter ook beginnen.
Even de techniek...
Je verdamper IS je drukregelaar.....
met welke autoriteit zeg je dit?Let wel op dat ALLES wat je monteerd een E4 keuringsnummer moet hebben, de tank niet ouder mag zijn dan 10 jaar, en deze moet zo bevestigd worden dat het de stuur/c.q. rijdeigenschappen niet nadelig kan beinvloeden, en deze moet bij een ongeval niet van de motor af kunnen vallen.
Het enige probleem is dat de keurmeester van het RDW hier elk zijn eigen visie over zal hebben, en een goldwing of BMW zal wat makkelijker door de keuring te krijgen zijn dan een GSXR100 o.i.d.
bla bla blabla
Ik denk dat er toch te licht gedacht word over het gas systeem.
Een gastank is geen probleem, die hebben ze tegenwoordig is
kunstof en zijn in alle vormen te maken.
Het probleem zit hem ook niet om het gas bij je carbs/injectie
te krijgen.
HET probleem zit hem in de hoeveelheid die de motor nodig heeft
om goed en betrouwbaar te functioneren.
Oké een slangetje in het luchtfilter waar gas uit stroomt loopt
hij misschien nét stationair op.
Er zit echt een hele berekening achter die "mengstukken" voor
op de carbs. zoals diameter van venturie, en het aantal gaatjes
en de diameter van de gaatjes.
Zou je dit niet berekenen heb je kans dat je té weinig gas gaat
toevoegen met kans op te schrale verbranding en daardoor verbranden
van de zuigers.
Of een teveel aan gas waardoor hij "verzuipt" in het gas en daardoor
eigenlijk je uitlaat een BOM wordt.
Dus denk niet té licht over de mengverhouding van gas.
Injectie systemen zullen daarintegen iets makkelijker te maken zijn
omdat je dan het LPI systeem kunt namaken, maar dat vergt weer een
behoorlijke kennis van elektronica en met name van het motormanegment
gedeelte.
Zoals ik probeer duidelijk te maken is het best te doen om een motor
op gas te laten rijden, maar er is echt meer kennis nodig dan een
"leidinkie leggen" naar het luchtfilter.
succes Zeldzame
Je zult echt iets met je lambda getal moeten meten, je zult altijd
je lambda zoveel mogelijk op 1 moeten hebben in alle toerentallen.
Ook je HC en CO zijn bij uitzoeken van de juiste verhoudingen héél
belangerijk.
Als je serieus denkt aan een "gas"motor zou ik op zoek gaan naar
een oude mengstuk voor een auto met ongeveer dezelfde cilinderinhoud
en daar vanuit verder gaan.
Ook kun je eens naar een autogas inbouwstation gaan en daar gewoon
een met de oudste (wijste) monteur gaan praten over jouw idee.
Vaak hebben deze mensen een onuitputtelijk bron waar info uit komt
en vaak ook nog een hoop oude troep op een vergeten plank in het
magazijn.
succes Zeldzame
Ik hoor eigenlijk alleen maar dat de keuring het grootste hangijzer is. Wat is daar dan het probleem? Waarom moet ie gekeurd worden en hoe zit het dan met de wegenbelasting?
Geen idee hoe warm zo,n tankje mag worden, maar ik heb hem liever niet zo dicht bij mijn edele delen eigenlijkOmdat je op andere brandstof gaat rijden, dat mag niet zomaar. Dat is volgens mij het grootste probleem. Aan de andere kant: als je die tank weg weet te werken in je benzinetank (moet bij een AT wel kunnen) zie je er aan de buitenkant geen zak aan.
Geen idee hoe warm zo,n tankje mag worden, maar ik heb hem liever niet zo dicht bij mijn edele delen eigenlijk
de kleinste tank die je kan krijgen is 30 liter en die mag je voor 80% vullen.