Motor op naam zonder rijbewijs

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Kan ik het kenteken van mijn motor op naam zetten van iemand die geen (motor) rijbewijs heeft?
En wel verzekeren op mijn naam?
 
Op naam zetten staat volkomen los van wel of geen rijbewijs.
 
Vraag me wel af wat de bedoeling is?
Je mag namelijk niet jou eigendom op naam zetten van iemand anders.
En er dan zelf mee blijven rijden en verzekeren?
Wat is het nut hierachter?
Zo wordt er vaak met katvangers gewerkt.

art.26 lid 2 Kentekenreglement
Degene die eigenaar of houder van het voertuig is geworden is verplicht binnen een week nadat hij het deel I B en het deel II heeft ontvangen, bij de Dienst Wegverkeer om afgifte van een nieuw deel I B te verzoeken onder overlegging van het deel I B, het deel II en een bij ministeriële regeling aangewezen legitimatiebewijs
 
Op naam zetten van iemand die geen rijbewijs heeft kan gewoon. Op het postkantoor vragen ze over het algemeen wel naar het rijbewijs van de nieuwe eigenaar, maar je kunt je ook legitimeren met bijvoorbeeld paspoort of id-kaart. Dit in tegenstelling tot overschrijven bij een gecertificeerd auto/motorbedrijf, die mogen alleen rijbewijzen accepteren.

Verzekeren zou als het goed is ook moeten kunnen. Je moet wel aangeven dat de eigenaar van de motor niet de regelmatige bestuurder is.

Het gaat de RDW er alleen maar om dat er voor het betreffende kenteken een verzekering is afgesloten. Of jij die nou betaald, een vriend of de buurman, dat maakt voor de RDW niets uit. Voor de verzekeringsmaatschappij is het wel zaak om het vooraf goed duidelijk te hebben. Verzekeraars zullen in het geval van een schade er altijd alles aan doen om niet te hoeven uitkeren als de regels niet gevolgd zijn. Je kunt dit voor de zekerheid even bij de maatschappij navragen voordat je de verzekering afsluit en zorgen dat er op de polis komt te staan dat jij wel de regelmatige bestuurder bent, maar niet de eigenaar.
 
Het gaat de RDW er alleen maar om dat er voor het betreffende kenteken een verzekering is afgesloten. Of jij die nou betaald, een vriend of de buurman, dat maakt voor de RDW niets uit. Voor de verzekeringsmaatschappij is het wel zaak om het vooraf goed duidelijk te hebben. Verzekeraars zullen in het geval van een schade er altijd alles aan doen om niet te hoeven uitkeren als de regels niet gevolgd zijn. Je kunt dit voor de zekerheid even bij de maatschappij navragen voordat je de verzekering afsluit en zorgen dat er op de polis komt te staan dat jij wel de regelmatige bestuurder bent, maar niet de eigenaar.

TS schrijft dat hij wel de eigenaar is maar zijn motor op naam wil zetten van iemand die geen rijbewijs heeft. TS wil zijn eigen motor die op naam staat van een vriend wel zelf verzekeren :?
Ts rijdt dan op zijn eigen motor, waar hij zelf de verzekering van betaald maar de motor staat op naam van een vriend. Dit is volgens het kentekenreglement niet toegestaan.
 
TS schrijft dat hij wel de eigenaar is maar zijn motor op naam wil zetten van iemand die geen rijbewijs heeft. TS wil zijn eigen motor die op naam staat van een vriend wel zelf verzekeren :?
Ts rijdt dan op zijn eigen motor, waar hij zelf de verzekering van betaald maar de motor staat op naam van een vriend. Dit is volgens het kentekenreglement niet toegestaan.

Lijkt mij ook. Ik neem aan dat zijn vriend dan ook vanzelf een boete thuis krijgt omdat hij een motor op zijn naam heeft staan die hij niet verzekerd heeft?
 
Lijkt mij ook. Ik neem aan dat zijn vriend dan ook vanzelf een boete thuis krijgt omdat hij een motor op zijn naam heeft staan die hij niet verzekerd heeft?
Motor is verzekerd, voor de RDW is dat voldoende.
 
De verzekeringsmaatschappij geeft aan de RDW door dat er voor het betreffende kenteken een verzekering is afgegeven. Door wie de verzekering is afgesloten maakt voor de RDW niet uit.

Vwb het eigenaren verhaal, volgens mij ziet de RDW de kentekenhouder als eigenaar van de motor, dus niet TS omdat de motor niet meer op zijn naam staat.
 
Ik wil mijn motor wel blijven gebruiken en verzekerd laten door mijzelf.
Maar ik wil voorkomen dat een deurwaarder er beslag op kan leggen.
En ik wil voorkomen dat de sociale dienst mij geen bijstand toekend omdat ik met het bezit van zo'n "dure motorfiets" uit 1985 wel een "vermogend" persoon ben.
Ik wil niet onverzekerd rondrijden.
Ik wil geen verkeersboetes ontlopen.

PS: Omdat ik door het verlies van mijn baan en nog wat meer tegenvallers, in de problemen ben gekomen, zou ik ook nog mijn enige hobby, een oude Honda uit 1985 waar ik aan gehecht ben, ook nog moeten verliezen.
 
Ik wil mijn motor wel blijven gebruiken en verzekerd laten door mijzelf.
Maar ik wil voorkomen dat een deurwaarder er beslag op kan leggen.
En ik wil voorkomen dat de sociale dienst mij geen bijstand toekend omdat ik met het bezit van zo'n "dure motorfiets" uit 1985 wel een "vermogend" persoon ben.
Ik wil niet onverzekerd rondrijden.
Ik wil geen verkeersboetes ontlopen.

PS: Omdat ik door het verlies van mijn baan en nog wat meer tegenvallers, in de problemen ben gekomen, zou ik ook nog mijn enige hobby, een oude Honda uit 1985 waar ik aan gehecht ben, ook nog moeten verliezen.

Laat ik voorop stellen dat ik alle begrip heb voor TS en zijn problemen.
Controleurs van de sociale dienst zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen.
En van welke rekening wordt de belasting betaald. Toch raar als jij voor een motorfiets wegenbelasting en verzekering betaald en het is op papier niet eens jou motorfiets.
De controleurs van de FIOD zijn ook niet gek.

Kijk gewoon uit wat je doet voordat je straks nog meer problemen hebt.
 
Laatst bewerkt:
Handig topic, ik zat met de zelfde vraag. Wel om een andere reden gelukkig.

Mijn rijbewijs moet ik nog "verdienen van meneer de examinator", maar ik heb al wel een motor op het oog waar ik naar ga kijken.

Ik vind het zelf wel zo prettig om eigendommen op eigen naam te hebben. Maar dat kan dus!
 
Laatst bewerkt:
Op naam zetten van iemand die geen rijbewijs heeft kan gewoon. Op het postkantoor vragen ze over het algemeen wel naar het rijbewijs van de nieuwe eigenaar, maar je kunt je ook legitimeren met bijvoorbeeld paspoort of id-kaart. Dit in tegenstelling tot overschrijven bij een gecertificeerd auto/motorbedrijf, die mogen alleen rijbewijzen accepteren.
kleine kanttekening, bij legitimatie met een ander document als een rijbewijs heeft degene naar wie de motor overgeschreven wordt een gewaarmerkt afschrift uit de GBA inleveren (populair bekend als uitreksel van het bevolkingsregister) bron
 
daar had ik een jaar geleden geen last van, toen had ik geen rijbewijs, wel alvast een motortje gekocht om te sleutelen, maar met m'n autorijbewijs als ID heb ik geen andere papieren te hoeven tonen. :)
 
Drukte, motor is misschien 500 euro waard telt dan misschien niet eens mee voor vermogen.

Overschrijven zonder rijbewijs is Legitimatie + Uitreksel GBA inderdaad.
 
Sterker nog TS kan de motor zelfs op naam van degene verzekeren die geen motorrijbewijs heeft.
Dit is namelijk geen eis van een verzekering maatschappij.
Dus gewoon met degene naar het postkantoor en ID of paspoort + GBA uittreksel en overschrijven die hap en dan daarna naar een verzekeringmaatschappij en de motor op naam van die andere persoon verzekeren.
Anders loopt TS misschien nog risico omdat ze kunnen nagaan dat hij een verzekering op een motorvoertuig heeft lopen.
 
Ik wil mijn motor wel blijven gebruiken en verzekerd laten door mijzelf.
Maar ik wil voorkomen dat een deurwaarder er beslag op kan leggen.
En ik wil voorkomen dat de sociale dienst mij geen bijstand toekend omdat ik met het bezit van zo'n "dure motorfiets" uit 1985 wel een "vermogend" persoon ben.
Ik wil niet onverzekerd rondrijden.
Ik wil geen verkeersboetes ontlopen.

PS: Omdat ik door het verlies van mijn baan en nog wat meer tegenvallers, in de problemen ben gekomen, zou ik ook nog mijn enige hobby, een oude Honda uit 1985 waar ik aan gehecht ben, ook nog moeten verliezen.


Als jij zo ver in de problemen zit dat de deurwaarder beslag gaat leggen is het tijd om een betalingsregeling te treffen...

Mn broertje heeft ook gigantisch in de financiele shit gezeten, zn baas betaalde hem zo ineens niet meer... (en denk maar niet dat je die 3 maand geen loon ook maar ergens weer krijgt!!)(sociale dienst hoef je ook niet op te rekenen, die stuurt doodleuk een brief met de vraag waar ie woonde... serieus waar!)

Betalingsregeling heeft hem geholpen, al heeft ie het heel moeilijk gehad.
 
tsja, serieus kut natuurlijk, een situatie zoals dit...

dat je je motor wilt houden snap ik zeker weten, op naam van een ander zetten is dan een oplossing. wil je het goed doen, laat die vriend je motor dan kopen, neem verdeeld over een aantal weken/dagen een bedrag op, samen zeg 140 euro, geef dit aan je vriend om dit de dag voor overschrijving van de motor op je rekening te laten storten door de vriend.

komt de deur waarder om de hoek kijken kun je bewijzen dat de motor verkocht is aan je vriend. dat jij de regelmatige bestuurder voor de verzekering bent maakt niet uit toch? de motor is immers verkocht of niet :) hij is zelfs betaald

ik zou aan zo iets denken
 
Terug
Bovenaan Onderaan