Motor rijden met gladheid/winter honda hornet

Naja als je er toch niet op rijdt kun je hem net zo goed weg doen en een motor kopen waar je wel op wilt rijden. Doe hem dan weg en koop toch die Hornet waar je heel het jaar op door blijft rijden

Dat bedoelde ik dus vandaar de vragen in de startpost over de hornet :Y
 
Dat klopt maar ik wil de hornet dan ook voor de zomer.
En zoals ik al zij 2 passen niet in mijn box.
De hornet vind ik een leuk ding de ketting houd ik wel bij dan.
Beetje inspuiten met WD40 komt ook wat beter dan lijkt me :)
Mocht ik vallen met de hornet zou dat jammer zijn en laat ik hem repareren ga er niet vanuit dat ik toch val maar het kan wel natuurlijk ja.


Dan zou ik zeggen, doen. maar wel goed preventief in de tectiel zetten.

De 600 is heel licht qua stuurgedrag, voelt klein aan (misschien zelfs te klein) en is een vrij hoogtoerige machine, dat is wel een hele stap terug tov je duc.

Als ik jouw was zou ik voor de 900 gaan, iets zwaarder, maar na een beetje gewenning net zo licht sturend. Kan je veel meer op koppel rijden en is gewoon net iets meer motor.
Beresterke, en netjes afgewerkte fiets. Heb er zelf niet voor niks 55000 kilometers mee gemaakt, en eigenlijk alleen maar verkocht met 75000 op de teller vanwege een terugval in economische restwaarde. Al is 150.000 kilometer zonder revisie geen enkel probleem, niemand wil haar dan nog hebben.

Qua onderhoudskosten zitten ze op hetzelfde niveau, slijtagedelen zullen zo goed als je enige kosten zijn. Wel is voor het wat lekkerdere zomerwerk rondom een setje progressieve hyperpro veren plaatsen erg welkom. Want in de regel zijn beide veel te slap afgeveerd.
 
Dan zou ik zeggen, doen. maar wel goed preventief in de tectiel zetten.

De 600 is heel licht qua stuurgedrag, voelt klein aan (misschien zelfs te klein) en is een vrij hoogtoerige machine, dat is wel een hele stap terug tov je duc.

Als ik jouw was zou ik voor de 900 gaan, iets zwaarder, maar na een beetje gewenning net zo licht sturend. Kan je veel meer op koppel rijden en is gewoon net iets meer motor.
Beresterke, en netjes afgewerkte fiets. Heb er zelf niet voor niks 55000 kilometers mee gemaakt, en eigenlijk alleen maar verkocht met 75000 op de teller vanwege een terugval in economische restwaarde. Al is 150.000 kilometer zonder revisie geen enkel probleem, niemand wil haar dan nog hebben.

Qua onderhoudskosten zitten ze op hetzelfde niveau, slijtagedelen zullen zo goed als je enige kosten zijn. Wel is voor het wat lekkerdere zomerwerk rondom een setje progressieve hyperpro veren plaatsen erg welkom. Want in de regel zijn beide veel te slap afgeveerd.

Zit wat in dan over dat vermogen.
Ik weet niet goed hoe een 900 4 cyl rijd mn hoogste 4 cil was een yzf thundercat.
Daarna alleen maar 1 pits en 2 pits gehad.
Ken ze inderdaad ook allebij ff testen
 
Die krijg ik niet mn box in met voorkuip _O- _O- _O-
Het lijkt wel of ik overal een excuus voor heb

SV is ook leverbaar zonder voorkuip.
Ik heb vorige winter ook gewoon doorgereden, ook met sneeuw etc en zelfs dat is te doen.. alleen kleine straatjes zijn een beetje klote omdat die meestal niet gestrooid zijn. Maar heb daar maar 2 keer last van gehad vorig jaar.

Ik zeg: gewoon doen. (alleen niet met een mooie Hornet :X )
 
Laatst bewerkt:
Heb je dan geen last van blikkers die je op lopen te jagen?

valt wel mee, en als ze echt last van je hebben moeten ze je maar voorbijrijden toch?

het is best te doen, ik rij zelf al jaren op en neer van beverwijk naar schiphol op een gsxr, geen probleem.
Wel zorgen dat je een beetje warme/waterdichte kleding hebt, dan komt het wel goed.
 
Met een divje 600 25 kw dacht dat het ook wel ging, bocht om plat, naja spiegels maar weer recht gezet poging 2 300 meter voor bestemming weer plat.

Snelweg drukke wegen moet wel te doen zijn, maar anders :P
 
Wel zorgen dat je een beetje warme/waterdichte kleding hebt, dan komt het wel goed.

:Y
Er is NIETS zo erg als zo'n straaltje ijskoud water héél langzaam naar binnen voelen kruipen........... en natuurlijk vindt dat áltijd z'n weg naar je kruis...... :X


Maar ik geef eerlijk toe dat ik sinds 2 jaar geleden een watje bent geworden. Kwam thuis van het werk en het duurde 2 uur voor ik weer een beetje op temperatuur was gekomen. Toen heb ik maar een electrisch verwarmd kraagje gekocht. Ik gebruik dat alleen als het vriest en hard waait, anders is het niet echt nodig. Gewéldig........
 
ik gooi ook maar even in ervaring in de groep :

ik ga nooit meer wanneer het glad is met de motor op de weg. Vorig jaar met woon werk onderuit gegaan. Vijf maand later nog last van gehad. Dat nooit weer. Ik was al ontzettend blij dat er geen tegenliggers of achteropkomend verkeer was. Het had zo verkeerd af kunnen lopen.
 
ik gooi ook maar even in ervaring in de groep :

ik ga nooit meer wanneer het glad is met de motor op de weg. Vorig jaar met woon werk onderuit gegaan. Vijf maand later nog last van gehad. Dat nooit weer. Ik was al ontzettend blij dat er geen tegenliggers of achteropkomend verkeer was. Het had zo verkeerd af kunnen lopen.

Dat dus, droge vorst geen probleem maar anders :N
 
Ik heb vorig jaar heel de winter doorgereden op mijn GSX-R. Alleen in januari toen het overdag ook een weekje ofzo in de min was heb ik het OV gepakt. Voor de rest doorgereden zolang het overdag maar boven 0 graden was. Bakken met zout op de weg. De stapels lagen op de verdrijvingsvlakken e.d.

Leuk was het eigenlijk niet. Je bent zo voorzichtig en bezig met de gladheid dat de lol er totaal vanaf is.
Het is daarna ook nog eens vreselijk koud op de snelweg, met name de handen (die van mij dan).

Maar in principe was het niet veel spannender/gevaarlijker als ik had verwacht. Alleen de "kleine" straatjes in woonwijken e.d. waren toch wel zenuwachtig.

En naast het rijden was het elke keer schoonmaken van de pekel ook geen lolletje. Helemaal niet als het rond het vriespunt is en je dan nog de boel moet/wilt schoonmaken.

Na de winter de remmen en assen van de wielen allemaal schoon gemaakt. Die zooi gaat echt overal zitten. :r
 
Laatst bewerkt:
Voor wat betreft met glad weer rijden is een Hornet net zoals elke andere motor. Even je ogen open houden, je hebt immers maar twee wielen.

Het echte vermogen van de Hornet 600 zit inderdaad niet laag in de toeren. Já, dat kan je als een nadeel zien. Ik vind het wel een pluspunt en maak er dankbaar gebruik van. Als je bang bent dat het glad is, kan je immers laag in de toeren blijven en is de motor zo mak als een lammetje.

Juist dat vind ik eigenlijk zo lekker aan de Hornet. Normaal schakel ik vroeg en rij ik redelijk laag in de toeren, dan is brandstofverbruik heel redelijk en houdt de motor zich prima. Als ik lekker wil blazen trek ik gewoon het gas wat verder open en houdt de motor zich nog steeds prima.

Leuke speelfiets op dijkjes, en maar ik rij er net zo goed bijna 2 uur 160km/h mee. Ik heb dan wel een S'je met topkuip, dus dat scheelt wel wat. Anyway, eigenlijk is de Hornet een manusje-van-alles. Wat je rijstijl ook is, de Hornet past zich wel aan en doet eigenlijk alles goed. Keerzijde is dat ze niet echt uitblinkt in iets. Niet zo opzwepend of sportief als een R6 en ook niet zo'n perfecte toerfiets als een BMW. Niet het koppel onderin van een V-twin, ook niet zo'n eindspurt als een moderne 600cc SS.

De Hornet is bovendien een vrij kleine motor. Ook geschikt voor vrouwen en mannen met korte benen zeg maar. Nu is m'n lengte geen probleem, maar moet zeggen dat ik het eigenlijk wel prettig vind dat de motor klein is, vind de Hornet minstens net zo goed, zo niet beter hanteerbaar dan m'n CB500 lesmotor.

Als enkel pekelfiets zou ik geen Hornet aanraden. Te mooi en te duur. Maar als fiets om het hele jaar mee door te rijden zijn Hornets, Fazers, Bandits perfect geschikt. Zitten geen scherpe kantjes aan en zullen je niet verrassen zolang je gewoon normaal rijdt. Net zoals elke andere motor eigenlijk. Doe gewoon voorzichtig en het komt wel goed.

Als je voorzichtig doet en toch onderuit gaat, so be it..dat zou je dan met elke fiets overkomen zijn. Dat kan je ook in de zomer gebeuren. Blijkbaar durfde je dat wel aan met de Monster, dus dat moet geen probleem zijn.

Anyway, ik ben erg tevreden over m'n fiets en kan d'r alleen maar aanbevelen, maar ik denk dat iedereen overwegend positief over z'n bike zal oordelen.

Maar om terug te komen op je oorspronkelijke verhaal ben je enigzins bezorgd over winter/gladheid en wil je een fiets die goedkoper is dan een Monster in onderhoud.

Wat betreft bezorgdheid over gladheid is een VRO misschien een idee? Uiteindelijk ben je maar met twee wielen onderweg, en bepaal je zelf met je rechterhand wat het achterwiel gaat doen. Als allround ww-fietsje is de Hornet voor mij perfect. Als speelfiets trouwens ook. Maar daar zal ieder z'n eigen voorkeuren en mening over hebben.

Ik ga overigens m'n eerste winter tegemoet, en zal dat doen op de Hornet. We gaan het meemaken. :] :W
 
bedankt voor alle antwoorden.
Ik vind het eigenlijk maar gevaarlijk om te rijden dan...
Ik ben er bang voor omdat ik wel eens een xt snoeihard onderuit heb zien gaan op de haarlemmerweg.
De kou vind ik niet zo erg.
Was het maar nooit zo erg in nederland kwa weer!


Er zijn hooguit 6 dagen in het winterseizoen dat je beter niet de weg op kunt gaan.
Dit in verband met ijzel of echt té veel sneeuw.

Met sneeuw opzich valt prima te rijden.

Harde wind kun je rekening mee houden, kwestie van goed sturen.

Enne, "snoeihard onderuit gaan": dan heeft ie gewoon te hard gereden, simpel.
Als jij je rijstijl, plaats op de weg, enzo, aanpast aan de omstandigheden, dan hoeft
er helemaal niets te gebeuren.

Als je gewoon NU begint met rijden, dan bouw je het rustig op, tot je over
twee maanden ofzo eens in echt slechte omstandigheden rijdt.
 
Kies ook goede banden, met genoeg profiel. Eventueel winterbanden met m+s keurmerk
Vorige winter heb ik mijn motor maar enkele keren moeten laten staan vanwege sneeuw/ijzel. Er is goed door te rijden.
 
Ik ben ook van plan om tocht door te rijden. Niet met ijzel en sneeuw want dan ga ik onnodig risico lopen maar verder zie ik geen probleem. Alleen de wat kleinere wegen met veel bochten is erg uitkijken en een ander groot nadeel is de pekel denk ik zo.
 
mijn ervaring na 12 winters:
Er wordt goed gestrooid in Nederland, dus even voorzichtig je eigen straat uit rijden tot je bij de doorgaande wegen komt en er is niets meer aan de hand
tip: busroutes worden eerder gestrooid
tip: zoek een fiets met volle of onderkuip als je pekelaanslag wil verminderen

Ik rijd het hele jaar door met de blackbird, tenzij er een weeralarm afgegeven wordt, het OV niet uitrukt en de weermannen/vrouwen zenuwachtig worden: dan pak ik de XR (en een wollen onderbroek) :+

Kies vooral de grotere doorgaande wegen en rij als een oud vrouwtje. Op die manier kom ik tenminste de winter door ;)
:^
 
Laatst bewerkt:
Ik wel, maar dat was de ochtend NA een weeralarm vanwege enorme storm.
En wel door een mondeo station die nog even voorlangs wilde. B|
Midden in de winter, dat wel, maar goed weer, en niet glad.

Oi..... weeralarm....

Paar jaar geleden was er een weeralarm vanwege een enorme storm. Die kwam dus niet.... Twee weken later weer zo'n alarm. Jaja, zal wel.
Ik dus op de brommert naar het werk. Het waaide toch wel érg hard...... Op de ring A10 kwam ik onder een viaduct door, daarna heb je een open stuk. Ik reed op de rechterbaan, 80 km/u, harder was niet te doen. Windstoot en opeens reed ik op de linkerbaan, achter me zag ik twee geschrokken koppies door een autoruit naar me kijken...... pffff......... :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan