Motor stottert op onvoorspelbare momenten

HCx

MF veteraan
1 jan 2017
4.296
2.511
Het betreft een ongeveer 20 jaar oude Honda CB 500 Twin. Probleem sinds zo'n 3000 kilometer. Motor wordt voor woon/werk gebruikt, dus van lagere stilstand is geen sprake.

Toen ik enige tijd geleden de snelweg op reed begon de motor te stotteren boven ongeveer 4000 rpm. Probleem was na een aantal kilometer over. Toen kwam het weer terug, maar pas boven de 7000 rpm. En sindsdien gebeurt het op onvoorspelbare momenten weer, maar altijd bij hogere toeren. Direct na een flesje brandstoftoevoeging om het brandstofsysteem / carbs te reinigen leek het probleem te verergeren. Of dat toeval is (het gebeurde en gebeurt wel vaker dat het opeens erger wordt) of de invloed van het magische flesje weet ik niet. De eerste kilometers na het flesje was het wel erger dan ooit.

- Heb geen verschil opgemerkt tussen warme en koude motor
- Starten en stationair is probleemloos.
- Het stotteren gaat gepaard met ploffen uit de uitlaat.
- Bougies zijn vervangen. Probleem niet verholpen.
- De sproeiers heb ik uit de carbs geschroefd, en die zijn brandschoon. Ook in de vlotterbakjes was nauwelijks aanslag te zien.
- Als ik de brandstofslang los haal en even aan het vacuumslangetje zuig komt er een dikke straal benzine uit. Vacuumslangetje is ook in orde.
- Denk niet dat het uitmaakt, maar carbs recent gesynct.
- Accuspanning (en laadspanning etc) zijn gecheckt en in orde.

Omdat het alleen bij hoge toeren af en toe ploft zie ik geen mogelijkheid om te testen of het een probleem van een (en welke) of beide cilinders is.

Ik heb dus al wat dingen geprobeerd, maar weet niet waar ik nu het beste verder kan.
 
Als het de jiffy schakelaar is, doet ie vooral op slecht wegdek en drempels moeilijk.

Gezien wat je verder al vervangen hebt zet ik m’n geld op de pulsgever, er kan vuil op zitten maar op de een of andere manier kunnen ze op zich ook kapot gaan (zitten geen bewegende delen aan maar goed). Je kunt beginnen met hem een rondje in de vaatwasser mee te nemen als hij er vervuild uitziet (vooral metaalsplinters zijn een probleem, en die gaan er daar dan weer niet af).

In een wph moet ook staan welke weerstandswaarden hij moet hebben trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Jiffyschakelaar meten gaf rare meetresultaten; soms oneindig, soms 0Ω, dus stekker hangt vanaf nu tijdelijk los.
Toevoeging: Ja, met het stekkertje los ging het lampje van de sidestand wel uit, maar zodra hij in de versnelling gaat valt het weer stil. Even kijken hoe ik het ga doorverbinden dus. :+

Pulsgever meet 499,99Ω. Volgens WPH: 450-550. Binnen spec dus. Voor ik aan het blok ga schroeven ga ik eerst eens op zoek naar een pakking. Die zal na 20 jaar niet meer herbruikbaar zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik vanmiddag mee bezig geweest :Y. De connector uit elkaar gehaald, en er een tijdelijk draadje tussen gesoldeerd. Daarna een testrit van 25km door de regen, maar dat deerde me niet zo, want hij rijdt weer als vanouds *O*!

Nu natuurlijk nog wel de schakelaar repareren of vervangen, maar ik ben blij dat ik nu eindelijk gevonden heb waar het probleem zat! Na 2 maanden stotteren was een normale rit een verademing!

Iedereen die gereageerd heeft: bedankt! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan