Motor trekt naar rechts

steks

Die hard MF'er
1 okt 2004
479
0
Brielle
Nadat ik mijn ketting aangespannen heb trekt mijn motor lichtjes naar rechts als ik zonder handen rechtuit wil rijden, verder merk ik niets tijdens het rijden. Het lijkt mij dat dat komt doordat mij achterwiel nu niet meer helemaal recht staat, maar aan welke kant moet ik hem nu nog een tikkie naar achteren zetten?
 
:Z :Z :Z :Z

vrijdaggevoel.. B|

de andere kant....waar je remschijf zit? _O-

op de meeste achterbruggen zitten nokjes ter hoogte van je achteras.. het hart van de as moet aan beide zijden bij hetzelfde nokje zitten..
 
als de moto naar rechts wil en dit komt door het achterwiel, staat deze naar links. dus de schijfremkant moet een beetje naar achteren. maarja hoeveel moet het wiel naar achter aan die kant. een optie is een sdchuivmaat te gebruiken en de afstand van hart as naar achterzijde brug te meten. als die gelijk is ben je klaar en zal de motor weer ok rijden
en de volgende keer even goed slagen tellen hé. kom je ook niet uit met een motor met eigen wil naar rechts of links ;)
 
Als ik je bericht lees maak ik me toch wel wat zorgen om je kettingspanvaardigheden. Heb je de juiste kettingspeling in acht genomen? Er moet altijd een bepaalde vrije slag zijn. Een te strak gespannen ketting kan nogal wat motorische schade aanrichten (lager uitgaande as). Heb je gemeten op het strakste punt van de ketting? Een ketting slijt niet gelijkmatig waardoor hij op sommige punten strakker staat dan op andere. Bij het spannen zoek je het beste het punt op waar de ketting het strakst staat en daar ga je meten en dan spannen. Heb je na het aandraaien van de bout van de wielas de spanning nog een keer na gemeten? Bij sommige motoren komt de ketting wat strakker te staan als de bout is aangedraaid. Het kan daardoor alsnog voorkomen dat de ketting te strak komt te staan.
Verder suggesties zijn hierboven al gegeven. Je kunt controleren of het wiel scheef staat aan de hand van de indicatiestreepjes op de as. Een schuifmaat is nog nauwkeuriger. Vaak hoor je het ook als je het wiel rond gooit. Als het flink ratelt, dan moet je jezelf wat vragen gaan stellen (al kan het ook het tandwiel zijn dat versleten is).
 
Bedankt voor de reacties.

Ik kan begrijpen dat het overkomt alsof iemand niet weet wat hij aan het doen is, gelukkig is dat niet zo erg. De kettingspanning heb ik op de juiste manier gemeten en afgesteld volgens de waardes van mijn WPH. In plaats van het aantal slagen tellen leek het mij makkelijker om de schuifmaat te gebruiken, links en rechts was de afstand niet het zelfde en dat verschil heb ik na het stellen ook in acht genomen. Maar nu blijkt dat de positie waar ik meet wel heel veel uit maakt. Als ik de schuifmaat een mm hoger plaats meet ik zo een 10de mm meer.
Met goed gespannen ketting ben ik dus gaan rijden en er valt weinig op te merken aan het rijdgedrag, bochten gaan goed, alleen langzaam zonder handen wil hij iets naar rechts, niet zo erg dat je dat niet makkelijk kan corrigeren, maar toch. Ik wil dat er toch uit hebben als het kan.

Het gaat trouwens om een ZX-6R, met zijn remschijf zoals de meesten rechts ;)
 
Hou er ook even rekening mee dat de weg schuin afloopt. Dus dat je motor een beetje naar rechts neigt zou ook daar kunnen komen.

Vraag is.. Deed de motor het voor het kettingspannen niet? Of heb je dat nooit gecontroleerd?
 
Hou er ook even rekening mee dat de weg schuin afloopt. Dus dat je motor een beetje naar rechts neigt zou ook daar kunnen komen.

Vraag is.. Deed de motor het voor het kettingspannen niet? Of heb je dat nooit gecontroleerd?

Dat de weg afloopt naar rechts, daar had ik ookal aangedacht, gisteren dus ook even links gereden (wel goed opgelet op het verkeer hoor) en toen ging hij zo goed als rechtdoor.
Voor het spannen weleens gecontroleerd, maar toen viel mij in elk geval niets op. En het komt volgens mij ook niet door mijn houding.
 
Als ik de schuifmaat een mm hoger plaats meet ik zo een 10de mm meer.
Met goed gespannen ketting ben ik dus gaan rijden en er valt weinig op te merken aan het rijdgedrag, bochten gaan goed, alleen langzaam zonder handen wil hij iets naar rechts, niet zo erg dat je dat niet makkelijk kan corrigeren, maar toch. Ik wil dat er toch uit hebben als het kan.

Lijkt me nogal sterk dat je een verschil van een 10e mm voelt :?
 
je hebt vast vrienden/vage kennissen die ook motorrijden. Laat die eens kijken. beter een pilsje aan een vriend besteden die de tijd voor je neemt. Dan een gladde verkoper die je een nwe dure reparatie verkoopt. ;)

niet dat alle verkopers glad zijn, maar ze zijn wel op je geld uit. :+
 
Klinkt naar een Geert Wilders motor....
Okee, slechte grap, ik ben al weg.

Nu even serieus.
Het zal een uitlijnkwestie zijn, en daar zijn hierboven al goede reacties op.
Als de achtervork symmetrisch is kun je kijken of het wiel mooi in het midden staat.
Anders is er altijd de methode met twee lange, rechte latten of, liever nog, twee mooie lange stukken profielijzer.
Ik heb er van de soort die gebruikt wordt om de leidingen voor de airco of de ventilatie mee te bevestigen, dat zijn mooie lange stukken ijzer met omgezette randen, dus lekker stijf.
Die leg je aan weerszijden langs je wielen, liefst op blokjes of zo, zodat je ze parallel (evenwijdig) aan je velgen kunt leggen. Even de banden leeg laten lopen, zodat je echt op de velg kunt meten, of als je echt zin hebt in werk, even (Nu ja, even, dat hangt van de motor af en van de banden... Tubeless leg je niet zelf terug....) de banden eraf en op de kale velg meten....
Netjes voor en achter, links en rechts, meten of ze mooi evenwijdig liggen. Ik zet de profielen met lijmklemmen vast langs de velg van het achterwiel, dan weet ik dat ze evenwijdig liggen aan het achterwiel.
Dan ga je kijken of ze voor ook op gelijke afstand langs de velg lopen. het voorwiel is meestal smaller, dus er kan een verschil zijn. Als dat verschil aan beide zijden even groot is zal het kloppen. Is er een verschil, dan staat het achterwiel niet in lijn met frame en voorwiel. Ik kan dat wel uitgebreid proberen te beschrijven, maar je snapt hoop ik wel wat de bedoeling is.
Achterwiel dan bijdraaien, middels de kettingspanners, tot de boel in lijn staat.
Dan het achterwiel vastzetten, en als je slim bent zet je met een centerpons een puntje boven het midden , goed mikken he! van de achteras. Dan heb je voortaan een herkenbaar, en als je het goed hebt gedaan, een betrouwbaar meetpunt: Als je daarna de ketting spant kun je er zeker van zijn dat een bepaalde afstand aan de ene kant gelijk moet zijn aan de afstand aan de andere kant, dan kun je gewoon meten: ketting spannen, is zoveel mm aan de kant van het kettingwiel, dan moet ik aan de andere kant ook zoveel mm naar achteren.
Veel motoren hebben al zulke merktekens op de achtervork. Die kunnen kloppen .
Maar als je op jouw motor de zaak een keer secuur hebt opgemeten, dan weet je of er misschien een afwijking inzit, hoeveel die eventuele afwijking is, en dan weet je voor altijd hoever je aan de ene en de andere kant moet staan.
Zoals de oude spreuk is: Met passen en meten, wordt de meeste tijd gesleten.
Maar als je het 1 keer zo zuiver mogelijk hebt gemeten en vastgelegd, heb je er veel plezier van.

Sory, nog een kleine aanvulling. Het kan natuurlijk zijn dat je frame een beetje scheef is b.v. door een valpartij, dan klopt dit verhaal natuurlijk niet. Maar dat hoop ik niet voor je!
Groeten,
Eduard
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan