Motor vanaf 20km/h met piepende voorrem

2Xtreme

MF'er
23 sep 2020
48
6
Ik heb 2 maanden geleden een motorfiets gekocht, waarbij ik tijdens de proefrit al aangaf aan de verkoper dat de voorremmen bij 20km/h beginnen te piepen bij het naderen van bijv een stoplicht. Dit is zeer hinderlijk en lijkt net of de remvoeringen versleten zijn, wat niet het geval is.Ik gebruik nu ook mijn achterrem nu veel vaker om zo de voorrem vanaf 20km/h wat meer te ontlasten, terwijl ik dat op mijn vorige motor van hetzelfde merk, nooit deed. Nou zegt het bedrijf waar ik de motor heb gekocht dat mijn motorfiets gesinterde remvoeringen heeft en dat het piepen daardoor komt. En dat daar weinig aan te doen is. Moet ik dit accepteren daar de motor nog garantie heeft...?
 
Ben vandaag met nieuwe banden en organische remblokken gaan rijden. Moest 1 keer flink in de remmen. Maar de organische remblokken deden hun werk behoorlijk goed
Dat ze hun werk goed doen zal best,maar hoe lang gaan ze mee en remmen ze ook nog goed na extreem remmen,
ik kon die van mij na 1x een dijk afraggen weggooien,compleet verbrand. 😬
 
Ben vandaag met nieuwe banden en organische remblokken gaan rijden. Moest 1 keer flink in de remmen. Maar de organische remblokken deden hun werk behoorlijk goed
Ja juist dat: na me behoorlijk ingelezen te hebben viel ik hier van de ene in de andere verbazing maar wordt mijn overtuiging uiteindelijk toch bevestigd...
 
Dan zou ik wat minder remmen,want dat is echt abnormaal
Dat ze hun werk goed doen zal best,maar hoe lang gaan ze mee en remmen ze ook nog goed na extreem remmen,
ik kon die van mij na 1x een dijk afraggen weggooien,compleet verbrand. 😬
Minder remmen zou nog abnormaler zijn, bochtensnelheid zou veel te hoog zijn. O-)

Mijn ervaring met organische blokken is hetzelfde.
Remmen goed bij normaal gebruik maar laten het afweten bij sportief rijden.

En soms ben je te bang...
Op m'n mt09 had ik na 43k kilometers en 30 circuit dagen nog steeds dezelfde remschijven. Maar wel 4 sets gesinterde remblokken opgereden. (ik vervang ze voor ze helemaal weg zijn).
De schijven zagen er nog goed uit bij 43k kilometers.
Misschien dat ze op 80k eens vervangen zouden moeten worden maar dat lijkt me meer dan acceptabel.
Schijven zijn niet gemaakt van Gouda, die rasp je niet zomaar eraf.
 
Wel eens testen gelezen van remblokken,over het algemeen kwamen de originele remblokken het beste uit de test,
er waren gebieden waar enkele aftermarket remblokken beter in waren,maar niet 1 van die blokken waren zo goed in alles als de
originele blokken,maar ja mensen vinden die vaak te duur en zoeken dan naar goedkopere alternatieven,op m,n werk
werden veel Lucas remblokken gemonteerd,prima blokken met heel goede remvertraging en goede levensduur,ook een
heel goede pasvorm en heel weinig tijd nodig om in te remmen.
 
Lucas als origineel? Ik heb 1 FZR600R die zo waanzinnig remt, geluidloos, dat ik het vermoeden heb dat daar organisch in zit.

Lucas wordt bij CMSNL volgens mij als origineel aangeboden. Niet helemaal zeker, dat heb ik nog niet uitgespit
 
Lucas als origineel? Ik heb 1 FZR600R die zo waanzinnig remt, geluidloos, dat ik het vermoeden heb dat daar organisch in zit.

Lucas wordt bij CMSNL volgens mij als origineel aangeboden. Niet helemaal zeker, dat heb ik nog niet uitgespit
CMSNL bied ook diverse vervangingsonderdelen aan als alternatief voor origineel,maar dat is natuurlijk geen origineel
onderdeel.Ik had organische blokken gekocht voor mijn GL,remde prima alleen zaten m,n velgen snel onder de remstof
en de blokken waren binnen 2000km op,ik heb nu gesinterde er in zitten al zo,n 5000km en zijn nog lang niet versleten,
m,n wielen blijven nu ook langer schoon,nu rij ik alleen rustig en worden de blokken wat dat betreft weinig belast,moeten alleen wel zo,n 500kg tot stilstand brengen ,dus wat dat betreft is de belasting wel hoog.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ook eens naar de ophanging van de remklauwen. Deze moeten goed zweven. Ze zijn dus wat vrij bewegend bevestigd aan de vorkpoot of achterbrug.
Als er na verloop van jaren vuil in de boringen van de ophanging is gekropen of deze zijn geweld door pekelcorrosie zijn de klauwen niet meer voldoende vrij beweeglijk.
Gevolg: bij remkracht ontstaat resonantie en dat kan het piepen ook veroorzaken.
De boringen en spieën of bouten dan reinigen. Géén schuurpapier gebruiken.

NOOIT vet of ander smeergoedje in de boringen of op spieën of bouten !
 
NOOIT vet of ander smeergoedje in de boringen of op spieën of bouten
Ook niet als er vet op mag van de handleiding? :/


bijvoorbeeld
1636225236267.png


1636225272557.png
 
Laatst bewerkt:
Ook niet als er vet op mag van de handleiding? :/
Beste RoyalClub,

Mijn excuses, natuurlijk wel de handleiding volgen. Het voorbeeld dat je geeft (zie originele post hierboven) betreft de binnenzijde van de stofkap/hoes van de remzuiger. Wel zo handig om die te conserveren met het juiste goedje want dat voorkomt te snelle uitdroging.
Ik schreef die algemene waarschuwing ook alleen maar omdat het daar in de buurt zo warm kan worden dat vet dat gemakkelijk naar buiten kan treden daar terecht komt waar je het nooit wilt hebben.
 
Beste RoyalClub,

Mijn excuses, natuurlijk wel de handleiding volgen. Het voorbeeld dat je geeft (zie originele post hierboven) betreft de binnenzijde van de stofkap/hoes van de remzuiger. Wel zo handig om die te conserveren met het juiste goedje want dat voorkomt te snelle uitdroging.
Ik schreef die algemene waarschuwing ook alleen maar omdat het daar in de buurt zo warm kan worden dat vet dat gemakkelijk naar buiten kan treden daar terecht komt waar je het nooit wilt hebben.

Er bestaan diverse hittebestendige vetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan