Motor vanaf 20km/h met piepende voorrem

2Xtreme

MF'er
23 sep 2020
48
6
Ik heb 2 maanden geleden een motorfiets gekocht, waarbij ik tijdens de proefrit al aangaf aan de verkoper dat de voorremmen bij 20km/h beginnen te piepen bij het naderen van bijv een stoplicht. Dit is zeer hinderlijk en lijkt net of de remvoeringen versleten zijn, wat niet het geval is.Ik gebruik nu ook mijn achterrem nu veel vaker om zo de voorrem vanaf 20km/h wat meer te ontlasten, terwijl ik dat op mijn vorige motor van hetzelfde merk, nooit deed. Nou zegt het bedrijf waar ik de motor heb gekocht dat mijn motorfiets gesinterde remvoeringen heeft en dat het piepen daardoor komt. En dat daar weinig aan te doen is. Moet ik dit accepteren daar de motor nog garantie heeft...?
 
Ware het ook niet zo dat de remmen gangbaar blijven door regelmatig onderhoud? In de circuitservice die ik met @RuD deed gebruikten we niks. Alles wat je gebruikt heeft sowieso een vettige laag, gereedschap, vingers, de hardware... dat is bij geregeld onderhoud voldoende, maarja, dat ontbreekt vaak... We kregen ook de vraag "gebruiken jullie niks?"... jawel, maar niet voor de remmen, die zijn gewoon te vaak open.
Ik ben zelf overtuigd dat de onwetendheid van TS 'm onnodig geld heeft gekost. Maakt niet uit als je het toch over hebt. Maar het feit dat hij door een piepje in de voorrem het remwerk naar de achterrem verlegt zegt mij voldoende. Niks mis mee, hij weet hierdoor dat die rem effe op zijn flikker had moet hebben.
 
Ben vandaag met nieuwe banden en organische remblokken gaan rijden. Moest 1 keer flink in de remmen. Maar de organische remblokken deden hun werk behoorlijk goed
Ik rijd een Kawasaki W650 en die blinken nou niet bepaald uit voor wat betreft hun remprestaties. Ik heb op advies van een specialist hele zachte, organische remblokjes gemonteerd en dat remt vele malen beter dan gesinterde blokjes. Daarentegen slijten zij wel wat sneller uiteraard maar dat nemen we maar voor lief.
 
Onlangs op de Autobahn 255 km/h gereden en ik ben echt niet ontevereden hoor over die organische remblokken. Ik vind het verschil met de gesinterede blokken die erop gezeten hebben niet echt groot. Misschien maakt het wat uit welk merk gesinterde blokken je gebruikt. Maar organisch voldoet goed op mijn Bimmer en ik ben inmiddels van de piepende remmen aan de voorzijde verlost. Nou is die brommer van mij niet de lichtste met zijn 254 kg en zullen de organische remblokken w.s harder slijten dan normaal. Maar dat heb ik er wel voor over. Niets is erger om bij het stoplicht aan te komen rijden, waarbij iedereen naar je kijkt omdat je remmen piepen.
 
Laatst bewerkt:
Onlangs op de Autobahn 255 km/h gereden en ik ben echt niet ontevereden hoor over die organische remblokken. Ik vind het verschil met de gesinterede blokken die erop gezeten hebben niet echt groot. Misschien maakt het wat uit welk merk gesinterde blokken je gebruikt. Maar organisch voldoet goed op mijn Bimmer en ik ben inmiddels van de piepende remmen aan de voorzijde verlost. Nou is die brommer van mij niet de lichtste met zijn 254 kg en zullen de organische remblokken w.s harder slijten dan normaal. Maar dat heb ik er wel voor over. Niets is erger om bij het stoplicht aan te komen rijden, waarbij iedereen naar je kijkt omdat je remmen piepen.
Tuurlijk wel, bij het stoplicht aankomen en proberen te remmen maar niet kunnen omdat je remblokken volledig op zijn.
 
Tuurlijk wel, bij het stoplicht aankomen en proberen te remmen maar niet kunnen omdat je remblokken volledig op zijn.
Ik controleer mijn remblokjes regelmatig. Een kleine moeite om even in je remklauw te kijken, je doet het tenslotte voor je eigen veiligheid. Je bandenspanning check je toch ook regelmatig, of wacht jij daarmee tot je band leeg staat?
 
Kijk ook eens naar de ophanging van de remklauwen. Deze moeten goed zweven. Ze zijn dus wat vrij bewegend bevestigd aan de vorkpoot of achterbrug.
Als er na verloop van jaren vuil in de boringen van de ophanging is gekropen of deze zijn geweld door pekelcorrosie zijn de klauwen niet meer voldoende vrij beweeglijk.
Gevolg: bij remkracht ontstaat resonantie en dat kan het piepen ook veroorzaken.
De boringen en spieën of bouten dan reinigen. Géén schuurpapier gebruiken.

NOOIT vet of ander smeergoedje in de boringen of op spieën of bouten !
Oke,dus bevestigings bouten van mijn radiale remklauwen ietsje lossen,ok zal het onthouden.
 
Dat slaat op het materiaal wat op je schijf contact maakt.
Ik heb het idee dat @GorilaZz denkt dat deze remblokken aangroeien en zo de slijtage binnen de perken te houden.

Uberhaupt ben ik wel benieuwd naar het productieproces van die beide soorten. Hoe het materiaal zijn sterkte krijgt, wat de samenstelling is. Tuurlijk zie je wel kretologie voorbijkomen in advertenties maar daar is het belangrijkste onderscheid dat bij sinterblokken de term Carbon telkens als meerwaarde voorbij komt.
 
Dat is wel leuk om te weten ja, maar gezien dat niet het onderwerp van dit topic is mag dat in een separaat nieuw topic of in het techcafedinges topic.
 
Onlangs op de Autobahn 255 km/h gereden en ik ben echt niet ontevereden hoor over die organische remblokken. Ik vind het verschil met de gesinterede blokken die erop gezeten hebben niet echt groot. Misschien maakt het wat uit welk merk gesinterde blokken je gebruikt. Maar organisch voldoet goed op mijn Bimmer en ik ben inmiddels van de piepende remmen aan de voorzijde verlost. Nou is die brommer van mij niet de lichtste met zijn 254 kg en zullen de organische remblokken w.s harder slijten dan normaal. Maar dat heb ik er wel voor over. Niets is erger om bij het stoplicht aan te komen rijden, waarbij iedereen naar je kijkt omdat je remmen piepen.

Als je gewoon woon/ werk rijd, zijn die organische blokken prima.
Problemen ontstaan pas als je met stevig tempo gaat rijden en hard en vaak remt, daar kunnen gesinterde blokken veel beter tegen.
 
Ik heb altijd begrepen om piepende remmen te reduceren je de achterkant van je remblokken moet in smeren met kopervet.
Is dit een slecht idee dan❔
Ik doe het altijd en geen problemen tot nu toe.

Dat is een oplossing, maar piepen kan meerdere oorzaken hebben, dus het werkt niet altijd.
Maar het is geen slecht idee. Al komen er nu waarschijnlijk 10 reacties dat je keramisch vet moet gebruiken.;)
 
Ik heb het idee dat @GorilaZz denkt dat deze remblokken aangroeien en zo de slijtage binnen de perken te houden.

Uberhaupt ben ik wel benieuwd naar het productieproces van die beide soorten. Hoe het materiaal zijn sterkte krijgt, wat de samenstelling is. Tuurlijk zie je wel kretologie voorbijkomen in advertenties maar daar is het belangrijkste onderscheid dat bij sinterblokken de term Carbon telkens als meerwaarde voorbij komt.

Wat zijn organische remblokken?​

Organisch remblok motor

Een organisch remblok is gemaakt van cellulose achtige materialen, dit is een soort gemalen karton. Het cellulose materiaal wordt bij elkaar gehouden door een bindmiddel op basis van fenol. Dit zorgt voor een hitte-bestendige hars welke harder wordt onder hogere temperaturen. Vroeger was ook asbest een materiaal voor organische stoffen, maar sinds de aanmerking van asbest als kankerverwekkende stof wordt tegenwoordig Kevlar, glasfiber en minerale opvulmiddelen gebruikt.

Doordat organische remblokken een goede wrijving hebben is er minder kracht op de remhendel nodig, bijkomend voordeel is dat ze bij lage temperaturen erg stil zijn. Een organisch remblok is de juist keuze bij normaal gebruik van een motor. Voor high performance zijn organische remblokken niet uitermate geschikt; ze slijten sneller omdat ze zachter zijn, faden, oxideren en verkruimelen eerder.

Wat zijn gesinterde remblokken?​

Gesinterde remblokken


Zoals de naam het al zegt worden gesinterde remblokken gemaakt van gesintered metaal, met weinig bindmiddel. Sinteren betekend het samenpersen van gemalen, versnipperd of verguld metaal onder hoge druk en temperaturen. Dit resulteert in een solide massa. Veel gebruikte metalen zijn koper, brons of een mix. Gemixte metalen worden vaak gebruikt voor straat gebruik terwijl de blokken met ijzer zeer geschikt zijn voor high performance (race) gebruik omdat ze tegen extreme temperaturen kunnen. Voor de hoge temperaturen wordt een keramisch poeder toegevoegd.

Gesinterde remblokken zijn minder zacht dan organische remblokken, dit betekend dat er meer kracht gegeven moet worden bij het aanhalen van de remhendel. De blokken produceren vaak een zwarte corrosieve stof waardoor het aanbevolen is de velgen met enige regelmaat te reinigen.
 

Wat zijn organische remblokken?​

Organisch remblok motor

Een organisch remblok is gemaakt van cellulose achtige materialen, dit is een soort gemalen karton. Het cellulose materiaal wordt bij elkaar gehouden door een bindmiddel op basis van fenol. Dit zorgt voor een hitte-bestendige hars welke harder wordt onder hogere temperaturen. Vroeger was ook asbest een materiaal voor organische stoffen, maar sinds de aanmerking van asbest als kankerverwekkende stof wordt tegenwoordig Kevlar, glasfiber en minerale opvulmiddelen gebruikt.

Doordat organische remblokken een goede wrijving hebben is er minder kracht op de remhendel nodig, bijkomend voordeel is dat ze bij lage temperaturen erg stil zijn. Een organisch remblok is de juist keuze bij normaal gebruik van een motor. Voor high performance zijn organische remblokken niet uitermate geschikt; ze slijten sneller omdat ze zachter zijn, faden, oxideren en verkruimelen eerder.

Wat zijn gesinterde remblokken?​

Gesinterde remblokken


Zoals de naam het al zegt worden gesinterde remblokken gemaakt van gesintered metaal, met weinig bindmiddel. Sinteren betekend het samenpersen van gemalen, versnipperd of verguld metaal onder hoge druk en temperaturen. Dit resulteert in een solide massa. Veel gebruikte metalen zijn koper, brons of een mix. Gemixte metalen worden vaak gebruikt voor straat gebruik terwijl de blokken met ijzer zeer geschikt zijn voor high performance (race) gebruik omdat ze tegen extreme temperaturen kunnen. Voor de hoge temperaturen wordt een keramisch poeder toegevoegd.

Gesinterde remblokken zijn minder zacht dan organische remblokken, dit betekend dat er meer kracht gegeven moet worden bij het aanhalen van de remhendel. De blokken produceren vaak een zwarte corrosieve stof waardoor het aanbevolen is de velgen met enige regelmaat te reinigen.
in mijn ervaring, grijpen organische remblokken op moderne Japanse motorfietsen te hard aan, waardoor bij schrik het voorwiel te snel blokkeert of het abs je remweg verlengt.
Wanneer je uiteindelijk dat overleefd heb en je wil hard van hoge snelheid naar lage snelheid vertragen, gaan ze roken en doen niet veel meer dan wasknijpers.
 
in mijn ervaring, grijpen organische remblokken op moderne Japanse motorfietsen te hard aan, waardoor bij schrik het voorwiel te snel blokkeert of het abs je remweg verlengt.
Wanneer je uiteindelijk dat overleefd heb en je wil hard van hoge snelheid naar lage snelheid vertragen, gaan ze roken en doen niet veel meer dan wasknijpers.
Maar ik rijd op een Kawasaki W650 dat remt met originele remblokjes werkelijk voor geen meter. Wij hebben maar een enkele remschijf aan het voorwiel en de remklauw stelt ook al niet veel voor maar met hele zachte organische remblokjes kan al enigszins worden geremd. Mijn voorwiel is echter nog nooit geblokkeerd gelukkig.

kawasaki-w-650-1418155_18.jpg
 
Maar ik rijd op een Kawasaki W650 dat remt met originele remblokjes werkelijk voor geen meter. Wij hebben maar een enkele remschijf aan het voorwiel en de remklauw stelt ook al niet veel voor maar met hele zachte organische remblokjes kan al enigszins worden geremd. Mijn voorwiel is echter nog nooit geblokkeerd gelukkig.

kawasaki-w-650-1418155_18.jpg
probeer deze eens DP HH+ Performance Brake Pads SDP323 - DP Brakes

Ariete is de groothandel die ze distribueert in nederland
 
Ik mag toch wel aannemen dat je regelmatig checkt of je nog voldoende remvoering hebt voor je aan een rit begint...? Bij mijn brommer is dat goed te controleren.
Het is ook ongelofelijk dom gelul.
Niets is erger om bij het stoplicht aan te komen rijden, waarbij iedereen naar je kijkt omdat je remmen piepen.
Echt? Trek je je daar wat van aan?
in mijn ervaring, grijpen organische remblokken op moderne Japanse motorfietsen te hard aan, waardoor bij schrik het voorwiel te snel blokkeert of het abs je remweg verlengt.
Wanneer je uiteindelijk dat overleefd heb en je wil hard van hoge snelheid naar lage snelheid vertragen, gaan ze roken en doen niet veel meer dan wasknijpers.
Dat is wel zo... Op een mooie dag zie je ze staan... of liggen. Te hard ingeremd en onderuit gegaan en op kruisingen bij verkeerslichten, hele groepen met verbrande niet werkende remmen. Er stan ook dagelijks artikelen in de kranten, op de voorpagina koppen met "nooit organisch, niet doen!!"

Ik doe veel bergwerk met de auto, en auto's rijden dus vrijwel allemaal organisch. 130000 met de eerste blokken.

Vaak ben je te bang
 
Terug
Bovenaan Onderaan