Motorfietsen met Cardan/Riem

keppo

MF'er
30 mrt 2004
35
0
Ben op zoek naar een lijstje met motorfietsen die een cardan hebben. Ik rij nu ketting maar zou liever naar een cardan willen.

Ik kom zelf niet veel verder dan de geijkte modellen van BMW en Moto Guzzi (waar ketting een riem weer uitzindering is). Een enkele Yamaha.

Iemand bekend met een site of een recent lijstje?
 
Ben op zoek naar een lijstje met motorfietsen die een cardan hebben. Ik rij nu ketting maar zou liever naar een cardan willen.

Ik kom zelf niet veel verder dan de geijkte modellen van BMW en Moto Guzzi (waar ketting een riem weer uitzondering is). Een enkele Yamaha.

Iemand bekend met een site of een recent lijstje?
Volgens mij is het handig als je even aangeeft in welke leeftijdscategorie je een motor zoekt, althans als je een bruikbaar antwoord op je vraag wilt hebben, want zonder die informatie gaat het hiero vanzelf een keer erg onoverzichtelijk (en overbodig) worden.

Alle naoorlogse BMW's met R of K typeaanduiding hebben een cardan, alle S-modellen (R, RR, XR) hebben een ketting. De meeste F-modellen ook, behalve de CS, ST en GT, die hebben een riem. Riemaandrijving vindt je tegenwoordig bij vrijwel alle HD's, en alle hedendaagse Moto Guzzi's hebben een cardan. De Rocket van Triumph heeft cardan (zie voorgaande post), en zo ook de Tiger 1200. V.w.b. Japanners is het toch echt handiger als je even de moeite neemt om aan te geven in welke leeftijdscategorie je een motor zoekt, want "recent" betekent op MF voor iedereen iets anders. Hoedanook, deze schieten mij nu even snel te binnen:

Honda CX 400 - (cardan)
Honda GL 400 - (Cardan)
Honda CX 500 - (cardan)
Honda CX 500 Custom - (cardan)
Honda CX 500 E - (cardan)
Honda CX 500 Turbo - (cardan)
Honda GL 500 - (cardan)
Honda GL 500 Interstate - (cardan)
Honda CX 650 E - (cardan)
Honda CX 650 Turbo - (cardan)
Honda GL 650 - (cardan)
Honda GL 650 Interstate - (cardan)
Honda CBX 650 - (cardan)
Honda VT 500 E - (cardan)
Honda VT 500 Custom, oftewel Shadow - (cardan)
Honda VT 500 T (Ascot) - (cardan)
Honda NTV 650 Revere - (cardan)
Honda NTV 650 Deauville - (cardan)
Honda NTV 700 Deauville - (cardan)
Honda CTX 700 N - (cardan)
Honda VF 700 Custom, oftewel Magna - (cardan)
Honda VF 700 Sabre - (cardan)
Honda VF 700 Super Magna - (cardan)
Honda VT 750 Custom, oftewel Shadow - (cardan)
Honda VF 750 Sabre - (cardan)
Honda VF 750 Custom, oftewel Magna - (cardan)
Honda VF 750 Super Magna - (cardan)
Honda CBX 750 Nighthawk (cardan)
Honda CB 900 Custom - (cardan)
Honda GL 1000 Gold Wing - (cardan)
Honda GL 1100 Gold Wing, al dan niet Interstate - (cardan)
Honda VF 1100 Custom, oftewel Magna - (cardan)
Honda VF 1100 Sabre - (cardan)
Honda VT 1100 Custom, oftewel Shadow - (cardan)
Honda ST 1100 Pan European - (cardan)
Honda VFR 1200 F - (cardan)
Honda VFR 1200 Crosstourer - (cardan)
Honda GL 1200 Gold Wing, al dan niet Interstate - (cardan)
Honda ST 1300 Pan European - (cardan)
Honda GL 1500 Gold Wing - (cardan)
Honda GL 1600 Gold Wing - (cardan)
Honda GL 1800 Gold Wing - (cardan)
Honda CTX 1300 - (cardan)
Kawasaki GPZ 305 - (riem)
Kawasaki Ltd 450 - (riem)
Kawasaki Ltd 454 - (riem)
Kawasaki Z 550 GT - (cardan)
Kawasaki ZL 600 Eliminator - (cardan)
Kawasaki Z 750 GT - (cardan)
Kawasaki VN 750 Vulcan - (cardan)
Kawasaki ZL 900 Eliminator - (cardan)
Kawasaki ZL 1000 Eliminator - (cardan)
Kawasaki Z 1000 ST - (cardan)
Kawasaki Z 1100 GT - (cardan)
Kawasaki GT 1000 - (cardan)
Kawasaki Z 1300 - (cardan)
Kawasaki Z 1300 Voyager - (cardan)
Kawasaki 1400 GTR - (cardan)
Kawasaki VN 1500 Vulcan - (cardan)
Suzuki GS 650 GT - (cardan)
Suzuki GS 650 EM Katana - (cardan)
Suzuki GS 650 Ltd en Marauder - (cardan)
Suzuki LS 650 (Savage) - (riem)
Suzuki VS 600 Intruder - (cardan)
Suzuki VS 700 Intruder - (cardan)
Suzuki VS 750 Intruder - (cardan)
Suzuk VS 800 Intruder - (cardan)
Suzuki VX 800 - (cardan)
Suzuki VZ 800 Marauder - (cardan)
Suzuki GS 850 G - (cardan)
Suzuki GS 1000 G - (cardan)
Suzuki GS 1100 G - (cardan)
Suzuki GS 1100 Ltd - (cardan)
Suzuki VS 1400 Intruder - (cardan)
Suzuki VZ 1800 Intruder - (cardan)
Suzuki VZ 1800 Marauder - (cardan)
Yamaha XV 500 Virago - (cardan)
Yamaha XV 535 Virago - (cardan)
Yamaha XZ 550 - (cardan)
Yamaha XZ 550 F - (cardan)
Yamaha XJ 650 - (cardan)
Yamaha XJ 650 Turbo - (cardan)
Yamaha XVS 650 Dragstar - (cardan)
Yamaha XV 700 Virago - (cardan)
Yamaha XV 750 Virago - (cardan)
Yamaha XS 750 - (cardan)
Yamaha XJ 750 Seca - (cardan)
Yamaha XJ 750 F - (cardan)
Yamaha XS 850 - (cardan)
Yamaha XJ 900 - (cardan)
Yamaha XJ 900 F - (cardan)
Yamaha XJ 900 Diversion - (cardan)
Yamaha XJ 920 Seca/Virago - (cardan)
Yamaha SCR 950 - (riem)
Yamaha V-Star 950 - (riem)
Yamaha XV 1000 Midnight Black - (cardan)
Yamaha XV 1000 Virago - (cardan)
Yamaha XV 1100 Virago - (cardan)
Yamaha XS 1100 - (cardan)
Yamaha XVS 1100 Dragstar - (cardan)
Yamaha BT 1100 - (cardan)
Yamaha FJR 1300 - (cardan)
Yamaha FJR 1300 A - (cardan)
Yamaha FJR 1300 AE - (cardan)
Yamaha FJR 1300 AS - (cardan)
Yamaha 1200 Venture - (cardan)
Yamaha V-Star 1300 - (riem)
Yamaha 1300 Star Venture - (riem)
Yamaha Royal Star, al dan niet Venture - (cardan)

en dan vergeet ik er wss nog een paar, w.o. sowieso alle scooters, want daar weet ik niets vanaf. In elk geval: succes, lekker winkelen! :+
 
Laatst bewerkt:
Koop gewoon een motor die je wil hebben ongeacht of er een ketting op ligt of niet.
Zoveel voordeel bied een cardan of riem aandrijving nou ook weer niet.
 
Voordeel/nadeel cardan/riem vs ketting is sterk afhankelijk van het gebruik.
Heb zelf in ruim 2 jaar 120K km gereden met dezelfde riem, zonder er naar hoeven te kijken.
Vooral bij lange ritten (> 1000 km) met slecht weer is dat een voordeel.
Na zo'n rit heb ik geen zin meer om de spuitbus te pakken, hoewel het eigenlijk best een klein klusje is.

Rij je echter dagelijks 50 KM woon-werkverkeer, dan is maakt het inderdaad verrekt weinig uit.
 
Cardan op mijn GSA, ketting op mijn Transalp. Daar heb ik een OSCO op gezet. Als ik thuiskom trek ik vlak voordat ik er ben even aan de plunjer, er wordt wat olie op de ketting gegooid en de ketting is weer gesmeerd.

Smeren met kettingspray vind ik niks, dat spul trekt allerlei vuil aan en schiet er dan in kleverig stukjes af die aan de motor blijven kleven.
 
Voordeel/nadeel cardan/riem vs ketting is sterk afhankelijk van het gebruik.
Heb zelf in ruim 2 jaar 120K km gereden met dezelfde riem, zonder er naar hoeven te kijken.
Vooral bij lange ritten (> 1000 km) met slecht weer is dat een voordeel.
Na zo'n rit heb ik geen zin meer om de spuitbus te pakken, hoewel het eigenlijk best een klein klusje is.

Rij je echter dagelijks 50 KM woon-werkverkeer, dan is maakt het inderdaad verrekt weinig uit.
Dat zijn uitzonderlijk veel kilometers, helemaal op de motor. :}

Doe zelf zo'n 15k per jaar (wisselt wel afh. van werk/vakanties), dan heeft een cardan geen meerwaarde en doe je jezelf tekort door alleen te kijken naar motoren met cardan. Kost een minuutje (bok is wel handig) om je ketting te smeren, als je een automatische smeerder hebt ben je daar helemaal geen tijd meer aan kwijt.

Kettingset vervangen kost natuurlijk wel geld maar als het goed is een motor met ketting wel zuiniger dan een motor cardan of riem (als er dezelfde powerplant in zit).
 
Ben toch wel erg blij met mn cardan fietsen eigenlijk. Geen omkijken naar en gewoon gaaaaan.
Evt. nadeel is de massa van het geheel.
 
Ik heb steeds motorfietsen gehad met ketting - tandwielen tot ik in 2016 de Pan 1300 heb gekocht.
Vanwege het grote scherm en ook het voordeel van de cardan.
Ik vind het reuze gemakkelijk zo , geen omkijken naar bij manier van spreken .
Aĺleen op tijd de cardanolie verversen en de meenemen van het juiste vet voorzien.
Er is keuze genoeg als je iets met een cardan wilt , ik wil niets anders meer
 
Laatst bewerkt:
Niemand zal ontkennen dat een cardan handig is. Maar met een simpel oliesysteem heb je aan een ketting ook geen omkijken.

En het nadeel van een cardan, je ziet slijtage niet aankomen. Opeens is tie stuk, terwijl je bij een ketting van buiten gewoon ziet dat hij aan vervanging toe is. Met een cardan kun je zomaar in Verweggistan met een defect staan.
 
Mja wel handig als TS aangeeft welk type motor hij/zij zoekt..

Opzich genoeg motoren met cardan. Alleen jammer dat de wat lichtere sport-tour modellen vaak een cardan missen..
Zijn toch wel weer vaak de wat zwaardere modellen.
 
Dat zijn uitzonderlijk veel kilometers, helemaal op de motor. :}

Doe zelf zo'n 15k per jaar (wisselt wel afh. van werk/vakanties), dan heeft een cardan geen meerwaarde en doe je jezelf tekort door alleen te kijken naar motoren met cardan. Kost een minuutje (bok is wel handig) om je ketting te smeren, als je een automatische smeerder hebt ben je daar helemaal geen tijd meer aan kwijt.

Kettingset vervangen kost natuurlijk wel geld maar als het goed is een motor met ketting wel zuiniger dan een motor cardan of riem (als er dezelfde powerplant in zit).

Dat is iets persoonlijks denk ik. Ik rij 10.000 km woonwerk en ik wil niks anders dan cardan. Ik wil de motor elke dag pakken zonder iets aan onderhoud te hoeven doen. 1x per jaar een beurt en dat is het dan ook. (met uitzondering van de bandjes natuurlijk)
Bij mij is de cardan eis nummer 1.

En ja die kunnen kapot, maar dat is niet gangbaar. Hetzelfde als dat de versnellingsbak kapot kan.
 
Bij mn magna V65 ging de cardanoverbrenging op het blok stuk na een ton oid.
Zware kilometers waren dat en hoewel best aardig wat werk waren de kosten laag. 2e hands unit meen ik voor 75 euro.
Er was een lager stuk.
 
Laatst bewerkt:
Kan zijn maar hoe snel is zoiets stuk ?

150.000 km in mijn geval. 5.000 km na de laatste beurt twee weken daarvoor. Opeens een rare trilling in de voetsteunen, en een paar dagen later ging dat over in gebonk. Midden in de vakantie, dus in principe ongelegen. Hoewel het ook geen straf was een paar dagen aan het Garda meer te bivakkeren tot er een nieuwe as in zat.
 
Dat is iets persoonlijks denk ik. Ik rij 10.000 km woonwerk en ik wil niks anders dan cardan. Ik wil de motor elke dag pakken zonder iets aan onderhoud te hoeven doen. 1x per jaar een beurt en dat is het dan ook. (met uitzondering van de bandjes natuurlijk)
Bij mij is de cardan eis nummer 1.

En ja die kunnen kapot, maar dat is niet gangbaar. Hetzelfde als dat de versnellingsbak kapot kan.
Daar kan ik op zich wel inkomen, dat vond ik ook wel fijn van m'n Honda NTV. Eens in de tijd (zinloos) olie pijlen en verder gewoon rijden tot de volgende onderhoudsbeurt. Cardan daarvan zweette overigens wel een beetje maar dat was te verwaarlozen. :)

Mja, je zit al vrij snel vast aan een zware tourmotor als je per se cardan wil, verder is cardan zwaarder, minder efficient en kutter als het kapot gaat (maar meestal zit je dan al op een leuke kmstand). Daarom hoef ik niet per se cardan. Enige motor die enigzins vergelijkbaar is met de Fazer 1000 is een BMW R1100S, die is dorstiger, duurder in aanschaf en ik betwijfel of die goedkoper is in onderhoud.

Als ik een motor puur voor ww moest hebben zou ik wel weer zo een NTV kopen, maar 3 motoren in de garage word het hem helaas niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
De Yamaha Bulldog ( BT 1100 ) heeft ook een cardan en heeft niet de allures van een zware toermotor.
En zou naar het schijnt heel leuk rijden .
Het komt altijd wel ongelegen als je ergens langs de zijkant staat met een probleem.
 
Heb zelf ook een BT 1100 Bulldog. De kilometers die ik er mee rijd bevallen me prima. Had eerst een BMW R1100S maar was het hangen zat. Lage clipons.
Nu dus een Bulldog waar ik comfortabel op zit en een toppie geluid door het V Twinblok. Koppel is 88,2 nm bij 4.500 tpm. Vermogen 65 pk. Ruim voldoende om goed mee te kunnen als je in een groep rijdt. Afgelopen jaar mijn Beemer verkocht en deze er voor teruggekocht. In zeer mooie staat van liefhebber geweest. Ben er blij mee. En dus ook een cardan. Enig minpuntje is waarschijnlijk het originele zadel. Wat last van de billekes na een lange rit. Een comfortzadel lost dit eventuele probleem gemakkelijk op.
 
Volgens mij is het handig als je even aangeeft in welke leeftijdscategorie je een motor zoekt, althans als je een bruikbaar antwoord op je vraag wilt hebben, want zonder die informatie gaat het hiero vanzelf een keer erg onoverzichtelijk (en overbodig) worden.

Alle naoorlogse BMW's met R of K typeaanduiding hebben een cardan, alle S-modellen (R, RR, XR) hebben een ketting. De meeste F-modellen ook, behalve de CS, ST en GT, die hebben een riem. Riemaandrijving vindt je tegenwoordig bij vrijwel alle HD's, en alle hedendaagse Moto Guzzi's hebben een cardan. De Rocket van Triumph heeft cardan (zie voorgaande post), en zo ook de Tiger 1200. V.w.b. Japanners is het toch echt handiger als je even de moeite neemt om aan te geven in welke leeftijdscategorie je een motor zoekt, want "recent" betekent op MF voor iedereen iets anders. Hoedanook, deze schieten mij nu even snel te binnen:

Honda CX 400 - (cardan)
Honda GL 400 - (Cardan)
Honda CX 500 - (cardan)
Honda CX 500 Custom - (cardan)
Honda CX 500 E - (cardan)
Honda CX 500 Turbo - (cardan)
Honda GL 500 - (cardan)
Honda GL 500 Interstate - (cardan)
Honda CX 650 E - (cardan)
Honda CX 650 Turbo - (cardan)
Honda GL 650 - (cardan)
Honda GL 650 Interstate - (cardan)
Honda CBX 650 - (cardan)
Honda VT 500 E - (cardan)
Honda VT 500 Custom, oftewel Shadow - (cardan)
Honda VT 500 T (Ascot) - (cardan)
Honda NTV 650 Revere - (cardan)
Honda NTV 650 Deauville - (cardan)
Honda NTV 700 Deauville - (cardan)
Honda CTX 700 N - (cardan)
Honda VF 700 Custom, oftewel Magna - (cardan)
Honda VF 700 Sabre - (cardan)
Honda VF 700 Super Magna - (cardan)
Honda VT 750 Custom, oftewel Shadow - (cardan)
Honda VF 750 Sabre - (cardan)
Honda VF 750 Custom, oftewel Magna - (cardan)
Honda VF 750 Super Magna - (cardan)
Honda CBX 750 Nighthawk (cardan)
Honda CB 900 Custom - (cardan)
Honda GL 1000 Gold Wing - (cardan)
Honda GL 1100 Gold Wing, al dan niet Interstate - (cardan)
Honda VF 1100 Custom, oftewel Magna - (cardan)
Honda VF 1100 Sabre - (cardan)
Honda VT 1100 Custom, oftewel Shadow - (cardan)
Honda ST 1100 Pan European - (cardan)
Honda VFR 1200 F - (cardan)
Honda VFR 1200 Crosstourer - (cardan)
Honda GL 1200 Gold Wing, al dan niet Interstate - (cardan)
Honda ST 1300 Pan European - (cardan)
Honda GL 1500 Gold Wing - (cardan)
Honda GL 1600 Gold Wing - (cardan)
Honda GL 1800 Gold Wing - (cardan)
Honda CTX 1300 - (cardan)
Kawasaki GPZ 305 - (riem)
Kawasaki Ltd 450 - (riem)
Kawasaki Ltd 454 - (riem)
Kawasaki Z 550 GT - (cardan)
Kawasaki ZL 600 Eliminator - (cardan)
Kawasaki Z 750 GT - (cardan)
Kawasaki VN 750 Vulcan - (cardan)
Kawasaki ZL 900 Eliminator - (cardan)
Kawasaki ZL 1000 Eliminator - (cardan)
Kawasaki Z 1000 ST - (cardan)
Kawasaki Z 1100 GT - (cardan)
Kawasaki GT 1000 - (cardan)
Kawasaki Z 1300 - (cardan)
Kawasaki Z 1300 Voyager - (cardan)
Kawasaki 1400 GTR - (cardan)
Kawasaki VN 1500 Vulcan - (cardan)
Suzuki GS 650 GT - (cardan)
Suzuki GS 650 EM Katana - (cardan)
Suzuki GS 650 Ltd en Marauder - (cardan)
Suzuki LS 650 (Savage) - (riem)
Suzuki VS 600 Intruder - (cardan)
Suzuki VS 700 Intruder - (cardan)
Suzuki VS 750 Intruder - (cardan)
Suzuk VS 800 Intruder - (cardan)
Suzuki VX 800 - (cardan)
Suzuki VZ 800 Marauder - (cardan)
Suzuki GS 850 G - (cardan)
Suzuki GS 1000 G - (cardan)
Suzuki GS 1100 G - (cardan)
Suzuki GS 1100 Ltd - (cardan)
Suzuki VS 1400 Intruder - (cardan)
Suzuki VZ 1800 Intruder - (cardan)
Suzuki VZ 1800 Marauder - (cardan)
Yamaha XV 500 Virago - (cardan)
Yamaha XV 535 Virago - (cardan)
Yamaha XZ 550 - (cardan)
Yamaha XZ 550 F - (cardan)
Yamaha XJ 650 - (cardan)
Yamaha XJ 650 Turbo - (cardan)
Yamaha XVS 650 Dragstar - (cardan)
Yamaha XV 700 Virago - (cardan)
Yamaha XV 750 Virago - (cardan)
Yamaha XS 750 - (cardan)
Yamaha XJ 750 Seca - (cardan)
Yamaha XJ 750 F - (cardan)
Yamaha XS 850 - (cardan)
Yamaha XJ 900 - (cardan)
Yamaha XJ 900 F - (cardan)
Yamaha XJ 900 Diversion - (cardan)
Yamaha XJ 920 Seca/Virago - (cardan)
Yamaha SCR 950 - (riem)
Yamaha V-Star 950 - (riem)
Yamaha XV 1000 Midnight Black - (cardan)
Yamaha XV 1000 Virago - (cardan)
Yamaha XV 1100 Virago - (cardan)
Yamaha XS 1100 - (cardan)
Yamaha XVS 1100 Dragstar - (cardan)
Yamaha BT 1100 - (cardan)
Yamaha FJR 1300 - (cardan)
Yamaha FJR 1300 A - (cardan)
Yamaha FJR 1300 AE - (cardan)
Yamaha FJR 1300 AS - (cardan)
Yamaha 1200 Venture - (cardan)
Yamaha V-Star 1300 - (riem)
Yamaha 1300 Star Venture - (riem)
Yamaha Royal Star, al dan niet Venture - (cardan)

en dan vergeet ik er wss nog een paar, w.o. sowieso alle scooters, want daar weet ik niets vanaf. In elk geval: succes, lekker winkelen! :+
o.a. de Yamaha XT1200Z Super Ténéré (cardan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan