Motorolie loopt + 140°, moet ik me zorgen maken ?

kkrikkes

MF'er
7 jan 2003
125
0
belgie
hello

Ik heb hier een Honda XR250, 4takt crosser, 1979, enkel luchtkoeling, geen oliekoeler. 125 sproeier ipv 122
Nu als ik een tijdje aan het rijden ben loopt de olie-temperatuur op tot 140°C. Moet ik me zorgen maken ivm de smering? Slijtage? Kan ik zo verder blijven crossen of loop ik de kans dat de boel stukvliegt?

Hoe warm mag olie eigenlijk worden? De maximum temeratuur?

Er zit Shell advance semi synt. in 10W40
De motor is perfect afgesteld, kleppen, ontsteking, carburatie, etc etc
Mijn broer heeft net dezelfde en die loopt even warm
Temperatuur is gemeten na half uurtje rijden, dan onmiddelijk gestopt, vuldop eruit en professionele digitale temp. meter in de olie gestoken. meetresultaat binnen de 10 sec.


Ik hoop dat dit topic niet wéér een olie topic wordt zoals die andere.

(ik heb dit al eens aangekaart in een ander topic maar het is me nog niet helemaal duidelijk)
 
Dus iemand NIET akkoord dat vanaf 130°C de olie TE warm is?
Zolang je er je frieten niet in wil bakken is dit inderdaad te warm :+

Heb je enige mogelijkheid de olieDRUK te meten misschien? Als de olie niet hard genoeg rondgaat is de koeling ook minder (misschien versleten pomp, tis al een wat oudere motor). Verder: Aangezien die andere XR bijna net zo heet wordt is het toch misschien "normaal"? Synthetische olien of olie voor (turbo)diesel auto's kunnen meestal meer warmte hebben, misschien dat maar gebruiken en regelmatig wisselen?
 
misschien dan iets verkeerd aan het benzinemengsel,ik kocht eens een yamaha xt550 bij van Zaane in Zaanstad en ging na eral een tijdje ermee gereden te hebben eens een keer door het mulle zand op het strand op een gegeven moment zakte het vermogen weg en sloeg ie af door de hitte,effe af laten koelen en het ging weer effe,maar op asfalt was er niks aan de hand,bleek later pas dat een van de twee carbs (het vacuum geval) helemaal niet meedeed behalve dan lucht doorgeven :X
wat was het geval :? de sproeiernaald aldaar zat helegaar los en was in de hoofdsproeier gezakt,rara hoe dat circlippie er van afgeraakt was :?
Vervolgens weer met twee goeie carbs gaan rijden en verdomt ik had nog meer trekkracht ook en een hogere top en de hiiteproblemen in het zand waaren ook voorbij :)
 
misschien dan iets verkeerd aan het benzinemengsel,ik kocht eens een yamaha xt550 bij van Zaane in Zaanstad en ging na eral een tijdje ermee gereden te hebben eens een keer door het mulle zand op het strand op een gegeven moment zakte het vermogen weg en sloeg ie af door de hitte,effe af laten koelen en het ging weer effe,maar op asfalt was er niks aan de hand,bleek later pas dat een van de twee carbs (het vacuum geval) helemaal niet meedeed behalve dan lucht doorgeven :X
wat was het geval :? de sproeiernaald aldaar zat helegaar los en was in de hoofdsproeier gezakt,rara hoe dat circlippie er van afgeraakt was :?
Vervolgens weer met twee goeie carbs gaan rijden en verdomt ik had nog meer trekkracht ook en een hogere top en de hiiteproblemen in het zand waaren ook voorbij :)
Hmmm gek, er liep hier iemand rond op MF die precies hetzelfde omschreef...ook bij v. Zaane vandaan enz enz.
 
Het is gemeten met een professionele temperatuurmeter, digitaal, meet tot op 0,1°C nauwkeurig

Meet ook eens de temp. van je cil.kop naast de bougie. Als die boven de 220 graden komt is er echt iets mis
En 140 graden is wel heet maar waar is die nou gemeten ? Olie wordt rond je uitlaatklep en in de zuigerveergroeven nog veel heter dus je olie verbrand niet bij 140 graden.
Carb in het middengebied iets rijker afstellen kan misschien ook helpen. ;)
 
Ja leuk topic vooral : Dit is het beste omdat dunnere olie(bijv.10W40)zijn smeerende eigenschappen
vors verliest bij !00gr.C.Hierdoor gaat je bak stroef schakelen,en kan je
koppeling gaan slippen. :z

mag ik hier op opmerken dat eendan slippende koppeling omdat de smeering vors terug holt niet uitteleggen valt *D
geen dank })
 
mag ik hier op opmerken dat eendan slippende koppeling omdat de smeering vors terug holt niet uitteleggen valt *D
geen dank })

Natte plaat koppeling, dus als die droogvalt doettie het ook niet meer.... Als je water in je blok doet, doet ie het immers ook niet meer. Is gemaakt voor een bepaald type olie dus....
 
mag ik hier op opmerken dat eendan slippende koppeling omdat de smeering vors terug holt niet uitteleggen valt *D
geen dank })

Dat mag 8-) Wat jammer is dat de topicstarter er verder geen uitleg bij geeft, ik ken ook de verhalen van je moet minerale olie in dat soort blokken gebruiken anders loopt de boel stuk, ook dan geen verantwoording alleen maar synthetische olie is niet geschikt want die is te dun. |(
 
het komt bij de xr en xl 500 ook voor dat een versleten nokkenasketting het olietoevoerbuisje in de schacht door zaagt waardoor uiteindelijk de hele kop bovenin in de soep draaid :X
 
kijk eens in je handboek...
op internet heb ik een amerikaans handboek gevonden waarin stond 'normal operating temperatures 200-300 degrees, 250 nominal"
omgerekend (dacht ik) is dat 94 121 149 celcius...

dus ik kan je niet zeggen :X
 
Misscien zit er een verkeerde peilstok in. Dan heb je een te laag oliepeil en ook een te hoge temp. Hoe peil je? Je moet niet de peilstok indraaienen!!!
 
Een goede olie (bv motul 5100 10/40) is op ester basis, en kan zeer hoge temperaturen aan zonder te verbranden, ook deze 130 graden is hier geen probleem!
Een luchtgekoeld blok heeft een gemiddelde olietemperatuur van +/-115 graden celcius, de olietemperatuur bij jou is dus iets aan de hoge kant.
Externe oliepompen zijn gewoon te koop, ze worden in de racerij geregeld gebruikt, schrik niet v/d prijzen, en van het stroomgebruik.............
 
sorry dat ik 's avonds niet reageer, maar dan heb ik geen tijd, dan ben ik aan het crossen of aan het sleutelen 8-) . Tijdens de werkuren heb ik wel tijd.

Hier enkele antwoorden op vroegere vragen;

-Zuiger zit er zeker en vast goed in.
-Dat olietoevoerbuisje ivm nokkenasketting zit ook nog op z'n plaats en was in goede staat.
-Het oliepijl staat nu juist op zijn maximum, gemeten zonder de pijstok te schroeven.
-De pijlstok is nog origineel
-koppeling slipt niet
-o ja de temp van de cylinderkop zelf meten kan ik niet (geen geschikte meter)
-het is ook verse benzine 98
 
Laatst bewerkt:
Misschien een interessante ontwikkeling of louter toeval :?

Op het einde van vorige cross-rit kwam de dichting tussen de voorbochten en de originele demper er een beetje tussenuit. Ik had de nieuwe klem die er rond zit echt wel goed vastgezet, en stond nog steeds vast en toch kwam een gedeelte van die dichting er stilletjes tussenuit :? :? Zit er dan zoveel druk in dat gedeelte van de uitlaat?

DUS ik die originele demper eraf gedaan en zo gaan sjeezen (de buren konden effe de pot op })
Na 10-15 minuten begon hij bij volle gas en iets hogere toeren af en toe te sputteren.
(Zoals je benzine bijna op is en op reserve moet zetten) Dus dacht ik eerst dat de benzine op was en heb dan op reserve gezet, hetzelfde gesputter bleef af en toe voorkomen |( Dus kon ik ook niet volluit gaan. Dan nog maar eens de temp gemeten 105° Maar was toen nog niet lang bezig. Moest stoppen had nog een andere afspraak. Nog vlug de bougie eruit en deze zag zwarter dan anders maar nu ook niet pekzwart.

Toeval of heeft het iets met de uitlaat te maken?
 
Misschien een interessante ontwikkeling of louter toeval :?

Op het einde van vorige cross-rit kwam de dichting tussen de voorbochten en de originele demper er een beetje tussenuit. Ik had de nieuwe klem die er rond zit echt wel goed vastgezet, en stond nog steeds vast en toch kwam een gedeelte van die dichting er stilletjes tussenuit :? :? Zit er dan zoveel druk in dat gedeelte van de uitlaat?

DUS ik die originele demper eraf gedaan en zo gaan sjeezen (de buren konden effe de pot op })
Na 10-15 minuten begon hij bij volle gas en iets hogere toeren af en toe te sputteren.
(Zoals je benzine bijna op is en op reserve moet zetten) Dus dacht ik eerst dat de benzine op was en heb dan op reserve gezet, hetzelfde gesputter bleef af en toe voorkomen |( Dus kon ik ook niet volluit gaan. Dan nog maar eens de temp gemeten 105° Maar was toen nog niet lang bezig. Moest stoppen had nog een andere afspraak. Nog vlug de bougie eruit en deze zag zwarter dan anders maar nu ook niet pekzwart.

Toeval of heeft het iets met de uitlaat te maken?
ik lees hier dus dat je uutloat de boel smoort ?

in dat geval kan hij dus zijn hete gas niet kwijt en wordt de motor warm, dat kan inderdaad ja.....

en als hij smoort moet jij wel heel veel gas geven om nog gang te houden, dus veel peut eriin, dus nog meer hitte........

klinkt allemaal heel aannemlijk al zeg ik het zelluf........... ;)
 
Ben ondertussen begonnen met de bouw van een open uitlaat. Had hier nog een lazer demper liggen. De uitlaatbocht-tussenstuk is al klaar nu nog laten passen op de demper.



Wel deze opmerking: Mijn broer zijn XR250 (dezelfde) heeft al een open uitlaat van Supertrapp en deze XR loopt ook warm 130°C na zware belasting.

Dus toch niet volledig te wijten aan de uitlaat?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie op je fotootje een paar flapjes aan je frame zitten om theoretisch meer rijwind richting de cilinder te krijgen, heb je al geprobeerd zonder die dingen te rijden en dan mete? Of heb je ze er net pas opgezet? Kan me best voorstellen dat zo de luchtstroom dusdanig verstoord wordt dat er juist te weinig koele lucht langs je cilinder gaat. Want nu lijkt het erop alsof alles richting uitlaatbocht geleid wordt en afgaand op de foto komt er erg weinig LANGS je cilinder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan