=motorolie ook vorkolie?

Giz

MF veteraan
17 sep 2002
5.036
1
Almere
Ik ben de vootkant van de Beemer aan het reviseren. Balhoofdlagers net vervangen, nwe keerringen gemonteerd en wil nu de vorkolie vullen. Heb dus 1 ltr gehaald bij de zaak waar ik altijd kom. Pak ik net de bus, staat erop: Bel Ray SAE 20W50. Lees ik ff verder, staat er op,: Engine oil. Nu heb ik voor de voorvork ook SAE 20 nodig. Ik vraag me nu af of ze per ongeluk deze bus meegegeven hebben, of dat deze olie ook gewoon in je voorvork kan.
Wie weet raad?
 
Wel eens aan gedacht dat de olie in een voorvork niet dezelfde temperaturen bereikt als de olie in je blok?

het gaat in dit geval om het verschil tussen 20W single en 20W50 multi. Een multigrader wordt dus naar verhouding dikker als hij warm wordt, een single grader dus niet, de viscositeits stabiliteit van een single grader fluctueert samen met de temperatuur van de olie, een multigrader vangt dit af.
Temperatuurverschillen tussen motor en voorvork zijn in deze minder ineteressant omdat het W getal bij beide olieen bij 100 graden gemeten wordt. Ik ben wel met je eens dat een voorvork eerder een 10W20 zou moeten hebben dan een 20W50 ;)

Aan de olie in een voorvork worden gewoon totaal andere eisen gesteld dan motorolie. Een van de belangrijkste eigenschappen is het tegengaan van 'stick-slip', een motorolie mag deze eigenschap juist niet hebben om koppelingslip tegen te gaan.

Kun je deze iets verduidelijken? zoals ik dit nu lees schrijf je dat de olie in een voorvork een anti stick-slip additief bevat, en dat de motorolie dit niet mag bevatten om koppelingsslip tegen te gaan? lijkt me iets tegenstrijdig, of ik snap hem niet helemaal, wat bedoel je precies met stick slip?
 
Heel versimpelt:

Koppelingsplaten moeten blijven plakken, en niet glijden.

Vorkpoten moeten glijden en niet plakken. (dat zelfde geld voor de ringen en naalden die zorgen voor de demping in je vork)
 
Waar het kort gezegd op neer komt is dat voorvork olie een product is waar door de fabrikant heel erg veel ontwikkelingswerk in is gestoken. Het is zelfs zo dat er een duidelijk verschil merkbaar is tussen twee verschillende merken.
Bij de meeste motorfietsen is de OEM olie in de voorvork van een balabberde kwaliteit, het vervangen van de olie door een hoogwaardige voorvorkolie levert al een hele verbetering op.
Stick-slip is de weerstand die overwonnen moet worden bij het begin van een beweging, in dit geval lijkt de binnenpoot vast te kleven aan de buitenpoot. Wanneer je heel langzaam de druk opvoert komt de beweging pas boven een bepaalde druk met een schokje op gang. Hierdoor is de voorvork moeilijk in staat om heel kleine oneffenheden te volgen.
Het stick-slip effect wordt erger bij bijvoorbeeld remmen, dan wordt de vork op buiging belast wat het makkelijk bewegen van de binnenpoten in de buitenpoten niet makkelijker maakt.
 
full
Stom van mij zeg.

Je motor wordt dus theoretisch stugger naarmate je langer rijdt, dat zal gelijdelijk gaan, dus kan best prettig zijn. :+

En een vorkvork zal nooit zo warm worden als een motorblok, dus het zal niet eens zo heel veel schelen misschien hoeveel het dikker wordt. :+

Keep us posted. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan