motorongeluk tijdens file-rijden + poll

Heb je ook al ongeval gehad tijdens file-rijden of bijna ?

  • Ja, ook tijdens file rijden

    Stemmen: 27 11,8%
  • Ja, BIJNA scheelde echt niet veel of had prijs !

    Stemmen: 72 31,6%
  • Neen, nog nooit

    Stemmen: 125 54,8%
  • Neen, rijd nooit tussen 2 auto's tijdens file, blijf st

    Stemmen: 4 1,8%

  • Totaal aantal stemmers
    228
:^

Sterker nog: hij hoeft niet uitzonderlijk ruimte te maken maar er wordt van hen verwacht dat ze zich centraal op de rijstrook opstellen zodat een motorrijder er tussen kan.


Nee, links uiterst links, rechts uiterst rechts opstellen. Hulpdiensten komen tegenwoordig ook tussen door (en dan pas opzij gaan kost extra tijd).
 
Ik rij file, maar alleen als het rijdt en er geen gaten zijn.

- Gaten is wachten tot er iemand zonder te spiegelen en te knipperen een baan verschuift.

- Stilstaande file is wachten tot er een deur open gaat om wat voor reden dan ook (kijken hoever de file nog is/roken/vangrail zitten).

Ik rijd met de stelregel : ga altijd uit van het ergste wat kan gebeuren.

Rij jij schuin achter een auto die de ruimte heeft om naar links of te gaan en die linkerbaan gaat harder dan ga ik er vanuit dat hij ook naar links komt (en andersom natuurlijk ook).

Daarnaast merk ik ook een groot verschil tussen orginele uitlaat en sportuitlaat. Met een sportuitlaat horen ze je toch net even sneller.
Goeie tips, maar eh... die sportuitlaat... omgevingsgeluiden zijn echt niet hoorbaar in mijn auto (dubbel glas) :N tenzij jij óf constant met 13000 t/min rijdt óf met sirene achter me aankomt.
 
Laatst bewerkt:
In Nederland is filerijden inderdaad niet verboden, mits regel 1 van de WVW niet wordt overtreden. Maar even voor de zekerheid: is TS Vlaams? En zo ja, hoe zat het ook al weer in België?

Ik vraag dit omdat TS het heeft over "terug vertrokken en nog 40 km gereden)". Komt nogal Vlaams op mij over. ;)
 
Goeie tips, maar eh... die sportuitlaat... omgevingsgeluiden zijn echt niet hoorbaar in mijn auto (dubbel glas) :N tenzij jij óf constant met 13000 t/min rijdt óf met sirene achter me aankomt.

:^

Hulpdiensten merk ik vanuit het koekblik toch eerder op aan de lichtsignalen als aan het geluid

Gisterenavond ook weer vanuit Leiden naar Limburg gereden over de A2, dus weer hier en daar in de file gestaan met koekblik, motoren met open uitlaat hoor je pas als ze naast je zitten niet eerder.
 
Druk maken is ook een vak. Dat soort mensen gaan echt niet ineens netjes aan de kant rijden als ze er achter komen dat het gewoon mag. Je moet zelf gewoon goed opletten of die automobilisten nou denken dat het gedoogd wordt, of het mag of dat ze denken dat het niet mag.
Da's waar. Sterker nog, ik denk dat de we voortaan de verkeersregels gewoon geheim moeten houden. Dat is uiteindelijk gewoon het handigst.
 
Da's waar. Sterker nog, ik denk dat de we voortaan de verkeersregels gewoon geheim moeten houden. Dat is uiteindelijk gewoon het handigst.

:Z

Tussen gedogen en mogen zit niet zo'n groot verschil. In ieder geval niet zo'n groot verschil als tussen mag wel en mag niet. Voor jou maakt het toch ook niet uit of nou gedoogd wordt of dat het mag?

Nee? Nou dan voor die automobilisten ook niet. Dat heeft niets met geheim te maken en dat weet jij ook wel.
 
Goeie tips, maar eh... die sportuitlaat... omgevingsgeluiden zijn echt niet hoorbaar in mijn auto (dubbel glas) :N tenzij jij óf constant met 13000 t/min rijdt óf met sirene achter me aankomt.

Het zal idd niet altijd werken, maar het verschil met een normale uitlaat is echt zichtbaar.

Eerder reed ik zonder Db-killer en dat scheelde nog veel meer, maar dat was ook iets teveel van het goede _O-
 
Laatst bewerkt:
Degenen die je niet horen zijn dezelfden die klagen over het lawaai.
Degenen die je niet zien zijn dezelfden die klagen over het felle licht. :P
 
@TS: Sterkte verder met de rest enzo.

Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om een iets ander aspect van het file-rijden aan te snijden. Immers het blijft file rijden maar dan het volgende:
Wat ik ook dikwijls zie is bij bijvoorbeeld bij een fly-over (knooppunt) waar de snelweg met 1 rijbaan afbuigt of halve draai of driekwart draai maakt of zoiets...dat er ook motorrijders zijn die dan de vluchtstrook nemen. Logisch (i.m.o.) want anders zit je tussen de vangrail en de auto het is immers een éénbaansweg. Maar nu komt het, 'sommige' motorrijders zie ik dan zo veel mogelijk moeite doen om toch nog maar op de rijbaan te blijven en deze rijden dan dus rakelings langs de auto's waarop de motorrijders tegelijkertijd ook min of meer toch wel op de vluchtstrook rijden. Ik denk dan bij mezelf...jongens jongens...als je dan toch half/half op de vluchtstrook/rijbaan rijdt....pak dan gewoon echt je ruimte en rij dan gewoon (veilig) volledig op de vluchtstrook. Dus creëer zoveel mogelijk ruimte tussen jou en de auto. Volgens de wet krijg je toch wel een bekeuring als je gesnapt wordt want je rijdt in 1e instantie half/half op de vluchtstrook...maar zorg dan gewoon primair voor je eigen veiligheid en rij gewoon op de vluchtstrook alsof het een rijbaan is.
Oké, op de vluchtstrook rijden mag dus wel niet maar als je het dan toch doet...zou ik het wel weten.
Hoe wordt er hier door jullie over gedacht?

Hoop dat dit niet gezien wordt als topic vervuiling?!
 
Laatst bewerkt:
@TS: Sterkte verder met de rest enzo.

Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om een iets ander aspect van het file-rijden aan te snijden. Immers het blijft file rijden maar dan het volgende:
Wat ik ook dikwijls zie is bij bijvoorbeeld bij een fly-over (knooppunt) waar de snelweg met 1 rijbaan afbuigt of halve draai of driekwart draai maakt of zoiets...dat er ook motorrijders zijn die dan de vluchtstrook nemen. Logisch (i.m.o.) want anders zit je tussen de vangrail en de auto het is immers een éénbaansweg. Maar nu komt het, 'sommige' motorrijders zie ik dan zo veel mogelijk moeite doen om toch nog maar op de rijbaan te blijven en deze rijden dan dus rakelings langs de auto's waarop de motorrijders tegelijkertijd ook min of meer toch wel op de vluchtstrook rijden. Ik denk dan bij mezelf...jongens jongens...als je dan toch half/half op de vluchtstrook/rijbaan rijdt....pak dan gewoon echt je ruimte en rij dan gewoon (veilig) volledig op de vluchtstrook. Dus creëer zoveel mogelijk ruimte tussen jou en de auto. Volgens de wet krijg je toch wel een bekeuring als je gesnapt wordt want je rijdt in 1e instantie half/half op de vluchtstrook...maar zorg dan gewoon primair voor je eigen veiligheid en rij gewoon op de vluchtstrook alsof het een rijbaan is.
Oké, op de vluchtstrook rijden mag dus wel niet maar als je het dan toch doet...zou ik het wel weten.
Hoe wordt er hier door jullie over gedacht?

Hoop dat dit niet gezien wordt als topic vervuiling?!

Vaak is er ruimte genoeg om buitenom te gaan. Ik ga nooit over de vluchtstrook.
 
Vaak is er ruimte genoeg om buitenom te gaan. Ik ga nooit over de vluchtstrook.


Nee, die is er in mijn voorbeeld niet.
Denk je een driekwart bocht bijvoorbeeld naar rechts in. Ga je dan de auto's links inhalen? Dan rij/wurm jij je dus tussen vangrail en auto's een bocht naar rechts makend dus continu in de dode hoek. En ook nog eens door alle troep heen rijden?
Dan zou je toch ook de 'binnenbocht' nemen over de vluchtstrook?
Maar voor een bocht naar links, of wat mij betreft gewoon rechtdoor zal denk ik hetzelfde gelden. Alles met één rijbaan heh.
 
Laatst bewerkt:
Snelheid is de afgelopen weken drastisch gedaald tijdens het filerijden, puur omdat ik niet de indruk heb dat ik gezien wordt, daar waar dat pakweg een maand geleden nog wel het geval was omdat er meer motorrijders aan het filteren waren.

Maar zelfs dat mag niet baten, afgelopen weken 3 keer koekblikker gehad die begon te knipperen en sturen toen ik naast hem zat, 3x met remmen + ontwijken net kunnen voorkomen, 2x daarvan mn voorwiel geblokkeerd. Dat was allemaal met nog geen 10 km snelheidsverschil, terwijl ik daar normaal met 20 ~30 verschil doorheen knal
 
Nee, die is er in mijn voorbeeld niet.
Denk je een driekwart bocht bijvoorbeeld naar rechts in. Ga je dan de auto's links inhalen? Dan rij/wurm jij je dus tussen vangrail en auto's een bocht naar rechts makend dus continu in de dode hoek. En ook nog eens door alle troep heen rijden?
Dan zou je toch ook de 'binnenbocht' nemen over de vluchtstrook?
Maar voor een bocht naar links, of wat mij btreft gewoon rechtdoor zal denk ik hetzelfde gelden. Alles met één rijbaan heh.

Ik hoef ook nooit zo hard buitenom. Ik dan vaak zo langzaam dat mensen nog iets voor me aan de kant gaan. Als het ook maar een beetje rijdt blijf ik tussen de auto's zitten.

En als je zo langzaam gaat maakt dat beetje troep niet uit. Ik ga iig niet over de vluchtstrook.
 
:Z

Tussen gedogen en mogen zit niet zo'n groot verschil. In ieder geval niet zo'n groot verschil als tussen mag wel en mag niet. Voor jou maakt het toch ook niet uit of nou gedoogd wordt of dat het mag?

Nee? Nou dan voor die automobilisten ook niet. Dat heeft niets met geheim te maken en dat weet jij ook wel.
Voor de degene die doet maakt het ook niet veel uit, voor degene die het moet aanschouwen wel degelijk.
 
Enkele typische locaties (Zuid-Holland) voor praktijk voorbeelden:

1) Komend van A16 op A15 Rotterdam/Barendrecht afslag 20 IJsselmonde / Barendrecht. Daar waar ze nu de uitvoegstrook verlengd hebben.
2) Andere kant op komend van Barendrecht richting Ridderkerk maar dan rechtsaf de afslag richting Rotterdam Feijenoord (een klein stukje A38 geloof ik) waarna het weer gewoon samenkomt komt met de A16.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoef ook nooit zo hard buitenom. Ik dan vaak zo langzaam dat mensen nog iets voor me aan de kant gaan. Als het ook maar een beetje rijdt blijf ik tussen de auto's zitten.

En als je zo langzaam gaat maakt dat beetje troep niet uit. Ik ga iig niet over de vluchtstrook.

Die zien jou niet want de auto's staan onder een hoek want ze zijn bezig met een bocht te rijden. De dode hoek is dan aanzienlijk vergroot.
Het is een ÉÉNbaansweg.

Oké.

Kleine edit:
Trouwens het lijkt mij irrelevant hoe hard je rijdt om een lekke band op te lopen.
 
Laatst bewerkt:
Wel leuk hier weer...een korte blik in het profiel van TS leert ons dat het n.a.w. een Vlaamse collega betreft, zoals ook reeds eerder hier gesuggereerd.
Dus alle Pavlow reacties, ook van de moderator alhier, kunnen weer worden opgeborgen, met het schaamrood op de wangetjes omdat er meteen geschreeuwd werd, i.p.v. even te kijken wie iets schrijft.
In B is het inderdaad verboden en wordt het gedoogd, zoals het hier vroeger was. Er is hier, op dit forum, pas een uitgebreide discussie over geweest over rechts inhalen, dan wel voorbijreiden. Zolang dat niet is geregeld, is het nog gedogen in B.
Zo en nu weer zoet gaan spelen allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Die zien jou niet want de auto's staan onder een hoek want ze zijn bezig met een bocht te rijden. De dode hoek is dan aanzienlijk vergroot.
Het is een ÉÉNbaansweg.

Oké.

Kleine edit:
Trouwens het lijkt mij irrelevant hoe hard je rijdt om een lekke band op te lopen.

Ik dacht dat je het had over vallen ;)

Nogmaals, ik rij vrij langzaam, zeg maar stapvoets harder, en dan hoor je de sportuitlaat meestal wel aankomen,.
 
@TS: Sterkte verder met de rest enzo.

Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om een iets ander aspect van het file-rijden aan te snijden. Immers het blijft file rijden maar dan het volgende:
Wat ik ook dikwijls zie is bij bijvoorbeeld bij een fly-over (knooppunt) waar de snelweg met 1 rijbaan afbuigt of halve draai of driekwart draai maakt of zoiets...dat er ook motorrijders zijn die dan de vluchtstrook nemen. Logisch (i.m.o.) want anders zit je tussen de vangrail en de auto het is immers een éénbaansweg. Maar nu komt het, 'sommige' motorrijders zie ik dan zo veel mogelijk moeite doen om toch nog maar op de rijbaan te blijven en deze rijden dan dus rakelings langs de auto's waarop de motorrijders tegelijkertijd ook min of meer toch wel op de vluchtstrook rijden. Ik denk dan bij mezelf...jongens jongens...als je dan toch half/half op de vluchtstrook/rijbaan rijdt....pak dan gewoon echt je ruimte en rij dan gewoon (veilig) volledig op de vluchtstrook. Dus creëer zoveel mogelijk ruimte tussen jou en de auto. Volgens de wet krijg je toch wel een bekeuring als je gesnapt wordt want je rijdt in 1e instantie half/half op de vluchtstrook...maar zorg dan gewoon primair voor je eigen veiligheid en rij gewoon op de vluchtstrook alsof het een rijbaan is.
Oké, op de vluchtstrook rijden mag dus wel niet maar als je het dan toch doet...zou ik het wel weten.
Hoe wordt er hier door jullie over gedacht?

Hoop dat dit niet gezien wordt als topic vervuiling?!

Dit klinkt als MotorVos in "Boete ROOD KRUIS op de A9-A1-A6"
Voor het rijden op dezelfde rijstrook hoort geen boete te volgen. Voor het rijden over de vluchtstrook of over een afgekruisde rijstrook natuurlijk wel. Dus rijd ik altijd netjes O-) waar mogelijk op de toegestane wijze langs stilstaande auto's. Ook als dat (op een veilige manier) rakelings langs de auto's gaat.

Beter om wegen met een enkele rijstrook zoveel mogelijk te vermijden :)
 
Dit klinkt als MotorVos in "Boete ROOD KRUIS op de A9-A1-A6"
Voor het rijden op dezelfde rijstrook hoort geen boete te volgen. Voor het rijden over de vluchtstrook of over een afgekruisde rijstrook natuurlijk wel. Dus rijd ik altijd netjes O-) waar mogelijk op de toegestane wijze langs stilstaande auto's. Ook als dat (op een veilige manier) rakelings langs de auto's gaat.

Beter om wegen met een enkele rijstrook zoveel mogelijk te vermijden :)

Oké allereerst...ik geloof niet dat ik met woorden de situatie zodanig kan schetsen dat deze duidelijk over komt. Blijft lastig om zoiets uit de praktijk te verwoorden of in te zien.
Uiteraard valt er wel het e.e.a. over te zeggen maar...het punt is juist als jij op volledig legale wijze de auto's wilt inhalen dat jij de auto's links voorbij moet gaan toch?! Rechts mag je niet inhalen, inhalen doen we links. Dus kom je tussen de auto's en vangrail te rijden.
Oke...volgende situatie. Jij haalt wel rechts in maar blijft op de rijbaan, dus (veilig?) rakelings langs de auto's maar wel volgens de wet veroorloofd = geen boete. Helemaal mee eens. Maar dan kom je een auto tegen die tegen de rechterstreep/belijning aanzit...wat doe je blijf je erachter of piepel je em er voorbij door nét ff een stukje meer naar rechts te sturen en dus nét ff over de vluchtstrook te rijden. Maar wel nog steeds rakelings langs de auto? Volgend voorbeeld... kom je een vrachtauto tegen...jij weer een beetje naar rechts over de vluchtstrook maar wel zo dicht mogelijk langs de vrachtwagen want o wee...ik mag eigenlijk niet op de vluchtstrook en doe nu iets stiekems. Je rijdt dan toch al op de vluchtstrook waarom pak je dan niet de ruimte?
 
Laatst bewerkt:
Argh! Iemand verblinden is niet hetzelfde als gezien worden! Integendeel juist. :N

Ik heb liever dat ik ze verblind omdat ze dan in hun ooghoeken mij in de spiegel zien aankomen en dan vervolgens gaan spiegelen en adh daarvan gaan anticiperen. Dan weten ze iig dat ze niet ff moeten gaan baanwisselen. Groot licht heb ik overigens alleen aan overdag in de file. In de avond files doe ik gewoon alarmlichten aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan