motorongeluk tijdens file-rijden + poll

Heb je ook al ongeval gehad tijdens file-rijden of bijna ?

  • Ja, ook tijdens file rijden

    Stemmen: 27 11,8%
  • Ja, BIJNA scheelde echt niet veel of had prijs !

    Stemmen: 72 31,6%
  • Neen, nog nooit

    Stemmen: 125 54,8%
  • Neen, rijd nooit tussen 2 auto's tijdens file, blijf st

    Stemmen: 4 1,8%

  • Totaal aantal stemmers
    228
Oké allereerst...ik geloof niet dat ik met woorden de situatie zodanig kan schetsen dat deze duidelijk over komt. Blijft lastig om zoiets uit de praktijk te verwoorden of in te zien.
Uiteraard valt er wel het e.e.a. over te zeggen maar...het punt is juist als jij op volledig legale wijze de auto's wilt inhalen dat jij de auto's links voorbij moet gaan toch?! Rechts mag je niet inhalen, inhalen doen we links. Dus kom je tussen de auto's en vangrail te rijden.
Oke...volgende situatie. Jij haalt wel rechts in maar blijft op de rijbaan, dus (veilig?) rakelings langs de auto's maar wel volgens de wet veroorloofd = geen boete. Helemaal mee eens. Maar dan kom je een auto tegen die tegen de rechterstreep/belijning aanzit...wat doe je blijf je erachter of piepel je em er voorbij door nét ff een stukje meer naar rechts te sturen en dus nét ff over de vluchtstrook te rijden. Maar wel nog steeds rakelings langs de auto? Volgend voorbeeld... kom je een vrachtauto tegen...jij weer een beetje naar rechts over de vluchtstrook maar wel zo dicht mogelijk langs de vrachtwagen want o wee...ik mag eigenlijk niet op de vluchtstrook en doe nu iets stiekems. Je rijdt dan toch al op de vluchtstrook waarom pak je dan niet de ruimte?
Nee, recht inhalen is volledig legaal als er file staat.
Ik kies liever voor links maar soms krijg je daar geen ruimte dan ga ik er rechts langs. Beide is immers toegestaan zolang er file is.
Het doet er niet toe hoeveel banen er zijn
Als er geen ruimte is bij bijvoorbeeld een vrachtwagen dan niet inhalen is immers gevaarlijk en verboden.
 
Ik rij door de files maar niet continu met groot licht. Ik doe op 'kritische' punten gewoon met mijn groot licht knipperen en als ik wat meer genaderd ben en er is en wordt niet gereageerd dan wil ik ook weleens een toeter geven. Ik rij ook met een sportuitlaat en expres 'een tandje lager'. Ik hou me (verder) wel aan de regels wat betreft snelheid enzo.
 
Ik zelf heb een zeer klein schaafwondje aan rechterknie (grooote van een 2 euro muntstuk) en een gekneusde rib. Had geluk dat ik goed beschermd was (zeer sterke en dikke motorvest en daarop een bodywarmer in fluokleur) en zeer sterke (werk) schoenen en winter motorhandschoenen.....
Gelukkig, hebben we ook weer bewezen dat die dingen niet werken.

Succes met de afhandeling verder, heb zelf nog nooit gezeik gehad in de file...
 
Nee, recht inhalen is volledig legaal als er file staat.
Ik kies liever voor links maar soms krijg je daar geen ruimte dan ga ik er rechts langs. Beide is immers toegestaan zolang er file is.
Het doet er niet toe hoeveel banen er zijn
Als er geen ruimte is bij bijvoorbeeld een vrachtwagen dan niet inhalen is immers gevaarlijk en verboden.

Oké. |( Ja natuurlijk...je heb gelijk.
Ja...tis verboden...we zijn bijna op het punt waar ik heen wilde. Verboden is het maar de clue zit em nu hier in. Als je toch al besluit om (illegaal) te gaan inhalen door net ff uit te wijken op de vluchtstrook en zo de vrachtwagen gaat inhalen...WAAROM dan niet gewoon de ruimte op te zoeken en wat meer en volledig op de vluchtstrook te gaan rijden.
Je bent toch al in overtreding maar als je dan ook nog eens niet aan je eigen veiligheid denkt terwijl hier wel de ruimte voor is...doe het dan goed en creëer wat meer ruimte tussen jou en de auto's.
 
Wel leuk hier weer...een korte blik in het profiel van TS leert ons dat het n.a.w. een Vlaamse collega betreft, zoals ook reeds eerder hier gesuggereerd.
Dus alle Pavlow reacties, ook van de moderator alhier, kunnen weer worden opgeborgen, met het schaamrood op de wangetjes omdat er meteen geschreeuwd werd, i.p.v. even te kijken wie iets schrijft.
In B is het inderdaad verboden en wordt het gedoogd, zoals het hier vroeger was. Er is hier, op dit forum, pas een uitgebreide discussie over geweest over rechts inhalen, dan wel voorbijreiden. Zolang dat niet is geregeld, is het nog gedogen in B.
Zo en nu weer zoet gaan spelen allemaal.
Ja precies.. Ik had wel even het profiel gechecked en daar kom ik het niet uit opmaken. Vergat echter de topics te bekijken.. En daar is het vrij duidelijk.. ;)
 
Nee, recht inhalen is volledig legaal als er file staat.
Ik kies liever voor links maar soms krijg je daar geen ruimte dan ga ik er rechts langs. Beide is immers toegestaan zolang er file is.
Het doet er niet toe hoeveel banen er zijn
Als er geen ruimte is bij bijvoorbeeld een vrachtwagen dan niet inhalen is immers gevaarlijk en verboden.
In de file inhalen is toegestaan, maar officieel alleen tussen de 2 meest linker banen door... Dan weten de automobilisten ook een klein beetje waar ze aan toe zijn zeg maar.
 
:^

Iets wat gewoon mag kun je niet gedogen, dit blijft hardnekkig terugkomen.

En het gaat inderdaad snel, ik heb ook eenmaal een tik gehad (gelukkig tegen mijn schouder en ik kon hem rechtop houden)
Daar doe je niks tegen, zoals gezegd goed opletten bij gaten en bij stilstand.

jij hebt echt een grappige plaatje links boven _O-
 
@ TS: sterkte.

Weer een SMIDSY. :X :X

Dode hoek is toch waarom je over je schouder moet kijken... :(
Al zijn er tegenwoordig blikken met dode hoek, waar zelfs een dubbeldeks intercity in verdwijnt, het zou verboden moeten worden, derg. gevaarlijke voertuigen op straat toelaten. B|
 
Laatst bewerkt:
Ik hoef ook nooit zo hard buitenom. Ik dan vaak zo langzaam dat mensen nog iets voor me aan de kant gaan. Als het ook maar een beetje rijdt blijf ik tussen de auto's zitten.

En als je zo langzaam gaat maakt dat beetje troep niet uit. Ik ga iig niet over de vluchtstrook.

Buitenom werkt het beste, meestal rijden de auto's redelijk rechts tegen de lijn aan en als je dan de vluchtstrook op gaat is dat al van verre te zien.
Over links zien de automobilisten je vaak in de binnenspiegel en buitenspiegel aankomen en maken ze even wat extra ruimte. Als je toch even over de streep heen gaat (redresseerstrook) wordt dat alleen gezien door de mensen direct om je heen en dus niet door 'n toevallige agent 'n stuk verderop of 'n stuk achter je. kan mooi 'n bekeuring schelen.
 
Tussen de file door rijden, filteren, is (bij mijn weten dan) sinds kort officieel toegelaten in België.
 
In de file inhalen is toegestaan, maar officieel alleen tussen de 2 meest linker banen door... Dan weten de automobilisten ook een klein beetje waar ze aan toe zijn zeg maar.

Zucht... Wie gaat dit corrigeren? Uitleggen over richtlijn, wetgeving, WvW1990 vs. WvW1994...
Ik sla een keertje over.
 
@ TS: sterkte.

Weer een SMIDSY. :X :X

Dode hoek is toch waarom je over je schouder moet kijken... :(
Al zijn er tegenwoordig blikken met dode hoek, waar zelfs een dubbeldeks intercity in verdwijnt, het zou verboden moeten worden, derg. gevaarlijke voertuigen op straat toelaten. B|

Wat is een SMIDSY??
 
SMIDSY 'sorry mate I didn't see you'
smidsysign2.jpg


Motorcyclingcampaigns.jpg


Zucht... Wie gaat dit corrigeren? Uitleggen over richtlijn, wetgeving, WvW1990 vs. WvW1994...
Ik sla een keertje over.
:^
Inhalen bij files links & rechts toegestaan.
Inhalen op zelfde rijstrook toegestaan.
Verkeersdeelnemrs mogen niet (potentieel-)gevaarzettend bezig zijn.

De rest doet de wiskunde. :P
 
Laatst bewerkt:
Buitenom werkt het beste, meestal rijden de auto's redelijk rechts tegen de lijn aan en als je dan de vluchtstrook op gaat is dat al van verre te zien.
Over links zien de automobilisten je vaak in de binnenspiegel en buitenspiegel aankomen en maken ze even wat extra ruimte. Als je toch even over de streep heen gaat (redresseerstrook) wordt dat alleen gezien door de mensen direct om je heen en dus niet door 'n toevallige agent 'n stuk verderop of 'n stuk achter je. kan mooi 'n bekeuring schelen.

1) Meestal is niet altijd. Uiteindelijk kom je als motorrijder toch op een punt dat je jezelf 'klem' rijdt of moeizaam er doorheen moet wurmen.
2) Dit al helemaal niet. In de binnenspiegel kijk je tegen de auto achter je aan en de buitenspiegel kijkt niet 'langs' de rijbaan want je auto staat onder een hoek en de rechterspiegel zie je een rij met auto's bij een bocht naar rechts.

Nee...laat verder maar...de praktijk is HEEL wat anders dan dat ik hier zo nu met woorden kan beschrijven, ik kan het wel beschrijven maar wordt niet juist beoordeeld zoals de situatie ook werkelijk is. We hebben het over file-rijden, meestal is dit in de spits, dan is het autotje autotje...stukje rijden, stapvoets, weer stoppen bla bla bla en de weg situatie ter plekke moet je je ook wel wat bij kunnen voorstellen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien omdat het destijds zo geleerd is en niet iedereen zin heeft om die honderden-lange-posts-topics daarover te lezen :Z

Zeker hier op het forum zal de meerderheid toch echt hun rijbewijs gehaald hebben nadat het verbod op tussen de file door rijden was geschrapt (1991).
 
Gaan we weer... in 1 topic alle standaard opmerkingen voorbij zien komen.

"luide pijp, horen ze me." Nee, ze horen je echt niet. Het scheelt hooguit een klein beetje. Als ik zelf in de auto zit, hoor ik je ook pas als je me al voorbij bent....
"Groot licht, dan zien ze me." Nee, je irriteert me. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.
"Ik droeg een fluo vest." Dat werkt voornamelijk van de zij en achterkant.
@fazerracer: het seinen met groot licht op gevaarlijke momenten is zowel nuttig als toegestaan: het is ter afwending van een potentieel gevaar.

Ga er maar gewoon van uit, dat ze je niet zien en hou je aan de gedragsregel. Als er iets gebeurt, hoe je het in ieder geval jezelf niet te verwijten.
 
Als je toch al besluit om (illegaal) te gaan inhalen door net ff uit te wijken op de vluchtstrook en zo de vrachtwagen gaat inhalen...WAAROM dan niet gewoon de ruimte op te zoeken en wat meer en volledig op de vluchtstrook te gaan rijden.

Inderdaad, ik doe dat bijvoorbeeld ook op binnendoorwegen waar het verkeer helemaal vaststaat en een doorgetrokken streep is. Helemaal naar links op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer en je hebt meer zicht en wordt veel eerder gezien. Ik ben op die manier ook wel eens een motoragent tegengekomen die daar niet eens een probleem van maakte, waarschijnlijk juist doordat ik liet zien het op een veilige en overzichtelijke manier te doen.
 
Oké. |( Ja natuurlijk...je heb gelijk.
Ja...tis verboden...we zijn bijna op het punt waar ik heen wilde. Verboden is het maar de clue zit em nu hier in. Als je toch al besluit om (illegaal) te gaan inhalen door net ff uit te wijken op de vluchtstrook en zo de vrachtwagen gaat inhalen...WAAROM dan niet gewoon de ruimte op te zoeken en wat meer en volledig op de vluchtstrook te gaan rijden.
Je bent toch al in overtreding maar als je dan ook nog eens niet aan je eigen veiligheid denkt terwijl hier wel de ruimte voor is...doe het dan goed en creëer wat meer ruimte tussen jou en de auto's.

Maar rechts inhalen is toegestaan als er file staat anders zou je nooit door file mogen rijden alleen aan de linker kant van de linker baan.

Natuurlijk niet via de vluchtstrook maar of op dezelfde baan of op een andere baan waar je mag rijden.
 
In de file inhalen is toegestaan, maar officieel alleen tussen de 2 meest linker banen door... Dan weten de automobilisten ook een klein beetje waar ze aan toe zijn zeg maar.

nee, officieel is alles wat niet verboden is toegestaan, dus ook links en rechts inhalen bij een file. Alles wat niet expliciet verboden is maar gevaarlijk is bijvoorbeeld op hoge snelheid op dezelfde baan inhalen is toch verboden via art 5.

Wij motorrijders hebben met elkaar afgesproken dat het handig is als we een lijn trekken bij het inhalen van de file in een gedragscode.
Aangezien we de politie gevraagd hebben om mee te denken weten we dat als we ons aan deze gedragscode houden zeker niet een art 5 aan ons broek krijgen.
 
Zou 't veel uitmaken? Met een uitlaat die naar achteren gericht staat (hoop ik :+ ) en 't feit dat vrijwel elke automobilist de radio aan heeft staan... of rijdt je 'm altijd in de begrenzer tijdens het filerijden? :)

@TS: goed om te horen dat je er nog redelijk vanaf gekomen bent, volgens mij schrik je je kapot als 't gebeurt. Succes met de afwikkeling.

Ik merk het wel hoor als ik door een file heenrij met sportuitlaat. Reed in zijn 3 door de file laag in de toeren en bijna geen ruimte, terug naar zijn 1 en iedereen ging aan de kant :)

Verder gewoon de gedragscode volgen en goed opletten als er gaten vallen daar willen mensen vaak induiken :)

zoiets, maar dan MET knal?

Die gozer verdient het. Moet je maar niet zo hard door de file rijden.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals jongens deze kwestie speelt in BELGIE deze keer, andere regels andere wetgeving!!!
Of het hier mag en hoe lang dan en wie wanneer zijn rijbewijs gehaald heeft allemaal niet ter zake.
 
Terug
Bovenaan Onderaan