Motorongeval gehad, vraag mbt inname kentekenbewijs

OCTheEagle

MF'er
21 aug 2010
133
0
Afgelopen weekend heeft het kwaad geschiet en ben ik met ongeveer 80 km/u uit de bocht gevlogen. Ikzelf heb gelukkig helemaal niks (met uitzondering van een week lang gigantische spierpijn en zeer veel blauwe plekken), mijn motor daarentegen is niet veel van over (marktwaarde was ongeveer 1500 euro, zie ook foto). Ik ben slechts WA verzekerd.

De motor is weggesleept door een bergingsbedrijf (niet RDW erkend). Het kentekenbewijs is ingenomen door de politie en opgestuurd naar RDW. Ik heb afgelopen week de motor ingezien en er was vrij weinig van over. Voor het bedrag waarvoor je de motor theoretisch zou kunnen opknappen/herkeuren kun je beter een andere motor kopen.

Het bergingsbedrijf heeft aangeboden om mijn motor `te koop´ te zetten aan sloperijen hiervoor is echter wel het kentekenbewijs nodig. Ik ben van de week langs gegaan bij het politiebureau omdat ik geen verklaring heb ontvangen dat zij mijn kentekenbewijs hebben ingenomen. Bij het bezoek gaf het politiebureau aan dat zij zo´n een verklaring niet mogen verstrekken maar dat ik daarvoor bij het RDW moet zijn.

Van de week heb ik tevens het RDW gebeld en die gaf aan geen verklaring te verstrekken dat het kentekenbewijs bij hen ligt. Ook gaf het RDW aan dat ik drie opties heb:
1 - De motor overschrijven naar het bergingsbedrijf. Hiervoor is het kentekenbewijs niet nodig. Het bergingsbedrijf verkoopt dan de motor aan een RDW erkende sloperij. Samengevat voor mij dus de minst administratieve lasten.
2 - Een brief schrijven naar het RDW met daarin alle andere delen van het kentekenbewijs met het verzoek de motor te vernietigen. Let op dat ik dan wel zelf mijn motor moet aanbieden bij een sloperij, te maken heb met transportkosten etc.
3 - De motor zelf naar een RDW erkende sloperij brengen.

Wat ik mij nu afvraag:
- Hoe kan het dat de politie mijn kentekenbewijs invordert maar geen bewijs van invordering afgeeft? (op site RDW staat overigens het ´wachten op keuren´ vinkje op ja).
- Is optie 1 theoretisch mogelijk zonder (verklaring van invordering) kentekenbewijs en daarmee gelijk de verstandigste optie?
- Mis ik een optie wat ik wellicht nog beter kan doen?

Ps. Voor de geinteresseerden, het ongeluk is buiten de bebouwde kom gebeurd en veroorzaakt door een foute kijktechniek (je kijkt naar de plek waar je heenrijdt).

motordb.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor optie 1 gaan. Minder rompslomp.
Bergingsbedrijf gaat maar zelf achter de papieren aan en krijgen het misschien eerder voor elkaar.
Maar we blijven wel motorrijden? Geen angst overgehouden? :]

Verder veel beterschap met je kneuzingen en je gedeukte trots. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Misschien is hij nog niet binnen bij de Rdw of zijn de administratie nog niet door.

Als de politie hem in neemt, dan wordt hij opgestuurd naar de Rdw en krijg je een brief van de Rdw.
 
Ik meen als iets total-loss is wel, zodat niet alles zo maar gemaakt kan worden en de weg op kan maar eerst via het RDW weer gekeurd moet.
 
OK, klinkt aannemelijk.
Maar hebben ze bij de politie ook schade-experts dan?
Aan de foto te zien is deze toch niet total-loss, met een beetje Commandant poets je dat zo weg.

Sorry OCTheEagle, kon het niet laten. Succes met de afhandeling.
 
Waarom heeft de politie het kentekenbewijs ingenomen, dat is toch niet de normale gang van zaken bij een ongeluk?
Jawel. Wanneer een voertuig niet meer aan de inrichtingseisen voldoet kan het kentekenbewijs worden ingevorderd. Ja, dit kan dus eigenlijk al heel snel.

Er zijn dan 2 opties.

1: er bestaat een 4 weken regeling. Dit houdt in dat het bewijs maximaal 4 weken bij de politie blijft liggen. De eigenaar heeft dan de tijd om het voertuig in orde te maken. Als na de 4 weken blijkt dat het voertuig nog niet voldoet aan de eisen wordt het bewijs alsnog doorgestuurd. Dit wordt over het algemeen gedaan bij relatief kleine veranderingen die moeten plaatsvinden (andere uitlaat, getint glas vervangen)

2: het voertuig voldoet dusdanig niet meer aan de inrichtingseisen dat het bewijs wordt doorgestuurd naar het RDW. deze gaan het voertuig tzt weer keuren als het in goede staat is. Dit wordt over het algemeen gedaan wanneer het voertuig grote schade heeft, bijvoorbeeld nav een ongeval zoals bij de TS.
 
Jawel. Wanneer een voertuig niet meer aan de inrichtingseisen voldoet kan het kentekenbewijs worden ingevorderd. Ja, dit kan dus eigenlijk al heel snel.

Er zijn dan 2 opties.

1: er bestaat een 4 weken regeling. Dit houdt in dat het bewijs maximaal 4 weken bij de politie blijft liggen. De eigenaar heeft dan de tijd om het voertuig in orde te maken. Als na de 4 weken blijkt dat het voertuig nog niet voldoet aan de eisen wordt het bewijs alsnog doorgestuurd. Dit wordt over het algemeen gedaan bij relatief kleine veranderingen die moeten plaatsvinden (andere uitlaat, getint glas vervangen)

2: het voertuig voldoet dusdanig niet meer aan de inrichtingseisen dat het bewijs wordt doorgestuurd naar het RDW. deze gaan het voertuig tzt weer keuren als het in goede staat is. Dit wordt over het algemeen gedaan wanneer het voertuig grote schade heeft, bijvoorbeeld nav een ongeval zoals bij de TS.

Ik lees het woordje "kan" in je eerste zin...Ik neem dus aan dat dit niet altijd zo is??

Anders had men mijn kentekenbewijs vorig jaar ook in moeten nemen, want ook mijn motor voldeed niet meer aan de inrichtingseisen en was total loss. De schade die meteen op het eerste oog te zien was: 2 gebroken voorvorkpoten, vernielde radiateur, voorband in de radiateur, en een hele boel los hangend plastic.
 
Ik lees het woordje "kan" in je eerste zin...Ik neem dus aan dat dit niet altijd zo is??

Anders had men mijn kentekenbewijs vorig jaar ook in moeten nemen, want ook mijn motor voldeed niet meer aan de inrichtingseisen en was total loss. De schade die meteen op het eerste oog te zien was: 2 gebroken voorvorkpoten, vernielde radiateur, voorband in de radiateur, en een hele boel los hangend plastic.
Klopt. In een aantal gevallen KAN je er niet onderuit om het bewijs in te vorderen. Er zijn ook gevallen te bedenken dat het geconstateerde gebrek op een andere manier wordt opgelost. Niet dat het afpakken van het kentekenbewijs nu automatisch help hierbij, maar ik bedoel het dwangmiddel dat helpt tot verplichte reparatie.
Het voorbeeld welke jij noemt over je ongeval was typisch een voorbeeld waar het dus had gemoeten.

Edit: ik heb even gesnuffeld.
Artikel 39 Kentekenreglement geeft de bevoegdheid tot invordering
 
Laatst bewerkt:
Voor over te schrijven heb je helemaal deel 1 of 1A niet nodig, hier staan de voertuig gegevens op.
Als het goed is heb jij nog steeds deel 2 of 1B (tenaamstellingsbewijs) en kopie deel 3/overschrijvingsbewijs.

Met deze 2 delen kun je dus gewoon de motor verkopen en over laten schrijven, alleen als iemand de motor weer op de weg wil krijgen dan zal deze eerst naar het rdw moeten om deel 1A terug te krijgen (motor dient dan opnieuw gekeurd te worden)

:)
 
Klopt. In een aantal gevallen KAN je er niet onderuit om het bewijs in te vorderen. Er zijn ook gevallen te bedenken dat het geconstateerde gebrek op een andere manier wordt opgelost. Niet dat het afpakken van het kentekenbewijs nu automatisch help hierbij, maar ik bedoel het dwangmiddel dat helpt tot verplichte reparatie.
Het voorbeeld welke jij noemt over je ongeval was typisch een voorbeeld waar het dus had gemoeten.

Edit: ik heb even gesnuffeld.
Artikel 39 Kentekenreglement geeft de bevoegdheid tot invordering

Ik vermoed dat ze niet direct gaan zeuren om het kentekenbewijs als je in de kreukels ligt en wordt afgevoerd in een ambulance. :X
 
Laatst bewerkt:
Voor over te schrijven heb je helemaal deel 1 of 1A niet nodig, hier staan de voertuig gegevens op.
Als het goed is heb jij nog steeds deel 2 of 1B (tenaamstellingsbewijs) en kopie deel 3/overschrijvingsbewijs.

Met deze 2 delen kun je dus gewoon de motor verkopen en over laten schrijven, alleen als iemand de motor weer op de weg wil krijgen dan zal deze eerst naar het rdw moeten om deel 1A terug te krijgen (motor dient dan opnieuw gekeurd te worden)

:)

Ze staan je anders behoorlijk vreemd aan te kijken bij het postkantoor als je een motor met WOK melding probeert over te schrijven. Kans is ook nog aanwezig dat ze de melding niet door durven drukken.
 
Afgelopen weekend heeft het kwaad geschiet en ben ik met ongeveer 80 km/u uit de bocht gevlogen. Ikzelf heb gelukkig helemaal niks (met uitzondering van een week lang gigantische spierpijn en zeer veel blauwe plekken), mijn motor daarentegen is niet veel van over (marktwaarde was ongeveer 1500 euro, zie ook foto). Ik ben slechts WA verzekerd.

De motor is weggesleept door een bergingsbedrijf (niet RDW erkend). Het kentekenbewijs is ingenomen door de politie en opgestuurd naar RDW. Ik heb afgelopen week de motor ingezien en er was vrij weinig van over. Voor het bedrag waarvoor je de motor theoretisch zou kunnen opknappen/herkeuren kun je beter een andere motor kopen.

Het bergingsbedrijf heeft aangeboden om mijn motor `te koop´ te zetten aan sloperijen hiervoor is echter wel het kentekenbewijs nodig. Ik ben van de week langs gegaan bij het politiebureau omdat ik geen verklaring heb ontvangen dat zij mijn kentekenbewijs hebben ingenomen. Bij het bezoek gaf het politiebureau aan dat zij zo´n een verklaring niet mogen verstrekken maar dat ik daarvoor bij het RDW moet zijn.

Van de week heb ik tevens het RDW gebeld en die gaf aan geen verklaring te verstrekken dat het kentekenbewijs bij hen ligt. Ook gaf het RDW aan dat ik drie opties heb:
1 - De motor overschrijven naar het bergingsbedrijf. Hiervoor is het kentekenbewijs niet nodig. Het bergingsbedrijf verkoopt dan de motor aan een RDW erkende sloperij. Samengevat voor mij dus de minst administratieve lasten.
2 - Een brief schrijven naar het RDW met daarin alle andere delen van het kentekenbewijs met het verzoek de motor te vernietigen. Let op dat ik dan wel zelf mijn motor moet aanbieden bij een sloperij, te maken heb met transportkosten etc.
3 - De motor zelf naar een RDW erkende sloperij brengen.

Wat ik mij nu afvraag:
- Hoe kan het dat de politie mijn kentekenbewijs invordert maar geen bewijs van invordering afgeeft? (op site RDW staat overigens het ´wachten op keuren´ vinkje op ja).
- Is optie 1 theoretisch mogelijk zonder (verklaring van invordering) kentekenbewijs en daarmee gelijk de verstandigste optie?
- Mis ik een optie wat ik wellicht nog beter kan doen?

Ps. Voor de geinteresseerden, het ongeluk is buiten de bebouwde kom gebeurd en veroorzaakt door een foute kijktechniek (je kijkt naar de plek waar je heenrijdt).

[afbeelding]

Tegen een Sloggi reclamebord gereden? :+

Zonder gekheid: da's niet zo leuk, maar zo lang het alleen blikschade is.... Ik dacht dat de politie maar 1 deel van het kentekenbewijs innemen, het voertuigbewijs. En dat is net het enige deel dat je niet nodig hebt bij het overschrijven van de motor. Uit jouw relaas maak ik op dat ik ernaast zit, maar toch vreemd. Ter zinloze info meen ik dat ze dit bedoelen met "een wokmelding". Edit: dat laaste is een gevalletje spuit11...
 
Laatst bewerkt:
Klopt. In een aantal gevallen KAN je er niet onderuit om het bewijs in te vorderen. Er zijn ook gevallen te bedenken dat het geconstateerde gebrek op een andere manier wordt opgelost. Niet dat het afpakken van het kentekenbewijs nu automatisch help hierbij, maar ik bedoel het dwangmiddel dat helpt tot verplichte reparatie.
Het voorbeeld welke jij noemt over je ongeval was typisch een voorbeeld waar het dus had gemoeten.

Edit: ik heb even gesnuffeld.
Artikel 39 Kentekenreglement geeft de bevoegdheid tot invordering

Ah :) Weer wat geleerd....thank you :Y

Heb even dat Art 39 Kentekenreglement bekeken en voor TS toch wel dit gevonden in datzefde artikel:

3.
De in het eerste lid bedoelde ambtenaren geven het deel I B van het kentekenbewijs, indien dit was afgegeven, na inzage terug aan degene van wie het is ingevorderd en reiken voor deel I A onverwijld een ontvangstbewijs uit. Zij doen dit deel met vermelding van de reden van invordering zo spoedig mogelijk toekomen aan de Dienst Wegverkeer.

Blijkbaar mag alleen deel I A ingevorderd blijven en dient men meteen een ontvangstbewijs moet geven.....
 
Ah :) Weer wat geleerd....thank you :Y



Blijkbaar mag alleen deel I A ingevorderd blijven en dient men meteen een ontvangstbewijs moet geven.....
Correct. Overigens, er staat nergens vermeld hoe zo'n ontvangstbewijs eruit ziet. Ik weet dat verschillende korpsen hier een standaard voor hebben, maar theoretisch is een beschreven bierviltje afdoende (bij wijzen van spreken dan he)
 
Correct. Overigens, er staat nergens vermeld hoe zo'n ontvangstbewijs eruit ziet. Ik weet dat verschillende korpsen hier een standaard voor hebben, maar theoretisch is een beschreven bierviltje afdoende (bij wijzen van spreken dan he)

Maar voor zover ik TS heb begrepen heeft hij niet eens een bierviltje gekregen van de politie :?

En wil de politie en het RDW ook geen bierviltje opsturen of geven aan TS :?
 
Maar voor zover ik TS heb begrepen heeft hij niet eens een bierviltje gekregen van de politie :?

En wil de politie en het RDW ook geen bierviltje opsturen of geven aan TS :?
Slordig natuurlijk, maar zonder die verklaring kom je ook waar je zijn wilt. Het RDW heeft de opties opgegeven die de TS kan kiezen. Deze waren m.i. niet anders geweest als de TS wél een verklaring had gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Dank allen voor de reacties. Het bergingsbedrijf weet begin komende week welke slopers mogelijk interesse hebben in de motor. Volgens het RDW kan het overschrijven gewoon plaatsvinden zonder het kentekenbewijs dus ik ben benieuwd hoe dat komende week zal gaan.
 
Laatst bewerkt:
En wie weet komen we hem nog wel eens een keer tegen bij van Lent op de site.
http://www.erikvanlent.nl/column/?run=column&page=16

Maar verder is alles wel gezegd meen ik.
Condoleances met het verlies maar goed om te horen dat dit nog niet je laatste rit/fiets is geweest.


Zo een geintje hebben wij ook eens meegemaakt, met een door een dealer bewust verkochte schademotor met WOK melding, daar werden we niet vrolijk van.

En het BOVAG verhaal zoals hierboven? Waarom heb ik het voorgevoel dat dat ook niet helemaal in de haak zit? BOVAG is volgens mij net zo een boevenorganisatie om de eigen handel te beschermen en deelnemers een hand boven het hoofd te houden.
 
Zonde van die ZZR. Verder kan ik helaas geen info verstreken omtrent dit onderwerp.

Weet niet waar de fiets zich nu bevind maar ik weet dat Roukema in Noord-Holland wel van Kawa's houd en dus misschien net wat geintreseerder is.
 
Ondertussen zijn we weer een aantal dagen verder. Ik ben door het bergingsbedrijf benaderd dat zij een koper (lees: sloopbedrijf) die mijn motor wilt overnemen. Op zich allemaal mooi, ware het niet dat voor de overschrijving en vrijwaring wel het kentekenbewijs is benodigd of een verklaring van de politie dat het kentekenbewijs is ingenomen.

Ik heb de politie wederom gebeld via het bekende nummer echter blijft men maar volhouden dat zij geen verklaring verstrekken mbt invordering kentekenbewijs. Verder weer het RDW gebeld maar ook zij verstrekkken geen verklaring dat het kentekbewijs is ingevorderd.

Eén van bovenstaande partijen spreekt niet de waarheid maar ik zou niet weten welke. Heeft iemand ervaring mbt wat nu waar/niet-waar is aan bovenstaand verhaal?
 
Het zou een boel schelen als je er achter kunt komen welke agent of in ieder geval bij welk bureau de agent werkt.
wellicht wanneer je met een id bewijs plus de overige kentekendelen naar een willekeurig politiebureau in de omgeving gaat dat ze in het systeem kunnen kijken. Grote kans dat er minimaal een mutatie oid is opgemaakt met de gegevens van de motor.

Succes iig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan