Motorrijden een kostbare hobby?

Moet je voor de grap eens berekenen wat circuitrijden kost :X
Is dan ook een heel andere vorm van hobby :Y

Bij mij is het hoofddoel, woon-werk, maar gekoppeld aan "hobbymatig rijden".

Maar ook als het enkel is als hobby, kan je het goedkoop houden:
1- je wil vooral rijden/reizen? Alles moet dus technisch in orde zijn, en betrouwbaar? Dat kan goedkoop, en toch genieten.

2- wil je een "poserbike"? Dat is een andere vorm van hobby, en die kost meer.

3- wil je circuitrijden? Is weer anders, en vraagt weer andere kosten.

Dus ... het is maar net wat je wil. En ieder heeft zo zijn voorkeur.
En, het is ook maar hoe je budget ligt, en hoeveel je van je budget aan je hobby wil besteden.
Er is dus niks mis mee een dure hobby te hebben, als je het je kan veroorloven, en bereid bent het ervoor te betalen.

Je moet je zuurverdiende centjes tenslotte toch ergens aan besteden?
Er zijn mensen die (tien)duizenden eurootjes per jaar uitgeven aan vakantie's ... als ze dat graag doen is dat goed voor hun. Toch?

Ik val eerder op categorie 1.
Maar iemand die graag geld besteed aan een blinkende motor met veel optie's, goed voor hem. Er van genieten, dat recht heb je. Rijd je graag circuit? Dan heb je er automatisch ook wel wat voor over :Y

Motorrijden is, net als zoveel hobby's, zo goedkoop of zo duur als je wil/kan.

BTW: ik kom er later nog op terug, want ik stuur mijn kentekenplaat terug, dus ik ga nog terugtrekken van de wegenbelasting en de verzekering, dus die km/prijs van 0,0718€/km gaat nog iets zakken :+

Voor mijn volgende motor komt er een nieuwe kentekenplaat op. Dat heeft te maken met het anders niet kunnen opzeggen van mijn huidige verzekering. Ik ben van bank veranderd, en het opsturen van de kentekenplaat is de enige manier om contractbreuk te kunnen voorkomen B|

Maar ach ... een nieuwe plaat kost mij uiteindelijk 4€ extra ... dat jaagt dus wel de km/prijs van mijn volgende weer een beetje op ... hehe ... oke, nu ben ik aan het overdrijven :P
 
De kosten die je hebt met motorrijden vallen in mijn optiek onder 2 zaken:

Brandstof en onderhoudskosten.

Wat veel mensen vergeten is dat je bij een 10.000 km per jaar je zal snel gemiddeld zo 650 a 680 liter verstookt. Indien je dit kan en ook wil kan je met name besparen door een niet al te dikke motor te kopen, lees weinig gewicht + minder cc's

Verder valt er een flinke slag te maken op onderhoudskosten, als ik zie watvoor werkplaatstarieven er worden berekend en kosten voor materiaal dan loont het al heel snel om je hier zelf een keer een zatermiddag druk over te maken, om nog maar niet te spreken over allerlei werkzaamheden die niet of slecht worden uitgevoerd. Tevens ben ik van mening dat sowieso elke motorrijder enige technische know-how dient te hebben als je het rijden en de techniek voor de volle 100% wil waarderen.
 
Ik moet even terugkomen op mijn 0,0718€/km.

Ondanks ik de motor al bijna een week niet meer in bezit heb, is de km/prijs vandaag gestegen naar 0,0722€/km, en dit door het inleveren van mijn kentekenplaat.

Uiteraard ga ik nog terugtrekken van de wegenbelasting, en van de verzekering, maar dat kan tot 6 maanden duren ...
Naar schatting zou dat in totaal nog een 75€ zijn, waardoor de definitieve km/prijs zou neerkomen op 0,0695€/km, maar op het exact terug te krijgen bedrag is het nog tot max 6 maand wachten ...

...to be continued...
 
Te weinig rijden kost ook geld per km. Zo ruilde ik mijn vorige motorfiets in met slechts 2300km op de klok. Nadeel als je meer fietsen wilt. Afschrijving alleen kostte mij iets van 1,50 euro per km nu ik het zo nareken. Nu was de afschrijving gelijk zo'n beetje de enige kostenpost die ik aan die fiets heb gehad. Dat zijn wel de mooie fietsen voor iemand om te kopen, het ding had geen spatje regen gezien en pekel al helemaal niet en was netjes ingereden. Andersom doe ik ook, koop iets met de kop eraf. Ik let wel een beejte op de centjes maar ben er ook niet fanatiek in, het is soms net een beetje wat mijn bui is.

Het zou zonde zijn om de fiets te laten staan vanwege de brandstofkosten. Dan zou ik eerder voor een zuinigere fiets kijken (eentje die je ook leuk vindt want dat hoeft niet altijd samen te gaan). Als je bochten wilt rijden heb je echt geen zware machine nodig, het tegendeel is eerder waar. Zelf heb ik in dat opzicht heel veel plezeier gehad aan mijn SZR660. Het is maar een voorbeeldje op basis van eigen ervaring, er zijn natuurlijk allerlei fietsen en ieder heeft zo zijn voorkeur. Als je het belangrijk vindt, die SZR was redelijk zuinig in de brandstof. Met de km's die jij rijdt en de banden die ik eronder had liggen ben je dan wel elke maand aan de setje banden toe dat dan weer wel :)
 
Laatst bewerkt:
Achja. Motorrijden doe je met je hart. Net als een alfa rijden. (heeft beste rekening) Al zijn dat geen kwaaltjes, maar gloeibougies die op zijn en banden die haast slicks waren. En klein beurtje enzo.
 
Ik reed vanochtend nog achter een mooie 159... :Y Bijna eentje gekocht, echter vond ik hem erg zwaar en onzuinig voor een diesel (en dus duur in wegenbelasting). Dus ik bewonderde hem vanuit mijn 1.3 punto :+
 
Das leasebakgezeur begrijpt niemand die niet in NL werkt :r

Kleding is ook duur, dat klopt, maar gaat vervolgens heel lang mee (tenminste, als het niet te goedkope kleding was.)

Het enige wat ik regelmatig wissel is de helm (5-6 Jaar) en ik ga alle 2-3 jaar door een paar handschoenen heen.
dus 75-100€ per jaar Kleding (gadomme, toch meer als ik dacht)

Pak, laarzen, halsdoek, ruggenbeschermer, heb ik zeker al 10-15 jaar.

Afschrijving is eigenlijk niet inkoop-verkoop maar dagwaarde jaar 1 - dagwaarde jaar 2 en vlakt dus na aankoop sterk af, oudere motoren dalen bijna niet meer.
Mwaah, mijn motoren zijn al lang op hun bodemprijs aangekomen, belasting en verzekering ~400€per jaar (voor twee motoren).

Toch niet weinig voor bijna niet rijden en alleen kinderwagen duwen O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp de mensen die zeggen dat 'een hobby geld mag kosten, niet zeuren'. Ik begrijp ook dat mensen wel graag willen weten wat de uitgaven zijn. Daar sluit ik me graag bij aan. Ik heb ook net opgeteld wat mijn les+kleding kosten waren. Even slikken. En door.

Wat ik niet begrijp, is (voor niet WW verkeer, daar is t wel relevant) dat er mensen een kilometerprijs berekenen. Voor mij wordt (ik heb mn A al bijna) motorrijden soms wel een vervoersmiddel, maar vooral een hobby en vermaak dingetje. Dan wil je toch weten wat het kost om een zomeravond vermaak te hebben, of een weekend rond te toeren, in plaats van op je kilometerteller turen.

Als ik een weekendje ga zeilen betaal ik (indien als gast, meestal ben ik bemanning) tussen de 60 en 250 euro plus eten/drinken. Een dagje is ongeveer de helft. Als ik een zomeravond op een terras ga zitten ben ik 40 kwijt. Dat is toch een mooiere manier om dit te bekijken? Tenzij je de gemaakte kilometers sowieso moest maken, dan kun je dat (deels) bekostigen uit je reisbudget.

Hoe vaak kun je per jaar even bij de vrouw ontsnappen en je fiets uitlaten voor een ritje door de polder?

Het uurtarief van een psycholoog zit ergens tussen de 130 en 190 euro.

Nou.. voor mij is de motor dus een bijzonder economisch alternatief :)
:^ dit dus.
 
Ik begrijp de mensen die zeggen dat 'een hobby geld mag kosten, niet zeuren'. Ik begrijp ook dat mensen wel graag willen weten wat de uitgaven zijn. Daar sluit ik me graag bij aan. Ik heb ook net opgeteld wat mijn les+kleding kosten waren. Even slikken. En door.

Wat ik niet begrijp, is (voor niet WW verkeer, daar is t wel relevant) dat er mensen een kilometerprijs berekenen. Voor mij wordt (ik heb mn A al bijna) motorrijden soms wel een vervoersmiddel, maar vooral een hobby en vermaak dingetje. Dan wil je toch weten wat het kost om een zomeravond vermaak te hebben, of een weekend rond te toeren, in plaats van op je kilometerteller turen.

Als ik een weekendje ga zeilen betaal ik (indien als gast, meestal ben ik bemanning) tussen de 60 en 250 euro plus eten/drinken. Een dagje is ongeveer de helft. Als ik een zomeravond op een terras ga zitten ben ik 40 kwijt. Dat is toch een mooiere manier om dit te bekijken? Tenzij je de gemaakte kilometers sowieso moest maken, dan kun je dat (deels) bekostigen uit je reisbudget.

Hoe vaak kun je per jaar even bij de vrouw ontsnappen en je fiets uitlaten voor een ritje door de polder?:^ dit dus.

:^

Met de auto let ik op verbruik, wegenbelasting, verzekering, onderhoud.. en dan nog reken ik niet per km, omdat dat me gewoon te weinig zegt. Je berekent de prijs van je schoenen ook niet per gelopen meter :+ Nee.. liever gewoon gemiddelde onkosten per maand.

En bij de motor weet ik dat een avondje rijden me meestal 10/20 euro aan benzine kost... Dat onderhoud die prijs per avond nog een heul stuk omhoog duwt ga ik me geen eens druk om maken :N :N

Als je motor in orde is, kan je een dagje weg voor twee tientjes :Y Dat je dan eens in de zoveel tijd een paar honderd euro er tegenaan moet gooien om dat voort te zetten is dan maar zo.
 
Das leasebakgezeur begrijpt niemand die niet in NL werkt :r

Kleding is ook duur, dat klopt, maar gaat vervolgens heel lang mee (tenminste, als het niet te goedkope kleding was.)

Het enige wat ik regelmatig wissel is de helm (5-6 Jaar) en ik ga alle 2-3 jaar door een paar handschoenen heen.
dus 75-100€ per jaar Kleding (gadomme, toch meer als ik dacht)

Pak, laarzen, halsdoek, ruggenbeschermer, heb ik zeker al 10-15 jaar.

Afschrijving is eigenlijk niet inkoop-verkoop maar dagwaarde jaar 1 - dagwaarde jaar 2 en vlakt dus na aankoop sterk af, oudere motoren dalen bijna niet meer.
Mwaah, mijn motoren zijn al lang op hun bodemprijs aangekomen, belasting en verzekering ~400€per jaar (voor twee motoren).

Toch niet weinig voor bijna niet rijden en alleen kinderwagen duwen O-)

Kleine maar mogelijk belangrijke tip: wil je niet op kosten jagen, maar die halsdoek zou ik ook maar eens snel vervangen.
 
Ik vind het handig om te weten dat als ik ergens naartoe moet of wil, hoeveel dat me kost.

Van mijn andere hobbies en interesses wil ik ook weten wat het kost, zodat ik een beetje slim om kan gaan met het weinige geld wat ik te besteden heb. :)
 
Motorrijden duur? Valt mee...
Kost me slechts een beetje bijtelling... :)
Motor, onderhoud, kleding, brandstof, verzekering, wegenbelasting... allemaal voor de zaak...
 
Laatst bewerkt:
Kleine maar mogelijk belangrijke tip: wil je niet op kosten jagen, maar die halsdoek zou ik ook maar eens snel vervangen.

Waarom? Wassen helpt O-)

Zonder motor in de schuur krijg ik rare kriebels in mijn buik en de neiging regelmatig met mijn hoofd tegen de muur te bonken, dus op den duur is (mindstens één) motor gewoon veel goedkoper :Y
Ik hoef er niet eens mee te rijden, ik moet alleen weten dat ik het zou kunnen :]

De Mensch is een raar dier...
 
Laatst bewerkt:
Ik hou al heeeel lang ALLE kosten bij van ons huishouden, dus ook van de motor.

18 jaar motorrijden heeft me tot nu toe gekost:
brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, reparaties, banden, gadgets, motorkleding, helmen en toebehoor etc.. ==> €42.000,-
aankoop/verkoop = afschrijving ==> €17.000,-
Oftewel € 59.000 in 18 jaar :$ :$ :( :( :(
In die 18 jaar heb ik ca. 18 x 6000km gereden = 108.000km ==> € 0,54/km.
 
Laatst bewerkt:
Geld maakt niet gelukkig, maar mijn motorfiets maakt mij wel gelukkig en tovert keer op keer een smile op mijn gezicht wanneer ik mij niet goed voel. Ik heb het nodig en dan heb ik maar wat minder maar ik doe tenminste wat ik graag doe.
 
Wat lijkt me dat benauwend om alle kosten bij te houden, ik rij gewoon en pleeg op tijd onderhoud (doen we overigens wel zelf)
Ik voel me ook 'vrij' door niet bij te houden wat alles kost....
Als het te duur wordt pas ik me aan, koop ik wel wat minder van iets anders maar minder aan doen met de motor begin ik niet aan, ech nie...
 
Wat lijkt me dat benauwend om alle kosten bij te houden.......

Niks benauwend aan. Kwestie van interesse en altijd met geld bezig zijn. Zowel zakelijk als privé.

Ik krijg het juist benauwd van die figuren die bijvoorbeeld op een feestje (onlangs nog gebeurt) trots vertellen dat ze 50 euro per jaar hebben bespaard op een verzekering. Vervolgens weten ze inhoudelijk niet wat die nieuwe verzekering meer/minder dekt dan de oude. Ach het was 50 euro goedkoper....Om nog maar niet te spreken over de €2500,-/jaar aan kankerstaven die ze weg paffen.
Of van die gasten die niet weten wat afschrijvingen en reserveringen zijn.....
Niet voor niets dat er zoveel gezinnen in financiële problemen geraken.

Ik zou het juist benauwd krijgen als ik die inzichten niet had. En ik leef er niet minder om. Als je weet wat je hebt weet je ook wat je kan uitgeven *D
 
Laatst bewerkt:
Harder werken?
Moet je eens uitrekenen wat kinderen kosten (niet dat ik het weet, maar schijnt een nog duurdere hobby te zijn).

Motorrijden kan best duur zijn, maar het plezier wat je ervoor terugkrijgt .. priceless.
 
Niks benauwend aan. Kwestie van interesse en altijd met geld bezig zijn. Zowel zakelijk als privé.

Ik krijg het juist benauwd van die figuren die bijvoorbeeld op een feestje (onlangs nog gebeurt) trots vertellen dat ze 50 euro per jaar hebben bespaard op een verzekering. Vervolgens weten ze inhoudelijk niet wat die nieuwe verzekering meer/minder dekt dan de oude. Ach het was 50 euro goedkoper....Om nog maar niet te spreken over de €2500,-/jaar aan kankerstaven die ze weg paffen.
Of van die gasten die niet weten wat afschrijvingen en reserveringen zijn.....
Niet voor niets dat er zoveel gezinnen in financiële problemen geraken.

Ik zou het juist benauwd krijgen als ik die inzichten niet had. En ik leef er niet minder om. Als je weet wat je hebt weet je ook wat je kan uitgeven *D

Achja..
Ik ben al jaren aanvullend verzekerd voor de tandarts.. kost een paar tientjes per jaar extra.
Zonde, want ik heb het nooit aan hoeven spreken.. tot dit jaar -> Verstandskiezen, gaatje (veroorzaakt door drukkende verstandskies), foto's, controles, mondhygienist... 540,- aftikken en dan ruim 500,- vergoed krijgen door je verzekering :} Dat is toch wel fijn als je onvoorziene kosten hebt.

Die 'kankerstaven' is een keuze, net als 50,- per weekend spenderen aan stappen. Je kent ze wel, die plaatjes dat je een Ferarri had kunnen rijden... Uiteindelijk lekt dat geld wel weg naar andere dingen. En inderdaad, als je je financien goed op orde hebt dan zie je direct waar dat lek zit :Y

Ik hou in zekere mate ook veel bij aan uitgaven, maar ik ga niet de afschrijving van m'n tweedehands auto berekenen :N
Ik zei het al eerder, kosten per kilometer zegt me helemaal niks. Al is het wel goed om te realiseren wat je nou kwijt bent aan het rijden van een auto of motor.
 
Laatst bewerkt:
Moet je eens uitrekenen wat kinderen kosten (niet dat ik het weet, maar schijnt een nog duurdere hobby te zijn).

Ja dat hakt er behoorlijk in.

Wij hebben een periode gehad dat we voor 3 dagen dagopvang 1100 euro netto per maand kwijt waren........Dat is het nadeel als je beiden een goedbetaalde baan hebt. Je krijgt nog amper een toelage. Daar heb je dan voor gestudeerd en heb je een baan waar je langer dagen maakt en vaak ook nog 's avonds werkt. Terwijl jan modaal die elke avond om 17:00 achter de aardappels zit bijna de volle mep aan toelage krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan